نشانه های ظریف بهبودی تروما | قسمت دوم

در ادامه مقاله قبل، سایر نشانه های ظریف بهبودی تروما را بیان می کنیم.

شما می توانید به جای انجام کارهایی که به خاطر دیگران انجام می دهید، معتبرتر باشید.

نشانه های ظریف بهبودی تروما می تواند بر شما اثر بسیاری بگذارد. بسیاری از کسانی که ضربه های روانی را تجربه کرده اند در نهایت ماسک های مختلفی را به نفع دیگران می پوشند. به عنوان مثال، ممکن است در تلاش برای محافظت از خود در برابر انتقاد یا سوء استفاده بیش از حد مردم پسند باشند. یا ممکن است چیزهایی مانند قدرت بدنی، بیان و غیره را کم اهمیت جلوه دهند تا بهتر با هم هماهنگ شوند و توجه را به سمت خود جلب نکنند. اگر از مشکلاتی که پشت سر گذاشته‌اید به خوبی بهبود می‌یابید، این احتمال وجود دارد که با اصالت‌تر بودن راحت باشید.

شاید شما افکار و نظرات واقعی خود را با دوستان مورد اعتماد خود بیان می کنید، نه اینکه صرفاً سرتان را تکان دهید و در کنار هم لبخند بزنید. به طور مشابه، زمانی که نمی‌خواهید کاری را انجام دهید، ممکن است راحت‌تر «نه» بگویید، به جای اینکه احساس کنید که موظف به انجام آن هستید، یا علی‌رغم اینکه نمی‌خواهید این کار را انجام دهید زیرا از عواقب احتمالی می‌ترسید. اساساً، می‌توانید وارد نسخه‌ای از خودتان شوید که می‌خواهید باشید، نه شخصیتی که پرورش داده‌اید تا در آب‌های ناامن حرکت کنید.

نشانه های ظریف بهبودی تروما: از سرزنش دیگران به خاطر رفتارهایتان دست برداشته اید

شاید از سایر افراد خواستید که از شما در برابر خود محافظت کنند. با تغییر چیزهایی در مورد خودشان به گونه‌ای که نیازهای شما را بهتر برآورده کند. به جای اینکه انتظار داشته باشید دنیا خودش را به نفع شما تنظیم کند، مسئولیت اعمال و احساسات خود را بر عهده می گیرید. شما به جای اصرار بر اینکه دیگران از “محرک” کردن شما اجتناب کنند، مهارت های مقابله ای سالمی را توسعه داده اید. همچنین از بهانه آوردن برای رفتارهای بد خودداری کرده اید (یا متوقف کرده اید). مانند سرزنش کسانی که به شما صدمه زدند. به خاطر آسیبی که داشتند. یا اینکه به مردم گفتید که با ناراحتی “شما را وادار کردند” سرزنش کنید.

شما به دیگران نمی‌چسبید

نشانه های ظریف بهبودی تروما در ارتباط با دیگران هم دیده می شود‌. به طور کلی می‌توان کسی را که از آسیب‌های قدیمی بهبود نیافته است، با سرعتی که سعی می‌کند مجبور به آشکار شدن روابط خود کند، شناسایی کرد. اگر تا به حال در یک رابطه عجله کرده اید و سپس به آن نگاه کرده اید و از خود می پرسید: “به چه فکر می کردم؟” پس به احتمال زیاد این یک پاسخ ترومایی بوده است. بسیاری از افرادی که مشکلات رها شدن از آسیب های گذشته را دارند، تمایل دارند تا قبل از شکل گیری مسیرهای طبیعی، روابط را وادار کنند تا آشکار شوند. آن‌ها به قدری برای رسیدن به مکانی که در آن احساس راحتی، امنیت و عشق می‌کنند، تثبیت شده‌اند که فوق‌العاده چسبیده‌اند و از مرزها فراتر می‌روند.

آنها ممکن است نیاز به اطمینان دائمی داشته باشند، روزی بیشماری برای برقراری ارتباط با یک دوست یا شریک جدید تماس بگیرند یا پیامک بدهند، و بخواهند در اموری مانند ملاقات با خانواده یا نقل مکان با هم عجله کنند. وقتی در حال بهبودی از یک تروما هستید، با این واقعیت راحت‌تر هستید که روابط باید در زمان خودش آشکار شود. همه چیز در زمان مناسب اتفاق می افتد و اجبار کردن موضوع به هیچ چیز خوبی منجر نمی شود.

هر چیزی را شخصی نمی گیرید

وقتی افراد دیگر مرزهای سالم خود را تعیین می کنند، آن را شخصی نمی گیرید. شما تشخیص می دهید که همانطور که شما مرزهایی دارید که می خواهید رعایت شود، دیگران نیز مرزهای خود را دارند. آنها سعی نمی کنند با حفظ مرزهای خود به شما صدمه بزنند یا شما را از خود دور کنند، اما در عوض هر دوی شما این فرصت را دارید که از مرزهای یکدیگر حمایت کنید و از یک مکان مراقبت و احترام متقابل محافظت کنید. اگر در جایی هستید که از معاشرت با دیگران و همچنین زمانی که تنها هستید قدردانی می کنید، و نیازی به اطمینان خاطر ندارید که همه چیز خوب است، پس این نشانه واقعا خوبی است.

شما صبورتر با افراد دیگر و همچنین در موقعیت های کمتر از ایده آل هستید

نشانه های ظریف بهبودی تروما در صبر خود را نشان می دهند.  هنگامی که فرد در حال بهبودی از تروما است، کوچکترین تحریک یا ناراحتی می تواند به  نظر بی نظیر به نظر برسد. آن تپه خال فقط یک کوه نیست: کوه اورست است.

اقدامات عمدی می توانند موجی از خشم را که ظاهراً از هیچ جا به جایی نمی رسند، به راه بیندازند. به طور مشابه، ناراحتی می تواند میل به دور شدن از هر چیزی را ایجاد کند. آیا کسی جلوتر از شما در سوپرمارکت در صف طولانی است؟ ممکن است تمایل شدیدی داشته باشید که سبد خرید خود را رها کنید، از آنجا بیرون بیایید و هرگز برنگردید. شریک زندگی شما در نیمه شب شما را با سرفه بیدار می کند زیرا برونشیت دارد؟ سپس شاید تمایل شدیدی به جمع آوری وسایل خود احساس کنید. سپس ترک کنید. دیگر هرگز رابطه صمیمی نداشته باشید تا بتوانید هر زمان که دوست دارید بخوابید.

این نوع واکنش‌ها ممکن است افراطی به نظر برسند، اما زمانی که مقدار زیادی از مزخرفات را پشت سر گذاشته‌اید، کاملاً طبیعی هستند. سطح تحمل به حدی کاهش یافته است که آنها نمی خواهند با هیچ چیز مقابله کنند. آنها فقط می خواهند کار خودشان را انجام دهند و مجبور نباشند با درام، ناراحتی، هیچ چیز دست و پنجه نرم کنند. اگر از ضربه ای که تجربه کرده اید بهبود یافته اید، احتمالاً تحمل بیشتری نسبت به چیزهایی دارید که ممکن است فقط چند ماه قبل شما را ناراحت کرده باشد. اگر همسرتان در شب سرفه کند، به جای خشم، موجی از شفقت را احساس می‌کنید و به او پیشنهاد می‌دهید که دارو یا یک فنجان چای داغ برای کمک بگیرید. می توانید با هم بخوابید و به استراحت بپردازید.

نشانه های ظریف بهبودی تروما: سرگرمی های قدیمی که از آنها لذت می بردید دوباره در پیش زمینه قرار می گیرند

آیا اشتیاق خود را به سرگرمی ها یا سایر فعالیت هایی که قبلاً دوست داشتید از دست دادید؟ شاید این سرگرمی‌ها را با سختی‌هایی که از سر گذرانده‌اید مرتبط کنید و برای مدتی نتوانید با آن‌ها کنار بیایید. یا شاید آنقدر روی زنده ماندن متمرکز بودید که زمان یا مکانی برای بیهودگی وجود نداشت. ناگهان متوجه می‌شوید که برای مدت طولانی آن کاری را که دوست دارید انجام نداده‌اید، و می‌خواهید دوباره آن را انتخاب کنید. مطمئناً، ممکن است کمی در آن عقب رفته باشید، اما وقتی دوباره شروع به انجام آن می‌کنید، به یاد می‌آورید که چرا در ابتدا آن را خیلی دوست داشتید.

این نشانه بزرگی از شفا است. بدان معنی است که در هسته وجود خود احساس می کنید که در مکانی هستید که به اندازه کافی امن است و می توانید دوباره مراقب خود باشید. علاوه بر این، در واقع می توانید بدون احساس گناه در مورد آن، شادی و سرگرمی داشته باشید، یا مجبور باشید مراقب باشید که چیزی (یا شخصی) ممکن است به شما حمله کند در حالی که حواس شما پرت شده است. در نهایت، بازگشت به چیزهایی که زمانی دوست داشتید، نشان می دهد که زخم بهبود یافته است. برای استفاده از تشبیه قبلی، این مانند معادل احساسی/روانی استخوان شکسته در حال ترمیم است. می‌دانید که وقتی پایی را که شکستید دیگر هر بار که روی آن وزن خود را می‌اندازید از درد سرتان فریاد نمی‌زند، کاملاً واضح است که دوباره سبک دویدن را شروع کنید.

می توانید لذت ببرید

یکی از نشانه های ظریف بهبودی تروما لذت بردن است‌. ممکن است تا به حال در فعالیت‌های سرگرم‌کننده در طول فرآیند بهبودی شرکت کرده باشید، اما واقعاً در آن‌ها شرکت نکرده‌اید. آن ترن هوایی در پارک موضوعی «سخت» بود و غذاهای ظاهراً شگفت‌انگیز در بوفه بین‌المللی تأثیری نداشت. فیلم‌ها یا کنسرت‌ها به هیچ وجه روی شما تأثیری نداشتند: فقط در تمام مدت احساس بی حالی می‌کردید. اکنون، ناگهان متوجه شده اید که برای اولین بار در یک بازی ورزشی تشویق می کنید. غذا دوباره طعم بیشتری دارد و حتی ممکن است گاهی اوقات اشتهای واقعی برای آن داشته باشید. ممکن است منتظر گردش با دوستانتان باشید، و ایده سوار شدن به یک رودخانه تنبل روی یک اسب شاخدار بادی در واقع جذاب است. به زبان ساده، اگر این روزها بیشتر از گریه می خندید، نشانه خوبی است.

نشانه های ظریف بهبودی تروما: انرژی بیشتری دارید.

هنگامی که افراد با تروما و پیامدهای عاطفی متعاقب آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اغلب احساس می‌کنند که از نظر انرژی صاف و هموار شده‌اند. ممکن است تمام مسئولیت‌های زندگی مانند بهداشت اولیه و آماده‌سازی غذا را به عهده بگیرند. آنها انرژی برای معاشرت با کسی را نخواهند داشت و ممکن است محیط خانه آنها به دلیل عدم نگهداری منظم کاملاً درهم و برهم و پر از گرد و غبار شود. این که بتوانید انرژی کافی برای جارو کشیدن آپارتمان خود یا شستن ظروف انباشته شده را مصرف کنید، نشانه بزرگی است که نشان می دهد به خوبی از تروما بهبود یافته اید. ممکن است در اوج سختی با بی حالی عاطفی و روانی فلج شده باشید، اما این اتفاق گذشته است.

سلامتی شما به طور قابل توجهی در حال بهبود است

نشانه های ظریف بهبودی تروما گاها به خوبی مشخص می شوند.‌ بسیاری از افرادی که از تروما را گذرانده اند با طیف گسترده ای از اثرات ضعیف سلامت جسمی پایان می یابند. بی خوابی شایع است، و مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شیوع بیشتری از شرایط خودایمنی و التهابی دارند. علاوه بر این، از آنجایی که احساسات در بدن ذخیره می شوند، می توانند در انواع مسائل فیزیکی ظاهر شوند.

درد مفاصل، سردردهای مزمن، اختلال گیجگاهی فکی (TMD) و غیره همگی می توانند ناشی از استرس و درد طولانی مدت باشند. و استرس می تواند بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه را بدتر کند، و به ریزش مو کمک نمی کند. اگر در حال بهبودی از ترومایی(هایی) هستید که تجربه کرده اید، بنابراین، احتمالاً احساس می کنید سالم تر هستید. ممکن است متوجه شوید که همیشه فک خود را فشار نمی‌دهید و مفاصل شما شل‌تر و نرم‌تر می‌شوند. ممکن است موهای شما براق تر و پوست شما کمی صاف تر باشد و سیستم گوارش شما ممکن است واقعاً خوب کار کند.

نشانه های ظریف بهبودی تروما: شما می توانید قدردان درس هایی باشید که تجربه به شما آموخت

آخرین مورد در این لیست، توانایی احساس قدردانی برای مشکلاتی است که تجربه کرده اید. ممکن است این یکی را با ناباوری بخوانید و فکر کنید که هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید برای چیزهای وحشتناکی که از سر گذرانده اید سپاسگزار باشید، و این اشکالی ندارد. همه این جنبه را تجربه نخواهند کرد، و خیلی چیزها بستگی به این دارد که چه نوع آسیب هایی را پشت سر گذاشته اید. افرادی که چیزهای سختی را پشت سر نگذاشته‌اند، نمی‌دانند چگونه با ضربه زدن به فن کنار بیایند. علاوه بر این، آنها تجربه ای ندارند که در شرایط دشوار یا خطرناک از آن استفاده کنند.

هنگامی که یک فرد ضربه روحی را تجربه کرده است، انتخاب دارد که آیا می خواهد از آن تروما بهبود یابد یا از آن به عنوان سپری برای پنهان شدن استفاده کند. مانند قسمت‌هایی از بدن که در اثر آسیب‌های ترومایی آسیب دیده‌اند، می‌توان برای بهبود و تقویت آن‌ها در طول زمان فیزیوتراپی انجام داد، یا برای زمانی که دوباره آسیب دید، زخم‌ها را برای مدت نامحدودی نوزادی کرد. رشد و بهبودی صدمه می خورد، اما شفای که در پایان حاصل می شود، ماورایی است. اگر می‌توانید به خودتان بگویید: « من از سر گذرانده‌ام، اما اکنون تمام شده است، و چیزهای زیادی از آن یاد گرفتم»، پس از چیزهای وحشتناکی که تجربه کرده‌اید فراتر رفته‌اید.

نشانه های ظریف بهبودی تروما: شما قربانی چیزی نیستید که از سر گذرانده اید

شما از آن فراتر رفتید. می توانید به قبل بنگرید.  از آنچه آن درس های دردناک به شما آموخته اند قدردانی کنید. اعضای خانواده بدسرپرست نمونه های کاملی از افرادی هستند که هرگز نمی خواهیم باشیم. روابط ناسالم می تواند به ما بیاموزد که پرچم های قرمز چگونه به نظر می رسند تا بتوانیم در آینده دوباره از آنها اجتناب کنیم – و به دیگران نیز کمک می کند تا از آنها دوری کنند! و بلایای طبیعی به ما بینشی در مورد چگونگی آمادگی بهتر می دهد. اگر بتوانید به آنچه تجربه کردید نگاهی بیاندازید. به خاطر همه رشدی که از آن به دست آوردید قدردانی کنید. پس این نشانه بزرگی است که در سفر شفابخش خود به خوبی پیشرفت می کنید.

هیچ دو نفر در این سیاره دقیقاً شبیه هم نیستند. به این ترتیب، هر فرد روی زمین، تروما را به طور متفاوتی پردازش می کند – و از آن بهبود می یابد. اگر تجربیات خود را در این لیست نمی بینید ناامید نشوید. این بدان معناست که سفر شما به سمت بهبودی از تروما به روش منحصر به فرد شما در حال گسترش است. علاوه بر این، لطفاً اگر می‌بینید که ویژگی‌هایی را که نشان می‌دهید به‌عنوان ویژگی‌هایی که توسط افرادی انجام می‌شود که هنوز در حال بهبود هستند، فهرست شده‌اند، احساس «حمله» نکنید.

سخن نهایی

نشانه های ظریف بهبودی تروما می توانند به ما کمک کنند تا به اهداف روانی خود نزدیک تر شویم. اگر از علائم ذکر شده در بالا موارد دردناکی احساس می کنید، این چیز خوبی است. شما می‌توانید تشخیص دهید که هنوز روی کدام جنبه‌ها باید کار کرد تا شما را به محل درمانی که هدفتان است برساند. مثل این است که یک پزشک شکم شما را برای بررسی التهاب بررسی می کند. تنها با یافتن نقاط درد است که می توان درمان های شفابخش را به درستی تعیین کرد. با توجه به این نکته، اگر مطمئن نیستید که چگونه می‌توانید نقاط دردناکی را که پیدا کرده‌اید بهبود بخشید، ممکن است بخواهید برخی از درمان‌ها را برای کمک به پیشرفت در نظر بگیرید. این ممکن است به ویژه در صورتی مفید باشد که پس از مرگ شریک زندگی یا فرزندتان احساس گناه می کنید.

ممکن است احساس کنید که با تجربه شادی به جای غم و اندوه مادام العمر، به خاطره آنها خیانت می کنید. می توانید از اطمینان خاطر در مورد اینکه چگونه اینطور نیست استفاده کنید. درمانگری که می‌توانید با او صحبت کنید، می‌تواند تکنیک‌های مختلفی را ارائه دهد تا به شما در عبور از موانع کمک کند. ما اغلب از تجربیات خود دور می شویم. نمی توانیم تصویر بزرگتر را ببینیم. در حالی که درمانگران دید بازتری دارند. نکات مفیدی برای به اشتراک گذاری دارند. ممکن است نتوانید از دیوار بلندی در مسیرتان بالا بروید. اما یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند چیزهای منفی را کنار بگذارید تا دری که از آن عبور می‌کند را ببینید.

 

منابع
aconsciousrethink

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا