نشانه های نیازمندی سلامت روان در کودکان

نیازمندی سلامت روان در کودکان یک اصل بسیار مهم است. همه ما می دانیم که کودکان بیشتر می توانند دچار آسیب های روانی خصوصا در ابتدای زندگی شوند. نوع تربیت باید به گونه ای باشد که نیاز های فرزندان مدیریت شود. خیلی از اوقات ما خانواده هایی را می بینیم که به فرزندان خود تندخویی می کنند. در واقع آن ها این عقیده را دارند که با تنبیه بدنی باید فرزندان خود را تربیت کنند. اما متاسفانه این فرآیند باعث آسیب به سلامت روان کودکان می شود.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. نظم و انضباط بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم که چرا نشانه های نیازمندی سلامت روان در کودکان چگونه است؟

رفتار در خانواده و نیازمندی سلامت روان در کودکان

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نشانه های نیازمندی سلامت روان در کودکان صحبت کنیم.

نظرات پزشکی در مورد نیازمندی سلامت روان در کودکان

گروه های پزشکی پیشرو در زمینه سلامت روان کودکان و نوجوانان وضعیت اورژانسی اعلام کرده اند. بیش از 140000 کودک در سراسر کشور های مختلف یکی از والدین یا مراقب خود را به دلیل کووید-19 از دست داده اند که می تواند برای سلامت روان آن ها مخرب باشد. کارشناسان از دولت می خواهند که بودجه مراقبت های بهداشت روانی کودکان را افزایش دهد.  و برنامه هایی را با هدف کاهش خودکشی جوانان تقویت کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کووید-۱۹ ممکن است تأثیر زیادی بر سلامت جسمانی کودکان نداشته باشد، اما اثرات موج‌دار آن بر سلامت عاطفی آن‌ها آسیب وارد کرده است. به همین دلیل است که گروه‌های پزشکی پیشرو اخیراً وضعیت اضطراری ملی در سلامت روان کودکان و نوجوانان اعلام کردند.

بیانیه مشترک آکادمی اطفال، آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان، و انجمن بیمارستان کودکان اشاره می کند که سلامت روانی کودکان در دهه گذشته بدتر شده است. خودکشی دومین عامل مرگ و میر در بین افراد 10 تا 24 ساله است

استرس ناشی از بیماری همه گیری و نیازمندی سلامت روان در کودکان

اما با ادامه استرس ناشی از بیماری همه گیر به تشدید این مشکلات،  کارشناسان می گویند سلامت روان کودکان اکنون در بحران است. استرس همه گیری به کودکان آسیب می رساند. وقتی آمار را مشاهده می کنید، به راحتی می توانید متوجه شوید که چرا کارشناسان زنگ خطر را در مورد بدتر شدن وضعیت سلامت روان کودکان به صدا در می آورند.

نزدیک به یک سوم والدین می گویند که فرزندشان در حال حاضر از سلامت روانی یا عاطفی بدتری نسبت به قبل از همه گیری برخوردار است. اضطراب و افسردگی در میان جوانان در سراسر جهان میزان پیش از همه گیری آن ها را دو برابر کرده است.  برخی کشورها در اوایل همه گیری، در مقایسه با سال 2019، جهش چشمگیر 51 درصدی را تجربه کرده اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کارشناسان می گویند که تغییرات گسترده سبک زندگی در طول همه گیری برای کودکان بسیار استرس زا بوده است. «در طول همه‌گیری، کودکان با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند. در بهترین شرایط، جوانان درجاتی از انزوا و اختلال در یادگیری را تجربه کرده‌اند.  سارا ادواردز، استادیار و مدیر پزشکی بخش روانپزشکی کودکان و نوجوانان در بیمارستان کودکان دانشگاه مریلند می‌گوید: نوجوانان به‌ویژه با اختلال در روال‌های روزمره و عدم تعامل اجتماعی با همسالان دست و پنجه نرم کرده‌اند.

نظریات درباره نیازمندی سلامت روان در کودکان

«نوجوانان وظیفه رشدی دارند که از والدین خود جدا شوند و مستقل تر شوند. آن ها قرار است در حال ایجاد روابط خارج از خانواده خود باشند و بیماری همه گیری در این امر دخالت کرده است. یکی دیگر از عوامل بدتر شدن نیازمندی سلامت روان در کودکان ، استرسی است که والدین و مراقبان آن ها در طول این بیماری همه گیری تجربه کرده اند. ایلان شاپیرو، MD، FAAP، مدیر پزشکی آموزش بهداشت و سلامت در خدمات بهداشتی AltaMed خاطرنشان می کند که تماشای “مرگ افراد به علت وجود بیماری COVID-19 آسیب های زیادی به کودکان می رساند” یا ضربه عاطفی بزرگی برای یک جوان است. او توضیح می‌دهد: «مشاهده این‌که چقدر نگران مسائل مالی هستند، از بین رفتن آن ها و تجربه گرسنگی به دلیل از دست دادن شغل، ویرانگر است.

نشانه های نیازمندی سلامت روان در کودکان

گاهی اوقات تشخیص رفتارهای ناخوشایند کودکان در حال رشد از رفتارهای جدی تر و ناپایدار ذهنی که ممکن است نیازمندی سلامت روان در کودکان را تحت تاثیر قرار دهد دشوار است. با این حال، به عنوان یک والدین، ممکن است این حس را پیدا کنید که مشکلی در مورد فرزندتان وجود دارد. آیا حتی مشکوک هستید که فرزندتان از درمان سلامت روان بهره مند شود؟ این هیجانات را نادیده نگیرید. کودکان اغلب در مورد مشکلات روحی و عاطفی خود صحبت نمی کنند، بنابراین این شما هستید که باید این مشکلات را بشناسید و از آن‌ها کمک بگیرید. وقتی صحبت با آن‌ها کارساز نیست، وقت آن است که از کمک حرفه ای استفاده کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به گفته محقق روانشناسی کورتنی اکرمن، کارشناس ارشد، در این‌جا چند نشانه وجود دارد که به گفته مشاوران، کودک شما به درمان سلامت روان نیاز دارد. چند نشانه که نشان می دهد باید به دنبال مراقبت های بهداشت روانی یا درمان برای کودک خود باشید

افسردگی مداوم

این علامت یکی از شایع ترین اختلالات روانی در ایالات متحده است، بنابراین تعجبی ندارد که یک کودک از آن رنج می برد. عوامل زیادی در زندگی وجود دارد که می تواند به احساس ناامیدی کودک کمک کند، و ممکن است همه آن‌ها واضح نباشند. با این حال، مهم است که در اسرع وقت افسردگی را بشناسید. این کار باعث می شود تا بتوانید قبل از این که اتفاق فاجعه‌باری رخ دهد، کمک ذهنی مورد نیاز فرزندتان را دریافت کنید.

این احساسات را نباید با لحظات زودگذر غم و اندوه اشتباه گرفت. این کاملا طبیعی است با این حال، اگر لحظات غم انگیز فرزندتان برای هفته ها یا ماه ها ادامه دارد، این یک سرنخ اولیه است که چیزی درست نیست. برخی از علائمی که باید به دنبال آن‌ها باشید عبارتند از تفکر منفی، انتقاد شدید از خود، احساس دوست داشتنی نبودن یا دوست نداشتن، یا واکنش بیش از حد به مشکلات جزئی.

فرار از مدرسه و نیازمندی سلامت روان در کودکان

ترک مدرسه معمولاً نشانگر مهمی است که نشان می دهد مشکلی در کودک وجود دارد. همانطور که در بخش قبلی مورد بحث قرار گرفت، ممکن است آن‌ها به طور استثنایی دچار مشکلاتی باشند. کودکان ممکن است در خانه مشکل داشته باشند یا در مدرسه احساس ناامنی کنند. همچنین می تواند ترکیبی از هر یک از این موقعیت ها باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دلیلش هر چه باشد، نرفتن مدرسه نشانه این است که اتفاقی با فرزندتان در حال رخ دادن است. برای مثال، در حالی که دلیل مستقیم آن می‌تواند فیزیکی مانند قلدری باشد، می‌توانید مطمئن باشید که اثرات روانی مضری روی فرزندتان دارد. شما باید از کودکتان بپرسید تا بتوانید به حل مشکلات برسید.

رفتار بد در مدرسه

همانطور که ترک مدرسه نشان دهنده نیازمندی سلامت روان در کودکان است، رفتار بد در مدرسه نیز همینطور است. کودکان ممکن است ندانند چگونه احساس خود را در مورد چیزهای خاص بیان کنند، یا ممکن است از بیان خود خجالت بکشند. این آشفتگی می تواند منجر به آسیب کودکان شود. بهترین راه برای ریشه یابی رفتار بد فرزندتان این است که با او صحبت کنید. اغلب کودکان به دلیل عدم درک رفتارهایی می کنند اما اگر این مشکل است، رفع آن ساده است. با این حال، اگر بیشتر اتفاق بیفتد، دریافت کمک ذهنی برای فرزندتان ممکن است بهترین راه برای فهمیدن علت بدرفتاری او باشد.

رفتار خارج از کنترل و نیازمندی سلامت روان در کودکان

کنار آمدن با کودکی که رفتاری خارج از کنترل دارد، می تواند فوق العاده سخت و خسته کننده باشد. ممکن است قبلاً این را در ملاء عام دیده باشید. به عنوان مثال آن پدر و مادری که فرزندی دارند که به دلیل اینکه نمی توانند به خواسته خود دست یابند، فریاد می زند.  متأسفانه، کودکانی که این نوع رفتار را از خود نشان می دهند، به  دلیل فرآیند نیازمندی سلامت روان در کودکان این کار را می کنند که والدین خود را به عنوان شخصیت مرجع مطرح نکرده اند. فرزندان احترام خود را نسبت به والدین از دست داده اند و احساس می کنند که می توانند هر کاری را که می خواهند بدون عواقب انجام دهند. زیرا معمولاً والدین هیچ روش تربیتی را اجرا نمی کنند.

نکته

مشکل این است که کودک با این ذهنیت غلط بزرگ می شود. به عنوان نوجوانان و بزرگسالان، این رفتار خارج از کنترل می تواند منجر به گرفتاری دائمی آن‌ها و ناامیدی شدید آن‌ها شود. به همین دلیل است که دریافت کمک ذهنی برای کودک (و احتمالاً والدین) در سنین پایین بسیار مهم است.

صدمه به خود یا دیگران و نیازمندی سلامت روان در کودکان

صدمه به خود هرگز طبیعی نیست. در بیشتر موارد، صدمه زدن به دیگران طبیعی نیست. اگر فرزند شما این کار را انجام می دهد، باید برای دریافت کمک ذهنی از او عجله کنید. این نوع رفتار می تواند تشدید شود و اگر فوراً به آن رسیدگی نشود، آسیب زا خواهد شد. این می تواند برای والدین خطرناک باشد، اما به ویژه برای سایر کودکانی که در اطراف هستند خطرناک است.

صحبت در مورد مرگ یا خودکش

بچه ها چیزهای عجیب و غریبی می گویند اما صحبت در مورد خودکشی هرگز نباید یکی از آن‌ها باشد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا