زندگی هدفمند سالم و عاقلانه است

همه ما در زندگی خود هدف یا اهدافی را داریم. اما نکته ای که با ما همراه است این می باشد که احساس هدف با زندگی طولانی تر، سالم تر و شادتر همراه است. به عبارتی می توان گفت که با داشتن هدف، شما می توانید زندگی با سلامت بیشتری داشته باشید. هدف می تواند شما را در مسیر پیشرفت پیش ببرد. اما چگونه می توان گفت که زندگی هدفمند سالم و عاقلانه است. ما در ادامه این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده به بررسی این مسئله می پردازیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

زندگی هدفمند سالم و عاقلانه است

زندگی هدفمند سالم و عاقلانه است

این ایده که سالم بودن، ثروتمند بودن و عاقل بودن کلید خوشبختی است، سنت دیرینه ای دارد و در واقع عنوان یک برنامه تلویزیونی بریتانیایی بود که در اواسط دهه 90 پخش شد، بر اساس بخشی از این نقل قول که شروع می شود: ” زود خوابیدن و زود بیدار شدن.» بنابراین، هر یک از این عوامل کلیدی به تنهایی برای تقویت رفاه کافی نیست.

تیمی از محققان بریتانیایی اخیراً این ایده را تغییر داده اند. اندرو استپتو و دیزی فانکورت (2019) از دانشگاه کالج لندن، طیف وسیعی از تأثیرات احتمالی بر رفاه را مورد بررسی قرار دادند و به طور مستقل نقش عواملی مانند سلامت، درآمد، مشارکت فرهنگی و روابط اجتماعی را طی یک دوره چهار ساله در یک بخش بزرگ بررسی کردند. نمونه‌ای از بزرگسالان 50 سال و بالاتر که در بریتانیا زندگی می‌کنند، همانطور که مشخص است، شادی ممکن است صرفاً با سلامتی، “عقل” یا درآمد مرتبط نباشد، بلکه به این باور که زندگی شما هدفی دارد، مرتبط است.

بریتانیا، همراه با تعدادی از کشورهای دیگر، ارتقای رفاه در میان شهروندان خود را در اولویت قرار داده است. در این زمینه، این سوال که آیا افراد احساس می کنند که زندگی آنها هدفمند است، به یکی از شاخص های کلیدی این وضعیت سلامت روانی مثبت تبدیل شده است. همانطور که استپتو و فانکورت خاطرنشان می کنند، “احساس این که افراد در یک زندگی معنادار و با ارزش زندگی می کند، جزء کلیدی بهزیستی ذهنی و شکوفایی انسان است و به طیفی از عوامل اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی مرتبط است.”

احساس هدف در طول زمان

مطالعات قبلی نشان داده است که احساس هدف در طول زمان به زندگی طولانی‌تر، ایجاد ناتوانی‌های مرتبط با سن کمتر، نرخ پایین‌تر بیماری‌های قلبی عروقی و سبک زندگی سالم‌تر مربوط می‌شود، اما لزوماً از نمونه‌هایی از افراد مسن استفاده نمی‌شود. برای این که بدانیم زندگی هدفمند سالم و عاقلانه است همه سنین بررسی می شوند. استپتو و فانکورت معتقدند که احساس می‌کنید زندگی شما در این مرحله معنا پیدا می‌کند، «ممکن است در سنین بالاتر که روابط اجتماعی و عاطفی اغلب از هم گسیخته می‌شود، مشارکت اجتماعی کاهش می‌یابد و مشکلات سلامتی ممکن است گزینه‌های شخصی را محدود کند، مهم باشد.»

پس برای تمرکز بر روی نمونه بزرگسالان مسن‌تر، آنها از مجموعه داده‌های گسترده موجود در مطالعه انگلیسی طولی پیری (یا “ELSA”) استفاده کردند، که بر روی نمونه بیش از 7300 شرکت‌کننده که در شش نوبت آزمایش شدند، تمرکز کردند. سن آنها بین 50 تا 90 سال با میانگین 67 سال بود. ویژگی منحصر به فرد این مطالعه خاص، علاوه بر تمرکز بر عوامل هدف زندگی در یک نمونه مسن تر، همچنین استفاده از سؤالات موجود در ELSA در مورد رتبه بندی افراد از نحوه گذراندن وقت خود به صورت روزانه بود.

اینجا جایی است که مؤلفه «حکمت» به تصویر می‌آید. محققانی که حکمت را مطالعه می کنند، آن را در اصل شامل یک جزء بین فردی می دانند. افراد عاقل در این دیدگاه وقت خود را با افراد دیگری می گذرانند که به نوبه خود برای بودن با آنها ارزش قائل هستند. بنابراین، مشارکت گسترده در فعالیت‌های انفرادی نشان می‌دهد که فرد یا ارزش کمی برای بودن با افراد دیگر قائل است یا کسی نیست که مردم به دنبال گذراندن وقت با او هستند. علاوه بر این، آنها در مورد میزان مشارکت در هنر برای ارزیابی مؤلفه خرد دخیل در قدردانی از جنبه های فرهنگ سؤال کردند.

حس هدف با رتبه بندی

ما می خواهیم به بررسی تحقیقی در ارتباط با این که زندگی هدفمند سالم و عاقلانه است بپردازیم. در این آزمایش شرکت کنندگان حس هدف خود را در زندگی با رتبه بندی در مقیاس 0 تا 10 ارزیابی کردند که تا چه اندازه احساس می کنند کارهایی که در زندگی انجام می دهند ارزشمند هستند. میانگین در این نمونه 7.4 بود که اکثر شرکت کنندگان بین 5.2 تا 9.7 امتیاز داشتند. سپس این امتیازات مبنایی برای طبقه‌بندی شرکت‌کنندگان به پنج دسته از پایین‌ترین به بالاترین قرار گرفت. پس به تیم تحقیقاتی اجازه داد تا آنها را در استفاده روزانه از زمان و چندین معیار سلامت و رفتار سالم و سایر متغیرهای کلیدی مقایسه کنند.

یافته‌های آزمایش‌های پایه نشان داد که افرادی که رتبه‌بندی هدف بالاتری داشتند، بیشتر در یک رابطه نزدیک بودند. روابط نزدیک‌تری داشتند و با دوستان خود تماس بیشتری داشتند. به‌علاوه، رتبه‌بندی هدف زندگی مربوط به تعلق به سازمان‌های اجتماعی بیشتر، مانند باشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی، یا مراکز مذهبی، صرف زمان بیشتر برای انجام کارهای داوطلبانه و احساس تنهایی کمتر بود. افراد بسیار هدفمند نیز بیشتر درگیر فعالیت های فرهنگی بودند، مانند لذت بردن از هنر (رفتن به کنسرت، گالری و موزه). با گذشت زمان، این افراد هدفمند از نظر اجتماعی و فرهنگی بیشتر از افرادی که در رتبه‌بندی ارزش زندگی پایین‌تر بودند، مشارکت داشتند. انبوهی از روابط مثبت دیگر با این احساس اولیه وجود داشت که زندگی با ارزش است، از جمله سلامتی بالاتر و یا کم بودن احساسات منفی مزمن.

البته احسایات دیگری هم دید می شود. داشتن یک زمان راحت تر با فعالیت های روزانه، مانند حمام کردن و لباس پوشیدن، و تجربه کمتر درد مزمن.

مزایای مهم زندگی هدفمند

ما می خواهیم به بررسی این مطلب بپردازیم که زندگی هدفمند سالم و عاقلانه است. اما در آزمایش انجام شده متخصصان رتبه بندی در مقیاس علائم افسردگی نیز بهتر بود. در واقع، حتی عملکرد دست‌گیر و سرعت راه رفتن آنها در گروه‌های هدف بالا سالم‌تر بود. تمام این مزایا در طول چهار سال مطالعه ادامه یافت. به نظر می رسد که سالم ماندن، در گروه با هدف بالا در زندگی، با حفظ سبک زندگی سالم تر مرتبط باشد. این شرکت کنندگان میوه و سبزیجات بیشتری خوردند، گفتند که خوب می خوابند (زود به رختخواب می روند و کیفیت خواب زیادی دارند) و کمتر سیگار می کشند.

در طول دوره مطالعه، آنها به عادات سالم خود ادامه دادند، و حتی برخی از آنها با توجه به توصیه های بسیاری از دوستان خود، احتمال بیشتری داشت که این کار را انجام دهند. علاوه بر این، افرادی که دارای رتبه‌بندی زندگی هدفمند بالا بودند، در انواع معیارهای بهداشتی عینی، از جمله نشانگرهای بیماری قلبی عروقی، امتیاز بهتری کسب کردند.

اکنون با توجه به رفتاری‌ترین معیار، یعنی زمانی که در فعالیت‌های مختلف در طول روز صرف می‌شود، شرکت‌کنندگان ارزشمند گزارش کردند که در روز قبل زمان بیشتری را با دوستان خود سپری کرده‌اند، پیاده‌روی یا ورزش کرده‌اند، و داوطلبانه بوده‌اند. آنها زمان کمتری را صرف تماشای تلویزیون کردند. در واقع، افرادی که رتبه‌بندی کم ارزشی داشتند، دو برابر بیشتر از افرادی که رتبه‌بندی هدف بالایی داشتند، زمان بیشتری را به تنهایی سپری کردند.

زندگی بهتر و ثروت

ما می دانیم که زندگی هدفمند سالم و عاقلانه است. این امر حتی باعث ثروت هم می شود. در مورد ثروت، شرکت‌کنندگانی که ارزش زندگی را داشتند، ساعت‌های بیشتری کار کردند. و درآمدهای بالاتری داشتند (حداقل قبل از سن بازنشستگی)، یک مزیت ثروت که بدون توجه به وضعیت کاری در طول چهار سال مطالعه باقی ماند. ما اکنون در مورد سبک زندگی سالمندان بسیار هدفمند در این مطالعه می دانیم، اما در مورد بهزیستی آنها چطور؟ همان‌طور که استپتو و فانکورت پیشنهاد می‌کنند، «احساس ارزشمند بودن زندگی یکی از مؤلفه‌های eudemonia است [یعنی. احساس انرژی از زندگی]. همچنین با بهزیستی لذت‌گرا (احساس شادی یا غم) و با بهزیستی ارزیابی‌کننده (رضایت از زندگی) مرتبط است. و این جنبه‌ها با هم به بهزیستی ذهنی کلی کمک می‌کنند.

زندگی هدفمند، به عبارت دیگر، زندگی شاد است. همانطور که این می دانید مطالعه نکاتی را نشان داد. ممکن است این زندگی باشد که از طریق مسیرهای روابط اجتماعی، رفتار سالم و مشارکت در دنیای خارج از خانه خود باعث شادی بیشتر می شود. محققان می توانند نتیجه بگیرند که خود هدف لزوماً باعث بهبود نتایج شده است. با این حال، نویسندگان این مطالعه با بازگشت به سوال نقش رفاه، توانستند سهم شاخص‌های اقتصادی را در رشد مثبت هدفمند آزمایش کنند. علاوه بر این، از آنجایی که بسیاری از تداعی‌ها مستقل از سطوح اولیه هدفمندی رخ داده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که لازم نیست در طول زندگی خود احساس کنید که هدفی ندارید.

همانطور که می بینید، تحقق واقعاً از این باور ناشی می شود که کاری که انجام می دهید واقعاً مهم است. و این اعتقادی است که هر چقدر هم که دیر شروع کنید، می توانید باز هم به دست آورید.

نگاه آخر بر زندگی هدفمند

در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی این مطلب پرداختیم که زندگی هدفمند سالم و عاقلانه است. این مفهوم را می توان با آزمایشی در وسعت بالا در این مقاله مشاهده کرد. اگر می خواهید زندگی شادی داشته باشید با متخصصان ما در مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

منابع
وبسایت psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا