چند دلیل برای ترک رابطه سمی و نحوه دریافت کمک

رابطه به عنوان مهم ترین بخش از زندگی ما است. همه ما نیاز داریم که با شخص با اشخاصی در ارتباط باشیم. تنهایی باعث آسیب های مختلفی در افراد می شود. یکی از این آسیب ها آسیب های روانی است. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالاj را ممکن است بشناسید. بعضی از آن ها هم برای شما تازگی دارند. برخی از دوستان شما ممکن است بارها اعلام کنند که دوست دارند تنها باشند. این تنهایی شاید از نظر آن ها مفید باشد اما روان شناسی این رفتار را تایید نمی کند. بهتر است آن ها برای برقراری ارتباط به مشاوره مراجعه کنند. رابطه سمی در دنیا وجود دارد.

برخی از این روابط را برای شما گفتیم. به عنوان مثال شخصی در اداره یا محل کار خود با همکاران خود ارتباط دارد. این نوع ارتباط با رابطه های عاشقانه تفاوت دارد. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند دلیل برای ترک رابطه سمی و نحوه دریافت کمک چگونه است.

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم. ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. امروز بررسی خواهیم کرد که چند دلیل برای ترک رابطه سمی و نحوه دریافت کمک چگونه است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند دلیل برای ترک رابطه سمی و نحوه دریافت کمک صحبت کنیم.

ماندن در رابطه سمی دشوار است

رابطه سمی

وقتی صحبت از رابطه سمی به میان می آید، گاهی اوقات درک این که شما در یک رابطه هستید دشوار است. برای بسیاری از مردم تشخیص این که رابطه بد است دشوار هست. زیرا همه چیز به تدریج اتفاق می افتد. سوء استفاده کنندگان به ندرت در ابتدای رابطه این کار را انجام می دهند. زیرا می دانند که هیچ کس اجازه چنین کاری را نمی دهد. در عوض، آن ها به تدریج در طول رابطه بدرفتاری می کنند به نحوی که شما متوجه  آن نمی شوید. به همین دلیل مهم است که برخی از علائم یک رابطه سمی را بدانید. این که چرا می خواهید در اسرع وقت از آن ها جدا شوید مهم است.

آن ها از نظر جسمی سوء از شما استفاده می کنند

سوء استفاده فیزیکی یا جسمی از نظر روان شناسان می تواند شامل موارد مختلفی باشد. از ضربه زدن و لگد زدن (آن چه اکثر مردم هنگام شنیدن عبارت به آن فکر می کنند). یا حتی تجاوز جنسی، کشیدن موها، گاز گرفتن، تکان دادن و هل دادن. هرگونه تماس فیزیکی که  به صورت عمد یا قصد کنترل، تحقیر یا تنبیه را ندارد، سوء استفاده فیزیکی تلقی می شود. و از نظر جسمی و روانی بسیار مضر است.

آن ها از نظر روانی سوء استفاده می کنند

سوء استفاده روانی به معنای هر چیزی است که ممکن است کسی برای کنترل شما بگوید. این گونه افراد شخصیت شما را می شناسند و سعی دارند با این رفتار ها رابطه سمی را ایجاد کنند. طبیعی است که یک شریک یا دوست بخواهد شما در امنیت باشید. اما هنگامی که آن ها نظارت می کنند که کجا می روید، با چه کسی و چه زمانی این می تواند سوء استفاده روانی تلقی شود. کنترل تصمیماتی که می گیرید یا تصمیماتی که بر شما تأثیر می گذارد، با وجود او تهدیدتان می کند. شریک شما طوری رفتار می کند که گویی نمی توانید انتخاب های خودتان را انجام دهید.

شریک شما ادعا می کند که دیگران هم با آن ها موافق هستند، همه انواع سوءاستفاده روانی هستند. آن ها ممکن است حسادت کنند، شما را به خاطر برخوردی که با شما دارند سرزنش کنند. یا شما را متهم به هر چیزی که می خواهند کنند.

آن ها از نظر احساسی سوء استفاده می کنند

رابطه سمی

سوءاستفاده عاطفی از جمله مواردی است که بسیاری از افراد آن را نادیده می گیرند یا نمی شناسند. این نوع سوءاستفاده شامل روش‌هایی است که شما را از انسانیت دور می کند. حتی ممکن است شما را کاملاً منزوی کند. او شما را نادیده می گیرد و از محبت در نتیجه “رفتار بد” خودداری می کند. آن ها ممکن است دیگران را علیه شما تحریک کنند. این اوج رابطه سمی است. ممکن است آن ها ادعا کنند که احساسات شما اشتباه است. آن ها ممکن است شما را قطع کرده یا نسبت به آن چه که تجربه می کنید یا احساس می کنید بی تفاوت باشند.

این سوء استفاده عاطفی می تواند شما را نسبت به احساسات خود بی اعتماد کند. و ممکن است شما را بیش از حد تحت فشار یا حتی ناپایدار قرار دهد.

آن ها شما را از دوستان و خانواده خود دور می کنند

شریک شما سعی می کند در رابطه بی از حد ازتان محافظت کند. در واقع این نوع رفتار بیشتر باعث آزار و اذیت و ایجاد رابطه سمی می شود. آن ها نمی خواهند شما وقت خود را با خانواده و دوستان بگذرانید. چرا که این ها اولین افرادی هستند که تغییرات در رفتار شما را تشخیص داده و توجه آن ها را جلب می کنند. در نتیجه، آن ها سعی می کنند شما را متقاعد کنند. متقاعد ساختن این که دوستان و خانواده شما به شما اهمیت نمی دهند. یا شما باید تمام وقت خود را با آن ها بگذرانید و شما را منزوی کنند. این باعث می شود که از افرادی که دوستشان دارید و شما را دوست دارند کناره گیری کنید.

آن ها شما را از سرگرمی های شما دور می کنند

متجاوز سعی می کند شما را از هر چیزی که با تصور او از آن چه شما باید باشید متناسب نباشد، دور نگه دارد. این بدان معناست که آن ها ممکن است سعی کنند رابطه را سمی کنند. آن ها شما را به سمت سرگرمی ها و فعالیت های خاصی سوق دهند و از دیگران دور کنند. فعالیت‌هایی که شما را در تماس مستقیم با افرادی قرار می دهد که نمی خواهند شما را در کنار خود داشته باشند. این ها همه نشان دهنده رابطه سمی است. اما ممکن است شما را به سمت فعالیت هایی سوق دهند که شما را تحت کنترل خانواده یا دوستان خود قرار دهد. در نتیجه، ممکن است دوستان خود را از دست می دهید. یا زمانی را برای انجام کارهایی که از آن ها لذت می برید، از دست می دهید.

آن ها شما را به هر نحوی ناراضی نگه می دارند

رابطه سمی

قرار گرفتن در یک رابطه سمی شما را خوشحال نمی کند. حتی اگر متقاعد شده اید که این همان چیزی است که شما می خواهید یا این جایی است که باید در آن باشید. این موقعیت خوشحال کننده ای نخواهد بود. شما دائما منتظر اتفاقی خواهید بود. شما در حال اذیت شدن هستید و فکر می کنید که شریک شما بعد از این چه خواهند کرد. ممکن است احساس اضطراب، ترس، غم، تنهایی، انزوا یا هر تعداد دیگر از احساسات مختلف داشته باشید. اما شریک شما با این رفتار اهمیتی به شاد بودن شما نمی دهد. در عوض، آن ها فقط کنترل کردن را می خواهند، به این معنی که شما هرگز در طول ماندن در رابطه به خوشبختی نخواهید رسید.

آن ها شما را در یک رابطه سمی از پتناسیل خود دور می کنند

شما می توانید کارهای فوق العاده ای انجام دهید. خواه این یک کار شگفت انگیز باشد یا یک چیز معمولی، یا هر نوع استعداد دیگر. برای آن ها تفاوتی ندارد که شما چه استعدادی دارید. یک متجاوز نمی خواهد شما در خارج از محدوده آن ها موفقیت یا لذت ببرید.  زیرا ممکن است تصمیم بگیرید که آن جا را ترک کنید. در نتیجه، آن ها شما را از دستیابی به هیچ چیز فوق العاده ای باز می دارند. و این می تواند شما یا بسیاری از افراد دیگر را محروم کند.

آن ها برای فرزندان شما الگویی ید هستند

فرض کنید در یک رابطه سمی باقی می مانید. حتی اگر در سطح سوء استفاده قرار نگرفته باشید به فرزندان خود آسیب زدید. بچه ها قربانی این رابطه هستند. از آن جا که این رابطه اصلی است که آن ها در زندگی خود می بینند، رابطه سمی را می آموزند

آن ها شما را از دیدن ارزش خود باز می دارند

 رابطه سمی

تقریباً غیرممکن است که احساس کنید زمانی ارزشمنذ هستید. این که کسی دائماً شما را کنترل می کند خطرناک است. یا به شما می گوید که شما ارزش هیچ چیزی را ندارید. وقتی با یک رابطه سمی یا سوءاستفاده دست و پنجه نرم می کنید، احساس می کنید همه آن چه آن ها می گویند باید واقعیت داشته باشد. احتمالاً در نتیجه اعتماد به نفس پایینی خواهید داشت. این شما را از امتحان کردن کارهای جدید باز می دارد.  حتی اگر آن ها آن را به طور فعال منع نکنند، خود شما باور ندارید که می توانید این کار را انجام دهید. این تأثیر می تواند مدت زیادی پس از ترک رابطه باقی بماند. مهم است که بسیار مراقب باشید و از مشاوران و متخصصان کمک بگیرید.

https://www.regain.us/advice/love/9-reasons-to-leave-a-toxic-relationship-and-how-to-get-help/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا