شناخت و رشد جسمانی کودکی

دوران کودکی یکی از حساس ترین دوران در زندگی ما است. افراد اگر بتوانند دوران کودکی را به خوبی پشت سر بگذارند می توانند به موفقیت برسند. خانواده ها باید بدانند که کودکان حساسیت های خاصی دارند. اگر این حساسیت ها بیش از حد باشند ممکن است به کودک آسیب بزنند. در واقع خانواده ها باید حد تعادل را رعایت کنند. اگر این اتفاق نیفتد ممکن است این کودکان در آینده و در بزرگسالی دچار اختلالات روانی بسیاری شوند. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. برخی از این اختلالات را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. شناخت و رشد جسمانی در کودکان یک موضوع بسیار مهم است. در ادامه می خواهیم ببینیم که شناخت و رشد جسمانی  کودکی چگونه است؟

دوستی می تواند باعث پیشرفت شما شود اما گاهی اوقات اگر سمی باشد باعث آسیب‌ شما خواهد شد. قوانین در روابط دوستی برای رشد بسیار مهم و همچنین تاثیر گذار در زندگی است. دوستی های سمی می تواند به شما آسیب بزند. شادی و رشد در کنار هم بسیار در زندگی افراد مهم است. افرادی که در زندگی شادی بیشتری دارند موفقیت و پیشرفت آن ها بیشتر است. حال این که بگوییم پیشرفت یعنی چه و این که چگونه می توان آن را از چه مواردی تعریف کرد متفاوت است. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با شناخت و رشد جسمانی  کودکی صحبت کنیم.

والدین غالباً از این که بچه هایشان خیلی سریع بزرگ می شوند ابراز تاسف می کنند

رشد جسمانی کودکی

والدین غالباً از این که بچه هایشان خیلی سریع بزرگ می شوند ابراز تاسف می کنند و این احساسات حقیقت دارد. رشد جسمانی کودکی از تولد تا حدود هشت سالگی بسیار سریع است. در دوران نوزادی، کودکی و کودکان پیش دبستانی، رشد کودکی ثابت است. فرزند شما در آن سال های اولیه رشد جسمانی کودکی بسیار می آموزد. همه این ها بر اساس رشد و پرورش آن ها به نوجوانان و بزرگسالان باهوش تبدیل می شود.

به عنوان والدین، ​​فکر کردن در مورد رشد جسمانی کودکی ممکن است گیج کننده باشد

به عنوان والدین، ​​فکر کردن در مورد رشد جسمانی کودکی ممکن است گیج کننده باشد. متخصص اطفال می تواند بینش شما را در مورد این که فرزند شما باید چه زمانی و چه کاری انجام دهد به شما ارائه دهد. با این حال، اغلب ممکن است با خود فکر کنید که آیا فرزند شما با سرعت طبیعی رشد می کند یا خیر. درک مراحل رشد جسمانی کودکی و انتظارات در هر مرحله بسیار مفید است.

اگر متوجه شدید رشد کودک شما بسیار کند است، می توانید در همان اوایل به دنبال کمک باشید. سه زمینه اصلی رشد اولیه کودکی وجود دارد. این ها عبارتند از رشد شناختی، رشد جسمانی کودکی و رشد زبان بدن. کودک شما از بدو تولد تا حدود 8 سالگی و بعد از آن به طور مداوم در هر سه زمینه یاد می گیرد و رشد می کند.

تولد تا هشت سالگی اغلب به عنوان رشد اولیه کودکی در نظر گرفته می شود.  اما بیشتر این رشد از بدو تولد تا شش سالگی، یا از دوران کودکی تا پیش دبستانی رخ می دهد.

مراحل رشد جسمانی کودکی

مراحل مرتبط با رشد جسمانی کودکی می تواند برای والدین جدید گیج کننده باشد. چندین نظریه و فلسفه در مورد مراحل رشد وجود دارد. شما ممکن است از آن چه پزشک اطفال به شما می گوید یا دقیقاً به چه مدلی اشاره می کنند، اطلاع نداشته باشید. متداول ترین مدل برای مراحل اولیه رشد جسمانی کودکی، مدلی است که توسط پیاژه توسعه داده شده است. پیاژه مدلی را برای رشد جسمانی کودکی ارائه کرد.  این فرایند از تولد تا بزرگسالی متغیر بود. فقط دو مرحله اول از این مراحل مربوط به رشد اولیه کودکی است. این مراحل حسی-حرکتی یا از بدو تولد تا دو سالگی و مرحله قبل از عمل یا سن سه تا هشت سالگی است. این نظریه توسعه بر اساس طرز فکر و رشد جسمانی کودکی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در بیشتر موارد، شما نباید خود را با اسامی فانتزی برای مراحل اولیه رشد کودکی نگران کنید. ساده ترین راه برای تجزیه مراحل، دوران نوزادی است که از تولد تا 2 سالگی طول می کشد. یا حتی  دوران کودکی دو تا سه سالگی و پیش دبستانی که چهار تا شش سالگی است.

رشد شناختی در دوران کودکی

رشد جسمانی کودکی

رشد شناختی در اوایل کودکی به توانایی کودک شما در توسعه فرآیندهای فکری یا ذهن کمک می‌کند. از جمله به خاطر سپردن مسائل، حل مشکلات و تصمیم گیری اشاره دارد. در طول این سال ها نظریه ها و مطالعات زیادی برای درک رشد شناختی انجام شده است. با این حال، همان طور که در بالا توضیح داده شد، معروف ترین آن توسط ژان پیاژه ارائه شد. این مدلی است که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

دوران نوزادی و رشد جسمانی کودکی

کودک شما از بدو تولد شروع به یادگیری می کند و از حواس خود برای کشف خوشبختی پیرامون خود استفاده می کند. نوزادان می توانند یک جسم متحرک را دنبال کنند، رنگ ها و روشنایی را تشخیص دهند. آن ها می توانند بین میزان صداها تمایز قائل شوند و رویدادها را پیش بینی کنند.

همه این توانایی ها به آن ها اجازه می دهد بلافاصله شروع به جمع آوری و پردازش اطلاعات برای شروع رشد شناختی خود کنند. در سه ماهگی، نوزاد می تواند چهره ها را تشخیص دهد. نوزاد می تواند حالات چهره را تقلید کند و به صداهای آشنا پاسخ دهد. نوزاد در شش ماهگی می تواند صداها را تقلید کند. او می تواند والدین خود را تشخیص دهد، بین اجسام زنده و بی جان تمایز قائل شود. او می تواند فاصله را بر اساس اندازه اجسام قضاوت کند و نام آن ها  را تشخیص دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در نه ماهگی، فرزند شما باید بتواند حرکات و اعمال را تقلید کند. برای رشد جسمانی کودکی او باید کلمات ساده مانند “نه” را درک کند. او باید تشخیص دهد که اشیاء حتی اگر آن ها را نبینند هنوز وجود دارند. در این سن، آنها همچنین شروع به آزمایش واکنش ها نسبت به اقدامات خود می کنند. همانند پرتاب مکرر غذا روی زمین.

رشد جسمانی کودکی در یک سالگی

در یک سالگی، نوزاد شما باید بتواند صداهای حیوانات را تقلید کند یا  نام ها را با اشیا مرتبط کند.  در واقع  به آن اشیا وابستگی پیدا کند و ممکن است با والدین خود اضطراب جدایی ایجاد کند. در سن 18 ماهگی، آن ها باید بتوانند اعضای بدن را شناسایی کنند، مالکیت خود را داشته باشند. آن ها باید  بیان کنند و دستورالعمل ها را با دو یا چند مرحله دنبال کنند.

دوران کودکی و رشد جسمانی کودکی

رشد جسمانی کودکی

در دوران کودکی کودک شما باید مرحله حسی – حرکتی خود را که پیاژه توصیف می کند، به پایان برساند. به این معنی که آن ها می توانند یک فکر ابتدایی داشته باشند و بیان کنند. از 18 ماهگی، آن ها ماندگاری افراد و اشیاء را درک می کنند. آن ها قادر خواهند بود از ابزارهایی مانند استفاده از ظروف امروزی برای تغذیه خود استفاده کنند. یکی از مهمترین جنبه های رشد اولیه کودکی در سال های نوپا را در ادامه می گوییم. این است که آن ها احساس استقلال فزاینده ای پیدا می کنند، که اغلب می تواند ایمنی آن ها را در معرض خطر قرار دهد. آن ها همچنین نظم و انضباط را درک می کنند که چه رفتاری مناسب است. یا  چه چیزی مناسب نیست و مفاهیمی مانند لطفا و تشکر از شما را یاد می گیرند.

در سن دو سالگی، فرزند شما باید درک خوبی از احساسات و بیان آن ها داشته باشد. آن ها همچنین در رشد جسمانی کودکی جنبه های زندگی عادی را درک می کنند.  همانند خرید مواد غذایی، زمان شام، برنامه ها، زمان گفتن و خوانده شدن را درک خواهند کرد.

دوران پیش دبستانی و رشد جسمانی کودکی

کودکان پیش دبستانی یا سه تا شش ساله باید در مرحله قبل از عمل مدل پیاژه باشند. این بدان معناست که آن ها از مهارت های تصویرسازی و حافظه استفاده می کنند. آن ها مهارت های تعامل اجتماعی مانند بازی با سایر کودکان هم سن و سال خود را توسعه می دهند. آن ها دائماً توانایی های شناختی خود را آزمایش می کنند. ممکن است رفتاری مانند صحبت با بزرگسالان، دروغگویی و قلدری را نشان دهند. کودکان پیش دبستانی همچنین دارای دامنه توجه بیشتری هستند. شروع به یادگیری نحوه خواندن و پیروی از روال های ساختار یافته می کنند.

رشد جسمانی کودکی به سرعت رشد شناختی است

رشد جسمانی کودکی

رشد جسمانی کودکی به سرعت رشد شناختی است. اما اغلب برای والدین بیشتر قابل توجه است. شما می توانید با کمک به او در آزمایش محدودیت ها و افزایش قدرت کودک به او کمک کنید. کودکان با سرعت های متفاوتی رشد می کنند. موارد مختلف میانگین سنی را نشان می دهد. در این موارد کودک شما باید بتواند کارهای فیزیکی خاصی را انجام دهد.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا