سیلوسایبین تراپی چیست؟

سیلوسایبین تراپی یکی از انواع روش های درمانی جدید در روانشناسی است. همه ما باید برای آرامش و پیشرفت در زندگی بتوانیم روش های مشاوره ای مختلفی را تجربه کنیم. روان شناسان همیشه سعی می کنند راه حل های مختلفی برای پروسه درمانی اشخاص انتخاب کنند. هر چند که درمان ها می تواند با استفاده از دارو یا جلسات مشاوره باشد. قبل از این که یکی از سیلوسایبین تراپی یا روش های دیگر را انتخاب کنید راجع به مشاور خود تحقیق کنید. اکلکتیک تراپی یکی از روش های درمانی برای اختلالات روانی است. این روش درمان می تواند کمک بسیاری به افراد کند.

یکی از مواردی که همیشه مورد بررسی قرار می گیرد بحث ضربه های روانی در افراد است. در واقع این ضربه های روانی به گونه ای است که باعث اختلالات شخصیتی بسیاری می شود. یکی از این موارد اختلالاتی مثل افسردگی است. افسردگی یک نوع اختلال است که در افراد مختلف متفاوت است. علائم افسردگی می تواند شامل موارد و ویژگی های منحصر به فردی باشد. نحوه درمان آن اما می تواند به افراد کمک های بسیاری کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که سیلوسایبین تراپی چیست؟

سیلوسایبین تراپی و اختلالات در کودکان

یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روانی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با سیلوسایبین تراپی، صحبت کنیم.

اکلکتیک تراپی و سیلوسایبین تراپی

درمان التقاطی رویکردی است که از جهت گیری ها و تکنیک های نظری متعددی استفاده می کند. این یک رویکرد انعطاف پذیر و چند وجهی برای درمان است که به درمانگر اجازه می دهد تا از مؤثرترین روش های موجود برای رفع نیازهای هر مشتری استفاده کند. گاهی اوقات از آن به عنوان درمان چندوجهی یا یکپارچه نیز یاد می شود. در اوایل قرن بیستم، بسیاری از درمانگران به شدت به یک سبک درمانی پایبند بودند. در طول دهه گذشته، درمانگران بیشتری شروع به استخراج ایده ها از رویکردهای درمانی مختلف کردند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تحقیقات نشان می دهد که اکثر روان درمانگران امروزه اکلکتیک تراپی را انجام می دهند. یک نظرسنجی از متخصصان نشان داد که تنها 15٪ از یک مدل نظری استفاده می‌کنند و میانگین تعداد جهت‌گیری‌های مورد استفاده در عمل چهار بوده است.

انواع اکلکتیک تراپی و سیلوسایبین تراپی

تعدادی از انواع خاص درمان التقاطی نیز ظهور کرده است. در هر مورد، این رویکردها از طیف وسیعی از تکنیک ها به منظور رسیدگی به نیازهای منحصر به فرد فرد استفاده می کنند. برخی از این انواع عبارتند از:

درمان التقاطی مختصر

همانطور که از نام آن پیداست، این یک شکل کوتاه‌مدت از درمان التقاطی است که اغلب جنبه‌هایی از درمان‌های روان‌دینامیک و رفتاری شناختی را در بر می‌گیرد.  این در تعداد محدودی از جلسات، اغلب برای رسیدگی به یک مشکل خاص اعمال می‌شود. این رویکرد برای درمان PTSD با کمک به افراد برای معنا بخشیدن به تجربه آسیب زا و توسعه راهبردهای مقابله ای جدید استفاده شده است.

درمان شناختی- بین فردی

این رویکرد از جنبه‌های درمان شناختی رفتاری استفاده می‌کند تا به افراد کمک کند تا بفهمند افکارشان چگونه بر روابطشان تأثیر می‌گذارد.

درمان چندوجهی در سیلوسایبین تراپی

این نوع از عناصر تئوری یادگیری اجتماعی-شناختی استفاده می‌کند و تعدادی از تکنیک‌ها را از سایر درمان‌ها ادغام می‌کند. نیازهای خاص یک فرد با نگاه کردن به رفتار، عاطفه، حواس، تجسم ها، شناخت، روابط و سلامت جسمانی آنها ارزیابی می شود.

درمان فرانظری

این رویکرد بر درک مراحل و فرآیند ایجاد تغییر تمرکز دارد. با استفاده از این دانش، افراد می توانند روی دستیابی به اهداف خود، بهبود روابط و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود کار کنند.

تکنیک

در حالی که درمان التقاطی منعطف است، درمانگران با دقت یک برنامه عمدی و فردی برای هر مشتری بر اساس نیازهای منحصر به فرد آن فرد ایجاد می کنند. رویکردهای نظری که یک درمانگر التقاطی ممکن است از آن ها استفاده کند عبارتند از:

  • رفتار درمانی
  • درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)
  • درمان شخص محور

روان درمانی در مقابل سیلوسایبین تراپی

یک درمانگر همچنین تکنیک های خاصی را از درون آن رویکرد نظری انتخاب می کند. برخی از نمونه‌های این تکنیک‌ها عبارتند از مواجهه درمانی، حس درمانی، آرامش درمانی، درمان پذیرش و تعهد (ACT) و ذهن آگاهی. درمان التقاطی با چه کمکی می تواند کمک کند. درمان التقاطی می تواند برای کمک به افراد با طیف وسیعی از نیازها مورد استفاده قرار گیرد. برخی از شرایط و مشکلاتی که می تواند با موفقیت درمان کند عبارتند از:

  • اضطراب
  • اختلال دو قطبی
  • مشکلات مقابله و سازگاری
  • افسردگی
  • اختلالات اشتها
  • اختلالات شخصیت
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • مشکلات رابطه
  • لالی انتخابی
  • معضلات اجتماعی
  • فشار

فواید اکلکتیک تراپی یکی از روش های تراپی

اکلکتیک درمانی می تواند چندین مزیت مهم داشته باشد. این شامل:

رویکرد فردی

از آنجایی که این رویکرد به درمان بسیار سازگار است، درمانگر شما می تواند یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای خاص و منحصر به فرد شما طراحی کند.

مشارکت

استفاده از تکنیک‌های متعدد ممکن است به افراد کمک کند تا در روند درمانی بیشتر احساس علاقه و مشارکت داشته باشند.

انعطاف پذیری و سیلوسایبین تراپی

از آن جایی که درمانگر شما می‌تواند نیازهای شما را ارزیابی کند و رویکردها و تکنیک‌هایی را که فکر می‌کنند بیشترین کمک را به شما می‌کنند انتخاب کند، می‌توان برای رفع یک یا چند نیاز بین تکنیک‌ها جابجا شد. به عنوان مثال، درمان شما ممکن است شامل درمان فوبیا باشد، اما مشکلات ناشی از استرس مزمن را نیز برطرف کند.

سیلوسایبین تراپی چیست؟

این درمان همچنین به عنوان درمان با کمک سیلوسایبین شناخته می شود. سیلوسایبین تراپی شامل استفاده از یک ترکیب روانگردان است که بومی نوع خاصی از قارچ در یک محیط روان درمانی است. قارچ سیلوسایبین در عامیانه به عنوان “قارچ جادویی” یا “شوم” شناخته می شود و برای هزاران سال به عنوان یک ابزار معنوی و دارویی در میان جمعیت های بومی استفاده می شود.

یک جلسه سیلوسایبین تراپی چگونه به نظر می رسد؟

سیلوسایبین درمانی شامل مصرف مواد شیمیایی سیلوسایبین توسط بیمار در حین مراقبت از یک درمانگر است. بیمار در این محیط کنترل شده و امن به یک دوره روانگردانی می رود و درمانگر تجربه او را تسهیل می کند. این جلسه شش تا هشت ساعت طول می کشد که تمام مدت اثر دارو است. اگرچه در برخی شرایط، بیماران ممکن است بیش از یک بار از این ماده استفاده کنند. استاندارد کلی این است که سفر روانگردان یک بار اتفاق می افتد و گفتار درمانی استاندارد اغلب بعد از آن ادامه می یابد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هدف از سیلوسایبین تراپی این است که با استفاده از دوره روانگردان، به جای گذراندن ماه ها یا سال ها در گفتار درمانی به آرامی از طریق آن‌ها بر موانع عاطفی و مشکلات طولانی مدت تأثیر بگذارد.

بیایید به طور عمیق به درمان سیلوسایبین نگاه کنیم، از جمله اینکه چه کسی کاندید آن است، چه مزایا و خطراتی دارد و چگونه بفهمیم که آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر.

تاریخچه درمان با سیلوسایبین

برای بسیاری از مردم، تصور استفاده از یک داروی روانگردان برای درمان ممکن است چیزی ضد فرهنگ یا حاشیه ای به نظر برسد. درمان با سیلوسایبین تراپی هم توسط مؤسسات پزشکی بسیار قانونی مانند جانز هاپکینز مورد مطالعه و استفاده قرار می گیرد. در واقع، این دانشگاه جان هاپکینز بود که برای اولین بار در سال 2000، چندین دهه پس از ممنوعیت تحقیقات و درمان توسط کشورهای اروپایی در سال 1970، تأییدیه نظارتی را برای تحقیقات روانگردان دریافت کرد.

در سال 2006، اولین مقاله تحقیقاتی جانز هاپکینز در مورد تأثیر بلندمدت مثبت استفاده از سیلوسایبین در یک مطالعه درمانی منتشر شد.

تأثیر مثبت طولانی مدت برای بیماران با شرایط مختلف

در سال 2021، هاپکینز کمک مالی فدرال برای تحقیقات درمان روانگردان دریافت کرد، که در محدوده زمانی مشابهی بود که برخی از کشورها شروع به جرم زدایی از آن کردند. در حال حاضر، قوانینی در بیش از ده ایالت به تصویب رسیده است تا سیلوسایبین تراپی قانونی تر شود.  توجه به این نکته مهم است که جرم زدایی و استفاده از این ماده حول ارزش درمانی آن متمرکز است و بیشتر مکان هایی که اجازه آن را می دهند، آن را فقط در محیط های درمانی مجاز می دانند.

چه کسی می تواند درمان با سیلوسایبین تراپی کمک کند؟

سیلوسایبین درمانی عموماً برای افرادی استفاده می شود که مشکلاتی دارند که ممکن است نسبت به درمان های مرسوم مقاوم باشند. در زیر برخی از جمعیت هایی که نام می بریم که از درمان سیلوسایبین سود می برند.

بیماران مبتلا به یک بیماری مزمن

برای افراد مبتلا به سرطان، نشان داده شد که یک دوره سیلوسایبین تراپی به طور چشمگیری افسردگی و اضطراب آن‌ها را کاهش می دهد. اثرات طولانی مدت بود، به طوری که 60٪ تا 80٪ از گروه به بهبود علائم در طی شش ماه ادامه دادند. مطالعه دیگری که روی بیماران سرطانی انجام شد نشان داد که بیش از 80 درصد آن‌ها در طی شش ماه پس از درمان با یک دوز، همچنان احساس بهتری داشتند. افسردگی، اضطراب، و احساس ترس یا ناامیدی در مورد بیماریشان.

افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب

هم افسردگی و هم اضطراب می توانند شرایط جدی و ناتوان کننده ای باشند که باعث می شود افراد نتوانند به زندگی عادی روزمره خود ادامه دهند. برای بیمارانی که افسردگی آن‌ها قبلاً به درمان مقاوم بود، نتایج مطالعات متناسب است. یک مطالعه نشان داد که از هر 20 بیمار، 13 نفر بهبودی را تجربه کردند و برای چهار نفر از آن‌ها، افسردگی رو به بهبودی رفت. در مورد بیماران مبتلا به اضطراب، یک متاآنالیز بیان کرد که به طور کلی، 65 درصد از بیماران اضطراب کمتری را پس از  سیلوسایبین تراپی حال بهتری را تجربه کردند. واضح است که سیلوسایبین درمانی پتانسیل کاهش علائم افسردگی و اضطراب را دارد.

بیماران PTSD

علائم اختلال استرس پس از سانحه می تواند تا سال ها پس از یک رویداد آسیب زا باقی بماند و می تواند تمام جنبه های زندگی را مختل کند. سیلوسایبین برای استفاده در بیماران مبتلا به PTSD با نتایج مثبت مورد مطالعه قرار گرفته است.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا