سرماخوردگی در دوران بارداری و سقط جنین

به صورت کلی سرماخوردگی برای همه ما به وجود آمده است. خیلی از اوقات مشکلی خاصی هم برای کسی به وجود نمی آید. اما بعضی از مواقع همین سرماخوردگی برای افراد باردار می تواند خطرناک باشد. یکی از علت هایی که این موارد در دوران بارداری خطرناک است به خاطر خطر سقط جنین است. سقط جنین می تواند فشار های روانی را به مادر وارد کند. گاهی اوقات شاید برایتان جالب باشد که سقط جنین ممکن است به علت اختلالات روانی باشد. اما اگر همسر شما مجبور به این کار باشد شما باید همراه او باشید.

بنابراین برقراری ارتباط چه برای زندگی شخصی و چه موفقیت کاری مهم است. اما آیا ارتباطات در با همسرتان بعد ازدواج نیز همین گونه است؟ آیا می توان در ازدواج هم ارتباط درستی ایجاد کرد؟ خیلی از افراد فکر می کنند همین که یک نفر را دوست دارند یعنی می توانند با تو ارتباط برقرار کنند. این گونه افراد معمولاً ازدواج را آسان می گیرند. روان شناسان می گویند که ازدواج مهم ترین و حساس ترین اتفاق زندگی هر فردی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که سرماخوردگی در دوران بارداری و سقط جنین چگونه است؟

روابط افراد بعد از ازدواج با همسرشان و سرماخوردگی در دوران بارداری

سرماخوردگی در دوران بارداری و سقط جنین

افراد ممکن است در روابط خود چه دوستانه و چه کاری شکست  بخورند. نکته مهم اما کنار آمدن با این گونه شکست ها است. وقتی که فردی در این گونه روابط شکست بخورد با میزان کم و زیاد ممکن است دچار آسیب های روانی شود. دقیقا در این جا است که فرد برای صحبت کردن با شخصی دیگر نیازمند برقراری ارتباط است. حال این ارتباط می تواند با دوست آن فرد باشد یا این که او با همسر خود صحبت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با سرماخوردگی در دوران بارداری و سقط جنین صحبت کنیم.

مقابله با چالش های سقط جنین

برای یک پدر  چالش‌های بزرگ‌تر از مقابله با سقط جنین همسرش وجود ندارد. در حالی که شریک زندگی شما در مواجهه با سقط جنین چالش های فیزیکی و عاطفی بزرگی را تجربه خواهد کرد. اما پدران نیز از دست دادن کودک را احساس می کنند.

سقط جنین چیست؟

تعریف ساده سقط جنین پایان خود به خودی بارداری است. سقط جنین حدود 25 درصد از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولا بین چهار تا شش هفته اتفاق می افتد.

سقط جنین تقریباً همیشه قبل از هفته سیزدهم بارداری اتفاق می افتد. اما حدود 1 درصد از سقط های بارداری بعد از هفته سیزدهم اتفاق می افتد. احتمال سقط جنین به علت سرماخوردگی در دوران بارداری  بیشتر از بارداری های عادی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

سقط جنین به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. حدود نیمی از آن ها به دلیل ناهنجاری های جنین یا جفت از جمله مشکلات کروموزومی است. گاهی اوقات تخمک در محل نامناسبی می‌چسبد که منجر به سقط جنین زودرس می‌شود. اغلب اوقات، سقط جنین کاملاً خارج از کنترل مادر باردار اتفاق می افتد.

اما چه از نظر جسمی و چه از نظر احساسی، سقط جنین بسیار بیشتر از تعریف علمی است. روی زوجی که سقط جنین را تجربه می کنند، تأثیرات سرماخوردگی در دوران بارداری، عاطفی و روحی قوی وجود دارد.

چند نکته ای که درباره سقط جنین نمی دانستید

سرماخوردگی در دوران بارداری و سقط جنین

اثرات مشترک

سقط جنین می تواند به طرق مختلف بر شما و همسرتان در آینده تأثیر بگذارد.

اثرات جسمی

برای مادر، یکسری عوارض دردناک و ناخوشایند سقط جنین وجود دارد. معمولاً خونریزی واژینال قابل توجه و از بین رفتن لخته های بزرگ وجود خواهد داشت. این به خودی خود برای مادر و شریک زندگی اش کمی ناراحت کننده است.

آیا سرماخوردگی در دوران بارداری، می تواند باعث سقط جنین شود؟

زمستان فصل سردی است و جلوگیری از ابتلا به ویروس در آن ماه ها دشوار است. اگر باردار هستید، آیا باید به خصوص در مورد ویروس های رایج زمستانی نگران باشید؟ آیا سرماخوردگی،

به نوزاد آسیب برساند یا باعث سقط جنین شود؟ در زیر بیشتر بدانید

خطر سقط جنین

اگر چه ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا مطمئناً می‌توانند باعث ناراحتی شما شوند (به خصوص اگر باردار هستید و مصرف برخی داروها ممنوع است)، احتمالاً باعث سقط جنین نمی‌شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در طول همه‌گیری آنفولانزای 1918، ویروس آنفولانزا به وضوح نقشی در سقط جنین ایفا کرد. تصور می‌شود که از هر 10 زن باردار، یک نفر در طول آن زمان سقط جنین زودهنگام داشته است. بیش از آن‌ چه که احتمال وقوع آن در نظر گرفته می‌شود.

یک قرن بعد، مروری بر 100 مطالعه درباره سرماخوردگی در دوران بارداری نشان داد که به ویژه زمانی که زنان باردار دچار عوارض آنفولانزا می‌شوند، در معرض خطر سقط جنین، مرده‌زایی و زایمان زودرس هستند.

تب در دوران حاملگی

سرماخوردگی در دوران بارداری و سقط جنین

داشتن تب در دوران بارداری (دمای بالاتر از 100 درجه فارنهایت) با افزایش خطر سقط جنین مرتبط است. در حالی که شما بیمار هستید به یاد داشته باشید: همیشه قبل از مصرف هر قرص بدون نسخه در دوران بارداری از پزشک خود بپرسید. زیرا بسیاری از آن ها مانند سودافد (شبه دوافدرین)، دیکویل (استامینوفن، دکسترومتورفان، فنیل افرین)، آلو (ناپروکسن)، ادویل (ایبوپروفن)، موترین (موترین) ایبوپروفن)، بایر (آسپرین) و اکسدرین (آسپرین، پاراستامول، کافئین) بی خطر در نظر گرفته نمی شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

توجه به این نکته مهم است که آنفولانزا نگرانی های دیگری را برای افراد باردار به همراه دارد. برای مثال، در طول همه‌گیری آنفولانزای H1N1 (آنفولانزای خوکی) در سال 2009، افرادی که مبتلا به سرماخوردگی در دوران بارداری شده‌اند، دچار مشکلاتی شده اند. آن ها خطر زایمان زودرس (زایمان نوزاد قبل از 37 هفته)، مرگ نوزاد و پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه را افزایش می‌دهند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، افراد مبتلا به سرماخوردگی در دوران بارداری نیز در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس هستند. در حالی که احتمال افزایش میزان سقط جنین وجود دارد، اطلاعات قطعی در مورد خطر سقط جنین و COVID-19.5 وجود ندارد.

واکسن آنفولانزا

واکسیناسیون آنفولانزا به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و به نظر نمی رسد خطری در رابطه با سقط جنین داشته باشد. هم CDC و هم کالج آمریکایی زنان و زایمان واکسن آنفولانزا را برای همه افراد باردار در هر مقطعی از بارداری توصیه می کنند.

این واکسن نه تنها از افراد باردار بلکه از نوزادان آن ها نیز محافظت می کند که با محافظت در برابر ویروس آنفولانزا به دنیا می آیند.

واکسن کووید 19

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط CDC و اداره غذا و داروی ایالات متحده در مورد واکسن کووید «هیچ نگرانی ایمنی برای افراد باردار که واکسینه شده‌اند یا برای نوزادانشان شناسایی نکردند».

مطالعات حیوانی نیز هیچ پیامد نامطلوبی را در حیوانات باردار یا فرزندان آنها نشان نداده است. بر اساس این شواهد، CDC توصیه می‌کند که افراد مبتلا به سرماخوردگی در دوران بارداری واکسن COVID-19 را دریافت کنند تا در برابر عفونت و بیماری‌های شدید احتمالی محافظت شوند.

علائم سرماخوردگی در دوران بارداری

سرماخوردگی، آنفولانزا و COVID-19 همگی می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند، حتی اگر توسط ویروس های مختلف ایجاد شوند. علائم ممکن است شامل تب، خستگی، بدن درد و سرفه خشک باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با سرماخوردگی، فرد بیشتر به رینوره (گرفتگی و آبریزش بینی) مبتلا می شود. علاوه بر این، سرماخوردگی معمولاً این پتانسیل را ندارد که منجر به مشکلات جدی تری شود که منجر به بستری شدن در بیمارستان شود، مانند ذات الریه یا عفونت های باکتریایی شدیدتر.

علائم متفاوت انواع سرماخوردگی در دوران بارداری

سرماخوردگی در دوران بارداری و سقط جنین

با آنفولانزا یا COVID-19، علائم ممکن است به طور ناگهانی بروز کنند و معمولاً شدیدتر از علائم سرماخوردگی هستند. تنها بر اساس علائم شما، پزشک شما ممکن است در تشخیص سرماخوردگی از آنفولانزا یا COVID-19 مشکل داشته باشد.  زیرا آن ها بسیار شبیه هستند. با این حال، برای تشخیص بین آن ها و تعیین درمان مناسب می توان آزمایشاتی انجام داد.

عوامل خطر

اگر چه هر کسی می تواند به ویروس مبتلا شود، عفونت های ویروسی در میان جمعیت های زیر شایع تر است:

  • افرادی که باردار هستند
  • افراد مسن تر
  • فرزندان
  • افراد مبتلا به بیماری های مزمن پزشکی، مانند آسم یا بیماری قلبی

عوارض سرماخوردگی در دوران بارداری

خوشبختانه اکثر افرادی که به آنفولانزا مبتلا می شوند پس از چند روز بهبود می یابند. با این حال، برخی از افراد به ذات الریه، یک عفونت جدی ریه که گاهی اوقات می تواند کشنده باشد، مبتلا می شوند. سایر عفونت های تنفسی نیز می تواند ناشی از آنفولانزا باشد، از جمله برونشیت و سینوزیت.

آنفولانزا همچنین می‌تواند منجر به عفونت گوش شود (گوش میانی به مجرای تنفسی متصل است) و بیماری‌های دیگر را تشدید کند.

جلوگیری از سرماخوردگی در دوران بارداری

برخی از اقدامات کلیدی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت ویروسی انجام دهید. علاوه بر واکسن زدن، از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید، دست‌های خود را به طور مکرر حداقل به مدت 20 ثانیه بشویید، از دست زدن به چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید و چیزهایی را که زیاد لمس می‌کنید (مانند تلفن، رایانه) ضدعفونی کنید.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا