عادات پنهانی که می تواند باعث حمله هراس شود

حمله هراس در شرایط ایجاد می شود که شما دچار اتفاقات ناگوار شده باشید. در مقاله های قبل گفتیم که اختلالات روانی ممکن است مشکلات جسمی را ایجاد کند. برای مثال یکی از مواردی که بعد از استرس های زیاد ایجاد خواهد شد مشکلات قلبی است. حتی ممکن است استرس و اضطراب شدید با هم ایجاد شوند و حملات وحشت را به وجود بیاورند. حملات وحشت ب ای بسیاری از افراد ممکن است ایجاد شده باشد و مدت زمان خاصی دارد. در ادامه می خواهیم ببینیم که آن چه در طول حمله وحشت رخ می دهد چگونه است. همه ما می دانیم که استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برا همه افراد به وجود آمده است.

استرس در زندگی تا حدودی باعث پیشرفت است. حال اگر این استرس بیشتر از حد معمول باشد آسیب زا خواهد بود. در واقع شما در هر کاری اگر بیش از حد بخواهید آن را تکرار کنید روزی شما را آزار می دهد. استرس انواع مختلفی دارد.

در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آن چه در طول حمله وحشت رخ می دهد صحبت کنیم.

حملات وحشت همیشه ترسناک هستند

حملات وحشت همیشه ترسناک هستند. با این حال، اگر آن ها را درک نکنید حتی ترسناک تر هستند. علت حملات هراس می تواند بسیار شخصی باشد. با این حال، زیست شناسی پشت آن ها یکسان است. در این جا، ما آن چه را که در طول حمله وحشت رخ می دهد و آنچه می توانید برای حملات پانیک کوتاه مدت و قابل کنترل تر انجام دهید، بررسی می کنیم.

علل روانی حمله هراس

ما معمولاً حملات پانیک را با اضطراب مرتبط می کنیم. در حالی که افراد مبتلا به اضطراب می توانند – و اغلب نیز تجربه می کنند – حملات پانیک را تجربه کنند ، حملات هراس می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. یک موضوع مکرر در این مقاله این است که عوامل روانشناختی حملات وحشت برای همه می تواند بسیار متفاوت باشد. با این حال ، چند علت عمده وجود دارد. یکی از آن ها اضطراب است.  بله، اضطراب می تواند باعث حملات وحشت شود.

اختلالات اضطرابی و حملات وحشت

افرادی که دارای اختلالات اضطرابی هستند ممکن است در موقعیتی خاص بیش از دیگران دچار استرس شوند. هر موقعیت استرس زایی ممکن است باعث ایجاد حمله پانیک شود، یا ممکن است به دلیل چیزی که در مورد آن فکر می کردند دچار حمله پانیک شوند – حتی اگر این اتفاق نیفتاده یا به احتمال زیاد رخ ندهد. در حقیقت، یک اختلال اضطرابی خاص با تجربه اضطراب ناشی از ترس از حملات پانیک مرتبط است.

اختلالات طیف اوتیسم

بسیاری از مردم اختلالات طیف اوتیسم را با حملات وحشت ارتباط نمی دهند. با این حال، افراد مبتلا به ASD اغلب در شرایطی که برخی افراد آن را طبیعی می دانند دچار مشکل می شوند.

فوبیا و حملات وحشت

فوبیا ترس شدید و غیرمنطقی از یک موقعیت یا ایده خاص است. در بیشتر موارد، محققان نمی دانند چه چیزی باعث ایجاد فوبیا شده است. قبلاً تصور می شد که هراس ها ناشی از آسیب های دوران کودکی هستند، اما این امر مرز بین فوبیاها و اختلال استرس پس از سانحه-وضعیتی که مربوط به اضطراب است-را بسیار نازک می کند. بعلاوه، به نظر نمی رسد برخی از افراد مبتلا به فوبیا با چیزی که از آن می ترسند برخورد آسیب زا – یا هرگونه برخورد – داشته باشند. افراد مبتلا به فوبیا ممکن است در پاسخ به مواجهه – یا حتی تصور – ترس خاص خود حملات وحشت داشته باشند.

فشار روانی در ارتباط با این زمینه

در حالی که افرادی که شرایط روانی فوق را دارند در معرض خطر بیشتری برای حملات پانیک هستند، هر فردی در صورت تجربه استرس کافی می تواند دچار حمله پانیک شود. برخی از موقعیت ها برای هر فردی بسیار استرس زا است، مانند قربانی شدن یا مشاهده یک جنایت خشن یا تصادف رانندگی. تمایل به فرض این که حملات پانیک فقط برای افرادی با شرایط روانی اتفاق می افتد، بیشتر به این دلیل است که برخی از افراد بدون شرایط روانی تشخیص داده شده، حملات وحشت را با حملات قلبی و سایر مشکلات اشتباه می گیرند.

پاسخ های روانشناختی به حملات وحشت یا پانیک

وقتی دچار حمله پانیک می شوید، ممکن است احساس سبکی سر کنید. ممکن است نتوانید مستقیم فکر کنید، یا افکار و ایده هایی که دارید ممکن است منطقی نباشند. تقریباً می ترسید. در حالی که حملات پانیک ترسناک هستند، از هیچ چیز نباید ترسید. همان طور که بعداً در مقاله خواهیم دید، حملات پانیک ترسناک و ناراحت کننده هستند، اما خطرات یا عوارضی برای سلامتی ندارند. در حین حمله پانیک، این سخت است که به خودتان یادآوری کنید که هیچکس در طول حمله پانیک جان خود را از دست نداده است و حمله پانیک در نهایت، هرچقدر هم که بد به نظر برسد، برطرف می شود. اما اگر بتوانید این کار را انجام دهید، می تواند وحشت حمله پانیک را از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کند.

واکنش های فیزیکی به حملات پانیک

علل روانشناختی حملات پانیک – رویدادها یا احساسات خاص – برای همه متفاوت است. با این حال، موضوع مشترک این است که برخی از محرک ها ذهن را متقاعد می کند که بدن در خطر است. هنگامی که این اتفاق می افتد، بدن “پاسخ به استرس” را فعال می کند. این فرایند فیزیولوژیکی است که معمولاً “جنگ یا گریز” نامیده می شود و بدن را برای فرار یا مقابله با تهدیدها آماده می کند.

عادات پنهانی که می تواند باعث حمله هراس شود

حمله هراس شامل یک احساس ترس، پارانویا و اضطراب است که همراه با تپش قلب، تعریق و حتی مشکلات تنفسی همراه است. آن‌ها بسیار ناخوشایند هستند و کسانی که اغلب آن‌ها را دریافت می کنند می توانند نشان دهند که چقدر می توانند خسته کننده و ترسناک باشند. اگر به طور منظم دچار حملات پانیک می شوید، ممکن است کارهای خاصی را انجام دهید که در خطر ابتلا به آن‌ها نقش دارد. در این‌جا چند عادت پنهانی که می توانند باعث حمله پانیک شوند، آورده شده است.

ایجاد بحران از درام

گاهی اوقات چیزها خیلی بزرگتر از آن‌چه واقعا هستند به نظر می رسند. گاهی اوقات، همه ما می‌توانیم با تفکر زیاد و بزرگ‌تر جلوه دادن یک مشکل، بزرگ‌تر از آن‌چه هست، بزرگ‌نمایی کنیم. این فاجعه سازی نامیده می شود، که تفسیر نادرست وقایع یا احساسات فیزیکی به طور قابل توجهی بدتر از آن‌چه در واقع هستند است. این تفسیرهای نادرست می توانند محرک حمله پانیک باشند. اغلب این اتفاق می افتد که بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب قادر به تشخیص تفاوت بین آن‌چه ممکن و محتمل است نیستند. آن‌ها ممکن است چیزی را که بسیار بعید است دلیلی برای نگرانی در نظر بگیرند، حتی اگر خطرات آن حداقل باشد. به عنوان مثال، حملات پانیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فرض اینکه تپش قلبی که احساس می کنید یک حمله قلبی است
  • فکر می کنید که اتفاق بدی برای شریک زندگی تان افتاده است زیرا مدتی است که از او خبری ندارید

صرف زمان طولانی در رسانه های اجتماعی و حمله هراس

رسانه‌های اجتماعی و اینترنت فواید زیادی را ارائه کرده‌اند، از جمله پیوند دادن ما به خانواده و دوستان دور. اما زمان زیادی که در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌شود می‌تواند برای سلامت روان و تفکر مثبت به‌ویژه در رابطه با اضطراب بسیار مضر باشد. اگر برای مدت طولانی در شبکه های اجتماعی بمانید، چه اتفاقی می افتد:

  • ممکن است شروع کنید به مقایسه خود با آن‌چه می بینید
  • ممکن است بیشتر نگران چیزهایی باشید که آنلاین می خوانید و ممکن است دیگران در صفحات خود به اشتراک گذاشته باشند
  • دیگران ممکن است به دلیل عبارت‌های بد، نظرات شخصی یا ظاهر بد به شما حمله کنند
  • ممکن است از همه اتفاقات منفی‌هایی که خود را در معرض آن قرار می‌دهید، یک حمله پانیک ایجاد کنید

خشم و حمله هراس رانندگی

رانندگی می تواند بسیار استرس زا باشد، به همین دلیل واقعاً جای تعجب نیست که مردم خشم جاده ای را تجربه کنند که تقریباً به نظر می رسد شخصیت آن‌ها را کاملاً تغییر می دهد. این نوع عصبانیت به ویژه در هنگام دیر دویدن یا گیرکردن در ترافیک رایج است. با این حال، عصبانیت در جاده بیهوده است و تنها به افزایش ضربان قلب شما کمک می کند، همچنین عضلات شما را منقبض می کند و بدن شما را به حالت اضطراب کامل می برد. تجربه این همه استرس می تواند باعث شود که شما حتی بیشتر مضطرب شوید و به طور بالقوه باعث حمله هراس شود.

تعهد بیش از حد و حمله هراس

همه افراد برای استراحت و ریکاوری به زمان نیاز دارند، زیرا استراحت بخش مهمی از مدیریت اضطراب شما است. بنابراین، متعهد شدن بیش از حد، خطر حذف تمام اوقات فراغت را به همراه دارد، بنابراین هر زمانی را که می‌توانستید برای جوان‌سازی استفاده کنید، کاهش می‌دهد. صرف نظر از برنامه شما، همیشه راهی برای استراحت ذهنی وجود دارد. این کار سطح اضطراب شما را پایین نگه می دارد و همچنین سلامتی بهتری را به طور کلی بهبود می بخشد.

تهویه بیش از حد

تهویه بیش از حد یکی از علائم اصلی حمله هراس است و تا حدودی از قضا می تواند باعث ایجاد آن نیز شود. وقتی هیپرونتیلاسیون می کنید، تنفس شما سریع و کم عمق می شود. سپس، بدن شما سیگنالی به مغز شما می فرستد تا به او بگوید مشکلی در حال انجام است. سپس این می تواند به یک چرخه معیوب تبدیل شود. تهویه بیش از حد باعث وحشت می شود.

یکی از راه‌های مثبت برای غلبه بر این حمله هراس، تنفس دیافراگمی است که می‌تواند به طور موثر تنفس شما را کنترل کرده و حمله را متوقف کند. تنفس دیافراگمی عبارت است از دم از طریق بینی به مدت چهار ثانیه، بازدم از طریق دهان به مدت شش ثانیه و در نهایت مکث دو ثانیه قبل از تکرار سیکل، حداقل سه بار.

بزرگنمایی

بزرگ‌نمایی را می‌توان به عنوان عملی برای جدی‌تر کردن یک رویداد از آن‌چه در ابتدا بود تعریف کرد. این می تواند شما را در مسیری ذهنی سوق دهد که معتقد است رویدادهای کنونی پایان جهان هستند، حتی زمانی که به سادگی نامطلوب هستند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، افراد مبتلا به فوبیا اغلب به خود می گویند که اگر فوبیای خود را تجربه کنند، ممکن است باعث مرگ یا آسیب شدید آن‌ها شود. البته این معمولاً برای اکثر فوبیاها صدق نمی کند. با مثبت اندیشی می توان بر این سبک فکر غلبه کرد اما تلاش زیادی می خواهد. در این‌جا چند نمونه از گزاره های بزرگ شده آورده شده است:

  • هر آسانسوری ممکن است هر لحظه سقوط کند و منجر به مرگ شود.
  • مسواک زدن با سطل زباله با پوست برهنه می تواند باعث شود میکروب ها بدن را آلوده کرده و آن را از طریق عفونت یا بیماری از بین ببرند.
  • دست زدن به یک حشره منجر به خطر شدید و مرگ از طریق ناشناخته می شود.

 

 

منابع
powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا