چند مورد از نشانه های مادر آزاردهنده عاطفی

تربیت والدین بسیار گزینه مهمی است. اگر والدین نتوانند به درستی فرزندان خود را تربیت کنند آن ها دچار مشکلاتی خواهند شد. مادران نقش مهمی در تربیت فرزند دارند. مادر آزاردهنده عاطفی  می تواند آسیب های زیادی به افراد برساند. شما نمی توانید خانواده ای پیدا کنید که از فرزند خود تنفر داشته باشد. مگر این که آن شخص دچار اختلالات روانی شده باشد. تربیت فرزندان یک فرایند پر از چالش است. مدیریت تربیت آن ها مهم است.

شما اگر همیشه تابع کودک خود باشید به او آسیب خواهید زد. از آن سمت هم اگر بخواهید جلوی او جبهه بگیرید در آینده فردی محتاج به محبت خواهد بود. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند مورد از نشانه های مادر آزاردهنده عاطفی موضوع امروز ما نیز هست. این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست.

نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند مورد از نشانه های مادر آزاردهنده عاطفی صحبت کنیم.

رابطه والدین و فرزند

چند مورد از نشانه های مادر آزاردهنده عاطفی

رابطه والدین و فرزند به طور معمول یکی از طبیعی ترین و بدون قید و شرط ترین پیوندهای محبت آمیز در زندگی روزمره ما در نظر گرفته می شود. از دوران کودکی تا بزرگسالی، ما انتظار داریم که مادرانمان همیشه بهترین علایق ما را در دل داشته باشند. او برای راهنمایی ما اقدام کند، یا مرزهای عاطفی مناسب برای حفظ را بداند. متأسفانه، واقعیت این است که همیشه این طور نیست. گاهی اوقات ممکن است زمان لازم باشد تا مادر آزاردهنده عاطفی متوجه شوند که دقیقاً از چه راه هایی مورد بچه ها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آزار جسمی – چیزی که بسیاری از ما با شنیدن کلمه “سوءاستفاده” به آن فکر می کنیم.  گاهی اوقات تشخیص یا درک آن آسان تر است. زیرا بسیاری از نشانه های سوء استفاده عاطفی یا روانی می توانند زیر بحث مادر آزاردهنده عاطفی حرکت کنند. این ممکن است به عنوان یک اتفاق یا به عنوان یک مورد نادیده گرفته شوند. نوع خاص فرزند پروری به هر حال، این چنین نیست. سوء استفاده عاطفی می تواند صدمات ماندگار قابل توجهی بر جای بگذارد و ارزش پرداختن به آن را دارد.

در حالی که تشخیص این که ممکن است پدر یا مادر آزاردهنده عاطفی داشته باشید ممکن است دشوار یا حتی دردناک باشد. مهم است که برخی از علائم را یاد بگیرید. این کار باعث می شود تا به طور بالقوه زندگی خود را به جلو ببرید. یا آگاهی بیشتری نسبت به الگوهایی که والدینتان ممکن است در شما القا کرده اند ایجاد کنید.

سوء استفاده عاطفی چیست؟

در حالی که آزار فیزیکی ممکن است فوراً به ذهن متبادر شود، انواع مختلفی از آزار وجود دارد.  اگر چه ممکن است همزمان همپوشانی داشته باشند یا اتفاق بیفتند. سوء استفاده عاطفی شکلی از سوء استفاده است که ممکن است خشونت روانی یا آزار روانی نیز نامیده شود. رفتار توهین آمیز که فیزیکی نیست می تواند در این دسته قرار گیرد. اما این رفتار آن را از آزار فیزیکی کمتر جدی یا آسیب رسان نمی کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چند مورد از نشانه های مادر آزاردهنده عاطفی

در حالی که نمونه های بسیاری از سوء استفاده عاطفی فراوان است. برخی از نشانه ها که ممکن است به شما در تعریف آن کمک کند می تواند دستکاری، تحقیر، آزار و اذیت کلامی یا ارعاب باشد. به خصوص زمانی که این نوع رفتار یک الگو را تشکیل می دهد. این می تواند به شدت آسیب زا باشد و در طول زمان منجر به نتایج خطرناکی شود. کلمات رایج مدرن مانند شرمساری، انزوا و قربانی کردن و  همچنین رفتارهایی مانند تهدید و توهین را می توان به عنوان سوء استفاده عاطفی طبقه بندی کرد.

سوء استفاده عاطفی می تواند در تلاش برای کنترل، ترساندن یا منزوی کردن شما باشد. داشتن مادر آزاردهنده عاطفی آسیب زا و آزاردهنده است. این می تواند فرد را در برابر احساس شک به خود، انزوا، و افسردگی آسیب پذیر کند و می تواند به خشونت فیزیکی افزایش یابد.

چرا داشتن مادر آزاردهنده عاطفی باعث آسیب های روحی روانی می شود؟

سوء استفاده عاطفی گاهی اوقات می تواند تا حدی زیر قوانین دیگر قرار بگیرد. زیرا بسیاری از رفتارهای توهین آمیز در طیفی از روش های فرزندپروری “قابل قبول” وجود دارد. بسیاری از والدین آزاردهنده عاطفی حتی متوجه نمی شوند که کاری که انجام می دهند اشتباه است. زیرا این همان چیزی است که همیشه می دانستند و به نظرشان فقط به این دلیل که درگیر آزار جسمی نیستند، سوء استفاده نمی کنند. حتی ممکن است والدین بدسرپرست شما فکر کنند که کار درستی انجام می دهند.  یا معتقدند که رفتار آن ها “عشق سخت” است.

برخی از افراد حتی ممکن است رفتارهای توهین آمیز را بر اساس آن چه آن والدین تجربه کرده اند توجیه کنند. به این معنا که تنها بودن یا مورد آزار قرار گرفتن خود ممکن است دلیل تداوم رفتارهای توهین آمیز باشد. با این حال، هیچ یک از اینها بهانه خوبی برای ایجاد درد به فرزند شما نیست. در واقع هیچ توجیهی برای این واقعیت را از بین نمی برد که سوء استفاده عاطفی می تواند صدمات ماندگاری را بر همه افراد خانواده وارد کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مانند سایر رفتارهای توهین آمیز، مادر آزاردهنده عاطفی نیز می تواند تشخیص سوء استفاده عاطفی را در زندگی شما دشوار کند. مادر شما ممکن است در یک لحظه محبت آمیز و مهربان باشد و دفعه بعد که با او صحبت می کنید ممکن است کاملاً متفاوت باشد. او حتی ممکن است برای رفتار آزاردهنده خود عذرخواهی کند. این می تواند به خصوص گیج کننده و آزاردهنده باشد. ممکن است بخواهید باور کنید که او متاسف است و او را ببخشید. اما بدون برداشتن گام‌های واقعی برای تغییر رفتار او یا درخواست کمک حرفه‌ای، این  رفتار شما فقط مقدماتی برای ادامه رفتار توهین‌آمیز هستند.

توضیحات یک مادر آزاردهنده عاطفی به خاطر رفتارش

چند مورد از نشانه های مادر آزاردهنده عاطفی

اگر سعی کنید در مورد رفتارش با او رو به رو شوید، او ممکن است کار بزرگی را انجام دهد و آن را توضیح دهد.  یا حتی به شما این احساس را بدهد که شما باعث ایجاد مشکل در رفتار او هستید. او آنقدر متقاعد کننده صحبت می کنند که در نهایت احساس می کنید شاید مشکل از شما است. این که بتوانید آن را تشخیص دهید و آن را در زندگی خود به کار ببرید اولین قدم برای دریافت کمکی است که نیاز دارید. اگر سال‌ها به این شکل زندگی کرده باشید، کمک گرفتن می‌تواند بسیار دشوار باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مادر شما ممکن است بسیار با اعتماد به نفس رفتار کند. اما در زیر همه این ها، بسیاری از سوء استفاده کنندگان ناامن هستند. برای سهولت تشخیص برخی از این رفتارها، در این جا فهرستی از رایج ترین رفتارها در مادران آزاردهنده وجود دارد:

نشانه های یک مادر آزاردهنده عاطفی

او بیش از حد دارای رفتار  انتقادی است

همه روابط سالم و صمیمانه مستلزم درجه ای از صداقت و تمایل به ارائه بازخورد سازنده برای کمک به رشد یکدیگر هستند. رفتار باید با این درک که از روی احساس واقعی عشق انجام می شود و تنها با حمایت فراوان همراه باشد. با این حال، عمل انتقاد می تواند به ابزاری برای سوء استفاده تبدیل شود که بیش از حد باشد. این می تواند عزت نفس، اهمیت خود و تمایل کودک برای دفاع از خود را از بین ببرد.

اگر مادرتان دائماً آنچه را که به‌عنوان «عیب‌های» شما می‌پندارد بازگو می کند، این می‌تواند نشانه‌ای از سوء استفاده عاطفی در مسائل کوچک و بزرگ باشد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که او در حال حاضر فقط به رفتارهای منفی شما اشاره می‌کند. بدون این که ویژگی‌ها یا دستاوردهای مثبت شما را تصدیق کند.

احساس تحقیر شدن توسط والدین می‌تواند فوق‌العاده آزاردهنده باشد. همچنین نظرات منفی والدین شما می‌تواند منجر به خودگویی منفی و تصور ضعیف از خود در بزرگسالی شود.

پاسخ های او نامنظم و متناقض است

چند مورد از نشانه های مادر آزاردهنده عاطفی

وقتی مادر شما هرگز به رفتارهای مشابهی پاسخ نمی‌دهد، دانستن این که از او چه انتظاری دارید یا این که چگونه باید رفتار کنید، می‌تواند بسیار سخت باشد. اگر اشتباه کوچکی مرتکب شوید، ممکن است رفتار او مهربان و بخشنده باشد، یا ممکن است عصبانی و کینه توز باشد. این نوسانات خلقی باعث می شود که نتوانید از رابطه خود انتظار چه چیزی را داشته باشید یا حتی بدانید در چه جایگاهی قرار دارید.

پاسخ‌های نامنظم به رفتار کودک می‌تواند نشان‌دهنده بی‌ثباتی عاطفی در والدین آزارگر عاطفی باشد. آن‌ها می‌توانند این احساس را در کودک ایجاد کنند که والدینشان هر لحظه ممکن است عصبانی شوند. انگار که در خانه خودشان روی پوست گردو  راه می‌روند.

منابع
وبسایت regain.us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا