چرا نمی توانم دوست پیدا کنم؟

ترس از طرد شدن و کمبود وقت می تواند ایجاد دوستی های جدید را سخت کند. اما تلاش برای فعالیت های جدید، مانند داوطلب شدن یا پیوستن به یک باشگاه کتاب، می تواند به شما کمک کند با افراد جدید آشنا شوید. با بزرگتر شدن، پیدا کردن دوستان جدید و حفظ دوستان قدیمی می تواند سخت تر و سخت تر شود. احساس تنهایی می تواند ما را به انزوا بکشاند و ما را آنقدر خسته کند که حتی به فکر یافتن دوستان جدید یا ارتباط با کسانی که داریم باشیم. در این نوشته از وب سایت همکده به این سوال پاسخ می دهیم که چرا نمی توانم دوست پیدا کنم؟ مرکز مشاوره همکده در زمینه های مختلف با مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی شما را در مسیر های مختلف هدایت می کند.

چرا نمی توانم دوست پیدا کنم؟

ممکن است متوجه شوید که افراد زیادی برای صحبت کردن یا صرف وقت با آنها ندارید. یا ممکن است متوجه شوید که به طور منظم با مردم وقت می گذرانید اما احساس راحتی نمی کنید که افکار و احساسات درونی خود را با آنها در میان بگذارید. اگر از خود می‌پرسید «چرا نمی‌توانم دوست پیدا کنم»، تنها نیستید. بر اساس نظرسنجی Cigna در سال 2021، بیش از نیمی از بزرگسالان در کشور های مختلف، احساس تنهایی می کنند.

در واقع، آنقدر شایع است که محققان به طور غیررسمی آن را “اپیدمی تنهایی” نامیده اند. بر جوانان، سالمندان، خانواده ها و حتی محل کار تأثیر می گذارد. دکتر ماریسا جی فرانکو، پروفسور، سخنران و نویسنده کتاب “افلاطونی: چگونه علم دلبستگی می تواند به شما کمک کند دوستانی بسازید و حفظ کنید”، می گوید که عوامل زیادی می توانند شما را دچار احساس تنهایی کنند. اما راه‌های زیادی نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند دوستانی پیدا کنید و احساس ارتباط بیشتری کنید. پس در ادامه با ما همراه شوید تا به این سوال پاسخ دهیم که چرا نمی توانم دوست پیدا کنم؟

چرا دوست داشتن انقدر سخت است؟

در ادامه این نوشته برخی از موانع رایج وجود دارد که افراد را از دوست یابی باز می دارد. این موارد عبارتند از:

ترس از طرد شدن

وقتی صحبت از پیدا کردن دوستان جدید می شود، فرانکو می گوید: «یکی از بزرگترین موانع این است که مردم واقعاً از طرد شدن می ترسند. رد شدن در زمانی که خود را به درستی شناسانده اید می تواند باعث شود که شما آسیب دیده و خجالت بکشید. قابل درک است که اگر از این می ترسید، در وهله اول در تماس گرفتن تردید دارید. به خاطر داشته باشید که ساکت ماندن می تواند تشخیص اینکه شما می خواهید با هم دوست باشید را برای دیگران بسیار سخت تر کند.

فرض این که قبلا همه دوستانی دارند

هدف این است که بدانیم چرا نمی توانم دوست پیدا کنم؟ با این توصیف یکی از موانع تصور دوست بودن برخی افراد است. مردم این حس را دارند که بقیه دوستان خود را دارند. او می افزاید، اما این یک تصور اشتباه است، زیرا بسیاری از مردم «در واقع واقعاً تنها هستند». افرادی که به دوستان نیاز دارند و می خواهند، ممکن است فرصت دوستی با یکدیگر را از دست بدهند، زیرا هر دو نفر ممکن است تصور کنند که دیگری علاقه ای به ارتباط اجتماعی دیگری ندارد. این می تواند به ویژه برای افراد مسن که شاهد مرگ بسیاری از دوستان قدیمی هستند، سخت باشد. فکر کردن به اینکه شبکه اجتماعی که قبلاً داشتید اکنون در حال کوچک شدن است، می تواند ناامید کننده باشد. ممکن است نگران باشید که برای شروع پیوندهای جدید خیلی دیر شده است.

کمبود وقت

تحقیقات انجام شده در سال 2018 نشان داد که 30 ساعت زمان صرف می شود تا یک دوست معمولی پیدا کنید. این به معنای 30 ساعت (نه لزوماً به یکباره) وقت گذراندن با شخص دیگری است که در آن بتوانید از نظر اجتماعی با او در ارتباط باشید. یافتن دوست خوب زمان بیشتری از ما خواهد گرفت. حدودا ۱۴۰ ساعت با هم بودن است. البته دوستی های صمیمانه تر بیش از ۳۰۰ ساعت طول می کشد تا شکل بگیرند. بزرگسالان با برنامه های شلوغ ممکن است زمان زیادی برای رویدادهای اجتماعی نداشته باشند، که می تواند باعث کند روند ایجاد دوستی به طرز دردناکی کند به نظر برسد. این مطلب خود دلیلی بر آن است که چرا نمی توانم دوست پیدا کنم؟

فرصت کافی نیست

کودکان مصمم به گذراندن 300 ساعت با کودک دیگر به اولین روز مدرسه نمی روند. دوستی آنها بدون برنامه ریزی اتفاق می افتد زیرا آنها خواه ناخواه 5 روز در هفته با همکلاسی هایشان دور می شوند. بسیاری از بزرگسالان فرصت های مشابهی ندارند که ما را بارها و بارها با گروه بزرگی از همسالان دور هم جمع می کند. در واقع، تجارت زندگی ما دوستی ها را سخت تر می کند. معمولاً از بزرگسالان انتظار می رود که زمانی را در خانه، دور از همسالان، انجام کارهای خانه و مراقبت از اعضای خانواده بگذرانند. بسیاری از بزرگسالان بیشتر عمر بیداری خود را در محل کار می گذرانند، جایی که ممکن است همسالان همفکری نداشته باشند یا فرصت های زیادی برای تعامل با آنها نداشته باشند.

آیا فقدان دوستی می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد؟

فقدان دوستی می تواند باعث احساس تنهایی شود و احساس تنهایی در طولانی مدت می تواند اثرات منفی بر سلامت روان داشته باشد. تنهایی بزرگترین پیش بینی کننده افسردگی است. از طرف دیگر، داشتن دوستان “یکی از بزرگترین پیش بینی کننده های خوشبختی است. تنهایی و ارتباط می تواند تأثیر عمیقی بر روحیه ما و نحوه نگرش ما به زندگی داشته باشد. آنها حتی می توانند بر سلامت جسمانی ما تأثیر بگذارند. این که چرا نمی توانم دوست پیدا کنم خود می تواند نشانی از تنهایی عمیق باشد.

یک مطالعه کوهورت در سال 2019 به تنهایی در میان مردان و زنان سیاه‌پوست و سفیدپوست پرداخت و کشف کرد که تنهایی با نرخ مرگ و میر بالاتر در تمام جمعیت‌شناسی مرتبط است.

چگونه می توانید دوستان جدیدی پیدا کنید؟

بنابراین، اگر احساس می کنید نمی توانید یا نمی دانید چگونه دوست پیدا کنید، چه کاری می توانید انجام دهید؟ این استراتژی ها را برای تقویت تقویم اجتماعی خود در نظر بگیرید. پس از بررسی این مطلب که چرا نمی توانم دوست پیدا کنم با این تکنیک ها است که می توانید به راحتی برای خود دوستان جدیدی پیدا کنید.

به گروه یا فعالیتی بپیوندید که مرتباً با هم ملاقات می کنند

از آنجایی که ایجاد دوستی مستلزم زمان و قرار گرفتن مکرر است، سعی کنید چیزی را بیابید که به شما کمک کند بارها و بارها در اطراف همان افراد باشید. این ممکن است در زمینه پیوستن به یک باشگاه، فعالیت خاص، خدمات مذهبی، گروه های داوطلبانه و غیره باشد. چند نمونه از این نوع فعالیت ها عبارتند از:

  • باشگاه های کتاب
  • گروه های ورزشی
  • گروه های کر
  • شرکت در یک کلاس، مانند یک ورزش یا کلاس هنر
  • شب های بازی
  • پروژه های داوطلبانه
  • بازدید از یک موزه جدید
  • تیم های مطالعاتی
  • تیم های خانوادگی

دوباره با دوستان قدیمی ارتباط برقرار کنید

پس از بررسی این مطلب که چرا نمی توانم دوست پیدا کنم، باید از تکنیک هایی برای یافتن دوست های جدید استقبال کنیم. یکی از آن ها ارتباط برقرار کردن با دوست های قدیمی است. پیدا کردن دوستان جدید می تواند کمی دلهره آور باشد. ابتدا با برقراری ارتباط مجدد با افرادی که قبلاً با آنها نزدیک بودید، خود را گرم کنید. اگر در گذشته با آن شخص اعتماد و رابطه داشتید، ممکن است برای بار دوم ایجاد آن راحت تر باشد. این می تواند به شما اعتماد به نفس بدهد که به نوبه خود در شروع دوستی های جدید به شما کمک می کند.

به روشی پیش بروید که با آن راحت تر هستید

اگر ترس از طرد شدن مانع شما شده است، شکلی از ارتباط را انتخاب کنید که شما را کمتر عصبی کند. به عنوان مثال، ممکن است یک آشنای جدید را با ارسال پیامک یا پیام رسانی از طریق رسانه های اجتماعی به جای دعوت حضوری یا مدل خاص به یک فعالیت دعوت کنید. چه آنها بگویند بله یا نه، شما مجبور نخواهید بود که درست در مقابل آنها به پاسخ آنها واکنش نشان دهید. تجارب ما از طرد شدن بسته به رسانه‌ای که در آن طرد می‌شویم، می‌تواند بیشتر احساس شود. اگر آشنای جدید شما از طریق پیامک به یک فعالیت نه بگوید، ممکن است کمتر احساس درد و سختی برای ما ایجاد کند. اما به خاطر داشته باشید که آنها نیز ممکن است بگویند بله!

فرض کنید افرادی مثل شما هستند

به این فکر کردید که چرا نمی توانم دوست پیدا کنم؟ حالا وقت آن شده که به بررسی موارد دیگری بپردازید. فرانکو می گوید ممکن است با طرد شدن بسیار کمتری از آنچه فکر می کنیم مواجه شویم. او به تحقیقاتی در سال 2018 اشاره می کند که نشان می دهد مردم می توانند میزان دوست داشتن آشنایان جدید را دست کم بگیرند. به این پدیده “شکاف علاقه” گفته می شود، و به این معنی است که ممکن است متوجه نشوید که شریک مکالمه جدید شما واقعاً از بودن در کنار شما لذت می برد. اگر شروع به این تصور کنید که هرکسی که ملاقات می‌کنید شما را دوست دارد، چه؟

طبیعی است افرادی که انتظار دارند از آنها خوششان بیاید، وقتی با دیگران صحبت می کنند گرم تر، دوستانه تر و بازتر شوند. این باعث می‌شود که افراد جدید در ازای آن با شما گرم شوند. برداشت اولیه بسیار مهم است، اما هر دوستی عالی درست زمانی شروع نمی شود که دو نفر با هم ملاقات کنند. وقتی فوراً با کسی دوستی پیدا می کنید، احساس سرگرم کننده و هیجان انگیزی می کند. اما دوستی‌های مفید نیز می‌توانند بین دو نفر ایجاد شوند که در ابتدا احساس ارتباط نداشتند.

فعالانه با افرادی که در اطرافتان هستید در ارتباط باشید

برخی افراد متوجه می شوند که حتی زمانی که از نظر فیزیکی با افراد دیگر هستند، تمایل به بررسی ذهنی دارند. آنها ممکن است به جای چت کردن، تلفن خود را چک کنند یا از نظر فیزیکی کمی جدا از گروه قرار بگیرند. شاید خود این دلیلی باشد که بدانید چرا نمی توانم دوست پیدا کنم. از نظر ذهنی ظاهر شوید تا به تغییر تنهایی کمک کنید. سعی کنید تلفن خود را کنار بگذارید و مکالمه ای را شروع کنید. شاید از کسی در مورد سرگرمی مورد علاقه اش بپرسید، یا نظر او را در مورد رویدادی که در آن شرکت می کنید، دریافت کنید. لازم نیست نگران باشید که سرگرم کننده یا کاریزماتیک باشید. نشان دادن علاقه گرم به دیگران راه درازی خواهد داشت.

سعی کنید دوستان را زیاد با هم مقایسه نکنید

ممکن است وسوسه شوید که دوستان جدید را با دوستان قدیمی مقایسه کنید. ممکن است از خود بپرسید که آیا دوستان جدیدتان به عمق روابطی که در گذشته با دوستانتان داشتید می‌رسد یا خیر. این می تواند به ویژه برای افراد مسن که دوستی های چند دهه ای را از دست داده اند، صادق باشد. اما مقایسه روابط دوستانه ممکن است تصویر دقیقی از دوستان جدیدتان به شما ارائه نکند. ایجاد پیوند با یک دوست زمان می برد. فقط به این دلیل که دوستان جدید با شما سابقه مشابهی با دوستان قدیمی ندارند، به این معنی نیست که دوستی نمی تواند فوق العاده باشد.

نگاه نهایی بر این که چرا نمی توانم دوست پیدا کنم

احساس تنهایی و تعجب که چرا نمی توانید دوست پیدا کنید ممکن است طاقت فرسا باشد، اما استراتژی هایی وجود دارد که می توانید برای کمک به دوست یابی آنها را امتحان کنید. بسیاری از چیزها، مانند ترس از طرد شدن یا عدم دسترسی به اجتماعی، می تواند بر توانایی شما در دوست یابی تأثیر بگذارد. اما تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر ما احتمالاً میزان دوست داشتن دیگران و میزان نیاز آنها به دوستی را دست کم می‌گیریم. ممکن است به سادگی اولین حرکت برای تبدیل یک آشنایی از یک دوست معمولی به یک دوست خوب باشد.

سعی کنید به یک گروه جدید مانند یک باشگاه کتاب محلی بپیوندید یا دوباره با دوستان قدیمی ارتباط برقرار کنید تا دوستی از دست رفته را دوباره شروع کنید. اگر پیدا کردن یک دوست جدید شخصاً ترسناک است، سعی کنید ابتدا از طریق پیامک یا پیام مستقیم از طریق رسانه های اجتماعی با آنها تماس بگیرید. تماس به روشی که برای شما راحت باشد ممکن است پیدا کردن دوستان جدید را آسان تر کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا