مشکلات ناشی از نادیده گرفتن احساسات

بی توجهی عاطفی دوران کودکی به شما می آموزد که احساسات شما بی اهمیت، بی فایده یا باری بر دوش دیگران است. بسیاری از کسانی که با غفلت عاطفی بزرگ شدند، خود را مقصر مشکلات زندگی می دانند. هنگامی که غفلت عاطفی را علت واقعی می بینید، از سرزنش خود رها می شوید و می توانید سه گام کلیدی برای شروع درمان بردارید. مشکلات ناشی از نادیده گرفتن احساسات مسئله ای است که در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده بررسی شده است. این مرکز به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران شناخته می شود. علاوه بر مشاوره حضوری، می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی با متخصصان همکده هم استفاده کنید.

مشکلات ناشی از نادیده گرفتن احساسات

چه اتفاقی می‌افتد وقتی در خانواده‌ای بزرگ می‌شوید که احساسات شما را نادیده می‌گیرد و از صحبت در مورد چیزهای دشوار یا احساسی اجتناب می‌کند؟ غفلت عاطفی دوران کودکی این زمانی اتفاق می‌افتد که والدین شما به اندازه کافی به احساسات شما پاسخ نمی‌دهند. و این می تواند باعث اتفاقات بسیار بزرگ دیگری شود. چیزهای نامرئی، بله، اما تاثیرگذار. تصور کنید که در کودکی، والدین شما تمایل دارند که احساسات غمگینی، آسیب، اضطراب، سردرگمی یا از دست دادن شما را نادیده بگیرند.

هر بار که والدین شما در صورت نیاز به شما پاسخ عاطفی نمی دهند، پیام هایی از والدین خود دریافت می کنید. به احتمال زیاد، پیام‌های ناگفته و ناخودآگاه، اما این به آن‌ها نفوذ بیشتری بر شما می‌دهد. مشکلات ناشی از نادیده گرفتن احساسات هم می تواند در این زمینه آسیب زیادی وارد می کند. در عین حال باید دانید که احساسات شما (همه احساسات) وجود ندارند یا احساسات شما (همه احساسات) مهم نیست.

اگر چیزی احساس کردید، آن را پنهان کنید. ما نمی خواهیم تحت فشار احساسات شما قرار بگیریم. شما اساساً به گونه‌ای تربیت می‌شوید که ارزش کمتری داشته باشید، کمتر به آن توجه کنید و به احساسات خود و دیگران پاسخ دهید. به شما یاد می دهند که احساسات خود را پنهان کنید. حتی ممکن است یاد بگیرید که از احساسات خود خجالت بکشید.

بزرگ شدن با غفلت عاطفی دوران کودکی

مشکلات ناشی از نادیده گرفتن احساسات در بخش ها و سنین مختلفی دیده می شود. بزرگ شدن با غفلت عاطفی دوران کودکی هم منجر به بروز مشکلات زیادی می شود. وقتی در دوران کودکی مکرراً این پیام را دریافت می‌کنید – حتی اگر هرگز به طور کامل بیان نشده باشد – که عمیق‌ترین بخش بیولوژیکی شخصیت شما – احساسات شما – مهم نیست یا غیرقابل قبول است، شما به طور طبیعی احساسات خود را تحت فشار قرار می‌دهید. پایین و دور، اساساً آنها را جدا کنید تا دیده نشوند یا کسی از جمله خودتان را آزار ندهند.

جدا کردن احساسات خود یک حرکت تدافعی خودکار و تطبیقی ​​است که ممکن است به شما کمک کند تا با خواسته های خانه دوران کودکی خود مقابله کنید. اما، به عنوان یک بزرگسال، باید از احساسات خود آگاهی کامل داشته باشید و به آنها دسترسی داشته باشید. به دید یک بزرگسال، احتمالاً هیچ خاطره‌ای از اینکه احساسات خود را کنار زدید، یا نیازهای عاطفی شما در کودکی برآورده نشد، نخواهید داشت. با این حال شما از اثرات آن رنج خواهید برد و این اثرات قابل توجه هستند. اثرات در سه حوزه اصلی زندگی بزرگسالی شما رخ می دهد. مهم است که از آنها آگاه باشید، عمدتاً به این دلیل که با دیدن آنها می توانید آنها را درمان کنید. بله این درست است. غفلت عاطفی دوران کودکی قابل درمان است.

3 حوزه از زندگی بزرگسالی شما که بیشتر تحت تاثیر غفلت عاطفی دوران کودکی قرار گرفته است

مشکلات ناشی از نادیده گرفتن احساسات در سه حوزه مختلف می تواند احساست شما را تحت تاثیر داشته باشد. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

حوزه 1: مهارت ها و دانش عاطفی

وقتی با والدینی بزرگ می شوید که به اندازه کافی با احساسات شما هماهنگ نیستند، فرصت کافی برای یادگیری نحوه شناسایی، ابراز یا مدیریت احساسات خود یا احساسات دیگران را ندارید. در این صورت درک درستی از روابط یا درک رفتار خود و سایر افراد ممکن است دشوار باشد. ممکن است در مورد اینکه چرا برخی کارها را انجام می دهید یا برخی از روابط مهم را چه در زندگی شخصی و چه در محل کار گیج کننده می بینید، دچار ابهام شوید. از این رو مهارت ها و دانش عاطفی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

حوزه 2: خودمراقبتی در مسئله مشکلات ناشی از نادیده گرفتن احساسات

پیام «احساسات تو مهم نیست» به کودک به صورت «تو مهم نیستی» می آید. بنابراین حالا، به صورت یک بزرگسال، در معرض خطر قرار گیری نیازها، خواسته‌ها و احساسات افراد دیگر بر نیازهای خود هستید. شاید «نه» گویی برای شما سخت باشد. شاید  سخت باشد که به افراد دیگر متصل باشید یا از آنها کمک بخواهید. شما ممکن است نسبت به دیگران دلسوزی داشته باشید، اما برای خود بسیار کم. ممکن است احساس کنید جزیره ای هستید که دیگران می توانند به آن تکیه کنند، اما اجازه ندارید هیچ نیازی از خودتان داشته باشید.

حوزه 3: سرزنش خود، شرمساری و خشم خود هدایت گر

مشکلات ناشی از نادیده گرفتن احساسات در این بخش بسیار پیچیده و چالش برانگیز است. از آنجا که غفلت عاطفی که در قلب اشتباهات زندگی شما وجود دارد، نامرئی و فراموش نشدنی است، شما هیچ توضیحی برای قطع ارتباط، سردرگمی و تنهایی که با آن زندگی می کنید ندارید. شما عمیقا، پنهانی احساس نقص می کنید، و تصور می کنید که همه اینها باید تقصیر شما باشد. بنابراین از اینکه خوشحال نیستید احساس شرمندگی می کنید و خود را به خاطر احساس پوچی سرزنش می کنید. شما به خودتان سخت می گیرید، اغلب احساس شرم می کنید، و تمایل دارید خشم خود را به جای افراد و رویدادهایی که سزاوار آن هستند، به سمت درون هدایت کنید. با خود می‌پرسید: چه مشکلی ایجاد شد؟ آیا من با خودم مشکلی دارم یا با دیگران؟

خبر خوب در ارتباط با مشکلات ناشی از نادیده گرفتن احساسات

در بخش های قبلی مقاله ما سه بخش اساسی و حوزه مهم را در این زمینه برای شما بیان کردیم. می دانم که همه اینها دردناک و منفی به نظر می رسد، اما خبرهای خوبی نیز وجود دارد. اگر با تأثیرات غفلت عاطفی دوران کودکی زندگی می کنید، معیوب یا بی نظم یا بیمار نیستید. دوران کودکی شما همراه با چالش هایی بوده است. این زمان، غفلت غیر رسمی عیب یا بیماری نیست.

این فقط چیزی است که برای شما به عنوان یک کودک اتفاق نیفتاده است (اعتبار عاطفی، آگاهی، شفقت و مراقبت). اینها همه چیزهایی هستند که می توانید به عنوان یک بزرگسال برای خود فراهم کنید. این کاملاً ممکن است، با کمی تلاش و فداکاری، از اثرات غفلت عاطفی دوران کودکی خود درمان کنید. در حقیقت می توانید به راحتی مشکلات ناشی از نادیده گرفتن احساسات را رفع کنید. البته در این مسیر می توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره همکده نیز در ارتباط باشید. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

سه مرحله که برای شروع درمان باید انجام دهید

در این بخش از مقاله پس از بررسی سه مشکل اساسی در زمینه ندید گیری احساسات به بررسی روند های درمانی می پردازیم. در ادامه سه مرحله که برای شروع درمان باید انجام دهید را بیان می کنیم.

دانش آموز احساسات شوید

دانش آموز احساسات شوید. به احساسات خود بیشتر توجه کنید و ببینید آیا می توانید تشخیص دهید که افراد دیگر در زندگی شما چه احساسی دارند یا خیر. چند کلمه احساسی جدید برای برچسب گذاری احساسات خود یاد بگیرید. به انواع احساساتی که هر روز از شما می گذرد توجه داشته باشید. این کار باعث رفع مشکلات ناشی از نادیده گرفتن احساسات می شود. مسئله ای که اگر رشد کند می تواند مشکلاتی مانند افسردگی و یا اضطراب را هم به همراه داشته باشد. از این رو احساس رادرک کنید.

خودتان را آزاد کنید

قبول کن که مهم هستی خودتان را آزاد کنید تا توجه، تلاش و مراقبت بیشتری برای شادی و سلامت خود به کار ببندید. آن پیام های قدیمی و دروغین از دوران کودکی دیگر نمی توانند شما را کنترل کنند. می تواند ذهن و روح خود را به درستی آزاد و رها کنید.

تقصیر را از گردن خود بردارید

بدانید که این تقصیر شما نیست. وقتی قبول کردید که مبارزه شما انتخاب شما نیست یا نتیجه نقص بزرگی نیست، می توانید با مهربانی با خودتان رفتار کنید، سرزنش و شرمساری خود را متوقف کنید و خود را رها کنید تا بهبود پیدا کنید.

دیدگاه نهایی در ارتباط با مشکلات ناشی از نادیده گرفتن احساسات

اگر غفلت عاطفی مدت کودکی را دیدید، از همان ابتدا با چالش‌های مهمی مواجه شدید. و شاید اتفاق دیگری نیز باشد. در هر یک از سه حوزه فوق، ممکن است ناآگاهانه پیام‌های بی‌صدا غفلت عاطفی را که اشتباه، دردناک و مضر هستند، دریافت کرده باشید. اما شما اکنون این قدرت را دارید که اتفاق جدیدی را رقم بزنید. سه مرحله را در زندگی روزمره خود تمرین کنید و جلوی غفلت را بگیرید. گام به گام، ذره ذره. تا ابد. برای تعیین اینکه آیا ممکن است با تأثیرات غفلت عاطفی دوران کودکی زندگی کنید، می توانید با متخصصان ما در مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا