چند رفتار یک مادر سمی که باعث می شود بچه ها مشکلاتی در رابطه داشته باشند (بخش دوم)

رفتار یک مادر سمی بر تربیت فرزندان به شدت تاثیر داد. این روش نه تنها در دوران رشد و تربیت کودک بلکه در آینده و روابط او با شریک زندگی خودش نیز تأثیرگذار است. ما در مقاله های قبل گفتیم که یک نوع رابطه سمی چه بین دو زوج یا بین مادر و فرزند می تواند باعث فشار های روانی شود. فشار های روانی همیشه به علت مشکلات زندگی نیست گاهی رفتارها هم آسیب هایی خواهد زد. رابطه به عنوان مهم ترین بخش از زندگی ما است. همه ما نیاز داریم که با شخص با اشخاصی در ارتباط باشیم. تنهایی باعث آسیب های مختلفی در افراد می شود. یکی از این آسیب ها آسیب های روانی است.

در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشناسید.  برخی از دوستان شما ممکن است بارها اعلام کنند که دوست دارند تنها باشند. این تنهایی شاید از نظر آن ها مفید باشد اما روان شناسی این رفتار را تایید نمی کند. بهتر است آن ها برای برقراری ارتباط به مشاوره مراجعه کنند. رابطه سمی در دنیا وجود دارد. برخی از این روابط را برای شما گفتیم. به عنوان مثال شخصی در اداره یا محل کار خود با همکاران خود ارتباط دارد. این نوع ارتباط با رابطه های عاشقانه تفاوت دارد. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند رفتار یک مادر سمی که باعث می شود بچه ها مشکلاتی در رابطه داشته باشند (بخش دوم) چگونه است.

رفتار یک مادر سمی و تاثیر بر رابطه

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم. ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. امروز بررسی خواهیم کرد که چند دلیل برای ترک رابطه سمی و نحوه دریافت کمک چگونه است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند رفتار یک مادر سمی که باعث می شود بچه ها مشکلاتی در رابطه داشته باشند (بخش دوم) صحبت کنیم.

ماندن در رابطه با رفتار یک مادر سمی دشوار است

وقتی صحبت از رابطه سمی به میان می آید، گاهی اوقات درک این که شما در یک رابطه هستید دشوار است. برای بسیاری از مردم تشخیص این که رابطه بد است دشوار هست. زیرا همه چیز به تدریج اتفاق می افتد. سوء استفاده کنندگان به ندرت در ابتدای رابطه این کار را انجام می دهند. زیرا می دانند که هیچ کس اجازه چنین کاری را نمی دهد. در عوض، آن ها به تدریج در طول رابطه بدرفتاری می کنند به نحوی که شما متوجه  آن نمی شوید. به همین دلیل مهم است که برخی از علائم یک رابطه سمی را بدانید. این که چرا می خواهید در اسرع وقت از آن ها جدا شوید مهم است.

آن ها از نظر جسمی ممکن است سوء استفاده کنند

سوء استفاده فیزیکی می تواند شامل موارد مختلفی باشد. از ضربه زدن و لگد زدن (آن چه اکثر مردم هنگام شنیدن عبارت به آن فکر می کنند). یا حتی تجاوز جنسی، کشیدن موها، گاز گرفتن، تکان دادن و هل دادن. هرگونه تماس فیزیکی که  به صورت عمد یا قصد کنترل، تحقیر یا تنبیه را ندارد، سوء استفاده فیزیکی تلقی می شود. و از نظر جسمی و روانی بسیار مضر است.

رفتار یک مادر سمی به گونه ای است که از نظر روانی سوء استفاده می کند

سوء استفاده روانی به معنای هر چیزی است که ممکن است کسی برای کنترل شما بگوید. این گونه افراد شخصیت شما را می شناسند و سعی دارند با این رفتار ها رابطه سمی را ایجاد کنند. طبیعی است که یک شریک یا دوست بخواهد شما در امنیت باشید. اما هنگامی که آن ها نظارت می کنند که کجا می روید، با چه کسی و چه زمانی این می تواند سوء استفاده روانی تلقی شود. کنترل تصمیماتی که می گیرید یا تصمیماتی که بر شما تأثیر می گذارد، با وجود او تهدیدتان می کند. شریک شما طوری رفتار می کند که گویی نمی توانید انتخاب های خودتان را انجام دهید.

شریک شما ادعا می کند که دیگران هم با آن ها موافق هستند، همه انواع سوءاستفاده روانی هستند. آن ها ممکن است حسادت کنند، شما را به خاطر برخوردی که با شما دارند سرزنش کنند. یا شما را متهم به هر چیزی که می خواهند کنند.

سواستفاده احساسی در رفتار یک مادر سمی

سوءاستفاده عاطفی از جمله مواردی است که بسیاری از افراد آن را نادیده می گیرند یا نمی شناسند. این نوع سوءاستفاده شامل روش‌هایی است که شما را از انسانیت دور می کند. حتی ممکن است شما را کاملاً منزوی کند.  او شما را نادیده می گیرد و از محبت در نتیجه “رفتار بد” خودداری می کند. آن ها ممکن است دیگران را علیه شما تحریک کنند. این اوج رابطه سمی است. ممکن است آن ها ادعا کنند که احساسات شما اشتباه است. آن ها ممکن است شما را قطع کرده یا نسبت به آن چه که تجربه می کنید یا احساس می کنید بی تفاوت باشند.

این سوء استفاده عاطفی می تواند شما را نسبت به احساسات خود بی اعتماد کند.  و ممکن است شما را بیش از حد تحت فشار یا حتی ناپایدار قرار دهد.

آن ها شما را از دوستان و بقیه خانواده خود دور می کنند

شریک شما سعی می کند در رابطه بی از حد ازتان محافظت کند. در واقع این نوع رفتار بیشتر باعث آزار و اذیت و ایجاد رابطه سمی می شود. آن ها نمی خواهند شما وقت خود را با خانواده و دوستان بگذرانید. چرا که این ها اولین افرادی هستند که تغییرات در رفتار شما را تشخیص داده و توجه آن ها را جلب می کنند. در نتیجه، آن ها سعی می کنند شما را متقاعد کنند. متقاعد ساختن این که دوستان و خانواده شما به شما اهمیت نمی دهند. یا شما باید تمام وقت خود را با آن ها بگذرانید و  شما را منزوی کنند. این باعث می شود که از افرادی که دوستشان دارید و شما را دوست دارند کناره گیری کنید.

رفتار یک مادر سمی شما را از سرگرمی های مختلف دور می کند

متجاوز سعی می کند شما را از هر چیزی که با تصور او از آن چه شما باید باشید متناسب نباشد، دور نگه دارد. این بدان معناست که آن ها ممکن است سعی کنند رابطه را سمی کنند. آن ها شما را به سمت سرگرمی ها و فعالیت های خاصی سوق دهند و از دیگران دور کنند. فعالیت‌هایی که شما را در تماس مستقیم با افرادی قرار می دهد که نمی خواهند شما را در کنار خود داشته باشند. این ها همه نشان دهنده رابطه سمی است. اما ممکن است شما را به سمت فعالیتهایی سوق دهند که شما را تحت کنترل خانواده یا دوستان خود قرار دهد. در نتیجه، ممکن است دوستان خود را از دست می دهید.  یا زمانی را برای انجام کارهایی که از آن ها لذت می برید، از دست می دهید.

آن ها شما را به هر نحوی ناراضی نگه می دارند

قرار گرفتن در یک رابطه سمی شما را خوشحال نمی کند. حتی اگر متقاعد شده اید که این همان چیزی است که شما می خواهید یا این جایی است که باید در آن باشید. این موقعیت خوشحال کننده ای نخواهد بود. شما دائما منتظر اتفاقی خواهید بود. شما در حال اذیت شدن هستید و فکر می کنید که شریک شما بعد از این چه خواهند کرد. ممکن است احساس اضطراب، ترس، غم، تنهایی، انزوا یا هر تعداد دیگر از احساسات مختلف داشته باشید. اما شریک شما با این رفتار اهمیتی به شاد بودن شما نمی دهد. در عوض، آن ها فقط کنترل کردن را می خواهند، به این معنی که شما هرگز در طول ماندن در رابطه به خوشبختی نخواهید رسید.

نکته

این یک اقدام ارزشمند است. زیرا می تواند بینشی در مورد چگونگی پیشرفت روابط شما به شما ارائه دهد.

چند رفتار یک مادر سمی که باعث می شود بچه ها در روابط خود دچار مشکل شوند

خوشبختانه، این تجربیات منحصر به فرد نیستند و شما در غلبه بر آن‌ها تنها نیستید. بنابراین اطلاعاتی در مورد الگوهای رایج این نوع دوران کودکی وجود دارد.

فقدان ارتباط مادری سالم منجر به اسطوره سازی عاشقانه می شود

درست است که وقتی مادری سمی دارید، تصور اینکه زندگی در یک خانواده کمتر ناکارآمد چگونه است دشوار است. اما این بدان معنا نیست که شما ناخودآگاه هوس یک رابطه سالم و صمیمانه را ندارید.

نکته

اساساً، این باعث می شود که هنگام جستجوی رابطه عاشقانه بیش از حد کمال گرا باشید. ناخودآگاه شروع به جستجوی شریکی می کنید که ویژگی های خاص دارد. یعنی ایده شما را در مورد اینکه به جای تحمل رفتار یک مادر سمی، پدر و مادری عالی می توانستید داشته باشید به شما یادآوری کند. این می تواند باعث شود:

  • نسبت به اشتباهات شریک زندگی بیش از حد انتقاد کنید
  • در اولین نشانه مشکل تصمیم بگیرید که رابطه خود را قطع کنید
  • وقتی متوجه شدید که این نوع رابطه وجود ندارد، عصبانی شوید

رفتار یک مادر سمی در زمینه عدم احترام به مرزها منجر به نقض بیشتر مرزها در روابط می شود

بسیاری از والدین سمی به مرزهای فرزندان خود احترام نمی گذارند. تفاوتی بین سخت گیری، همانطور که بسیاری از والدین هستند، و نقض شدید مرزهایشان وجود دارد. کودکی که در این شرایط بزرگ می‌شود، اغلب نمی‌داند چگونه مرزهای سالم و مثبت را تعیین کند. مرزها برای تعاملات و روابط سالم، خواه عاشقانه، افلاطونی یا حتی خانوادگی، کاملاً ضروری هستند. برای شراکت های عاشقانه، این می تواند مشکلاتی ایجاد کند که باعث می شود:

  • احساس ناراحتی می کنید اما از ترس عواقب آن نمی خواهید چیزی در مورد آن بگویید
  • هرگز مرزها را برای شریک زندگی خود بیان نکنید، اما زمانی که ناخودآگاه از آن‌ها عبور کردید، آن‌ها را به شدت مورد تجاوز قرار دهید
  • قادر به اعمال و حفظ مرزهای ثابت با یک شریک نباشید
  • مستعد روابط توهین آمیز می شوید که از فقدان مرزهای شما سوء استفاده می کند

نکته

همچنین این احتمال وجود دارد که شما خودتان در احترام به مرزهای دیگران با مشکل مواجه شوید. زیرا با رفتار یک مادر سمی بزرگ شدید که از نظر آن‌ها مرزهای یک فرد هیچ معنایی ندارند. با این حال، این یک نتیجه کمتر رایج است، زیرا اکثر مادران سمی وقتی مرزهای آن‌ها را رد می کنند، به شدت عصبانی و بدرفتار می شوند.

رفتار یک مادر سمی در زمینه انتظارات غیر واقعی از شما منجر به انتظارات غیر واقعی از شریک زندگی تان می شود.

نکته

این می تواند باعث شود که در روابط عاشقانه نگرش های همان رفتار یک مادر سمی را نشان دهید. این می تواند به دلیل موضوع زیر منجر به روابط بسیار ناسالم شود:

از هر کاری که همسرتان انجام می دهد یا نمی کند احساس نارضایتی می کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا