نیکتوفوبیا یا ترس از تاریکی و راهکار درمان آن

ترس از تاریکی (nyctophobia) به ناراحتی و یا ترس شدید از تاریکی اشاره دارد که در این شرایط ممکن است فرد در هنگام قرار گیری در مکان های تاریک دچار مشکل شود و همیشه سعی می کند در مکان های تاریک قرار نگیرد. برای همین مبتلایان به ترس از تاریکی ممکن است دچار اختلال در خواب شوند. این در حالی است که نیکتوفوبیا کاملا قابل درمان است. اگر از تاریکی می ترسید به راحتی می توانید از طریق مشاوره آنلاین با یک روانشناس یا روانپزشک مشکل خود را برطرف کنید. اما مهمترین موضوع این است که علت ترس از تاریکی در بزرگسالان چیست؟

Nyctophobia نیکتوفوبیا چیست؟

نیکتوفوبیا یک فوبی خاص است که به داشتن ترس بیش از حد و شدید از تاریکی اشاره دارد. نیکتوفوبیا یک نوع اختلال اضطرابی است که به آن achluophobia یا lygophobia نیز می گویند. ترس از تاریکی و جن در کودکان شایع تر است، اما این وضعیت می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. ترس از تاریکی در بزرگسالان هم ممکن است رخ دهد.

نیکتوفوبیا اغلب با مشکلات خواب همزمان است. ترس از تاریکی در بزرگسالان ممکن است باعث وحشت و اضطراب هنگام به خواب رفتن شود. برخی از افراد برای جلوگیری از مواجهه با ناراحتی خود، اتاق را روشن نگه می دارند، اما همچنان این افراد ممکن است بی خوابی، خواب هراسی و حملات پانیک شبانه را تجربه کنند.

علائم نکتوفوبیا در بزرگسالان و کودکان چیست؟

علائم Nyctophobia می تواند از نظر شدت و فراوانی متفاوت باشد. به خاطر داشته باشید که در صورت درخواست مستقیم از کودکان خردسال، ممکن است نتوانند علائم خود را بیان کنند. پس بهتر است برای تشخیص ترس از تاریکی در کودکان، مراقب رفتارهای آنها باشید. به طور کلی علائم نیکتوفوبیا عبارتند از:

  • لرزش یا لرزش
  • ضربان قلب تند
  • تجربه از دست دادن کنترل
  • تلاش برای فرار از اتاق های تاریک
  • مشکل تنفس و سفتی قفسه سینه
  • اضطراب یا وحشت در محیط های تاریک
  • ماندن در خانه در اتاق های روشن در شب
  • اجتناب از رانندگی در شب یا حملات پانیک در حین رانندگی
  • تجربه ناراحتی های گوارشی (به عنوان مثال، معده درد، حالت تهوع)

چه چیزی باعث ترس از تاریکی می شود؟

نیکتوفوبیا یا ترس از تاریکی || مرکز مشاوره همکده

علت اصلی ترس از تاریکی هنوز مشخص نیست. ترس، از بسیاری جهات، ریشه های بیولوژیکی و روانی دارد. به ویژه بخشی از مغز که به نام آمیگدال شناخته می شود، نقش اصلی را در نحوه طبقه بندی و پردازش موقعیت های تهدید کننده ایفا می کند. به طور مشابه، تجربیات آسیب زا مرتبط با تاریکی می تواند خطر ترس از تاریکی را بیشتر کنند.  در حدود سن 2 سالگی، بسیاری از کودکان شروع به ترس از تاریکی می کنند و تحقیقات نشان می دهد که 73 درصد از کودکان ترس شبانه را تجربه می کنند.

ترس از تاریکی در کودکان

Nyctophobia یک فوبیای رایج در کودکان است. ترس ممکن است ناشی از تخیل کودکان آنها باشد، به خصوص که بسیاری از کتاب ها و نمایش ها «اتفاقات بد» را در تاریکی به تصویر می کشند. این ترس حتی وقتی که کودک یک حادثه آسیب زا را در طول شب تجربه کند، ممکن است رخ دهد.

کودکان ممکن است با چسبیدن به مراقبان خود با نیکتوفوبیا کنار بیایند. آنها ممکن است اصرار داشته باشند که از چراغ های شب یا چراغ های روشن دیگر در طول شب استفاده کنند یا از رفتن به خواب بدون حضور والدین خودداری کنند، چون از تاریکی و تنهایی در تاریکی می ترسند. برخی از آنها رفتارهای واپسگرایانه ای، مانند شب ادراری یا مکیدن انگشت شست خود برای تسکین را تجربه می کنند. ترس های شبانه، بی خوابی و بیدار شدن های مکرر با این فوبیا رایج هستند.

ترس از تاریکی در بزرگسالان

ترس از تاریکی در بزرگسالان به ندرت رخ می دهد. اما بزرگسالان ممکن است نکتوفوبیا را تجربه کنند. حتی اگر عصبی بودن در مورد تاریکی طبیعی است (یعنی ممکن است هنگام راه رفتن در نیمه‌شب احساس امنیت نکنید)، نکتوفوبیا اغلب با احساس خطر همراه است. اما به هر حال علت ترس از تاریکی در بزرگسالان هر چیزی که باشد این وضعیت می تواند بر کیفیت زندگی آنها تأثیر می گذارد.

ترس از تاریکی در بزرگسالان نیز ممکن است با بی خوابی و سایر علائم مرتبط با خواب همراه باشد. در نتیجه، ممکن است در طول روز احساس خستگی خاصی کنند. آنها همچنین ممکن است از خوابیدن در مکان های دیگر یا بیرون رفتن در شب اجتناب کنند تا خود را در معرض ترس خود قرار ندهند.

چگونه با فوبیای تاریکی کنار بیاییم؟

Nyctophobia  یا ترس از تاریکی در بزرگسالان و کودکان قابل درمان است و شما می توانید بر ترس خود از بودن در تاریکی غلبه کنید. اگر مشکل دارید، بهتر است برخی از استراتژی های خودیاری را امتحان کنید، یا برای درمان وضعیت خود با یک روانشناس مجرب و با تجربه مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که کار نیاز به تمرین و ثبات دارد. تغییر زمان می برد، پس سعی کنید ناامید نشوید و از تلاش دست بکشید.

اگر چه علت ترس از تاریکی در بزرگسالان مشخیص نیست اما به راحتی می توانید راهکار های درمانی زیادی را برای مقابله با وضعیت خودتان پیدا کنید. برخی از این راهکارها عبارتند از:

  • از تشدید ترس خود بپرهیزید: قبل از رفتن به رختخواب اخبار را تماشا نكنید یا شبکه های مخرب اجتماعی را مرور نكنید. سعی کنید از فعالیت هایی که باعث اضطراب یا ترس شما می شود اجتناب کنید.
  • قبل از خواب تکنیک های آرامبخش را امتحان کنید: سعی کنید یک روال قبل از خواب دلپذیر برای خود ایجاد کنید. حمام آب گرم، پوشیدن لباس خواب مورد علاقه خود و مدیتیشن چند لحظه قبل از خواب را در نظر بگیرید.
  • از چراغ خواب استفاده کنید: برای غلبه به ترس از تاریکی در کودکان، اجازه دهید مقداری نور در اتاق داشته باشید.
  • تصورات خود را در مورد تاریکی کنترل کنید: اگر دائما تجسم کنید که تاریکی ترسناک، بد یا آشفته است، مطمئناً به احساس ترس ادامه خواهید داد. سعی کنید افکار خود را به چالش بکشید و به افکار مثبتی بیندیشید.
  • در مورد احساس خود صحبت کنید: گاهی اوقات، بهتر است است که به سادگی احساسات خود را به کسی که گوش می دهد بیان کنید. در هنگام بروز ترس از تاریکی در مورد نگرانی های خود با یکی از عزیزان صحبت کنید.
  • ذهن آگاهی را امتحان کنید: دفعه بعد که احساس اضطراب کردید، ذهن آگاهی را تمرین کنید . چند نفس عمیق بکشید، سعی کنید با لحظه باشید، و به خود با یک جمله تاکیدی مانند، من در امانم، آرامش بدهید.
  • خود را در معرض تاریکی قرار دهید: هر چقدر هم که ترسناک به نظر می رسد، ممکن است لازم باشد خود را در معرض تاریکی قرار دهید تا حساسیت خود را از بین ببرید.
  • اهداف واقع بینانه تعیین کنید: نیازی نیست که به یکباره با ترس خود مقابله کنید. در عوض، اهداف کوچک، متوسط ​​و بزرگ را برای بهبودی در نظر بگیرید و برای رسیدن به آن اهداف گام های معقولی بردارید.
  • شفقت و همدلی به خود را تمرین کنید: غلبه بر فوبیا فرآیندی یک شبه نیست. سعی کنید در این مدت به خود دلسوزی و مهربانی کنید، تمام مراحل را در مسیر درست تصدیق کنید و در هنگام شکست ها صبور باشید.

ترس از تاریکی یا نکتوفوبیا چگونه درمان می شود؟

نیکتوفوبیا یا ترس از تاریکی || مرکز مشاوره همکده

درمان فوبیا می تواند چالش برانگیز باشد، اما غلبه بر ترس کاملاً امکان پذیر است. بسیاری از مردم متوجه می شوند که ترکیبی از درمان ، داروهای اضطراب ، و استراتژی های خودیاری می تواند به مدیریت علائم آنها کمک کند. به خاطر داشته باشید که درمان یک استراتژی مناسب برای همه نیست، اما می‌توانید از مشاوره آنلاین با یک روانشناس برای مشکل خود بهره بگیرید.

درمان شناختی- رفتاری

CBT یک روش درمانی شناخته شده برای درمان اضطراب ، هراس و فوبیا است. CBT می تواند به شما کمک کند افکار منفی را به چالش بکشید و آنها را به افکار واقعی تر تبدیل کنید. همچنین درمانگر شما را با مهارت‌های مقابله‌ای سازگاری آشنا می‌کند که می‌توانید در هنگام احساس ترس از آنها استفاده کنید.

CBT یک درمان ساختاریافته و کوتاه مدت است. درمانگر شما ممکن است تکالیف هفتگی را برای شما تعیین کند. آنها همچنین مهارت های پیشگیرانه و مداخله ای را به شما آموزش می دهند که در صورت مشکل پس از اتمام درمان، از آنها استفاده کنید.

درمان از طریق مواجهه

مواجهه درمانی نوعی از CBT است که به افراد کمک می کند با ترس های خود در یک محیط ساختاریافته و حمایتی مقابله کنند. مواجهه درمانی معمولاً تدریجی است – درمانگر شما به شما کمک می کند نسبت به ترس حساسیت زدایی کنید تا زمانی که اضطراب در نهایت از بین برود. درمانگران اغلب از قرار گرفتن در معرض درجه بندی شده برای مقابله آهسته با ترس ها بدون پریشانی بیش از حد استفاده می کنند.

درمان مواجهه با واقعیت مجازی

مواجهه با واقعیت مجازی شکلی از مواجهه درمانی است که از برنامه های خاصی برای قرار دادن مراجعان در معرض محرک های محرک در محیط های کنترل شده استفاده می کند. این نوع درمان مستلزم این است که مشتری از چنین فناوری برای مقابله با ترس خود از تاریکی استفاده کند. درمانگر اغلب علائم حیاتی مانند ضربان قلب و تنفس را کنترل می کند.

دارو

ممکن است همراه با روان درمانی، داروهای روانپزشکی نیز تجویز شود. داروهای ضد افسردگی ، مسدودکننده‌های بتا و بنزودیازپین‌ها می‌توانند به کنترل برخی از علائم اضطراب مرتبط با نیکتوفوبیا کمک کنند.

سخن اخر

Nyctophobia یا نکتوفوبیا می تواند برای افراد در هر سن و پیشینه ای چالش برانگیز باشد. این می تواند منجر به اجتناب، مشکلات خواب و اختلال در عملکرد در طول روز شود. با این حال، این فوبیا از طریق درمان، دارو و مداخلات رفتاری قابل درمان است. کمک های زیادی برای غلبه بر فوبیا در دسترس است. اگر در حال مبارزه هستید، همین امروز برای رهایی از وضعیت خود با یک روانشناس با تجربه تماس بگیرید!

منابع
https://www.choosingtherapy.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا