چند فواید خودتنظیمی که هرگز نباید نادیده گرفت

خودتنظیمی فواید بسیاری برای رسیدن به اهداف در طول زندگی دارد. همه ما باید برای رسیدن به موفقیت در طول زندگی تلاش کنیم. تحصیلات موفق باعث پیشرفت افراد می شود. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم پیشرفت موضوع مهمی در دنیای امروزی است. لازمه پیشرفت در زندگی تلاش و کوشش است. کمک به فرزندان برای پیشرفت توسط خانواده باید انجام شود.

یکی از مواردی که در دوران مدرسه فرزندان باید مورد توجه قرار بگیرد نحوه درس خواندن است. مشاوره تحصیلی می تواند به خانواده ها برای موفقیت فرزندان در مدرسه کمک کند. بسیاری از ما در دوران مختلف تحصیلی از مشاوران مختلف استفاده کردیم. نکته ای که باید بدانید این است که در کنار مشاوره تلاش خود را بیشتر کنید. لازمه موفقیت تحصیلی تمرکز در درس خواندن است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند فواید خودتنظیمی که هرگز نباید نادیده گرفت چگونه است.

خودتنظیمی و موفقیت

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند فواید خودتنظیمی که هرگز نباید نادیده گرفت صحبت کنیم.

کمک به فرزندان با خودتنظیمی برای موفقیت در مدرسه

بسیاری از والدین از خود می پرسند که برای کمک به فرزندان خود در مدرسه چگونه می توانند کار کنند. دانستن این که چقدر حمایت برای ارائه می تواند یک تعادل حساس باشد. این به سن فرزند شما بستگی دارد. کمک بیش از حد برای موفقیت در مدرسه  به راحتی می تواند باعث شود که شما مسئولیت آن را بر عهده بگیرید.  یا آن را انجام دهید چرا که باعث می شود آن ها کمتر دچار مشکل، سرخوردگی یا غرق شدن کند. این مسئله به ویژه در حال حاضر، پس از گذراندن دوران همه گیری کروناویروس، بسیار مهم است. بسیاری از بچه ها ممکن است پس از گذراندن بخش بیشتری از یک سال در آموزش از راه دور یا ترکیبی از نظر تحصیلی عقب افتاده باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

محققان هشدار می دهند که یادگیری از راه دور ویژگی خاصی دارد. خودتنظیمی یک شکاف بزرگ پیشرفت را در بین بچه های جوامع نیازمند ایجاد می کند. از جمله دانش آموزان رنگین پوست، آن‌هایی که تفاوت یادگیری یا شرایط روحی و روانی دارند.

انتظارات مثبت را با خودتنظیمی تعیین کنید

ملکا آلن، مشاور مدرسه پورتلند، با بیش از 18 سال سابقه کار با کودکان نکته ای را گفته است.  او در همه رده های سنی زیر ١٢ سال، به والدین و فرزندان آن ها کمک می کند. این کار باعث می شود تا انتظارات خوب، روال و اهداف سال تحصیلی را تعیین کنند. او به هر دو طرف توصیه می کند که در مورد آن چه دانش آموز می خواهد کار کند، مطالعه کنند. نکته مهم این است که آیا کتاب های مختلف را باید کودکان بخوانند یا خیر. به موقع تکلیف خانه را تمام کنند، در کلاس بیشتر صحبت کنند، همه نمرات قبولی را بگیرند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آلن می گوید: به خاطر داشته باشید که انتظارات و اهداف والدین و دانش آموزان ممکن است متفاوت باشد. اشکالی ندارد برای یافتن زمینه های مشترک و متناسب با سن و اهداف خاص دانش آموزان تلاش کنید. این باعث می شود تا فرزند شما در مورد اهداف مربوط به مدرسه خود شنیده، با انگیزه و واقع بین باشد. آلن توصیه می کند: “بررسی های معمول را انجام دهید تا مطمئن شوید همه در یک بخش هستند.”

همچنین توجه داشته باشید که هوشمندی و سن همیشه با هم هماهنگ نیستند. آلن می گوید تمرکز بیش از حد روی نمرات یا موفقیت در مدرسه می تواند بسیار استرس زا باشد. و مانع یادگیری فرزند شما و پویایی خانواده شما شود. در عوض، به فرزند خود در جایی که هستند احترام بگذارید. آلن می گوید: “دیدن هدایایی که فرزند شما آن ها را دوست دارد می تواند دگرگون کننده باشد.” “آن ها واقعاً فرصتی خواهند داشت تا همان طور که هستند دیده شوند. و شما رابطه بهتری خواهید داشت.”

یک روال تکلیف برای فرزندان خود ایجاد کنید

همچنین به داشتن یک خودتنظیمی و برنامه ریزی خوب به نحوه، مکان و زمان انجام تکالیف مدرسه و موفقیت در مدرسه کمک می کند. آلن می گوید: “تنظیم زمان و فضای کاری خوب نیز بسیار مهم است.” او می افزاید که انجام تکالیف در یک منطقه اختصاصی و بدون حواس پرتی (در حالت ایده آل خارج از تخت و اتاق خواب) مهم است. این می تواند تکمیل تکالیف خانه و همچنین خواب بهتر برای کودکان را تقویت کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

توجه داشته باشید که شایعات زیادی در مورد ارتباط مثبت بین فضاهای کاری آشفته و خودتنظیمی وجود دارد. محققان نتوانسته اند تفاوت قابل توجهی در خلاقیت بین افرادی که دارای فضای کاری آشفته هستند پیدا کنند. مقدار و کیفیت تکالیف خانه از دانش آموزی به دانش آموز دیگر تفاوت های خاصی دارد. این تفاوت ها بسته به درجه، سبک یادگیری و مدرسه ای که می روند بسیار دگرگون خواهد بود. به طور کلی، بچه های کوچکتر ممکن است تکلیفی نداشته باشند. یا یک ساعت تکلیف شبانه نداشته باشند و هر سال بیشتر به آن ها اضافه شود.

تحقیقات در مورد اثربخشی تکالیف خانه مختلط است.

تحقیقات در مورد اثربخشی تکالیف خانه برای موفقیت در مدرسه مختلط است. با این حال، مقادیر بیش از حد تکالیف اغلب باعث کاهش خواب دانش آموزان می شود. حتی وقت خانواده، فعالیت های فوق برنامه و زندگی اجتماعی دچار اختلال می شود.

چند فواید خودتنظیمی که هرگز نباید نادیده گرفت.

خودتنظیمی اصطلاحی با تعاریف مختلف در حوزه روانشناسی است. اکثر کارشناسان آن را به عنوان توانایی اجرای اقدامات همسو با ارزش های اصلی و اهداف بلند مدت تعریف می کنند. این تمرین شامل قابلیت هوش هیجانی است. زیرا شما باید احساسات، افکار و واکنش‌های خود را در این فرآیند کنترل و مدیریت کنید.

در اصطلاح عامیانه، توانایی خودتنظیمی به این معنی است که می توانید قبل از اقدام فکر کنید. این بدان معناست که شما می توانید افکار عاطفی خود را به روش های مثبت ارضا کنید. این کار باعث می شود تا اعمال شما کارهایی باشد که از آن‌ها خوشحال خواهید شد. این مهارت شما را از تسلیم شدن به احساسات مخرب تر و سایر انگیزه های مشابه باز می دارد.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات نشان می دهد که سطح مهارت بیشتر بزرگسالان در خودتنظیمی ریشه در رشد دوران کودکی آن‌ها دارد. اگر در کودکی خودتنظیمی را یاد گرفتید، بلوغ عاطفی و مهارت‌های مدیریت هوشمند اجتماعی را به عنوان بخشی از تربیت خود به دست آوردید. اگر هرگز این چیزها را نمی دانستید، احتمالاً امروز با این فرایند دست و پنجه نرم می کنید.

اما آیا این بدان معناست که شما در مهارت های خودتنظیمی فعلی خود گیر کردید؟ شما می توانید یاد بگیرید که این مهارت خود را تقویت کنید و نحوه تعامل خود را با احساسات و افکار خود بهبود بخشید. با این حال، این یک فرآیند پیچیده است، و شما متقاعد نشدید که ارزش آن را دارد. در این‌جا چند مزیت خودتنظیمی وجود دارد که هرگز نباید نادیده گرفت.

عملکرد اجرایی را بهبود می بخشد

کارکرد اجرایی به مجموعه‌ای از مهارت‌های ذهنی و فرآیندهای شناختی اشاره دارد که به برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرای اهداف و اقدامات مختلف مورد نظر کمک می‌کند. اساساً، هر کاری که انجام می دهید و نیاز به تصمیم گیری و تفکر آگاهانه دارد، به عملکرد اجرایی نیاز دارد.

اگر تا به حال برای انجام کاری، حتی یک کار ساده، مشکل داشتید، زیرا خودتان نمی توانید انجام دهید، پس با مشکلات عملکرد اجرایی کار کردید. برای مثال، ممکن است پشت کامپیوترتان نشسته باشید و فکر کرده باشید: «باید به دستشویی بروم»، اما احساس کردید که آنقدر «کسل» هستید که نمی‌توانید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این مشکلات عملکرد اجرایی برای کارهای ساده روزمره آزاردهنده هستند. اما می توانند عامل بزرگی در شکست اهداف بزرگتر باشند. وقتی نمی‌توانید برنامه‌ای را به مرحله اجرا درآورید و برای مدت زمان مورد نیاز آن برنامه منظم بمانید، برای آن رنج می‌برید. اهداف از هم می پاشند، و شما دلسرد می شوید.

 فواید خودتنظیمی

مطالعات می گویند که این مهارت نقش قابل توجهی در عملکرد اجرایی دارد. به شما اجازه می دهد:

  • حافظه کاری بسازید تا بتوانید اطلاعات اخیر را به خاطر بیاورید.
  • انعطاف پذیری ذهنی را تقویت کنید تا بتوانید تمرکز را بین منابع محرک تغییر دهید و در عین حال افکار و اقدامات مناسب را در زمینه به کار ببرید.
  • کنترل خود را بهبود ببخشید تا بتوانید اولویت ها را بهتر تعیین کنید، با انگیزه ها مبارزه کنید و احساسات و افکار خود را مدیریت کنید.
  • مشکلاتی را که در مراحل برنامه ریزی و مدیریت شما رخ می دهد را بدون احساس گیر کردن حل کنید.
  • برای حفظ وفاداری به اهداف خود، بدون توجه به عواملی که حواس‌تان را پرت می‌کنند، کنترل بهتری ایجاد کنید.
  • مراقب باشید تا در زمان حال زندگی کنید و گرفتار نشخوار فکری یا رویدادهای گذشته نشوید.
  • تصمیمات خوبی بگیرید یا تا حد امکان برای انتخاب گزینه های عاقلانه و منطقی در زندگی تلاش کنید. خودتنظیمی مهارت‌های شما را در این زمینه‌ها بهبود می‌بخشد، به طوری که برای رسیدن به آن‌ها تلاش کمتری وجود دارد.

هوش عاطفی را بهبود می بخشد

هوش هیجانی بخش مهمی از زندگی روزمره است. می توان آن را به عنوان فرآیند درک، مدیریت، استفاده و پردازش احساسات مختلف تعریف کرد. این عواطف می تواند از خود شما باشد، که باید آن ها را خودتان تنظیم کنید. یا می توانند احساسات دیگران باشند که برای افزایش همدلی به آن ها نیاز دارید. هوش هیجانی بالا به افراد این امکان را می دهد که احساسات خود را، چه مثبت و چه منفی، بشناسند، بپذیرند و مدیریت کنند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که افرادی که از نظر عاطفی باهوش هستند، روابط بهتری با دیگران دارند و اغلب شادتر هستند و نشانگرهای بهبود یافته برای سلامتی دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خودتنظیمی به هوش هیجانی کمک می‌کند و به شما کمک می‌کند تا احساسی را که به طور انعکاسی دارید تنظیم کنید و مدیریت کنید. همانطور که مطالعات می گویند، انجام این کار فرصتی عالی برای رشد فکری و عاطفی بهتر به شما می دهد.

یکی از پنج شاخص هوش هیجانی چیست؟

خودتنظیمی تنها یکی از پنج شاخص هوش هیجانی است. وقتی تکانه های عاطفی خود را کنترل می کنید و بر افکار خود تأثیر می گذارید، بیش از حد واکنش نشان نمی دهید یا در ذهن خود گم نمی شوید. شما در مورد تجربیات منفی نشخوار ذهنی نمی کنید یا به دلیل تجربیات مثبت بیش از حد اعتماد به نفس پیدا نمی کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا