سلامت روان دارای چه نکات اشتباهی است

سلامت روان امری مهم در دنیای روان شناسی است. همان طور که ما همیشه در تلاش هستیم تا سلامتی جسمانی و قوای بدنی خودمان را بالا ببریم بحث آرامش و سلامت روان هم اهمیت زیادی دارد. متاسفانه بسیاری از مردم ما از این که آسیب های روانی خودشان را بیان کنند یا برای درمان آن حرکتی انجام دهند ترس دارند. خیلی از اوقات ما خانواده هایی را می بینیم که به فرزندان خود تندخویی می کنند. در واقع آن ها این عقیده را دارند که با تنبیه بدنی باید فرزندان خود را تربیت کنند. اما متاسفانه این فرآیند باعث آسیب به سلامت روان کودکان می شود.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در سلامت روان کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. نظم و انضباط بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم که سلامت روان دارای چه نکات اشتباهی است؟

رفتار در خانواده و سلامت روان کودکان

نکاتی در مورد سلامت روان که اشتباه هستند

این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با سلامت روان دارای چه نکات اشتباهی است، صحبت کنیم.

نظرات پزشکی در مورد سلامت روان کودکان

گروه های پزشکی پیشرو در زمینه سلامت روان کودکان و نوجوانان وضعیت اورژانسی اعلام کرده اند. بیش از 140000 کودک در سراسر کشور های مختلف یکی از والدین یا مراقب خود را به دلیل کووید-19 از دست داده اند که می تواند برای سلامت روان آن ها مخرب باشد. کارشناسان از دولت می خواهند که بودجه مراقبت های بهداشت روانی کودکان را افزایش دهد.  و برنامه هایی را با هدف کاهش خودکشی جوانان تقویت کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نکاتی در مورد سلامت روان که اشتباه هستند

کووید-۱۹ ممکن است تأثیر زیادی بر سلامت جسمانی کودکان نداشته باشد، اما اثرات موج‌دار آن بر سلامت عاطفی آن‌ها آسیب وارد کرده است. به همین دلیل است که گروه‌های پزشکی پیشرو اخیراً وضعیت اضطراری ملی در سلامت روان کودکان و نوجوانان اعلام کردند.

نزدیک به یک سوم والدین می گویند که فرزندشان در حال حاضر از سلامت روانی یا عاطفی بدتری نسبت به قبل از همه گیری برخوردار است. اضطراب و افسردگی در میان جوانان در سراسر جهان میزان پیش از همه گیری آن ها را دو برابر کرده است.  برخی کشورها در اوایل همه گیری، در مقایسه با سال 2019، جهش چشمگیر 51 درصدی را تجربه کرده اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کارشناسان می گویند که تغییرات گسترده سبک زندگی در طول همه گیری برای کودکان بسیار استرس زا بوده است. «در طول همه‌گیری، کودکان با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند.

سلامت روان دارای چه نکات اشتباهی است

حوزه سلامت روان حوزه ای است که به طور کامل درک نشده است. برخلاف نگرانی‌های بدنی که گاهی اوقات می‌توان آن‌ها را درمان یا برطرف کرد، در مورد روان انسان همیشه اینطور نیست. اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم بسیاری از شایعات درباره این امر غلط هستند. و مردم به چیزهایی اعتقاد دارند که اگر درمان مورد نیاز خود را دریافت نکنند، می تواند خطرناک باشد. هنگام برخورد با ذهن، پیچیدگی زیادی وجود دارد. بسیاری از افراد به وجود این مشکلات شک دارند زیرا با چشم دیده نمی شود. بنابراین، بسیاری از تصورات غلط در اطراف سلامت روان هستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بیماری های مرتبط با سلامت روان همیشه نام های زیادی به را به خود دیده است. با این حال، جر بیماری‌هایی است که به نظر می رسد می تواند به اندازه مبارزه با یک بیماری مهم مانند سرطان یا بیماری پارکینسون شدید باشد. بهتر است هر گونه شایعه و اطلاعات نادرست در مورد بیماری روانی را با مقابله درست از بین ببرید.

افسانه های سلامت روان

به چه افسانه هایی در مورد سلامت روان اعتقاد داشته اید؟ در این‌جا لیستی از رایج ترین باورهای غلط در بین مردم عمومی آورده شده است. امیدواریم این کار چشمان شما را باز کند تا دروغ هایی را که می تواند به شما یا کسی که دوستش دارید آسیب برساند را باور نکنید.

افسانه شماره 1. افرادی که به کمک نیاز دارند ضعیف هستند

نکاتی در مورد سلامت روان که اشتباه هستند

متأسفانه، برخی افراد معتقدند کسانی که مشکلات روانی دارند ضعیف هستند. واقعیت این است که مغز شما می تواند مانند هر قسمت دیگر بدن بیمار شود. کمک خواستن نشانه ضعف نیست بلکه نشانه قدرت است.

افسانه شماره 2. بیماری روانی با قرص قابل درمان است

شما نمی توانید یک قرص جادویی مصرف کنید و بیماری روانی شما  از بین می رود. مثل یک استخوان شکسته نیست که بتوانید آن را در گچ قرار دهید و خوب می شود. برخی از شرایط روانی خاص هستند و فقط برای مدت کوتاهی دوام می‌آورند. یکی از این نمونه ها افسردگی پس از مرگ یکی از عزیزان است. با این حال، بسیاری از افرادی که افسردگی دارند برای یک عمر از آن رنج می برند. حقیقت این است که شما می‌توانید بهتر شوید و مهارت‌های عملی مقابله با بیماری روانی خود را بیاموزید، اما هرگز درمان صد در صد با قرص نخواهید شد.

افسانه شماره 3. ADHD فقط والدین یا رژیم غذایی بد را نشان می دهد

یکی از بزرگترین افسانه های سلامت روان این است که ADHD ناشی از تربیت بد والدین یا رژیم غذایی نامناسب است. کودکانی که غذاهای ناسالم می خورند و نظم و انضباط ندارند، دچار این مشکل ذهنی می شوند. اختلال کم توجهی یا بیش فعالی ممکن است برای هر کودکی رخ دهد، صرف نظر از اینکه والدینش چه کسی هستند. به گفته وبسایت Healthy Children، این یک وضعیت عصبی-بیولوژیکی است که می تواند به دلیل عوامل زیادی مانند محیط، آسیب های سر، ژنتیک و آناتومی و عملکرد مغز باشد.

افسانه شماره 4. اگر بیماری روانی دارید زندگی شما به پایان رسیده است

بدون شک مقابله با بیماری روانی سخت است و تنظیم کردن آن مدتی طول می کشد. با این حال، زندگی شما نزدیک به پایان نیست. اگر واقعیت جدیدی را بیاموزید که زندگی را همانطور که می‌دانستید تغییر می‌دهد کمک می‌کند. اما این موضوعی است که به مرور زمان یاد می‌گیرید با آن زندگی کنید.

افسانه شماره 5. بیمار روانی فقط رفتارهای بد را توجیه می کند

هیچ بهانه ای برای رفتار بد وجود ندارد، حتی اگر تشخیص مشکل در سلامت روان داشته باشید. برخی از افراد زمانی که مشکلات روانی خاصی دارند کارهایی را انجام می دهند که خارج از محدوده طبیعی بودن هستند، اما این کار را درست نمی کند. به عنوان مثال، یک دزد ستیزی ممکن است چیزهایی را که متعلق به او نیست به خاطر هیجان همه چیز بپذیرد. بسیاری از مسائلی که این فرد با آن ها مبارزه می کند به این دلیل است که با کنترل تکانه دست و پنجه نرم می کند. بنابراین، در حالی که یک بیمار روانی ممکن است کارهایی انجام دهد که اشتباه یا حتی غیرقانونی است، هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد.

افسانه شماره 6. خودمراقبتی می تواند بیماری روانی را درمان کند

مراقبت از خود چیز زیبایی است که همه باید آن را انجام دهند. اگر به بیماری روانی مانند اضطراب یا افسردگی مبتلا هستید، یاد بگیرید که به نیازهای خود رسیدگی کنید. با این حال، یکی از بسیاری از افسانه های سلامت روان این است که مردم با مراقبت از خود فکر می کنند که می توانند مشکلات خود را درمان کنند.

افسانه شماره 7. اضطراب و نگرانی یکی هستند

نگرانی یک مشکل رایج است زیرا زندگی استرس زا است. با این حال، زمانی که نمی توانید نگرانی را کنار بگذارید و در مورد مشکلات خود نشخوار فکری کنید، می توانید اضطراب عمومی ایجاد کنید. با این وجود، باید بدانید که نگرانی و اضطراب یکی نیستند. عدم تعادل شیمیایی باعث ایجاد اضطراب در مغز می شود.

افسانه شماره 8. شما فقط باید یک بار برای کمک به سمت مشاوره بروید

بسیاری از مردم افسانه های سلامت روان را باور می کنند که می گوید اگر مشکل روانی دارید فقط یک بار باید به پزشک مراجعه کنید. متأسفانه، سلامت روان به این شکل کار نمی کند. اگر پزشک یا تیم خوبی داشته باشید که به شما کمک می کند و می تواند برای مدت طولانی در کنار شما بماند، حال شما بهتر از زمان مصرف دارو خواهد بود.

افسانه شماره 9. مشاوره خیلی گران است

بسیاری از مردم از مشاوره اجتناب می کنند زیرا می ترسند که نتوانند هزینه آن را پرداخت کنند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا