چند کاری که در صورت داشتن استرس نباید انجام دهید

در دنیایی که زندگی می کنیم انواعی از مشکلات وجود دارد. مشکلات در دنیای ما غالبا یا جسمی هستند یا روانی. اختلالات روانی بسیاری در دنیا وجود دارند. برخی از این اختلالات را مانند استرس ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی اگر درمان نشوند بسیار آسیب زا خواهد بود. انواع مختلفی از اختلالات وجود دارد. شایع ترین نوع اختلالات روانی که بسیاری از ما آن را تجربه کرده ایم استرس است. استرس ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها به بخش های مختلف بدن آسیب خواهد رساند. استرس بیش از حد می تواند مشکلات جسمی شدیدی نیز ایجاد کند. یکی از مشکلات به عنوان مثال تپش قلب است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند کاری که در صورت  داشتن استرس نباید انجام دهید چگونه است.

هر فردی به علت شرایط مختلف همان طور که در مقاله های قبل گفتیم می تواند دچار خشم یا استرس شود. حال این خشم می تواند یک خشم درونی چندین ساله باشد یا یک خشم آنی که به علت وجود شرایط مختلف ایجاد شده باشد. در دورانی که زندگی می کنیم ممکن است فرد به علت های مختلف دچار این فرآیند استرسی شوند. برخی با داشتن استرس ممکن است خشم را هم در خود به وجود بیاورند. در این موقعیت است که مشاوره وارد کار می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند کاری که در صورت  داشتن استرس نباید انجام دهید صحبت کنیم.

عوامل استرس زا تحت کنترل ما نیستند

استرس

بسیاری از عوامل استرس زایی که در زندگی با آن ها روبرو می شویم تحت کنترل ما نیستند. با این حال، واکنش های ما به این موارد می تواند تأثیر شدیدی بر سطح استرس ما بگذارد.  علاوه بر این، بسیاری از افکار ما و اقداماتی که هنگام استرس انجام می دهیم می تواند مفید باشد. در واقع با تشدید احساسات منفی که در حال حاضر دارند، به مشکلات ما کمک کند. بنابراین، عاقلانه است که استرس خود را کنترل کنیم.

دست از انجام کارهایی که باعث استمرار و تشدید سطح استرس ما می شود برداریم.  بر آن چه می توانیم انجام دهیم تا احساس آرامش بیشتری داشته باشیم تمرکز کنیم. موارد زیر چند عادت بد است که معمولاً توسط افراد تحت استرس انجام می شود و اوضاع را بدتر می کند.

برای کاهش استرس نشخوار فکری را متوقف کنید

همه ما با چیزهایی روبرو هستیم که باعث استرس ما می شوند. طبیعی است که به این عوامل استرس زا فکر کنیم. به خاطر این که ببینیم برای درک بهتر اوضاع چه می توانیم انجام دهیم تا بتوانیم آن را تغییر دهیم. اما گاهی اوقات می توانیم وارد نوعی تفکر غیرمولد، بیش از حد منفی و محدود به وسواس شویم.

این نوع تفکر با عنوان “نشخوار فکری” شناخته می شود. هنگامی که ما طعمه نشخوار فکری می شویم ممکن است تمرکز بر فعالیت های منفی و استمرار مستمر آن افزایش یابد. بااین کار ما استرسی را که در حال حاضر احساس می کنیم، تشدید می کنیم. هنگامی که در این الگوی تفکر هستیم، تمرکز ما بیشتر بر روی اشتباه است تا آن چه که می توانیم برای رفع مشکلات انجام دهید

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نشخوار کردن می تواند به یک عادت تبدیل شود. خبر خوب این است که می توان عادات را از بین برد، حتی عادات فکری. درباره نشخوار فکری و نقش آن در زندگی خود بیشتر بیاموزید.  ببینید برای جلوگیری از نشخوار فکری چه می توانید بکنید.

از دست دادن زمان خواب را متوقف کنید

استرس

بسیاری از چیزها به سطح استرس ما کمک می کنند.  اما کمبود خواب یکی از عواملی است که تأثیر بیشتری از آن‌ چه ما تصور می کنیم می گذارد. هنگامی که به اندازه کافی نمی خوابیم در برابر استرس واکنش نشان می دهیم. در واقع  عملکرد شناختی ما نیز چندان مناسب نیست. این اتفاق می تواند در زندگی ایجاد شده و باعث ایجاد چرخه ای از اضطراب شود.

استرس همچنین می تواند بر توانایی ما برای داشتن خواب با کیفیت تأثیر بگذارد. اما با رعایت بهداشت کامل خواب این اتفاق نخواهد افتاد. همانند اجتناب از استفاده از تلویزیون یا رایانه قبل از خواب.  با هر شب به طور همزمان خوابیدن و تاریک کردن اتاق، ممکن است خواب بهتری داشته باشید.

خوردن غذاهای ناسالم را متوقف کنید

A few things you should not do if you are stressed

آن چه می خورید می تواند بر احساس شما تأثیر بگذارد. همانطور که خواب از دست رفته می تواند بر واکنش پذیری شما تأثیر بگذارد. از آن سمت رژیم غذایی اشتباه نیز می تواند تأثیرگذار باشد.

استرس همچنین می تواند بر خواسته شما تاثیر بگذارد و منجر به خوردن احساسی شود. در مورد رابطه بین استرس و الگوهای غذایی و نحوه تغییر عادات خود، در صورت لزوم، بیشتر بیاموزید.

تمایل به Frenemies را متوقف کنید

روابط می تواند منابع فوق العاده ای برای تسکین استرس باشد. وقتی ما استرس را تجربه می کنیم، حمایت عاطفی، منابع مفید و ثباتی که دوستان برای ما به ارمغان می آورند مهم است. این کار می تواند در برابر چالش هایی که با آن روبرو هستیم بسیار مثر باشد.

علاوه بر این، بسیاری از مردم در شرایط استرس خود را بیشتر به دنبال روابط می دانند. این پاسخ، مانند پاسخ بیشتر در مورد مبارزه یا گریز است. این می تواند به ما در برآوردن نیازهای ما هنگام استرس کمک کند. این پاسخ ما را مجبور می کند تا با دیگران ارتباط برقرار کرده و پشتیبانی را به اشتراک بگذاریم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این اوصاف، استرس یک رابطه متضاد می تواند تأثیر زیادی بر سلامتی و رفاه شما بگذارد.  روابطی که گاهی حمایتی هستند و گاهی اوقات به طور غیرقابل پیش بینی دچار درگیری می شوند. این روابط می توانند به ویژه دشوار باشند زیرا در زیر آن احساس عدم قطعیت و تنش وجود دارد. به همین دلیل،  دانستن زمان ترک رابطه سمی بسیار مهم است. دانستن نحوه حفظ تمام روابط در زندگی تا حد ممکن هم مهم است.

بار اضافی برنامه خود را متوقف کنید

هنگامی که ما بیش از حد مشغول هستیم دچار استرس می شویم. حتی اگر برنامه با چیزهای هیجان انگیز پر شده باشد، می توانیم استرس بیشتری را احساس کنیم. صرفاً به دلیل کمبود زمان استراحت استرس افزایش می‌یابد. اگر برنامه با فعالیت های استرس زا یا غیر ضروری به هم ریخته باشد، حتی بیشتر خسته کننده می شود. یادگیری نه گفتن به خواسته های اضافی وقت خود مهم است.  حذف مواردی در زندگی که به شما تاکید می کند استراتژی های خوبی برای ایجاد آرامش درونی هستید مهم است.

تحریفات شناختی خود را متوقف کنید

الگوهای تفکر می تواند عادی باشد. آن چه که شما به طور عادی در مورد آن فکر می کنید جهان شما را رنگ آمیزی می کند. این فرایند به سطح استرس شما کمک می کند. اگر الگوهای فکری شما دارای انحراف خوش بینانه باشد، این می تواند خبر خوبی باشد. اگر الگوهای تفکر شما به سمت منفی گرایش داشته باشد، می تواند بسیار مضر باشد. واکنش استرس با تهدید درک شده ایجاد می شود. نگرشی که حداکثر منفی را افزایش دهد می تواند منجر به این شود که بیشتر اوقات احساس خطر کنیم.  بنابراین ما استرس داریم.

ورزش را کنار نگذارید

استرس

ورزش می تواند به شما کمک می کند در کوتاه مدت استرس کمتری داشته باشید.  ورزش همچنین در بلندمدت انعطاف پذیری خود را در برابر استرس تقویت کنید. در وهله اول سهی کنید برنامه ورزش را در زندگی خود قرار دهید. حقیقت تلخی است که گاهی اوقات وقتی بیشترین بهره را از ورزش می بریم از آن استفاده نمی کنیم. این آخرین کاری است که می خواهیم انجام دهیم.

منفی گرایی را متوقف کنید

تشخیص انتخاب‌هایی که ما داریم مهم است. حتی اگر آن ها انتخاب‌هایی نباشند که ما آرزو داشتیم. این انتخاب ها می تواند به ما کمک کند تا احساس قدرت، خوش بینی و قربانی شدن شرایط کمتر کنیم.

فرصت های از دست رفته را متوقف کنید

وقتی استرس داریم، اغلب می توانیم احساس شکست یا خستگی از دعوا داشته باشیم. در واقع فرصت هایی را برای کنترل موقعیت به دست آوریم. در مواقع دیگر، ممکن است با ناامیدی ها یا شکست های شخصی روبرو شویم. یا حتی از  تلاش کردن غافل شویم. این کار می تواند یک عقب ماندگی موقت را به چیزی بسیار بزرگتر تبدیل کند. ایجاد نگرش خوش بینانه به شما کمک می کند تا احساس شادمانی داشته باشید. حتی سپاسگزاری بیشتری نسبت به داشته های خود داشته باشید. همچنین می تواند به شما کمک کند فرصت هایی را که مشاهده کنید در دست بگیرید. در صورت تمرکز بیشتر بر مواردی که شما را تحت فشار قرار می دهند، فرصت ها را از دست خواهید داد.

استرس خود را نادیده نگیرید

افراد غالباً تا زمانی که احساس نشوند تحت فشار قرار می گیرند، استرس خود را به صورت پیشگیرانه برطرف نمی کنند. آن ها اغلب در آن صورت، بیشتر تمایل به واکنش نشان دادن دارند تا فعال شدن .  تصمیمات آن ها همیشه به بهترین تصمیم گیری منجر نمی شود.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا