چند نکته برای برخورد با نوجوانان

رفتار ها شخصیت های ما را تشکیل می دهند. هر کسی در دنیایی که زندگی می کنیم شخصیت مختلفی دارد. شما نمی توانید دو شخص را پیدا کنید که شخصیت های یکسان دارند. این که بخواهیم شخصیت یک فرد را تغییر دهیم کار سختی است. در واقع آن فرد باید خودش خواستار تغییر رفتارش باشد. خیلی اوقات برخی از رفتار های دوستانمان یا نزدیکانمان ما را اذیت می کند. اما مجبوریم آن ها را بپذیریم چرا که خودشان خواستار تغییر رفتار خود نیستند. برخورد با نوجوانان سخت است.

برخورد با هر فردی و با هر نوع شخصیتی نیازمند رعایت یک سری قوانین است. شما نمی توانید همان گونه که با دوست خود حرف میزنید با همسر خود هم همان گونه صحبت کنید. نوجوانان در سنین مختلف رفتار های متفاوتی دارند. برای مثال سن بلوغ در همه نوجوانان باعث تغییر رفتار می شود. از این رو نحوه برخورد با نوجوانان نیز متفاوت است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند نکته برای برخورد با نوجوانان چگونه است؟

یکی از اختلالاتی که قبلاً در ارتباط با آن صحبت کردیم افسردگی است. افسردگی انواع مختلفی دارد و آسیب های زیادی ممکن است وارد کند. در مقاله های قبل در ارتباط با بخش های مختلف افسردگی و تاثیرات آن در زندگی صحبت کردیم. نکته مهم این است که افراد بتوانند افسردگی را کنترل کنند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نکته برای برخورد با نوجوانان صحبت کنیم.

سال‌های نوجوانی معمولاً آن چیزی نیست که والدین منتظر آن هستند.

برخورد با نوجوانان

سال‌های نوجوانی معمولاً آن چیزی نیست که والدین منتظر آن هستند. اکثر مردم نوجوانان را با هورمون های دیوانه کننده و نگرش های بد مرتبط می دانند. اما بسیاری از چیزهای بزرگ نیز همراه با آن وجود دارد. فرزند شما وارد مرحله جدیدی از زندگی می شود و خود را برای بزرگسالی آماده می کند. آن ها در حال تبدیل شدن به فردی هستند که قرار است باشند. دیدن آن ها حتی اگر تا حدودی چالش برانگیز باشد، می تواند سرگرم کننده باشد. برای استفاده بیشتر از این سال های گذشته قبل از بزرگسالی فرزندتان نکاتی را آماده کرده ایم. در این جا هفت نکته وجود دارد که به شما در برخورد با نوجوانان کمک می کند.

به یاد داشته باشید که چالش ها برای نوجوانان تغییر کرده است

بله، نوجوانان هنوز هم همان چالش هایی را دارند که گروه سنی قرن ها با آن روبرو بوده اند. مواردی مانند آکنه، هورمون ها، تلاش برای تطبیق دادن. تعجب این که آیا آن پسر یا دختر به آن ها علاقه دارد یا خیر همیشه وجود دارد. اما فناوری مجموعه جدیدی از چالش ها را برای برخورد با نوجوانان به همراه داشته است. در واقع با آن سطح اضطراب و افسردگی افزایش یافته است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با دسترسی به رسانه های اجتماعی، نوجوانان همیشه تحت استرس قرار دارند. در کنار ترس مداوم از قضاوت، جلوی چشم همسالان خود با آن ها حرف می زنند. این وضعیت پیچیده ای است . چرا که حذف کلی آن ها از رسانه های اجتماعی نیز باعث ایجاد استرس و اضطراب در آن ها می شود.

به دنبال وجوه مشترک خود باشید

برخورد با نوجوان سخت است. بسیاری احساس می کنند که والدین آن ها را درک نمی کنند و هیچ نقطه مشترکی با هم ندارند. اگر به دنبال چیزهای مشترکی هستید، می تواند به شما کمک کند تا با نوجوان خود ارتباط برقرار کنید. این می تواند به سادگی ورزش، موسیقی یا نوع خاصی از غذا باشد. فرض کنید که چیزهای مشترک خود را کشف کردید. بنابراین زمانی را برای لذت بردن از هر آن چه در کنار هم هستید اختصاص دهید. رویدادهایی را پیدا کنید که بتوانید با هم به آن جا بروید. نمایش هایی که می توانید تماشا کنید یا حتی آخرین اخبار مربوط به آن را پیدا کنید تا بتوانید در مورد آن صحبت کنید.

به یاد داشته باشید که بدون قضاوت گوش دهید

برخورد با نوجوانان

وقتی سعی می کنید در مورد موضوعات خاصی با نوجوان خود صحبت کنید، ممکن است خسته کننده باشد. آن ها همیشه بهترین مهارت های ارتباطی را ندارند. حتی همیشه برایشان مهم نیست که حرف های شما را بشنوند. اما شما باید به نوجوان خود اطلاع دهید که در صورت نیاز باید بتواند با کسی صحبت کند. اما، این جا مهمترین قسمت گوش دادن به نوجوان شماست. شما باید مطمئن شوید که بدون قضاوت آشکارا گوش می دهید. نباید دائماً از آن ها انتقاد می کنید، به آن ها توهین می کنید. یا به آن ها می گویید چرا در صحبت هایی که با شما می کنند اشتباهاتی دارند. این نوع رفتار در برخورد با نوجوان باعث دوری آن ها می شود. قبل از مشاوره، از آن ها بپرسید که آیا نظر شما را می خواهند یا خیر.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این یک کار خوب برای صحبت کردن است. زیرا شما والدین آن ها هستید، بنابراین هنوز وظیفه شماست که آن ها را راهنمایی کرده و در مواقع لزوم آن ها را اصلاح کنید. اما آن ها به سنی می رسند که باید بیاموزند چگونه به تنهایی در مورد مسائل مختلف فکر و پردازش کنند.

به آن ها مهارت های زندگی را بیاموزید

هنگام برخورد با نوجوانان، مهم است نکته ایبه یاد داشته باشید. این که زمان آن رسیده است تا برای موفقیت فرزند خود آموزش هایی را به آن ها بیاموزید. از انجام هر کاری برای آن ها دست بردارید و در عوض به آن ها بیاموزید که چگونه کارها را به تنهایی انجام دهند. نحوه آشپزی، پس انداز کردن، استفاده از وسایلی مثل لباسشویی و نظافت خانه را به آن ها بیاموزید. می توانید نحوه بررسی روغن خودرو را به آن ها آموزش دهید. این بدان معنا نیست که شما باید از انجام هر کاری برای نوجوان خود دست بکشید. بلکه می خواهید او یاد بگیرد که چگونه یک بزرگسال موفق باشد.

آن ها باید مهارت های زندگی را داشته باشند. بنابراین وقتی به سن 18 سالگی رسیدند آماده پیشرفت هستند. در برخورد با نوجوان نگران نباشید.  با هر مهارت جدیدی که به تنهایی می آموزند و به آن تسلط پیدا می کنند، همچنان به توانایی های خود اعتماد می کنند. اعتماد به نفس در مبارزه با مواردی مانند اضطراب و افسردگی بسیار موثر است.

هنگام برخورد با نوجوان آن ها آزادی بیشتری بدهید

برخورد با نوجوانان

اگر سالهاست این کودکان را بزرگ کرده اید، عادت کرده اید که برای آن ها قوانینی وضع کنید. اما با بلوغ در سنین نوجوانی، باید آزادی و قوانین کمتری به آن ها بدهید. این بدان معنا نیست که شما به طور کامل عقب نشینی کرده و اجازه دهید آن ها کنترل کامل را داشته باشند. اما این یعنی که شما باید بین برقراری قوانینی که باید برای ایمنی آن‌ ها برقرار باشد تعادل برقرار کنید. همچنین به آن ها اجازه کنترل و قدرت تصمیم گیری در زمینه های دیگر را بدهید.

این یک سیستم دو قسمتی است:

  • قوانین متناسب با سن را تعیین کنید: اطمینان حاصل کنید که در برخورد با نوجوان خود تغییر کرده اید. به جای این که به آن ها بگویید که قوانین چیست. پویایی باید در رابطه شما تغییر کند تا نشان دهد که شما درک کرده اید آن ها بزرگ شده اند.
  • به آن ها اجازه دهید هر تصمیمی را بگیرند: این ممکن است افراطی به نظر برسد. اما به یاد داشته باشید با تنظیم قوانین مربوط به سن، پارامترهایی را تعیین کرده اید که آن ها باید در آن رعایت شوند. مواردی که برای ایمنی و رفاه آن ها مهم است را در نظر بگیرید.

به آن ها اجازه دهید اشتباه کنند و شکست بخورند

یکی از سخت ترین کارها در برخورد با نوجوان این است که ببینید فرزندان شما در کاری شکست می خورند. شما نمی خواهید آن ها هیچ کدام از آن احساسات دردناک را احساس کنند. شما نمی خواهید آن ها خجالت بکشند، ناامید شوند یا با هم مبارزه کنند. اما اگر دائماً آن ها را نجات دهید و کارهایی را برای آن ها انجام دهید درست نیست. بنابراین آن ها شکست نمی خورند یا مرتکب اشتباه نمی شوند، هرگز نمی آموزند چگونه به تنهایی موفق شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با افزایش روز افزون مشکل اضطراب و افسردگی در سراسر جهان، نوجوانان شما باید بیاموزند که قرار نیست هر بار کمکی دریافت کنند. آن ها باید یاد بگیرند که رسیدن به موفقیت چیزی نیست که برای آن تلاشی نکنیم. اگر آن ها فکر می کنند که همه چیز باید برای پذیرفتن آن ها عالی باشد این گونه نیست. این می تواند آن ها را به چالش های سلامت روانی و عزت نفس پایین برساند. با این حال، اگر آن ها یاد بگیرند که شکست بخشی از زندگی است می توانند به موفقیت برسند. زیرا آن ها دوباره تلاش کنند، این به نوجوانان کمک می کند تا اعتماد واقعی به خود و توانایی های خود ایجاد کنند.

سازگاری و برخورد با نوجوان

برخورد با نوجوانان

بسیاری نیز در این دوران دچار مشکل می شوند زیرا سعی می کنند بفهمند چه کسی با آن ها سازگار است.

https://www.regain.us/advice/parenting/7-tips-for-dealing-with-teenagers/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا