چند راه برای جلوگیری از قلدری دوستتان

جلوگیری از قلدری یکی از مسائلی است که در دنیای امروزی بسیار مورد بحث‌ است. خیلی ها علت آن را در ژنتیک یا خانواده می دانند. اما همیشه نمی توانیم بگوییم که افراد به خاطر این مسائل دچار قلدری می شوند. گاهی اوقات رفتار. خود فرد باعث ایجاد شخصیت بد می شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند. یکی از این اختلالات قلدری است. خیلی از ما دوستانی داشتیم که این اختلال را در خود داشته اند. قلدری در کلاس درس موضوع امروز ما است. عصبانیت اگر ادامه داشته باشد می تواند آسیب های زیادی به افراد برسانند. یکی از این آسیب ها می تواند مشکلات روانی باشد.

عصبانیت می توان از طریق راه های مختلفی حل شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند راه برای جلوگیری از قلدری دوستتان چگونه است؟ برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. تمامی اختلالات روانی قابل حل است. برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود.

عصبانیت و قلدری

چند راه برای جلوگیری از قلدری دوستتان

در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. برای مثال ممکن است فرد در تمام مدت عصبانیت را داشته باشد. حال گاهی اوقات همین عصبانیت تبدیل به رفتار قلدری خواهد شد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند راه برای جلوگیری از قلدری دوستتان صحبت کنیم.

قلدری هر روز در مدارس سراسر کشور اتفاق می افتد

قلدری هر روز در مدارس سراسر کشور اتفاق می افتد. بعضی روزها آن را خواهید دید و بعضی روزها نمی بینید. اما زمانی که دقیقاً در مقابل  فرایند قلدری  توسط یک دوست صمیمی رخ می دهد، باید کاری در مورد آن انجام دهید. برای جلوگیری از قلدری تشویق به مهربانی و احترام به دوست خود را مدیون او هستید.

چرا مداخله برای جلوگیری از قلدری  مهم است

گذشته از این واقعیت که قلدری اشتباه است، قلدری همچنین به همه کسانی که درگیر هستند آسیب می رساند. نه تنها قربانی تحت تأثیر قرار می گیرد، بلکه دوست شما که قلدری می کند نیز پیامدهای سلامت روانی را تجربه می کند. قلدری حتی برای کسانی که شاهد آن هستند باعث آسیب روانی می شود. به همین دلیل، به نفع همه است که وقتی شاهد زورگویی یکی از دوستان به دیگری هستند، مداخله کنند.

تحقیقات نشان می دهد که بیشتر تلاش ها برای مداخله و جلوگیری از یک حادثه قلدری موفقیت آمیز است.

در واقع، قلدرها روی این حساب می کنند که شاهدان ساکت باشند و چیزی در مورد رفتارشان نگویند. حتی ممکن است انتظار داشته باشند که تماشاگران به قربانی بپیوندند یا به او بخندند. اما شما باید برای جلوگیری از قلدری رفتار تو را گزارش دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چند راه برای جلوگیری از قلدری دوستتان

حتی اگر نتوانید دوستتان را وادار کنید که از آزار و اذیت قربانی دست بردارد، صرفاً گفتن چیزی یا حمایت از قربانی می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. تلاش برای متوقف کردن قلدری به قربانی نشان می‌دهد که آن چه برایش اتفاق می‌افتد اشتباه است. در واقع مردم به آن ها اهمیت می‌دهند. دانستن این که از آن ها حمایت می شود، مقابله با حوادث قلدری را آسان تر می کند. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی افرادی که قربانی زورگویان می‌شوند، دفاع و حمایت می‌شوند، اضطراب و افسردگی کمتری را تجربه می‌کنند.

اگر نمی توانید خود را مجبور کنید در لحظه مداخله کنید، برای کمک کردن خیلی دیر نیست. همچنین می‌توانید در تاریخ بعدی با فردی که قربانی می‌شود تماس بگیرید و وضعیت او را ببینید. انجام این کار نشان می دهد که شما به آن ها اهمیت می دهید. این می تواند به آن ها امیدواری دهد که اوضاع بهتر شود و قلدری به پایان برسد.

چگونه جلوی قلدری را بگیریم

برداشتن اولین قدم برای جلوگیری از قلدری دوستتان می تواند ترسناک باشد. اما بخشی از دوست خوب بودن به این معنی است که وقتی انتخاب های عاقلانه ای انجام نمی دهند به آن ها اطلاع دهید. برای کمک به شما در دانستن این که از کجا شروع کنید و چه کاری باید انجام دهید مهم است. در این جا چند تاکتیک وجود دارد که می توانید از آن ها برای جلوگیری از قلدری مجدد دوست خود در آینده استفاده کنید.

درباره  قلدری دوستتان حرف بزنید

اگر شاهد بودید که دوستتان به کسی قلدری می کند، بسیار مهم است که برای پایان دادن به این رفتار چیزی بگویید. هرگز نباید سکوت کرد. به عنوان یک دوست، احتمالاً شانس بیشتری برای پایان دادن به قلدری نسبت به یک غریبه دارید.

شما مجبور نیستید فریاد بزنید یا کار بزرگی انجام دهید. فقط به سادگی بگویید کافی است یا «این رفتار جالب نیست». حتی می توانید با پرسیدن یک سوال تصادفی حواس دوست خود را پرت کنید. مهم این است که یه چیزی هر کاری که می خواهید انجام می‌دهید اما نخندید یا در رفتار آن ها شرکت نکنید. این نوع واکنش فقط اوضاع را برای قربانی بدتر می‌کند و دوست شما را تشویق می‌کند که به قلدری ادامه دهد.

برای جلوگیری از قلدری کاری بکنید

اگر به دوستتان بگویید که دست از کار بکشد برای شما ناراحت کننده است، به نوعی حواس دوستتان را پرت کنید. یک شوخی نامربوط انجام دهید یا دوست خود را تشویق کنید که با شما بیاید تا چیزی از دستگاه فروش خودکار دریافت کند. حتی می توانید شروع به پرسیدن سوال در مورد مدرسه یا یک تیم ورزشی کنید. هدف این است که به نوعی حواس پرتی ایجاد کنید تا دوست شما از قلدری دست بردارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چند راه برای جلوگیری از قلدری دوستتان

به یاد داشته باشید، اگر کاری را انجام ندهید یا نگویید، سکوت شما به این معنی است که با قلدری موافق هستید.

اگر دوست شما به قلدری ادامه می دهد، ممکن است بخواهید برای جلوگیری از قلدری کمک بگیرید. معلمان، والدین، و دیگر شخصیت‌ ها می‌توانند مداخله‌ای قدرتمند باشند، زمانی که موقعیت خیلی خطرناک است که به تنهایی نمی‌توان آن را مدیریت کرد. اگر چه ممکن است نگران این باشید که احتمالاً دوست خود را به “مشکل” بیاندازید، اما بهتر است این نوع درگیری را قبل از این که از کنترل خارج شود، متوقف کنید. این اتفاق بهتر است تا اینکه منتظر بمانید تا دوستتان کاری را انجام دهد.

به خطرات اشاره کنید

پس از گذشتن از وضعیت، حتما با دوست خود در مورد خطرات قلدری صحبت کنید. به آن ها یادآوری کنید که ممکن است دچار مشکل شوند. از جمله بازداشت، تعلیق از مدرسه یا دریافت برخی اقدامات انضباطی دیگر برای قلدری. به دوست خود یادآوری کنید که اگر در زمانی که شما با هم هستید دیگران را مورد آزار و اذیت قرار دهند، شما را نیز در معرض خطر قرار می دهند.

همچنین، سعی کنید دوست خود را وادار کنید تا ببیند قلدری چگونه بر قربانی تأثیر می گذارد. از آنها بپرسید که در شرایط مشابه چه احساسی خواهند داشت. هدف این است که دوست خود را وادار کنید تا با فردی که قربانی شده است همدردی کند.

رهبری و مدیریت رفتار

گاهی اوقات بهترین راه برای این که دوستتان را از انتخاب های نادرست دور نگه دارید این است که الگوبرداری کنید. مطمئن باشید که با مردم با مهربانی و احترام رفتار می کنید. از کسانی که ضعیف تر از شما هستند دفاع کنید و با بچه هایی که تنها یا منزوی هستند دوست شوید.

بسیاری از اوقات، بچه‌هایی که قلدری می‌کنند، به دنبال تعلق داشتن به جایی هستند. اما اگر بفهمند شما از این رفتار خوشتان نمی آید، در این صورت ممکن است که قلدری را متوقف کنند.

تعیین مرزها

اگر با وجود تمام تلاش‌هایتان، دوستتان همچنان دیگران را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد، وقت آن است که ارتباط خود را با این دوست محدود کنید. این ممکن است به این معنی باشد که شما به دوست خود می گویید که نمی خواهید زمان زیادی را با هم بگذرانید.  یا شاید به سادگی برای جلوگیری از قلدری  از آن ها دوری کنید تا زمانی که رفتار خود را تغییر دهند. ابزار ارتباطی شما هرچه که باشد، نمی توانید با کسی که با دیگران مهربان نیست دوستی داشته باشید.

در واقع، اگر دوست شما مکرراً دیگران را مورد آزار و اذیت قرار می دهد، ممکن است به شما هم آسیب برسد. وقت آن است که روی دوستی خود خط بکشید و ارتباط خود را با این دوست محدود کنید. این تا زمانی است که آن ها شروع به احترام گذاشتن کنند. به یاد داشته باشید، صرفاً معاشرت با یک قلدر می تواند روی شما تاثیر منفی نیز ایجاد کند. حتی اگر هرگز حرف بدی نزنید، دوستی شما به این معنی است که با رفتار آن ها موافق هستید.

برای یک پاسخ منفی آماده باشید

چند راه برای جلوگیری از قلدری دوستتان

بسیاری از اوقات، مردم دوست ندارند اشتباهات یا عیوب آن ها مشخص شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که دوست شما واقعاً عصبانی شود یا به شما حمله کند. احساسات آن ها نسبت به شما تغییر می کند. حال اگر آن ها بفهمند که برای جلوگیری از قلدری این کار را می کنید نظرشان عوض می شود.

 

منابع
وبسایت very well family

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا