چند نشانه که نشان می دهد اعتیاد به گوشی هوشمند دارید (و چگونه آن را ترک کنید)

اعتیاد به گوشی هوشمند امروزه در همه افراد دنیا دیده می شود. هیچ کس نمی تواند بدون این گوشی های هوشمند زندگی کند. البته استفاده درست از آن ها برای موفقیت شما بهتر است. اما استفاده بیش از حد باعث ایجاد اضطراب‌ و افسردگی می شود. گاهی اوقات دانش آموزان با کوچک ترین چیزی دچار حواس پرتی می شوند. معلمان و همچنین روان شناسان راه حل های مختلفی را برای برنامه ریزی درسی ارائه داده اند. در جهانی که زندگی می کنیم باید برای زندگی خود تلاش کنیم. گاهی اوقات ممکن است شکست بخوریم. شکست خوردن نباید به این معنا باشد که شما در طول زندگی ناامید باشید.

در سال تحصیلی جدید که احتمال برداشته شدن محدودیت ها وجود دارد برنامه ریزی و تعیین اهداف مهم است. خانواده ها باید بتوانند با مدیریت و برنامه ریزی امروزه روان شناسی می گوید که هر کس اهداف دقیق تری داشته باشد و برای آن تلاش کند موفق تر خواهد بود. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند نشانه که نشان می دهد اعتیاد به گوشی هوشمند دارید (و چگونه آن را ترک کنید) چگونه است.

اعتیاد به گوشی هوشمند در کلاس های درس

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر این نکته را باید بدانید که تلاش کافی می تواند باعث پیشرفت فعالیت شما هم بشود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نشانه که نشان می دهد اعتیاد به گوشی هوشمند دارید (و چگونه آن را ترک کنید)، صحبت کنیم.

نبرد معلمان با اعتیاد به گوشی هوشمند

بیشتر معلمان دبیرستان و حتی راهنمایی در یک نبرد دائمی با گوشی های هوشمند و سایر دستگاه ها برای جلب توجه در کلاس درس هستند. دانش‌آموزان در حال یافتن راه‌هایی برای ارسال پیامک، وبگردی و پست کردن عکس در رسانه‌های اجتماعی هستند. در حالی که معلم در حال آموزش است. آن ها وسایل خود را در کنار خود، یا در جاهای مخفی در کیف خود پنهان می کنند. نتیجه نهایی این است که آن ها در بیشتر مواقع فقط به صورت نامنظم در کلاس حضور دارند.

بررسی اجمالی در ارتباط با حواس پرتی ناشی از اعتیاد به گوشی هوشمند

یک مطالعه جدید نشان داد که دانشجویان کالج نیز بیشتر از همیشه وقت خود را صرف استفاده از گوشی های هوشمند و سایر دستگاه های خود می کنند. در واقع، این مطالعه نشان داد که دانش‌آموزان به طور متوسط ​​بیش از 11 بار در روز تلفن‌ها و سایر دستگاه‌های خود را چک می‌کنند. در عوض، آن ها تا 20 درصد از زمان کلاس خود را صرف پیامک، ایمیل، وبگردی، بررسی رسانه های اجتماعی و حتی بازی می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آن ها به وضوح مشکلی در این رفتارها نمی بینند. نزدیک به 30 درصد از دانش‌آموزان گفتند که می‌توانند از دستگاه‌های دیجیتالی خود بدون حواس‌پرتی از یادگیری خود استفاده کنند. همچنین بیش از یک چهارم از آن ها گفتند که اگر می‌خواهند از تلفن هوشمند یا دستگاه دیگری در حین برگزاری کلاس استفاده کنند، انتخاب خودشان است.

آیا داشتن گوشی های هوشمند مزایا دارد؟

به همین ترتیب، بسیاری از دانش‌آموزان مورد بررسی احساس می‌کردند که مزایای استفاده از دستگاه‌های دیجیتال برای مقاصد غیرکلاسی بیشتر از هرگونه مزاحمتی است که در کلاس ایجاد می‌کنند. و بیش از 11 درصد از افراد مورد بررسی احساس کردند که نمی توانند خود را از استفاده از دستگاه هایشان باز دارند.

اعتیاد به گوشی هوشمند و نمرات پایین تر به علت حواس پرتی

مطالعات کمی وجود دارد که تلفن های هوشمند و سایر دستگاه ها می توانند حواس دانش آموزان را در کلاس های درس پرت کنند. تحقیقات جدیدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از وسایل الکترونیکی در کلاس حتی می تواند نمرات دانش آموزان را کاهش دهد. در مطالعه‌ای که در مجله روانشناسی تربیتی منتشر شد، محققان به نتایجی رسیدند. این که از 118 دانشجوی سطح بالای مورد مطالعه، دانش‌آموزانی که لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه خود را برای مقاصد غیرکلاسی باز کرده‌اند، حواس پرتی بیشتری در کلاس تجربه کردند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این نمره های درسی می تواند تفاوت بین قبولی و رد شدن برای برخی از دانش آموزان باشد. حتی دانش‌آموزانی که در همان کلاس در درس های مختلف بهترین نمره را کسب کردند دچار مشکل می شوند.

تاثیر اعتیاد به گوشی هوشمند و حواس پرتی بر امتحانات مهم دانش آموزان

همچنین توجه به این نکته مهم است که در حالی که داشتن یک موبایل هوشمند نمرات درس را در حالت عادی پایین نمی آورد، امتحان پایان ترم را تا 5٪ یا نیم نمره کاهش می دهد. این یافته ها نشان می دهد که تأثیر اصلی توجه در کلاس درس بر حفظ طولانی مدت عدم استفاده از گوشی های هوشمند است.

در همین حال، مطالعه دیگری که توسط دانشگاه استنفورد انجام شده است نشان می‌دهد که انجام چندوظیفه‌ای شدید کارایی انجام یک کار مشخص را کاهش می‌دهد. نتیجه در این جا این است که تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکترونیکی می‌توانند توانایی دانش‌آموز را برای تفکر تا حد کامل کاهش دهند.

چند نشانه که نشان می دهد اعتیاد به گوشی هوشمند دارید (و چگونه آن را ترک کنید)

این روزها تقریباً به هر جایی بروید، بیشتر مردم را خواهید دید که از تلفن های خود استفاده می کنند. احتمالاً بدون اینکه خودشان بدانند از اعتیاد به گوشی هوشمند رنج می برند. تلفن های هوشمند بیشتر شبیه یک عضو اضافی شدند تا ابزاری برای دسترسی به اطلاعات. دانشمندان حتی برای ترس از عدم استفاده از موبایل کلمه ای را مطرح کرده اند: nomophobia.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

طبق گزارش نیویورک تایمز، نوجوانان و بزرگسالان حدود 150 بار در روز به تلفن های خود نگاه می کنند و تقریباً 110 پیامک ارسال می کنند. مطالعه‌ای در مرکز تحقیقات پیو در سال 2015 همچنین نشان داد که 24 درصد از نوجوانان گزارش دادند که « دائماً از اینترنت استفاده می‌کنند». بررسی های انجام شده در اروپا نشان داد که بین 1.5٪ تا 8.2٪ از مردم از بیماری به نام اختلال اعتیاد به اینترنت (IAD) مشابه اعتیاد به گوشی هوشمند رنج می برند. گزارش‌های دیگر نرخ‌های بالاتری را بین 6 تا 18.5 درصد نشان دادند. علاوه بر این، 46 درصد از دارندگان گوشی های هوشمند می گویند که بدون گوشی های خود نمی توانند زنده بمانند.

اعتیاد به گوشی هوشمند ما را از محیط اطراف جدا می کند

در حالی که گوشی‌های هوشمند راه‌های جدیدی را برای برقراری ارتباط با عزیزان و دسترسی به اطلاعات از هر نقطه در اختیار ما قرار دادند. همچنین این پتانسیل را دارند که ما را از محیط اطرافمان جدا کنند. وقتی قفل گوشی‌هایمان را باز می‌کنیم، تمام دنیا در دستانمان است، و گاهی اوقات، این ممکن است طاقت‌فرسا به نظر برسد. با انتخاب‌های بسیار، بسیاری از ما در ارتباط با آخرین روندهای رسانه‌های اجتماعی یا جست‌وجوی مقالات خبری هستیم و زندگی واقعی خود را فراموش می‌کنیم. این دنیای مجازی جدید ساعت ها سرگرمی را ارائه می دهد، اما به چه قیمتی؟

استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند

استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند می تواند به مرور زمان باعث مشکلات جدی روحی، جسمی و عاطفی شود. در زیر، نشانه‌های اعتیاد به گوشی هوشمند و کارهایی که می‌توانید برای ترک آن انجام دهید را بررسی خواهیم کرد. در این‌جا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد شما از اعتیاد به گوشی هوشمند رنج می برید (و چه باید کرد):

اغلب در نیمه های شب از خواب بیدار می شوید تا گوشی خود را چک کنید.

اعتیاد به گوشی‌های هوشمند می‌تواند منجر به مشکل در خواب شود. تحقیقات نشان می‌دهد که نور آبی که از تلفن شما می‌آید می‌تواند ریتم شبانه روزی و سطح ملاتونین شما را مختل کند، که خواب شما را از بین می‌برد. اگر اغلب قبل از زمان خواب با تلفن خود کار می کنید و حتی نیمه شب برای بررسی پیام ها از خواب بیدار می شوید، ممکن است به گوشی هوشمند اعتیاد داشته باشید.

نکته

سعی کنید چند ساعت قبل از خواب موبایل را کنار بگذارید و نورها را کم کنید تا بدنتان بداند که به زودی زمان خواب است. اگر وسوسه می‌شوید که از آن استفاده کنید، تلفن خود را برای مدتی در اتاق دیگری نگه دارید یا آن را روی میز دور از دسترس قرار دهید. اگر نیمه‌شب از خواب بیدار می‌شوید، سعی کنید کتاب بخوانید یا از جای خود بلند شوید تا زمانی که دوباره احساس خواب آلودگی کنید.

وقتی تلفن خود را نزدیک خود ندارید، اضطراب بدی دارید.

مانند بسیاری از اعتیادها، شما همیشه بدون گوشی هوشمند خود در نزدیکی خود احساس اضطراب می کنید. اگر نمی توانید به آن دسترسی داشته باشید یا از آن استفاده کنید، به سادگی نمی دانید با خودتان چه کنید. با این حال، اگر چنین احساسی دارید، خودتان را مورد ضرب و شتم قرار ندهید. همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، تقریباً نیمی از مردم به علت اعتیاد به گوشی هوشمند خود احساس ناراحتی می کنند. این بدان معنا نیست که اگر اضطراب شما را مختل می کند، نباید روی اصلاح آن کار کنید.

فعالیت های مختلف جهت جلوگیری از اعتیاد به گوشی هوشمند

سعی کنید در طول روز برای مدتی به جایی بروید که اصلا گوشی خود را چک نمی کنید. بعد از اینکه برای یک یا دو هفته به این کار تسلط پیدا کردید، بدون تلفن خود برای پیاده روی در پارک بروید. در ابتدا، نداشتن تلفن همراهتان کاملاً ترسناک خواهد بود، اما در نهایت متوجه خواهید شد که بدون آن چقدر احساس آرامش می کنید.

رسانه های اجتماعی شما را تحت فشار قرار می دهند یا شما را ناراحت می کنند.

بسیاری از مردم از گوشی های هوشمند خود در درجه اول برای همگامی با رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. با این حال، بسیاری از مردم پس از تماشای رسانه های اجتماعی خود احساس اضطراب یا افسردگی می کنند. شاید به دلیل مقایسه خود با دیگران یا خواندن نظرات منفی. ما دچار اعتیاد به گوشی هوشمند شدیم و این می تواند تأثیرات مخربی بر سلامت عاطفی و حتی جسمی ما داشته باشد. در حالی که توانایی صحبت با هر کسی در جهان به صورت 24 ساعته و 7 ساعته می‌تواند هیجان‌انگیز به نظر برسد. اما می‌تواند باعث شود از خود فاصله بگیرید یا حتی از افراد اطراف خود دوری کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

رسانه های اجتماعی نباید به عنوان جایگزینی برای تعاملات واقعی در نظر گرفته شوند. بررسی چند بار در روز برای پیام‌ها یا به‌روزرسانی‌های دوستان ضرری ندارد. اما ساعت‌های بی‌پایان چت و استفاده از موبایل می‌تواند تصمیم‌گیری را مختل کند و منجر به تصمیم‌های خطرناک‌تر شود. گزارش های دیگر استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی را با افزایش اضطراب و افسردگی مرتبط دانستند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا