عدم تحمل الکل چیست؟

عدم تحمل الکل یک نوع اختلال است که در افرادی که مصرف بیش از حد الکل را دارند اتفاق می افتد. همه ما می دانیم که اعتیاد در هر زمینه ای برای بدن مضر است. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. مصرف الکل می تواند اختلالات روانی را در فرد تشدید کند. برای مثال حملات اضطرابی در کسانی که الکل مصرف می کنند بیشتر است. ایا شما واقعا می دانید که اعتیاد چیست؟ در نظر خیلی افراد اعتیاد فقط  به مواد مخدر یک نوع اعتیاد خطرناک است.

این طرز فکر اشتباه است. گاهی اوقات افرادی را ممکن است در طول زندگی خود بشناسید که اعتیاد های فوق‌العاده وحشتناکی دارند. برای مثال برخی از افراد هستند که اعتیاد به پرخاشگری یا عصبانیت دارند. برخی هم ممکن است دچار اعتیاد به الکل باشند. اعتیاد به الکل بسیار خطرناک است و در نهایت همان تاثیرات مواد مخدر را بر روی بدن افراد خواهد گذاشت. در ادامه می خواهیم ببینیم که مزایا و معایب کاهش مصرف الکل چیست؟

اختلالات مختلف و عدم تحمل الکل

همان طور که می دانید اختلالات هم جسمی هستند و هم روحی و روانی. اختلالات جسمی معمولا به خاطر مشکلاتی مثل ژنتیک یا محیط یا حتی ضعف سیستم ایمنی بدن فرد می تواند اتفاق بیفتد. بسیاری از ما ممکن است در یک بخشی از زندگی خود دچار بیماری های جسمی شده باشیم. نکته ای که باید بدانید این است که علاوه بر تقویت جسم ما نیاز به تقویت روح خود نیز داریم. خصوصا که روح و روان با ذهن ارتباط دارند. حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با عدم تحمل الکل چیست؟ صحبت کنیم.

عدم تحمل الکل چیست؟

آیا پس از مصرف حتی ناچیزترین مقدار الکل، احساس تهوع یا بیماری می کنید؟ آیا به طور غیرمعمولی احساس گرما می کنید یا متوجه می شوید که پوستتان صورتی می شود؟ این ها ممکن است نشانه هایی از عدم تحمل الکل باشد.

عدم تحمل الکل  یک اختلال متابولیک

عدم تحمل الکل یک اختلال متابولیک است که بر نحوه تجزیه الکل توسط بدن شما تأثیر می گذارد. این معمولاً به صورت ژنتیکی منتقل می شود و حتی اگر روی والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما تأثیری نداشته باشد می تواند شما را تحت تأثیر قرار دهد.

گاهی اوقات از عدم تحمل الکل به عنوان حساسیت به الکل یاد می شود. یک فرد مبتلا به عدم تحمل الکل ممکن است فکر کند که خیلی سریع سرخوش می شود. اما در واقع، بدن آن ها قادر به تجزیه الکل به همان روشی که شخص بدون این شرایط انجام می دهد، نیست.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

در یک مطالعه کوچک در سال 2012، محققان دریافتند که حدود 7.2 درصد از 4000 شرکت کننده به طور کلی نسبت به شراب و الکل حساسیت نداشتند. آن ها گزارش کردند که دچار گرگرفتگی و گرفتگی بینی شده اند. آن ها همچنین دریافتند که در بین زنان عدم تحمل الکل شایع تر از مردان است.

علائم عدم تحمل الکل

اگر دچار عدم تحمل الکل هستید و یک نوشیدنی الکلی مصرف می کنید. فوری ترین علامتی که ممکن است متوجه آن شوید این است که پوست شما برافروخته شده و احساس گرما می کند. سایر علائم این بیماری عبارتند از:

  • گرفتگی بینی
  • صورت، گردن و سینه شما صورتی یا قرمز می شود
  • اسهال
  • ضربان قلب تند
  • خستگی
  • سردرد
  • فشار خون پایین
  • بدتر شدن آسم

برای اکثر افراد مبتلا به این بیماری، علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این حال، رایج ترین علائمی که باید مراقب آن باشید، گرگرفتگی پوست و احساس بیماری در هنگام مصرف الکل است.

تشخیص عدم تحمل الکل

عدم تحمل الکل اغلب با حساسیت به الکل اشتباه گرفته می شود. در حالی که عدم تحمل الکل یک اختلال متابولیک است که در ژن های شما منتقل می شود. آلرژی به الکل بیشتر به نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن شما به برخی مواد تشکیل دهنده الکل مربوط می شود.

افرادی که به الکل حساسیت دارند به ندرت به اتانول (ماده اصلی مورد استفاده در ساخت نوشیدنی های الکلی) حساسیت دارند. آن ها معمولاً به مواد دیگری مانند جو، مخمر، سولفات ها، رازک، گندم و هیستامین ها حساسیت دارند. علائم واکنش آلرژیک به الکل شامل حالت تهوع، کهیر و گرفتگی عضلات است.

برای تشخیص عدم تحمل الکل نیز می توان از پک تست الکل استفاده کرد. این کار با قرار دادن مقداری الکل روی یک پد پنبه ای و چسباندن آن به بازوی خود انجام می شود. پد برای چند دقیقه روی آن باقی می ماند. پس از برداشتن آن، پوست شما برای علائم تورم، کهیر یا قرمزی بررسی می شود.

وقتی الکل می نوشید چه اتفاقی می افتد؟

این چیزی است که هنگام مصرف یک نوشیدنی الکلی اتفاق می افتد:

  • هنگامی که الکل می نوشید، بدن شما از آنزیمی به نام الکل دهیدروژناز (ADH) برای تجزیه الکل استفاده می کند.
  • سپس کبد شما آن را به استالدهید تبدیل می کند که می تواند برای بدن شما مضر باشد. این جا است که ALDH2 وارد می شود.
  • ALDH2 با تبدیل استالدئید به اسید استیک، که به نام سرکه شناخته می شود، عمل می کند که برای بدن شما بی خطر است.
  • هنگامی که آنزیم ALDH2 غیرفعال است یا کمتر فعال است، بدن شما کار مناسبی را در انجام این تبدیل نهایی انجام نمی دهد و در نتیجه علائمی را که در صورت عدم تحمل الکل تجربه می کنید، ایجاد می کند.

حتی در افرادی که عدم تحمل الکل ندارند، تجمع استالدئید در بدن شما چیزی است که باعث می شود در هنگام مصرف بیش از حد الکل احساس بیماری کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تشخیص بیماری هایی که از نظر ژنتیکی به ارث می رسند می تواند دشوار باشد. در تلاش برای تشخیص، پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به تاریخچه پزشکی شما نگاه می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. پزشک شما ممکن است آزمایش‌های آزمایشگاهی را نیز انجام دهد.

در یک مطالعه در سال 2010، محققان دریافتند که محبوبیت برنج در رژیم غذایی مردم در جنوب چین ممکن است مسئول جهش ژنتیکی باشد که باعث غیرفعال شدن آلدهید دهیدروژناز 2 (ALDH2) می شود. عدم تحمل الکل ژنتیکی است. بنابراین، اگر شما این عارضه را دارید، شخص دیگری در خانواده شما یک ژن جهش یافته را منتقل کرده است.

عوامل خطر نیز احتمال ابتلا به عدم تحمل الکل

برخی از عوامل خطر نیز احتمال ابتلا به عدم تحمل الکل را برای برخی افراد بیشتر می کند. آنها عبارتند از:

  • آسم بودن
  •  آسیایی تبار بودن
  • داشتن بیماری به نام لنفوم هوچکین

تمایز بین این دو گیج کننده می شود. زیرا علائم عدم تحمل الکل و آلرژی به الکل می تواند یکسان باشد زیرا هر دو تمایل دارند مدت کوتاهی پس از مصرف الکل شروع شوند. تمام این آزمایش‌ها به پزشک کمک می‌کند تا هرگونه شرایط دیگری را که ممکن است باعث واکنش نامطلوب شما به الکل شود، رد کند. برای تشخیص دقیق، بهتر است پزشکی متخصص در شرایط مرتبط با الکل پیدا کنید

علل این اختلال

کمی نامشخص است که دقیقاً چه چیزی باعث این اختلال می شود. تحقیقات نشان می دهد که آنزیم آلدهید دهیدروژناز 2 (ALDH2)، آنزیمی که به تجزیه الکل کمک می کند، ممکن است غیر فعال یا کمتر باشد. در افراد مبتلا به این اختلال این آنزیم فعال است.

درمان این اختلال

در حال حاضر هیچ درمانی برای عدم تحمل الکل وجود ندارد. موثرترین درمان این است که به طور کلی از مصرف الکل و غذاهای حاوی الکل خودداری کنید. اگر یک نوشیدنی الکلی مصرف کرده اید و متوجه علائم عدم تحمل خفیف شده اید. ممکن است برای شما یک آنتی هیستامین تجویز شود تا به شما در رفع علائمی مانند گرفتگی بینی یا قرمزی صورت کمک کند. ضروری است به خاطر داشته باشید که آنتی هیستامین ها علائم را درمان نمی کنند و در صورت این اختلال نباید به نوشیدن ادامه دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

عدم تحمل الکل شما را از مبارزه با اعتیاد به الکل باز نمی دارد. اتفاقی که در چنین حالتی می افتد این است که شما عواقب شدیدتری را نسبت به یک فرد معمولی که اعتیاد به الکل دارد تجربه می کنید.

اگر شما یا شخصی که می شناسید علاوه بر این اختلال، با اعتیاد به الکل نیز دست و پنجه نرم می کنید، ضروری است که به دنبال درمان باشید. ثبت نام در برنامه درمان الکل اولین قدم برای بهبودی است. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با مصرف مواد یا اعتیاد دست و پنجه نرم می کنید، برای کسب اطلاعات در مورد امکانات پشتیبانی و درمانی در منطقه خود، با مشاوران مشورت کنید.

مقابله با این اختلال

در حالی که علائم آن می تواند ناخوشایند و ناراحت کننده باشد، معمولا کشنده نیستند. در واقع هر کس که نتپاند این اعتیاد را کنرا بگذارد بیشتر دچار مشکلات جسمی و اختلالات روانی می شود.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا