درمان مشتری محور چیست؟

درمان مشتری محور یکی از ترفند های درمانی در روان شناسی است. بهترین راه برای درمان هر یک از افراد در روان شناسی این است که تست های شخصیتی را پشت سر بگذارد. تست های شخصیتی باعث ایجاد حس شناخت در مشاور می شود. در نهایت او می تواند بهتر به شما در روند درمان کمک کند. بیماری های روحی و فشار های روانی در دنیای امروزی می تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.

در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات بسیار زیادی وجود دارد. این اختلالات ممکن است به روش های مختلفی وارد زندگی ما شوند. هر چند که به خاطر شرایط مختلف و خصوصا بیماری همه گیری این اختلالات شیوع بیشتری پیدا کرده اند. اختلالات انواع مختلفی دارند. هر شخصی در هر سنی ممکن است دچار اختلالات روانی بسیاری شود. نکته ای که باید همه ما بدانیم نحوه کنترل این اختلالات است. قدرت روانی یک فرد زمانی مشخص می شود که بتواند در زمان سختی فشار های وارده را مدیریت کند. درمان ها نیز انواع مختلفی دارد.

اضطراب و استرس در برابر درمان مشتری محور

درمان مشتری محور چیست؟

اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با درمان مشتری محور چیست؟ صحبت کنیم.

درمان مشتری محور چیست؟

درمان مشتری محور، که به عنوان درمان شخص محور نیز شناخته می شود، شکلی از گفتار درمانی غیر رهنمودی است که توسط روانشناس انسان گرا کارل راجرز در دهه های 1940 و 1950 توسعه یافت. در این رویکرد، شما به عنوان یک شریک برابر در فرآیند درمان همکاری می کنید، در حالی که درمانگر شما غیردستورالعمل کار خاصی نمی کند.   آن ها احساسات شما را قضاوت نمی کنند یا پیشنهاد یا راه حل ارائه نمی دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

راجرز به طور گسترده به عنوان یکی از تأثیرگذارترین روانشناسان قرن بیستم شناخته می شود. او معتقد بود که مردم بهترین متخصص زندگی و تجربیات خود هستند. راجرز همچنین پیشنهاد کرد که افراد تمایل به خودشکوفایی دارند یا میل به تحقق پتانسیل خود و تبدیل شدن به بهترین چیزی که می توانند باشند. شکل درمانی او این بود که به مراجعین اجازه دهد تا با تکیه بر نیروی خود برای تغییر، این پتانسیل را به انجام برسانند

نظر راجرز در ارتباط با این زمینه

راجرز در ابتدا روش خود را «درمان غیر هدایتی» نامید. راجرز نیز مانند روانکاو زیگموند فروید معتقد بود که رابطه درمانی می تواند به بینش و تغییرات پایدار در مراجع منجر شود. در حالی که هدف او این بود که تا حد امکان غیر رهنمود کننده باشد. اما در نهایت متوجه شد که درمان مشتری محور  حتی به روش‌های ظریف بیمار را راهنمایی می‌کنند. او همچنین دریافت که مراجعان اغلب به درمانگر خود برای دریافت نوعی راهنمایی یا جهت نگاه می کنند.

تکنیک

متخصصان سلامت روان که از این رویکرد استفاده می کنند، تلاش می کنند تا شرایط مورد نیاز برای تغییر بیماران خود را ایجاد کنند. این شامل یک محیط درمانی است که سازگار، بدون قضاوت و همدلی است. آن ها برای رسیدن به این هدف از سه تکنیک استفاده می کنند:

  • اصالت و همخوانی
  • توجه مثبت بی قید و شرط
  • درک همدلانه

با استفاده از این سه تکنیک، درمانگران می توانند به درمانجو کمک کنند تا از نظر روانی رشد کند. یا خودآگاه تر شود و رفتار خود را از طریق خود هدایتی تغییر دهد. در این نوع محیط، بیمار احساس امنیت می کند و از قضاوت آزاد است.

“مشتری” در مقابل “بیمار”

درمان مشتری محور چیست؟

راجرز عمداً از اصطلاح «مشتری» به جای «بیمار» استفاده کرد. او معتقد بود که «بیمار» به این معناست که فرد دارای مشکلی است و به دنبال درمان از طریق درمانگر است. راجرز با استفاده از “مشتری” به جای آن، بر اهمیت افراد در کمک خواستن، کنترل سرنوشت و غلبه بر مشکلاتشان تاکید کرد. این خود هدایتی نقشی حیاتی در درمان مشتری محور دارد.

اصالت و همخوانی

درمانگران مشتری مدار اصالت و همسویی را با بیماران خود نشان می دهند. این بدان معنی است که آن ها همیشه مطابق با افکار و احساسات خود عمل می کنند و به خود اجازه می دهند آشکارا و صادقانه به اشتراک بگذارند. این امر مستلزم خودآگاهی و درک واقع بینانه از نحوه تعامل تجربیات درونی، مانند افکار و احساسات، با تجربیات بیرونی است. با الگوبرداری از اصالت و همخوانی، درمان مشتری محور  می تواند به شما در آموزش این مهارت های مهم کمک کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نمایش اصالت و تطابق نیز به ایجاد یک رابطه مطمئن و قابل اعتماد بین شما و درمانگرتان کمک می کند. این اعتماد به احساس امنیت کمک می‌کند، که ممکن است به شما کمک کند راحت‌تر در درمان شرکت کنید

توجه مثبت بی قید و شرط

درمانگر شما بدون توجه به آن چه با آن روبرو هستید یا تجربه می کنید، همیشه شما را همانگونه که هستید می پذیرد و حمایت و مراقبت شما را نشان می دهد. آن ها ممکن است احساسات مثبت را به شما ابراز کنند یا به شما اطمینان دهند، یا ممکن است گوش دادن فعال، تماس چشمی  و زبان بدن مثبت را تمرین کنند تا به شما اطلاع دهند که دارای مهارت کافی هستند.

با ایجاد فضایی از توجه مثبت بی قید و شرط، درمانگر شما ممکن است به شما کمک کند تا احساس کنید که قادر به بیان احساسات واقعی خود بدون ترس از طرد شدن هستید. این اغلب یک تجربه تأییدکننده برای درمان مشتری محور است، و ممکن است زمینه را برای ایجاد تغییرات مثبت برای شما فراهم کند.

درک همدلانه

درمانگر شما همچنین در طول جلسات همدلی را تمرین می کند و به عنوان آینه ای از احساسات و افکار شما عمل می کند. آن ها به دنبال درک شما و حفظ آگاهی و حساسیت نسبت به تجربه و دیدگاه شما خواهند بود.

هدف این است که با درمانگر خود ارتباط برقرار کنید و اطمینان حاصل کنید که احساس می کنید کاملا درک شده اید. این ممکن است محیطی را برای شما فراهم کند که باید در مورد افکار، ادراکات و احساسات درونی خود تأمل کنید. این ممکن است بینش های منحصر به فردی را ارائه دهد که قبلاً به آن ها دسترسی نداشتید.

آن چه در مورد رابطه درمانی باید بدانید

درمان مشتری محور به چه چیزی می تواند کمک کند؟

درمان مشتری محور ممکن است به افرادی که این موارد را تجربه می کنند کمک کند:

  • اضطراب و روان پریشی
  • زوال عقل
  • افسردگی
  • اختلالات خلقی
  • افکار منفی مرتبط با اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

مزایای درمان مشتری محور

درمان مشتری محور ممکن است خودپنداره را بهبود بخشد، که مجموعه ای سازمان یافته از باورها و ایده های شما در مورد خودتان است. خودپنداره  نقش مهمی در تعیین این که مردم نه تنها خود را چگونه می بینند، بلکه نحوه نگرش و تعامل آن ها با جهان پیرامون خود نیز نقش مهمی دارد.

گاهی اوقات، خودپنداره با واقعیت همخوانی دارد. در موارد دیگر، ادراک از خود غیرواقعی است یا با آن چه در دنیای واقعی وجود دارد هماهنگ نیست. در حالی که اکثر مردم حداقل تا حدی واقعیت را تحریف می کنند، زمانی که خودپنداره با واقعیت در تضاد باشد، ناسازگاری می تواند ایجاد شود.

مثالی در ارتباط با این زمینه

برای مثال، زن جوانی را تصور کنید که با وجود این که دیگران او را جذاب می‌دانند، خود را فردی بی‌علاقه و یک گفتگوگر ضعیف می‌بیند. از آن جایی که تصورات او از خود با واقعیت همخوانی ندارد، ممکن است عزت نفس ضعیفی را تجربه کند.

از طریق فرآیند درمان مشتری محور، می توانید یاد بگیرید که خودپنداره خود را برای دستیابی به همخوانی تنظیم کنید. تکنیک‌های مورد استفاده در رویکرد مشتری‌محور همگی بر کمک به شما برای دستیابی به دیدگاه واقعی‌تر از خود و جهان متمرکز هستند.

اثربخشی درمان مشتری محور

درمان مشتری محور چیست؟

چندین مطالعه نشان داده اند که تکنیک های مورد استفاده در درمان مشتری محور سودمند هستند. به نظر می رسد که اصالت و تطابق منجر به نتایج بهتری می شود، به ویژه زمانی که از آن ها در تنظیمات مشاوره مدرسه استفاده می شود.

توجه مثبت بدون قید و شرط نیز موثر است. به نظر می‌رسد درک همدلانه نتایج مثبت را به ویژه برای افرادی که افسردگی و اضطراب را تجربه می‌کنند، افزایش می‌دهد.

مشخص نیست که آیا این عوامل به تنهایی برای ایجاد تغییر پایدار در مشتریان کافی است یا خیر. نتایج برای مراجع همچنین ممکن است به درک آن ها از درمانگرشان بستگی داشته باشد – برای مثال اگر درمانگر خود را همدل نبینند، ممکن است نتایج مثبتی از درمان را تجربه نکنند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا