نکات مراقبتی از خود از طرف همسر یک خودشیفته

همسر یک خودشیفته ویژگی هایی دارد که ممکن است برای شریک زندگی اش سخت باشد. خودشیفتگی اثرات مضر زیادی دارد که قبلا در ارتباط با آن صحبت کردیم. وقتی شما یک اختلال شخصیتی دارید روانشناسان با استفاده از روش های مختلفی به درمان شما می پردازند. متاسفانه امروزه بسیاری از مردم با استفاده از داروهای روان گردان بدون اجازه پزشک سعی بر درمان خود دارند. خیلی از ماها خودشیفتگی را با غرور اشتباه می گیریم. گاهی اوقات رفتار خودشیفتگی می تواند به نفع شخصی باشد. اما مسئله مهم این است که سوء استفاده از خودشیفتگی در بین رفتار هیچ کس وجود نداشته باشد. البته روان شناسان برای هر نوع رفتاری یا اختلالی راه حل مختلفی را ارائه می دهند.

یکی از این اختلالات که قبلاً هم در مورد آن با شما صحبت کردیم خود شیفتگی است. خود شیفتگی در روان شناسی برای افرادی گفته می شود که علائم آن را داشته باشند. بنابراین با یک یا دو نمونه از علائم نمی توان گفت که یک فرد خودشیفته است یا خیر. خودشیفتگی می تواند به علت های گوناگون از کودکی تا بزرگسالی وجود داشته باشد. خودشیفتگی یکی از ویژگی های رفتاری در افراد مختلف است.

ویژگی های مختلف در افراد و همسر یک خودشیفته

این ویژگی ها می تواند از ابتدا در فرد وجود داشته باشد یا این که به علت دلایل دیگری اتفاق بیفتد. هر فردی باید بداند که رفتار ها به گونه ای است که در زندگی همه اتفاق می افتاد اما قابل کنترل است. کنترل این افکار از طریق خود فرد و روان شناسان انجام می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نکات مراقبتی از خود از طرف همسر یک خودشیفته، صحبت کنیم.

رفتار همسر یک خودشیفته به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود

شخصیت به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود که فرد را از دیگران متفاوت می کند. تحت تأثیر تجارب و موقعیت های زندگی، محیط و خصوصیات ارثی است. اختلالات شخصیتی گروهی از شرایط بهداشت روان است که با الگوهای ناسالم احساس، تفکر و رفتار مشخص می شود. این رفتارها و تجربیات غالباً با انتظارات فرهنگی که فرد مبتلا در آن زندگی می کند متفاوت است.

درک خودشیفتگی و همسر یک خودشیفته

کلمه خودشیفتگی از داستان یک جوان اسطوره ای یونانی به نام نارسیسوس گرفته شده است. این شخص توسط خدایان نفرین شده و عاشق انعکاس خود شده است. او انعکاس خود را در آب های بهار تحسین می کرد تا این که دیگر نتوانست از پس عاطفه دیگران برآید که زیبایی او را نمی دانند و سرانجام خود را کشت. بر خلاف افراد دیگر، که می دانند زیبا هستند، شخصی که خودشیفته است لزوماً نباید زیبا باشد تا باور کند که او زیبا است.

سوء استفاده از خودشیفتگی و همسر یک خودشیفته

سوء استفاده از خودشیفتگی این گونه است که در آن فرد آزارگر فقط به خودش اهمیت می دهد. و ممکن است از کلمات و اعمال برای دستکاری رفتار و حالت عاطفی شریک زندگی خود استفاده کند. اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی بسته به مدت زمانی که فرد می تواند این نوع روابط را تحمل کند می تواند متفاوت باشد. این اثرات از خفیف تا شدید متغیر است. برخی از بازماندگان بهبود می یابند در حالی که برخی دیگر ممکن است آسیب مادام العمر داشته باشند.

یک فرد خودشیفته  خصومت اجتماعی نسبت به دیگران نشان می دهد

خصومت اجتماعی یا رابطه ای شامل رفتار با دیگران به گونه ای است که آن ها را طرد می کند یا “مجازات اجتماعی” را به دنبال دارد.

چه چیزی همسر یک خودشیفته را تغییر می دهد؟

اگر تا به حال با یک فرد خودشیفته ارتباط برقرار کردید، آیا اغلب به این فکر می کنید که چه چیزی باعث تغییر یک شخص خودشیفته می شود؟ بسیاری بر این باورند که این افراد در الگویی از ویژگی های نامطلوب هستند که هرگز نمی توانند آن‌ها را تغییر دهند. برخی از کارشناسان فکر می کنند زمانی که این شخص در راه های انحرافی خود قرار می گیرد، هیچ تغییری در آن‌ها وجود ندارد. مقابله با خودشیفتگی در یک زمان کوتاه سخت است. آن‌ها دوست دارند بر مکالمات تسلط داشته باشند و همچنین برای جلب توجه مطالبات عجیب و غریب مطرح کنند. آن‌ها دروغ می گویند و هر کاری می کنند تا در زندگی پیشرفت کنند. حتی در سطح بالاتر ممکن است که هر اتفاقی را برای شما به وجود آورند تا اشتباهات خود را مخفی نگه دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر در یک رابطه هستید یا فرد خودشیفته را در خانواده خود دارید، آیا تمام تعامل شما با او آشفته خواهد بود؟ در حالی که این افراد اغلب به سختی آرام می شوند، اما می توانند ویژگی های مفیدی نیز داشته باشند. بعلاوه، چیزی که باعث می‌شود یک خودشیفته روش خود را تغییر دهد، ممکن است زمان و تصمیم‌های او در زندگی باشد.

آیا رشد شخصیت همسر یک خودشیفته را تغییر می دهد؟

یک مطالعه برای کسانی که باید مرتباً با این افراد فریبکار برخورد کنند، امیدواری ایجاد می کند. دانشگاه مانهایم مطالعه ای انجام داد که به طور عمیق به بررسی ویژگی های مختلفی پرداخت.

نکات مراقبتی از خود از طرف همسر یک خودشیفته

وقتی مردم می شنوند که فردی که به تازگی ملاقات کردند یک خودشیفته است، می خواهند از آن شخص دوری کنند. همسر یک خودشیفته بودن کار آسانی نیست. تعداد کمی از مردم می خواهند با افراد خودشیفته  ارتباط برقرار کنند. برخورد با چنین افرادی سمی است و زندگی را از شما می مکد. اما تشخیص افراد خودشیفته آنطور که مردم انتظار دارند آسان نیست. گاهی اوقات می‌توانیم ماه‌ها یا حتی سال‌ها را در کنار یک خودشیفته بگذرانیم، و متقاعد شویم که آن‌ها شیرین‌ترین فرد روی زمین هستند. بسیاری از افراد حتی عاشق افراد خودشیفته می شوند و گاهی با آن‌ها ازدواج می کنند. فقط بعد از عروسی است که متوجه می شوند خودشان در چه چیزی افتاده اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به غیر از همسر یک خودشیفته، بسیاری از افراد با اعضای خانواده، دوستان یا شرکای خودشیفته زندگی می کنند. در بیشتر موارد، شما باید در نهایت با اختلالات شخصیتی آن‌ها مقابله کنید. اگر راهی برای حذف آن‌ها از زندگی خود ندارید، باید یاد بگیرید که با آن‌ها زندگی کنید. شما باید بدانید که چگونه از خود مراقبت کنید و تمام سمیت آن‌ها را متعادل کنید.

خودشیفتگی چیست؟

خودشیفتگی کلمه ای است که اغلب افراد در مکالمات روزمره از آن استفاده می کنند. اما همه نمی دانند که از دیدگاه روانشناختی به چه معناست. برخلاف تصور رایج، این فقط راه دیگری برای خودخواه خطاب کردن کسی نیست. اما این کلمه یک ویژگی شخصیتی را توصیف می کند و یک فرد فوق العاده خودپسند را مشخص می کند. این رفتاری است که باعث می شود انسان نیازهای اطرافیان را نادیده بگیرد. معمولاً خودشیفته ها خود را بهتر از بسیاری از افراد می بینند.

به همین دلیل، آن‌ها تمایل دارند فکر کنند که زمان آن‌ها بسیار ارزشمند است و نمی توانند آن را صرف کمک و احترام به دیگران کنند. در حالی که بیشتر مردم گاهی اوقات رفتارهای خودشیفته را نشان می دهند، این بدان معنا نیست که آن‌ها خودخواه هستند. از نظر روان‌شناختی، یک خودشیفته بی‌اعتنایی مکرر به احساسات دیگران و عدم همدلی نشان می‌دهد. آن‌ها نمی‌دانند رفتارشان چگونه می‌تواند بر دیگران تأثیر بگذارد و اهمیتی هم نمی‌دهند. خود محوری برای این دسته از افراد امری عادی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آن‌ها تمایل به داشتن یک احساس متورم از خود دارند، که آن‌ها را مستحق می کند. به همین دلیل متکبر به نظر می رسند. این بدان معنا نیست که همسر یک خودشیفته ناامنی ندارد. اما آن‌ها طوری عمل می کنند که خود را کامل می بینند. آن‌ها ناامید هستند اما دوست دارند کامل به نظر برسند و نیاز عمیقی به توجه دارند. این افراد معمولاً برای سرگرمی یا برای کنترل یک روایت، دیگران را دستکاری می‌کنند و گاز می‌گیرند. در حالی که خودشیفتگی یک ویژگی است، می تواند نشان دهنده یک اختلال شخصیت به نام اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) باشد.

همسر یک خودشیفته چگونه باید با این فرایند کنار بیاید؟

درک این نکته ضروری است که خودشیفتگی یک طیف است. همه خودشیفته ها NPD ندارند. فقط افرادی که در انتهای بالاتر طیف قرار دارند به عنوان مبتلا به NPD طبقه بندی می شوند. افراد پایین تر هنوز داراب این اختلال هستند اما از این اختلال سلامت روان رنج نمی برند. همسر یک خودشیفته بودن ویژگی های شخصیتی مشابهی از خود نشان می دهد، اما از نظراتی هم تفاوت دارند. هر چه در این طیف بالاتر باشید، بدتر می شوید. افراد مبتلا به NPD احساس همدلی چندانی ندارند و از پا گذاشتن روی دیگران برای پیشرفت خجالت نمی‌کشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آنهایی که در انتهای پایین قرار دارند آنقدرها هم افراطی نیستند. مطمئناً، آن‌ها همچنان مغرور هستند و به غریبه ها اهمیت نمی دهند. آن‌ها همچنان گاز می گیرند و دستکاری می کنند، اما حداقل حس درستی و نادرستی را دارند. اغلب، پس از آزار رسانی به کسی که به او اهمیت می دهند، احساس گناه می کنند. اکثر مردم فکر می کنند ویژگی همسر یک خودشیفته یک رفتار آشکار است. در حالی که این در بیشتر موارد درست است، یک خودشیفته مجبور نیست در مورد خود واقعی خود صادق باشد. این رفتار فقط به خاطر جلب توجه  نیست. فقط به این دلیل که احساس همدلی نمی کنند به این معنی نیست که باید آن را نشان دهند.

دروغگویی در افراد با این ویژگی

خودشیفته ها دروغگویان بزرگی هستند و به راحتی می توانند مردم را فریب دهند تا هر چیزی را باور کنند. در سال های اخیر، مطالعات عمیق در مورد این رفتار، دو نوع خودشیفتگی را مشخص کرده است: پنهان و آشکار. خودشیفتگی آشکار چیزی است که به راحتی می توانید آن را تشخیص دهید. همسر یک خودشیفته آشکار پنهان نمی کند که چه کسی است، و از اینکه نشان دهند چقدر رفتار نامناسبی دارند، خجالت نمی کشند. تشخیص خودشیفتگی پنهان سخت تر است.

خودشیفته پنهان درونگرا و محتاط است. ممکن است بپرسید چگونه ممکن است؟ آیا این یک تناقض نیست؟ مطالعه ای در دانشگاه نیویورک نشان داد که خودشیفتگی اغلب از ناامنی ناشی می شود. به همین دلیل، حتی آن‌ها نیاز به اطمینان دارند. و اگر نتوانند آن را از طریق خودنمایی به دست آورند، آسیب پذیر عمل خواهند کرد. از آنجایی که بیشتر ویژگی های همسر یک خودشیفته پنهان هستند، می توانند با هم ترکیب شوند و دوستانه و قابل اعتماد به نظر برسند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شما نمی توانید بگویید چقدر آن ها خطرناک هستند. برخی افراد آنقدر گول این کارشان را می خورند که با آن‌ها ازدواج می کنند. و بیشتر همسر یک خودشیفته فقط بعد از عروسی متوجه می شود  که شریک زندگی آن‌ها کیست. یا شاید شما خویشاوندان با این ویژگی دارید که مجبور به تعامل با آن‌ها هستید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا