نشانه هایی که ممکن است دارای اختلال هیپوکروندریک باشید

اختلال هیپوکروندریک یکی از انواع اختلالات و آسیب های روانی است. این نوع اختلال در زنان و مردان در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. اختلالات روانی مانند مشکلات جسمی قابل درمان هستند اما به شرطی که زود تصمیم به درمان گرفته شود. یکی از مواردی که همیشه باید در نظر داشت نحوه درمان اختلالات روانی است. در مقاله های قبل در ارتباط با برخی از اختلالات روانی با شما صحبت کردیم. ویژگی های افراد با این اختلالات را برای شما گفتیم. همان طور که می دانید اختلالات روانی انواع مختلفی دارند. در ادامه می خواهیم ببینیم که نشانه هایی که ممکن است اختلال هیپوکروندریک باشید چگونه است؟

اختلالات روانی در مقابل اختلال هیپوکروندریک

یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نشانه هایی که ممکن است اختلال هیپوکروندریک باشید صحبت کنیم.

هنگامی که تغییرات احساسی، شناختی و جسمی را تجربه می کنید چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که تغییرات احساسی، شناختی و جسمی را تجربه می کنید، زندگی می تواند ترسناک، گیج کننده یا ناراحت کننده باشد. حتی ممکن است از خود بپرسید: “آیا من یک بیماری روانی دارم؟” این یک سوال طبیعی است، به خصوص از آن جا که طبق آمار NAMI، از هر 5 بزرگسال1 نفر در سال 2018 دچار نوعی اختلال هیپوکروندریک شده بود. تشخیص تشخیص از یک متخصص ضروری است، اما یادگیری اختلالات روانی ممکن است اولین قدم عالی در جهت بهبود روانی شما باشد. سلامتی. لیست زیر شامل بسیاری از شایع ترین بیماری های روانی و علائم آن ها است.

اختلالات خلقی و اختلال هیپوکروندریک

فرهنگ لغت روانشناسی APA اختلال خلقی را “یک وضعیت روانی می داند که در آن ویژگی اصلی یک اختلال احساسی طولانی مدت و فراگیر است.” اختلالات روانی موجود در این گروه سلامت روانی نه تنها بر احساسات شما بلکه بر افکار و عملکرد بدنی شما نیز تأثیر می گذارد.

افسردگی شدید در افراد

افسردگی اساسی یکی از اختلالات روانی است که با ناراحتی مداوم و علائم دیگر مشخص می شود. با این حال، اگر این بیماری روانی را داشته باشید، علائم شیدایی یا هیپومانیک نخواهید داشت.

نشانه های این اختلال

  • احساسات – غمگین، ناامیدکننده، گناهکار، تحریک پذیر، اضطراب، پوچی، از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلاً از آن ها لذت می بردید
  • افکار – مشکل در تمرکز و تصمیم گیری، افکار خودکشی
  • جسمی – تغییر اشتها و وزن، دردها و دردهای بدون دلیل، بی خوابی یا خواب زیاد، خستگی

افسردگی و اختلال هیپوکروندریک

برخی از آسیب های روانی مانند افسردگی مداوم یک مشکل بهداشت روانی است که در آن شما علائم افسردگی را در بیشتر روزها به مدت حداقل دو سال تجربه می کنید.

اختلال دوقطبی یکی از انواع اختلالات

چندین اختلال روانی زیر چتر اختلال دوقطبی قرار می گیرد. اگر یکی از این شرایط سلامت روانی را دارید، دوره های افسردگی با هر یک از علائم افسردگی را تجربه خواهید کرد. شما همچنین علائم شیدایی یا هیپومانیا را خواهید داشت. علائم شیدایی عبارتند از:

  • احساسات – خوش بین، خوشحالی بیش از حد، گسترده، سرخوش
  • افکار-افکار بزرگ و یا مسابقه ای، حواس پرتی، اعتماد به نفس بیش از حد، عدم قضاوت، ریسک شدید
  • فیزیکی – افزایش انرژی یا تحریک، نیاز به خواب یا غذا کمتر

افسردگی در زنان و اختلال هیپوکروندریک

شما ممکن است در هر زمان از بارداری تا یک سال پس از تولد نوزاد دچار این اختلال روانی شوید. علاوه بر علائم افسردگی دیگر، ممکن است با گریه زیاد، جدایی از خانواده، مشکل در برقراری ارتباط با نوزاد جدید و احساس این که مادر بدی هستید را احساس کنید. اگر وضعیت سلامت روانی شدید باشد، ممکن است حتی در مراقبت از نوزاد خود نیز دچار مشکل شوید.

اختلال ناخوشی پیش قاعدگی در افراد

علائم این بیماری روانی شدیدتر از PMS، شامل تغییرات خلقی، تحریک پذیری و سایر علائم افسردگی همراه با گرفتگی عضلات، نفخ، درد و سردرد است. علائم از یک هفته تا ده روز قبل از قاعدگی شروع می شود و پس از شروع قاعدگی برطرف می شود.

اختلال هیپوکروندریک یکی از انواع اختلالات روانی

این اختلالات روانی با نگرانی، ترس و عصبی شدن بیش از حد ایجاد می شود. با این حال، هر وضعیت سلامت روانی منحصر به فرد است و اغلب هنگامی که علائم را می شناسید، تشخیص آن نسبتاً آسان است.

اختلال اضطراب فراگیر در افراد مختلف

GAD یکی از اختلالات روانی است که با نگرانی و تنش مشخص می شود. علائم آن اغلب با آن چه در حال رخ دادن است بی ارتباط است و به نظر می رسد از هیچ جا بر سلامت روان شما تأثیر نمی گذارد.

نشانه های این اختلال

  • احساسات – بیقراری، إحساس در آستانه خطر بودن، تحریک پذیری
  • افکار – نگرانی بیش از حد، دیدگاه های غیرواقعی، مشکل تمرکز
  • فیزیکی – تنش عضلانی، سردرد، عرق کردن، حالت تهوع، نیاز به رفتن به سرویس بهداشتی که اغلب اوقات هم اتفاق می افتد، خستگی، مشکلات خواب، لرزش، به راحتی بیهوش شدن

نشانه هایی که ممکن است اختلال هیپوکروندریک باشید

اختلال هیپوکروندریک، همچنین به عنوان یک اختلال اضطراب شناخته می شود. این یک اختلال اضطرابی است که باعث می شود فرد در مورد سلامتی خود وسواس کند. هر گونه تغییر یا کوچکترین درد می تواند باعث شود که فرد فکر کند در حال بیمار شدن یا ابتلا به بیماری است. ممکن است آنقدر طاقت‌فرسا شود که علائم فیزیکی را تجربه کنند. اما این علائم معمولاً در نتیجه اضطراب بیش از حد است. یک فرد دارای اختلال هیپوکروندریک ممکن است از زندگی خود بترسد و به دلیل ترس از بیماری برای ترک خانه تلاش کند. آن‌ها چنان متقاعد می‌شوند که مشکلی برایشان پیش آمده که زندگی، شغل و روابطشان را مختل می‌کنند. اضطراب آن‌ها زندگی اطرافیانشان را نیز مختل خواهد کرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اختلال هیپوکروندریک یک وضعیت سلامت روان طولانی مدت است، اما شدت آن در نوسان است. زمانی که فرد سطوح استرس بالایی را در زندگی خود تجربه می کند، بدتر از زمانی است که همه چیز به آرامی پیش می رود. گاهی اوقات، این وضعیت با افزایش سن بدتر می شود. اگر شما یا شخصی که می شناسید دائماً از بیماری، جراحات و سایر مشکلات سلامتی شکایت می کند، ممکن است هیپوکندری باشد. صحبت مکرر در مورد سلامتی و نگرانی در مورد ابتلا به شرایط و بیماری ها نشانه های مطمئنی هستند. کارشناسان این شرایط را مطالعه کرده اند و درک آن را برای ما آسان کرده اند.

اختلال هیپوکروندریک چیست؟

انجمن روانپزشکی هیپوکندریازیس را به عنوان یک اختلال اضطرابی می شناسد. هنگامی که یک فرد هیپوکندرییک احساسات ناخوشایند سلامتی را تجربه می کند، بیشتر از اینکه نشان دهنده یک بیماری واقعی باشد، مبتنی بر ترس است. برخی از روانپزشکان هیپوکندری را با اختلال علائم جسمی تشخیص می دهند زیرا تمرکز بر علائم جسمی آن‌ها می تواند آن‌ها را از کار بیاندازد. فرد مبتلا به این عارضه ممکن است درد، سرگیجه، نگرانی مداوم و سایر علائمی را تجربه کند که نمی توان آن‌ها را با یک بیماری مرتبط دانست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اختلال هیپوکروندریک باعث ایجاد مشغله در مورد بیماری می شود و فرض کنید همه چیز به این معنی است که آن‌ها یک مشکل پزشکی دارند. به عنوان مثال، اگر معده فرد واکنشی نشان دهد، ذهن او به جای استفاده از دستشویی یا مصرف غذا به سراغ  بیماری کرون می رود.

چند نشانه که شما ممکن است هیپوکندری باشید

آیا مشکوک هستید که با هیپوکندری سروکار دارید؟ این چند علامت هیپوکندریازیس را بشناسید.

شما به طور مرتب خود را برای هر گونه علائم بیماری چک می کنید

افراد مبتلا به اختلال هیپوکروندریک هر روز بدن خود را برای علائم آسیب یا بیماری تجزیه و تحلیل می کنند. گاهی اوقات اضطراب آن‌ها آنقدر شدید می شود که روزی چند بار چک آپ بدن انجام می دهند. کبودی‌ها یا ضایعات کوچکی که بیشتر افراد نادیده می‌گیرند، فوراً برای افراد مبتلا به هیپوکندری شناسایی و بررسی می‌شوند. بررسی های مداوم بدن آن‌ها، ذهن آن‌ها را مجبور می کند تا از تغییرات ظریف درون بدنشان بیشتر آگاه شود. در حالی که این می تواند چیز خوبی باشد، اما برای مبتلایان به هیپوکندری همه کاره است. بعلاوه، ممکن است آنقدر متقاعد شوند که چیزی اشتباه است که مکرراً از پزشک بخواهند تا آن را بررسی کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مسائل جزئی باعث ایجاد مشکلات در آن‌ها می شود و زمانی که فکر می کنند چیزی اشتباه می شود، احتمالا وحشت می کنند. آن‌ها حتی ممکن است  زمانی که همه چیز خوب است، مکرراً بدن خود را چک می کنند.

مراجعه مکرر به پزشک

اگر دارای اختلال هیپوکروندریک هستید، احتمالاً به پزشکان زیادی مراجعه می کنید. حتی وقتی پزشکتان می گوید که سالم هستید، همچنان نگران هستید و به بازگشت ادامه می دهید. پس از چند ویزیت، حتی ممکن است پزشک جدیدی پیدا کنید تا شما را معاینه کند. هنگامی که تشخیص نمی دهید، به دنبال پزشک می گردید تا زمانی که پزشکی را برای تأیید نگرانی های خود بیابید. این روند می تواند طولانی و پرهزینه باشد زیرا پزشکان به آزمایشات ادامه می دهند و موارد را رد می کنند. حتی با وجود بیمه درمانی، باز هم هزینه هایی از جیب خود خواهید داشت و ممکن است برخی از تست های تشخیصی تحت پوشش قرار نگیرند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر حتی پس از اینکه پزشک گفت خوب هستید، نگرانی سلامتی را رها نکنید، ممکن است به جای آن دچار یک اختلال اضطرابی شوید. عدم اعتماد به متخصصان پزشکی اضطراب شما را کاهش نمی دهد و شما به دنبال پاسخ هایی خواهید بود که وجود ندارند.

همیشه در مورد سلامتی و بیماری احتمالی خود صحبت می کنند

شکایت مداوم از خانواده و دوستان در مورد سلامتی خود نشانه هیپوکندری است. به همین ترتیب، بحث مداوم در مورد بیماری ها و بیماری ها نیز از علائم است. اکثر مردم نمی خواهند همیشه در مورد مشکلات سلامتی صحبت کنند، زیرا این موضوع لذت بخش نیست. این نشان دهنده یک طرز فکر سمی است و دوست شما می تواند به دلیل آن از شما دوری کند. عزیزان شما در ابتدا سعی می کنند حمایت کنند، اما در نهایت متوجه می شوند که نمی توانند به شما کمک کنند. ممکن است به دنبال اطمینان سلامتی از آن‌ها باشید، اما زمانی که آن‌ها آن را پیشنهاد می کنند، آن را رد کنید.

نکته

حتی زمانی که سعی می کنید در مورد آن صحبت نکنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که مکالمات شما به بحث بیماری تبدیل می شود. وقتی از این اختلال هیپوکروندریک رنج می برید، ناخودآگاه به دنبال راه هایی برای کاهش ترس خود می گردید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا