چند علامت که نشانه اختلال استرس پس از خودشیفتگی در خانواده است

اختلال استرس پس از خودشیفتگی از انواع اختلالات شخصیتی است که در هر عضوی در خانواده اتقاق می افتد. بسیاری از ما در طول زندگی ممکن است آسیب های روانی یا اختلالات مختلفی را تجربه کنیم. گاهی اوقات رفتار خودشیفتگی می تواند به نفع شخصی باشد. اما مسئله مهم این است که سوء استفاده از خودشیفتگی در بین رفتار هیچ کس وجود نداشته باشد. البته روان شناسان برای هر نوع رفتاری یا اختلالی راه حل مختلفی را ارائه می دهند.

یکی از این اختلالات که قبلاً هم در مورد آن با شما صحبت کردیم خود شیفتگی است. خود شیفتگی در روان شناسی برای افرادی گفته می شود که علائم آن را داشته باشند. بنابراین با یک یا دو نمونه از علائم نمی توان گفت که یک فرد خودشیفته است یا خیر. خودشیفتگی می تواند به علت های گوناگون از کودکی تا بزرگسالی وجود داشته باشد. خودشیفتگی یکی از ویژگی های رفتاری در افراد مختلف است.

ویژگی های مختلف در افراد و اختلال استرس پس از خودشیفتگی

این ویژگی ها می تواند از ابتدا در فرد وجود داشته باشد یا این که به علت دلایل دیگری اتفاق بیفتد. هر فردی باید بداند که رفتار ها به گونه ای است که در زندگی همه اتفاق می افتاد اما قابل کنترل است. کنترل افکار از طریق خود فرد و مشاوره های مختلف انجام می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند علامت که نشانه اختلال استرس پس از خودشیفتگی در خانواده است، صحبت کنیم.

اختلال استرس پس از خودشیفتگی به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود

شخصیت به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود که فرد را از دیگران متفاوت می کند. تحت تأثیر تجارب و موقعیت های زندگی، محیط و خصوصیات ارثی است. اختلالات شخصیتی گروهی از شرایط بهداشت روان است که با الگوهای ناسالم احساس، تفکر و رفتار مشخص می شود. این رفتارها و تجربیات غالباً با انتظارات فرهنگی که فرد مبتلا در آن زندگی می کند متفاوت است.

درک اختلال استرس پس از خودشیفتگی

این شخص توسط خدایان نفرین شده و عاشق انعکاس خود شده است. او انعکاس خود را در آب های بهار تحسین می کرد تا این که دیگر نتوانست از پس عاطفه دیگران برآید که زیبایی او را نمی دانند و سرانجام خود را کشت. بر خلاف افراد دیگر، که می دانند زیبا هستند، شخصی که خودشیفته است لزوماً نباید زیبا باشد تا باور کند که او زیبا است.

سوء استفاده از خودشیفتگی و اختلال استرس پس از خودشیفتگی

سوء استفاده از خودشیفتگی نوعی سوء استفاده عاطفی است که در آن فرد آزارگر فقط به خودش اهمیت می دهد. و ممکن است از کلمات و اعمال برای دستکاری رفتار و حالت عاطفی شریک زندگی خود استفاده کند. اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی بسته به مدت زمانی که فرد می تواند این نوع روابط را تحمل کند می تواند متفاوت باشد. این اثرات از خفیف تا شدید متغیر است. برخی از بازماندگان بهبود می یابند در حالی که برخی دیگر ممکن است آسیب مادام العمر داشته باشند.

خودشیفتگی چیست؟

اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) یک الگوی پایدار از تجربه و رفتار درونی است که با خود محوری، فقدان همدلی و احساس اغراق آمیز اهمیت دادن به خود مشخص می شود.

اضطراب

پس از تجربه این اتفاق، ممکن است ترس یا اضطراب شدید را در روابط با افراد جدید تجربه کنید. کسانی که روابط توهین آمیز را ترک می کنند ممکن است اضطراب جدایی را تجربه کنند. این باعث می شود وقتی در کنار سوء استفاده کنندگان نیستند احساس وحشت و سرگشتگی کنند.

رفتارهایی که خودشیفتگی والدین را در خانه آشکار می کند

آیا در خانه ای پر از اختلال استرس پس از خودشیفتگی بزرگ شده اید؟ دوران کودکی بی نقص در کمتر فردی وجود دارد، بنابراین باید یاد بگیرید که با گذشته خود صلح کنید. این کار باعث می شود تا خود را درمان و توانمند کنید. کنار آمدن با بیماری روانی والدین کار آسانی نیست. کودکان به والدین خود نیاز دارند که آن‌ها را در طول سال های شکل گیری کمک کنند، حمایت کنند، تشویق کنند و آن‌ها را پرورش دهند. متأسفانه، وقتی کودکی از این چیزهای ضروری محروم می شود، باید مکانیسم های مقابله ای را برای عبور از آن ایجاد کنید. در بزرگسالی، شما از همین مهارت‌های مقابله با عادت استفاده می‌کنید و این می‌تواند مشکلات زیادی را در روابط شما ایجاد کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی با خودشیفتگی والدین بزرگ می شوید، اغلب به آسیب های روانی کمک می کند. در حالی که این یک اصطلاح عجیب به نظر می رسد، فقط به این معنی است که شما زخم ها و آسیب هایی در زندگی خود دارید که حل نشده اند. همه این شکست ها و مسائل حل نشده، فرآیندهای فکری شما را انباشته و تغییر می دهند.

درمان آسیب های ناشی از اختلال استرس پس از خودشیفتگی

اگر می‌خواهید از چیزهایی که در کودکی متحمل شده‌اید، شفا پیدا کنید، باید کارهای اشتباهی که با شما انجام شده است را بپذیرید. شما نمی توانید این اقدامات را توجیه یا چشم پوشی کنید زیرا باید به علت اصلی درد خود برسید. هنگامی که یاد گرفتید که چگونه آن را پردازش کنید، آن را رها کنید و ادامه دهید، متوجه خواهید شد که کل دیدگاه شما نسبت به زندگی تغییر می کند.

چند مورد که اختلال استرس پس از خودشیفتگی را آشکار می کند

اگر با والدینی با بیماری روانی بزرگ شده‌اید، احتمالاً فکر کرده‌اید که مقصر این مشکل شما هستید. این غیرعادی نیست که به خود و حتی احساساتی که نسبت به والدین خود دارید شک کنید. آیا در دوران کودکی خود با احساس گناه دائمی دست و پنجه نرم می کنید؟

چند علامت که نشان دهنده اختلال استرس پس از خودشیفتگی است

آسیب های روانی اگرچه کمتر از آزار جسمی قابل تشخیص است، اما آزار روانی می تواند به طور قابل توجهی برای افرادی که آن را تجربه می کنند آسیب برساند. سوء استفاده عاطفی می تواند زخم های ماندگاری بر سلامت روانی بگذارد که مانند آزار جسمی نیاز به درمان دارند. یکی از انواع سوء استفاده عاطفی از افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته است. کسانی که از این سوء استفاده رنج می برند، مشکلاتی مانند اختلال استرس پس از خودشیفتگی (PNSD) را تجربه می کنند. اختلال استرس پس از خودشیفتگی شکل خاصی از اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) است. این اختلال به طور خاص از آزار عاطفی، ذهنی و روانی ناشی می شود که در یک دوره اتفاق می افتد. بسیاری از متخصصان سلامت روان آن را پیچیده تر از سایر اشکال PTSD می دانند.

نکته

تشخیص آن دشوار است و درمان آن می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، هنگامی که کسی علامت های شایع را بشناسد، رسیدگی به علت اصلی علائم آسان تر است. بنابراین، افراد می توانند شروع به بهبودی از سوء استفاده عاطفی کنند.

اختلال شخصیت خودشیفته چیست؟

اختلال شخصیت خودشیفته یک اختلال شخصیتی نادر است که با احساس ناملایم خود اهمیتی فرد و رفتارهای ناشی از آن مشخص می شود. در نتیجه ادراک فرد از خود، احتمالاً او را در روابط دچار مشکل می کند و نیاز عمیقی به تحسین و توجه بیش از حد دارد. برخی از علائم این اختلال عبارتند از:

  • درک اغراق آمیز از اهمیت خود
  • احساس اغراق آمیز استحقاق
  • نیاز بیش از حد به تحسین و توجه
  • اعتقاد به برتری خود
  • انتظار رفتارهایی از دیگران که به احساس اختلال استرس پس از خودشیفتگی از خود پایبند باشد
  • این باور که دیگران به آن‌ها حسادت می کنند
  • حسادت به دیگران
  • به دلیل احساس بد خود به شیوه ای مغرور، بیهوده یا متکبرانه رفتار می کنید
  • قادر نیستید یا نمی خواهید احساسات و نیازهای دیگران را بشناسید و بر اساس آن‌ها عمل کنید.
  • ارائه خود با نمادهای سطحی موفقیت

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که این اختلال شخصیت به این معنی نیست که یک فرد از نظر عاطفی سوء استفاده می کند. اما بسیاری از خودشیفته ها به دلیل نحوه درک خود و روابط خود با دیگران، مستعد برخورد بد با دیگران هستند. سوء استفاده از افراد خودشیفته اغلب متفاوت است، از جمله پنهان تر از آن‌چه در روابط دیگر رخ می دهد.

اختلال استرس پس از خودشیفتگی چیست؟

در حالی که همه افراد خودشیفته از نظر ذهنی یا عاطفی آزاردهنده نیستند، بسیاری از آن‌ها چنین هستند. این تا حد زیادی به دلیل نگاه آن‌ها به خودشان و دیگران است. از آنجایی که مبتلایان به این اختلال شخصیت قادر نیستند یا نمی‌خواهند احساسات و نیازهای دیگران را تشخیص دهند، آن‌ها خودشان را در اولویت قرار می‌دهند. در نتیجه، اغلب دیگران را برای به کسب آنچه می‌خواهند مورد آزار و اذیت قرار می دهند. از جمله باعث می‌شوند در صورت عدم موفقیت احساس بدی در آن‌ها نیز ایجاد شود. برخی از خودشیفته‌ها می‌توانند در آزار عاطفی‌شان آشکارتر عمل کنند و از دیگر تاکتیک‌ها استفاده کنند.

فعالیت پنهانی در افراد با ویژگی خودشیفتگی

با این حال، اکثر افراد خودشیفته بیشتر پنهان هستند. از آنجایی که خودشیفته‌ها از تاکتیک‌های مختلف برای رسیدن به خواسته‌های خود استفاده می‌کنند، تشخیص این رفتارها به عنوان یک رفتار توهین‌آمیز برای قربانیان است. این کار باعث می شود تا زمانی که از موقعیت خارج نشده‌اند، افرادی داشته باشند که به آن‌ها کمک می‌کند تا واکنش‌های منفی را شناسایی کنند. علاوه بر این، این نوع سوء استفاده عاطفی می تواند به خصوص موذیانه باشد. زیرا افرادی که دارای اختلال شخصیت خودشیفته هستند می توانند مانند یک شخص دورو رفتار کنند و رفتار خود را بر اساس افرادی که با آن‌ها در تعامل هستند تطبیق دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در نتیجه، ممکن است با افراد خاصی کاملاً جذاب باشند و برای دیگران از نظر عاطفی سمی باشند. این تغییر رفتار به این معنی است که مردم ممکن است سوء استفاده از خودشیفتگی را باور نکنند. خصوصا زمانی که آن‌ها سعی می کنند برای حمایت از شما کمک بخواهند.

چند نشانه اختلال استرس پس از خودشیفتگی

تشخیص علائم PNSD می تواند تفاوت بزرگی در کمک به شناسایی اثرات درد عاطفی و سوء استفاده از یک شخصیت خودشیفته ایجاد کند، می تواند مکانی عالی برای شروع درمان باشد. مهم است که به یاد داشته باشید که PNSD برای هر فرد متفاوت است. بازماندگان علائمی را نشان می دهند که به شدت به آزارهای عاطفی گذشته، شخصیت فرد و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد. با این حال، علائم خطرناکی وجود دارد که در بین اکثر مردم رایج است. درک این علائم و اثرات بالقوه درازمدت آن‌ها می‌تواند به افراد کمک کند تا پس از سوء استفاده از یک خودشیفته بهبود یابند.

اضطراب زیاد و مداوم

کسانی که درد عاطفی و سوء استفاده را به دلیل یک خودشیفته تجربه می کنند، معمولاً سطوح بالایی از اضطراب مداوم را تجربه می کنند. علاوه بر این اضطراب شدید می تواند درد باعث مشکلات دیگر هم بشود. البته استفاده از مشاوره برای این گونه افراد راه حل خوبی است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا