چگونه می توان یک برنامه مدیریت رفتار موثر در کودکان ایجاد کرد

در دنیایی که زندگی می کنیم رفتارهای ما شخصیتمان را تشکیل می دهد. رفتار در افراد مختلف متفاوت است. گاهی اوقات رفتار ها می توانند آسیب های مختلفی به اطرافیان ما وارد کنند. اما بعضی اوقات هم رفتار ها با یک برنامه مدیریت رفتار باعث پیشرفت ما می شوند. پیشرفت در زندگی علاوه بر رفتار نیازمند تلاش و کوشش است. گاهی اوقات ما فکر می کنیم که اگر تلاش و کوشش را انجام دادیم و به نتیجه نرسیدیم باید ناامید شویم. این که یک رفتار خوب یا بد باشد به شرایط فرد بستگی دارد.

همان طور که در مقاله های قبل گفتیم یک سری افراد هستند بسته به شرایط مختلف خانوادگی یا اجتماعی و محیط اطرافشان واکنش های مختلفی از خود بروز می دهند. این واکنش ها می تواند به خاطر اتفاق ناگوار باشد که برای یکی از اعضای خانواده اتفاق می‌افتد یا به خاطر علت های مختلف دیگر که به دلایل مختلف سراغ فرد می آیند.

رفتار ها تعاریف و کاربرد های مختلفی دارند و کسی که روانشناس رفتار باشد یا یک متخصص باشد می تواند بفهمد که آن فرد در آن لحظه چه تصمیماتی می گیرد یا این که این رفتار به چه علتی است. رفتار ها انواع مختلفی هم دارند. امروز می خواهیم در ارتباط با یک برنامه مدیریت رفتار موثر در کودک صحبت کنیم. رفتار ناسازگار ممکن است در کودکان و بزرگسالان اتفاق بیفتد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با  چگونه می توان یک برنامه مدیریت رفتار موثر در کودکان ایجاد کرد صحبت کنیم

برای حل مشکلات رفتاری به یک برنامه جامع نیاز دارید.

چگونه می توان یک برنامه مدیریت رفتار موثر در کودکان ایجاد کرد

برای حل این که آیا فرزند شما اخیراً فردی را در مدرسه مورد ضرب و شتم قرار داده است یا از مسواک زدن خود امتناع کرده است به راه حل نیاز دارید. برنامه مدیریت رفتار موثر یک راه مناسب برای کنترل این موضوع است. یک برنامه مدیریت رفتار خوب این اطمینان را می دهد که شما و سایر مراقبین فرزندتان به طور مداوم به مشکلات رفتاری پاسخ می دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یک برنامه مدیریت رفتار همچنین می تواند به شما در یافتن پیامدهای موثرتر و انگیزه های بهتر که باعث ایجاد انگیزه در فرزند شما می شود، کمک کند. در این جا پنج مرحله وجود دارد که به شما کمک می کند یک برنامه مدیریت رفتار ایجاد کنید که رفتار فرزند شما را تغییر دهد.

شناسایی رفتارهای مشکل ساز

قبل از این که به مشکلات رفتاری فرزند خود بپردازید، مهم است که به وضوح مشخص کنید کدام رفتارها مشکل سازترین هستند. حتماً رفتار خاصی را که می خواهید تغییر دهید شرح دهید. به عنوان مثال، ممکن است یک رفتار مشکل ساز باشد، ” برای مثال شخصی که هر وقت به او می گویند کاری را انجام ندهد آن را از عمد تکرار می کند دارای یک مشکل رفتاری است.

فرزند شما ممکن است بیش از یک مشکل رفتاری را از خود نشان دهد

فرزند شما ممکن است بیش از یک مشکل رفتاری را از خود نشان دهد که می خواهید به آن بپردازید. اگر چنین است، با انتخاب دو یا سه موردی که می خواهید ابتدا آن ها را اصلاح کنید، شروع کنید. شما ممکن است مواردی را انتخاب کنید که بیشتر مخرب هستند یا آن‌هایی که بزرگترین مشکلات را ایجاد می کنند. به عنوان مثال کودک 2 ساله شما ممکن است گاز بگیرد، ناله کند، عصبانی شود. یا از برداشتن اسباب بازی های خود سر باز می زند و مرتباً از تخت بلند می شود. همه این ها به برنامه مدیریت رفتار نیاز دارد. این رفتارها بیشترین تاثیر را بر دیگران می گذارد. راهکارهای مفید برای کاهش بحران ها زیاد است.

ابزارهای موثر انضباطی را انتخاب کنید

بسیاری از استراتژی های انضباطی مختلف وجود دارد که می تواند برای رسیدگی به یک رفتار مورد استفاده قرار گیرد. نوع استراتژی انضباطی که بیشترین تأثیر را خواهد داشت بستگی به شرایط شما دارد. در حالی که ممکن است یک کودک به برداشتن اسباب بازی مورد علاقه خود در روز واکنش خوبی نشان دهد. یک کودک دیگر ممکن است به وقت استراحت بهترین پاسخ را بدهد.

خلق و خوی فرزند خود و استراتژی هایی را که به احتمال زیاد می توانید به طور مداوم از آن ها پیروی کنید، در نظر بگیرید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همچنین اجرای تقویت مثبت برای رفتار خوب مهم است. ستایش کردن، تشویق کردم کودک ممکن است فرزند شما را تشویق به پیروی از قوانین کند. کودک خود را خوب ببینید و تقویت مثبت مداوم را ارائه دهید. این مرحله گاهی اوقات به همان اندازه در اصلاح رفتار موثر است که کودک را برای رفتارهای نامناسب تنبیه کنید. این که چگونه از تحسین برای تشویق رفتار خوب استفاده کنیم مهم است.

برای برنامه مدیریت رفتار برنامه ای را بنویسید

نوشتن برنامه شما شانس هایی را که شما دنبال می کنید افزایش می دهد. همچنین این اطمینان را می دهد که آمادگی برخورد با مشکلات رفتاری را دارید. نحوه تقویت رفتار خوب را بیان کنید. به عنوان مثال، ممکن است برنامه شما این باشد که از انتخاب های سالم فرزندتان در هر زمان که او با دوستش بازی می کند، قدردانی کنید. سپس، تصمیم بگیرید که وقتی رفتار مشکلی را که روی آن کار می کنید نشان می دهد، چگونه واکنش نشان دهید.  همانند استفاده از یک فرجه برای استراحت ذهنی.

در مرحله بعد، برنامه را برای کودک توضیح دهید.

چگونه می توان یک برنامه مدیریت رفتار موثر در کودکان ایجاد کرد

چیزی شبیه این بگویید: “از این به بعد، اگر کسی را گاز گرفتید، باید در راهرو برای مدت طولانی بنشینید.” اگر این تنبیه برای فرزند شما تازگی دارد، می توانید توضیح دهید که شامل چه مواردی می شود.

برنامه را با مراقبین کودکتان مرور کنید

وقتی همه مراقبان کودک از یک برنامه نظم و انضباط پیروی کنند، احتمالاً تغییر رفتار بسیار سریعتر اتفاق می افتد. سعی کنید برای برنامه مدیریت رفتار از معلمان، ارائه دهندگان مهد کودک، پدربزرگ و مادربزرگ و سایر بزرگسالانی که نقش مهمی در زندگی فرزند شما دارند سوار شوید.

وقتی همه بزرگسالان از زبان مشابه استفاده می کنند، این نیز می تواند موثر باشد. به عنوان مثال، اگر همه مراقبین می گویند “دندان ها برای جویدن غذا هستند”، به عنوان یادآوری در هنگام گاز گرفتن کودک، پیام سریع تر در ذهن او انتقال پیدا می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نسخه هایی از طرح نوشته شده را به سایر مراقبین بدهید. اگر آن ها مایلند در مورد آن چه کار می کند و چه چیزی کار نمی کند، تصمیم گیری کنند تا در صورت نیاز برنامه را تغییر دهند. در مورد نحوه برنامه مدیریت رفتار فرزند خود با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. در مورد تغییراتی که مشاهده می کنید صحبت کنید و نحوه عملکرد استراتژی های انضباطی خود را مورد بحث قرار دهید.

ثبات می تواند کلید یک برنامه رفتاری خوب باشد.

ثبات می تواند کلید یک برنامه رفتاری خوب باشد. همه باید بتوانیم هر بار که کودک شما رفتار نامناسبی از خود نشان می دهد پیامدهایی را دنبال کنیم.  به احتمال زیاد مشکلات رفتاری فرزند شما بهبود می یابد. در صورت لزوم برنامه را بازبینی کنید. وقتی رفتار فرزند شما بهبود می یابد، ممکن است بخواهید رفتار دیگری را برای رسیدگی انتخاب کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه می توان یک برنامه مدیریت رفتار موثر در کودکان ایجاد کرد

اگر رفتار فرزند شما به برنامه خوب جواب نمی دهد، استراتژی خود را تغییر دهید. نتایج متفاوت را امتحان کنید یا بر آموزش مهارت های جدید به فرزند خود کار کنید. یک رویکرد تازه ممکن است به پایان دادن به رفتارهای غلط سرسختانه کمک کند. این که چگونه نظم و انضباط خود را برای برنامه مدیریت رفتار سازگار کنیم مهم است.

نتایج مثبت را پیش بینی کنید

هنگام اجرای برنامه اصلاح رفتار، اطمینان حاصل کنید که نگرش مثبت داشته باشید و موفقیت را پیش بینی کنید. در حالی که اجتناب ناپذیر است که شما نیاز به تنظیم دقیق و تنظیم برنامه داشته باشید، مهم این است که انتظار داشته باشید نتایج مورد انتظار خود را مشاهده کنید.

به یاد داشته باشید، نگرش مثبت در موفقیت بسیار موثر است.

اگر احساس ناراحتی می کنید یا آماده هستید که از برنامه دست بکشید، به دنبال حمایت از طرف دیگران باشید. با متخصص اطفال، درمانگر کودک خود صحبت کنید، یا از مربی یا مربی والدین خود بخواهید تا در برآمدگی های ناهموار به شما کمک کند. اما سعی کنید به برنامه پایبند باشید و به یاد داشته باشید که تغییر زمان می برد. به خود و توانایی تغییر فرزند خود اعتقاد داشته باشید.

سخن آخر

چگونه می توان یک برنامه مدیریت رفتار موثر در کودکان ایجاد کرد

تغییر رفتار کودک می تواند یک فرآیند چالش برانگیز باشد. به ویژه اگر فرزند شما دارای مشکلات رشدی یا ناتوانی باشد. اما سعی کنید برای برنامه مدیریت رفتار این روند را رها نکنید. با سازگاری با رویکرد خود، شناخت رفتارهای مثبت و آگاهی از مزاج و نیازهای فرزند خود، موفق خواهید شد.

گاهی اوقات تغییر به سرعت اتفاق می افتد. و گاهی دیگر ممکن است بیشتر از آن چه که در ابتدا پیش بینی می کردید طول بکشد. صبور باشید و قبل از هر چیزی، ریشه رفتار های مشکل ساز را در گذشته ببینید.

https://www.verywellfamily.com/behavior-management-plan-1094830

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا