لمس شکم مادر در بارداری

یکی از ابهامات در زنان باردار، موضوع لمس شکم مادر در بارداری و اثرات و عوارض احتمالی آن بر روی جنین است. به نحوی که بسیاری معتقدند که نباید شکم زنان باردار را لمس کرد. اما نتایج برخی از تحقیقات نشان می دهد که لمس شکم در دوران بارداری می تواند تاثیر مثبتی بر روابط بین مادر و جنین داشته باشد. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده به این ابهام پاسخ دهیم و بررسی کنیم که آیا واقعا دست زدن به شکم زنان باردار تاثیر و عوارضی دارد یا نه؟

لمس شکم مادر در بارداری موثرتر است یا صحبت کردن با جنین؟

یکی دیگر از چالش ها و ابهاماتی که برای زنان در دوران بارداری وجود دارد این است که لمس کردن شکم مادر در بارداری تاثیر بیشتری بر روی جنین در رحم دارد یا صحبت کردن با جنین؟ در این مورد محققان در اسکاتلند واکنش های جنین را هنگامی که زنان باردار با نوزادان خود صحبت می کردند یا شکم خود را می مالیدند، مقایسه کردند. نتایج بررسی های صورت گرفته نشان داده است که لمس شکم مادر یک محرک قوی است که می تواند باعث بروز طیف وسیعی از پاسخ های رفتاری در جنین شود.

این در حالی است که به نظر می رسد تاثیر اصلی لمس شکم مادر در بارداری و صحبت کردن با جنین، به زمان خاصی از دوران بارداری بستگی دارد.

محققان دریافتند که جنین در سه ماهه سوم بیشتر از سه ماهه دوم به لمس شکم مادران خود پاسخ می دهند و به اطراف حرکت می کنند و در پاسخ به صدای مادرشان آرام می‌شدند (ضربان قلبشان کاهش می‌یابد). به نحوی که مادران باردار می توانند از طریق لمس شکم  با جنین خود در اوایل هفته 21 ارتباط برقرار کنند.

آیا جنین به لمس شکم مادر در بارداری پاسخ می دهد؟

 لمس شکم مادر در بارداری || همکده

پاسخ ابهام مطرح شده طبق بررسی های صورت گرفته تا حدودی اثبات شده است و به نظر می رسد که جنین در رحم به تعامل مادرشان از جمله صحبت و لمس شکم پاسخ می دهند. حتی به نظر می رسد آنها در پاسخ به لمس شکم مادر خود حرکات مکیدن بیشتری انجام می دهد.

این یافته‌ها که در ژورنال «رفتار و توسعه نوزاد» منتشر شد، همچنین نشان داد که نوزادان با باز کردن دهان خود هنگامی که مادر مستقیماً با آنها صحبت می‌کرد، پاسخ می‌دهند.

چگونه می توانیم با جنین در رحم ارتباط برقرار کنیم؟

به نظر می رسد برقرار کردن ارتباط با جنین در رحم، تاثیر بسیار زیادی بر روابط کودک و دلبستگی او با مادر دارد. از طرفی هم لمس شکم مادر در بارداری ممکن است یکی از راهکارهای برقراری ارتباط با جنین در رحم باشد.  برخی راهکارهایی وجود دارند،که با اینها می توان با جنین رابطه برقرار کرد از جمله:

صحبت کردن با جنین

در حدود هفته 18 بارداری، کودک شروع به شنیدن صداهای بدن، مانند ضربان قلب و صدای شکم مادر می کند. در هفته 26، کودک ممکن است به صداهای داخل و خارج بدن مادر واکنش نشان دهد و حتی آنها را به میزان آهسته و کمتری بشنود. این نشان می دهد صدای بیرونی که جنین در رحم می تواند آن را بشنود،  تقریباً نصف صدایی است که ما می شنویم. با این حال، جنین در رحم در صورت قرار گرفتن در معرض صدای بلند ناگهانی ممکن است همچنان شوکه شوند و گریه کنند. حتی به نظر می رسد پس از 32 هفته بارداری، جنین برخی صداهای خاصی را از زبان مادر خود تشخیص دهد.

پخش موسیقی

بررسی ها نشان می دهد که جنین در رحم می توانند برخی از موسیقی های خاصی که مادر برایشان پخش می کند را بشنوند و آنها را به خاطر بسپارند.

لمس کردن شکم

 لمس شکم مادر در بارداری || همکده

پس از حدود 18 هفته، نوزادان دوست دارند در حالی که مادرشان بیدار است در رحم بخوابند. چون حرکت کردن مادر می تواند تا حدودی باعث خواب رفتن جنین در رحم شود. حتی آنها می توانند در هفته 22 درد را احساس کنند و نهایتا در هفته 26 به لمس شکم در دوران بارداری پاسخ دهند.

با توجه به موارد گفته شده، زنان در دوران بارداری به راحتی می تواند از راهکارهای زیر برای برقراری ارتباط و ایجاد دلبستگی با جنین استفاده کنند:

  • با کودک خود صحبت کنند و آواز بخوانند و بدانند که جنین در رحم می تواند صدای آنها را بشنود.
  • به آرامی شکم خود را لمس کرده و مالش یا آن را ماساژ دهند.
  • به لگدهای کودک خود پاسخ و عکس العمل نشان دهند. در سه ماهه آخر، می توانند به آرامی به کودک فشار وارد کرده یا محل احساس لگد کودک خود را لمس کنند و ماساژ دهند.
  • برای کودک خود موسیقی پخش کنند. موسیقی هایی که ضربان قلب حدود 60 ضربه در دقیقه را تقلید می کند، مانند لالایی، مفید است.
  • پیاده روی کنند یا حمام آب گرم بگیرند و به کودک خود فکر کنند. حتی می توانند برای کودک خود یک دفتر خاطرات درست کنند و برای او داستان هایی را بنویسند.
  • سونوگرافی انجام دهند. دیدن حرکت جنین در داخل رحم می تواند برای والدین تجربه لذت بخشی باشد و می تواند به آنها کمک کند تا با کودک پیوند بخورند.
  • استرس را مدیریت کنند. شواهد نشان می دهد که اگر مادری در دوران بارداری خود استرس کمتری داشته باشد، کودک سالم تر و شاد تری را به دنیا خواهند. آورد. پس زنانی که در دوران بارداری در مدیریت استرس خود مشکل دارند بهتر است وضعیت خودشان را جدی بگیرند و برای رفع و مدیریت استرس خود حتما به یک روانشناس و یا روانپزشک مراجعه و یا از طریق مشاوره آنلاین با آنها مشورت کنند.
سوالات متداول

آیا جنین در رحم، به لمس شکم مادر پاسخ می دهد؟ به نظر می رسد کودک لمس شکم مادر خود را احساس می کند و با تحرک بیشتر به لمس پاسخ می دهد. در یک بررسی مشخص شده است نوزادان زمانی که مادرانشان شکم خود را لمس می‌کردند، دست‌ها، سر و دهان‌شان را بیشتر از زمانی که مادرشان با آنها صحبت می‌کردند حرکت می داده اند.

نوزادان در شکم مادر چه زمانی به لمس پاسخ می دهند؟ طبق یک بررسی مشخص شده است که نوزادان بین هفته های 21 تا 25 بارداری، در برابر لمس مادر واکنش نشان می دهند.

آیا جنین در رحم، لمس شکم مادر را احساس می کند؟ لامسه اولین حسی است که کودک در رحم حتی قبل از بینایی و شنوایی آن را احساس می کند حتی به نظر می رسد، نوزادان دوقلو به طور منظم در اوایل سه ماهه دوم با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و یکدیگر را لمس می کنند. بدون شک مادران در دوران بارداری، با لمس شکم خود می توانند قسمت هایی از بدن نوزاد خود را لمس کنند.

سخن آخر

اگر مادران سابقه ابتلا به بیماری های روانی و یا مواردی مانند افسردگی یا اضطراب را دارند بهتر است در دوران بارداری و حتی قبل از تصمیم به باردار شدن با یک روانشناس و یا روانپزشک مشورت کنند. طیف وسیعی از درمان‌ها، از جمله درمان روان‌شناختی و داروهای ضد افسردگی خاص که می‌توانند به طور ایمن در دوران بارداری برای افسردگی متوسط تا شدید استفاده شوند. یک روانپزشک مجرب می تواند نوع داروی بی خطر در دوران بارداری را برای موارد حاد و شدید تجویز کند.

منابع
https://www.dundee.ac.ukhttps://www.pregnancybirthbaby.org.au

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا