مصرف قلیان و خطرات آن برای سلامتی روان

مصرف قلیان هم مانند بسیاری از مواد اعتیاد آور آسیب های روانی بسیاری را ایجاد می کند. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم سیگار و ماری جوانا دوتا از شایع ترین مواد اعتیاد آور جهان هستند. متاسفانه اکثریت جوان های امروزی حتی در کشور ما دچار اعتیاد به ماری جوانا، سیگار و قلیان هستند. قلیان طبق نظر پزشکان بیشتر از سیگار آسیب های جسمانی به بدن می رساند. حتی احتمال سرطان زایی از طریق مصرف قلیان بیشتر از سیگار است. ترک مصرف قلیان برای زنان سخت است.

بنابراین بهتر است زیر نظر پزشک رو مشاور این فرآیند ترک انجام شود. مصرف قلیان یکی از موارد شایع در دنیای امروزی است. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود.

اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اعتیاد است. مصرف قلیان برای هر فردی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با ترک مصرف ماری جوانا صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که مصرف قلیان و خطرات آن برای سلامتی روان چگونه است. درمان ها نیز انواع مختلفی دارد.

مصرف قلیان برای زنان و استرس

مصرف قلیان و خطرات آن برای سلامتی روان

تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مصرف قلیان و خطرات آن برای سلامتی روان، صحبت کنیم.

مصرف قلیان یکی از رایج ترین مواد مخدر

در حالی که قلیان یکی از رایج ترین مواد مخدر در کشور های مختلف است، بسیاری از مردم این سوال را دارند: آیا مصرف قلیان برای زنان خطرناک تر است؟ پاسخ این است که بله، می تواند باشد. با این حال، این بدان معنا نیست که همه کسانی که از این ماده استفاده می کنند شرایط خطرناکی دارند .

اکثر افرادی که از سیگار استفاده می کنند به آن معتاد نمی شوند. آن ها کنترل استفاده از آن را از دست نمی دهند. آن ها معمولاً از مقداری که می خواهند استفاده کنند استفاده می کنند و وقتی می خواهند از آن استفاده کنند مقدار مصرف کنترل می کنند. هنگامی که آن ها از ماری جوانا استفاده می کنند، دقیقاً نتایجی را که انتظار دارند و قصد دارند دریافت می کنند. با این حال، برخی از افرادی که از سیگار استفاده می کنند، پس از مصرف مزمن سیگار، یا قلیان علائم اعتیاد واقعی را بروز می دهند.

آیا مصرف قلیان برای زنان خطرناک است؟

در حالی که اکثر افرادی که از این ماده مخدر استفاده می کنند، اعتیاد پیدا نمی کنند، اما این بدان معنا نیست که هرگز اتفاق نمی افتد. برخی از افرادی که از قلیان استفاده می کنند بسیاری از رفتارهایی را که معمولاً با اعتیاد مرتبط است از خود نشان می دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اختلالاتی مثل اعتیاد  وضعیتی است که در نتیجه مصرف مزمن هر نوع ماده مخدر ایجاد می شود. در ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) به عنوان نتیجه وابستگی یا سوء استفاده از سیگار تعریف شده است.

مصرف قلیان اغلب به‌عنوان جایگزین سالم‌تری برای سیگار اشتباه گرفته می‌شود

مصرف قلیان اغلب به‌عنوان جایگزین سالم‌تری برای سیگار اشتباه گرفته می‌شود، عمدتاً به دلیل بوی شیرین و طعم آن و این واقعیت است که مردم معمولاً قلیان می‌کشند. اما هیچ گزینه ای به نام سیگار کشیدن سالم وجود ندارد. قلیان سالم‌تر از سیگار نیست و خطراتی مشابه سیگار کشیدن از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی و ریوی دارد.

وسیله قلیان چگونه است؟

این ماده مخدر یک لوله دارای آب است که برای کشیدن تنباکوی شیرین و طعم دار استفاده می شود. نام‌های دیگری که مردم برای قلیان استفاده می‌کنند متنوع است. این لوله معمولاً بزرگ است و از یک محفظه آب، یک جای تنباکو و یک یا چند لوله منعطف که از آن سرچشمه می‌گیرد، تشکیل می‌شود. مردم به طور آن را همزمان استنشاق کنند. تنباکوی قلیان اغلب با طعم های اضافی مانند نارگیل، نعناع یا قهوه شیرین می شود. طعم دهنده ها طعم و عطر تنباکو را شیرین می کنند و آن را به ویژه برای جوانان جذاب می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به غیر از تنباکو، توجه به این نکته ضروری است که از وسیله قلیان می توان برای کشیدن ماری جوانا و حشیش استفاده کرد. گمان می رود که مصرف قلیان در دهه 1500 در هند یا ایران سرچشمه گرفته است. از آن زمان قلیان در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرد.

چگونه از قلیان استفاده شود؟

محفظه تنباکو در قلیان شامل یک کاسه حاوی ذغال سوخته است که روی تنباکوی طعم‌دار قرار می‌گیرد. زغال چوب توسط فویل آلومینیومی سوراخ دار از تنباکو جدا می شود. همان طور که زغال سنگ تنباکو زیر را گرم می کند، دود ایجاد می شود. هنگامی که فرد از طریق ساقه (شلنگ) قلیان استنشاق می کند، دود از داخل محفظه آب کشیده می شود و قبل از استنشاق به ریه، آن را خنک می کند.

سموم موجود در قلیان

این یک تصور اشتباه رایج است که مصرف قلیان نیکوتین و سایر سموم را از تنباکو حذف می کند. در حالی که دود خنک شده با آب بر بافت ظریف ریه سختی کمتری دارد. سمیت دود بدون تغییر است و مواد شیمیایی سرطان زا موجود در تنباکوی قلیان فیلتر نمی شوند. دود قلیان حاوی بسیاری از همان مواد شیمیایی مضر در دود سیگار سنتی است، از جمله:

  • استالدئید
  • آکرولین
  • آرسنیک
  • کادمیوم
  • مونوکسید کربن
  • کروم
  • کبالت
  • فرمالدئید
  • نیکل
  • پولونیوم 210، یک ایزوتوپ رادیواکتیو

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برخی از محصولات تنباکوی قلیان ادعا می کنند که قیر ندارند، اما این گمراه کننده است. تنباکو تا زمانی که نسوزد یا از بین نرود نشود برای تنباکوی قلیان حرارت داده شود هرگز قیر ندارد. این تفاوت برخی را به این باور می رساند که ممکن است سمیت قطران قلیان کمتر از قطران سیگار باشد، اما اینطور نیست. علاوه بر این، زغال چوبی که برای گرم کردن تنباکو استفاده می‌شود حاوی مونوکسید کربن، فلزات و سایر عوامل سرطان‌زا مانند هیدروکربن‌های پلی آروماتیک است که خطر دیگری را برای کسانی که قلیان می‌کشند افزایش می‌دهد.

مصرف قلیان در مقابل سیگار

سیگارهای تولید شده متوسط ​​بین 7 تا 22 میلی گرم نیکوتین دارند که حدود 1 میلی گرم آن توسط فردی که سیگار می کشد جذب می شود. یک کاسه قلیان متوسط ​​به اندازه یک بسته 20 نخی نیکوتین دارد. نیکوتین یک داروی اعتیاد آور است. بنابراین کشیدن قلیان می تواند به اندازه سیگار کشیدن اعتیادآور باشد. فردی که قلیان می کشد در یک زمان 45 دقیقه ای حدود 90000 میلی لیتر (میلی لیتر) دود استنشاق می کند. در مقایسه، فردی که یک نخ سیگار می کشد، 500 تا 600 میلی لیتر دود استنشاق می کند.

مقداررمون اکسید کربن در فردی که قلیان می کشد

فردی که قلیان می کشد 9 برابر مقدار مونوکسید کربن و 1.7 برابر مقدار نیکوتینی استنشاق می کند که فردی از مصرف یک نخ سیگار استنشاق می کند.

کسانی که قلیان می کشند ممکن است سموم اضافی که در سیگار نیز یافت می شود مانند قطران و فلزات سنگین را دریافت کنند. زیرا استنشاق از طریق لوله آب نیاز به مصرف یا استنشاق قوی تر و طولانی تری دارد.

ملاحظات بهداشتی

بسیاری از نگرانی های بهداشتی مربوط به مصرف قلیان مشابه نگرانی های مرتبط با مصرف سیگار است. از جمله خطر ابتلا به سرطان، کاهش باروری، بیماری های قلبی و غیره.

سرطان

افرادی که قلیان می کشند در خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان مثانه، سرطان مری، سرطان ریه، سرطان دهان و سرطان معده هستند.

آسیب به سلامت زنان

یک مطالعه نشان داد که زنانی که قلیان می کشند در معرض خطر یائسگی زودرس و کاهش تراکم استخوان هستند.

کاهش باروری

مصرف سیگار ممکن است منجر به کاهش باروری در بین مردان و زنان شود. یک مطالعه نشان داد که تحرک اسپرم (توانایی اسپرم برای شنا کردن در جهت مناسب) و مورفولوژی اسپرم (اندازه و شکل اسپرم) در مردانی که به طور منظم قلیان می‌کشیدند در مقایسه با مردانی که قلیان نمی‌کشیدند تأثیر منفی داشت.

بیماری قلبی و سکته مغزی

مصرف قلیان فشار خون و ضربان قلب شما را بالا می برد که ممکن است خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. استفاده از قلیان همچنین می تواند باعث گرفتگی عروق و بیماری قلبی شود

بیماری ریه

حتی مصرف کوتاه مدت قلیان با اختلال در عملکرد ریه مرتبط است. ممکن است متوجه شوید که هنگام انجام کارهای فیزیکی راحت‌تر دچار تهوع می‌شوید.

خطرات بارداری

مصرف قلیان در دوران بارداری با خطرات زیادی از جمله اختلالات کروموزومی، حاملگی خارج رحمی، بیماری و مرگ و میر نوزادان، محدودیت رشد داخل رحمی و وزن کم هنگام تولد مرتبط است.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا