زندگی با اختلال شخصیت مرزی چگونه است؟

اختلال شخصیت مرزی (BPD) یک وضعیت سلامت روانی است که اغلب به اشتباه درک می شود و بر خلق و خو، رفتار، تصور از خود و روابط شما تأثیر می گذارد. مردم اغلب اختلال شخصیت مرزی (BPD) را با سایر اختلالات سلامت روان، مانند اختلال دوقطبی و اختلال هویت تجزیه ای (که قبلاً اختلال شخصیت چندگانه نامیده می شد) اشتباه می گیرند. BPD ممکن است با ننگ و سوء تفاهم قابل توجهی همراه باشد. همچنین گاهی اوقات با سایر بیماری های روانی همراه است که می تواند تشخیص آن را دشوار کند. در این نوشته از همکده می خواهیم بدانیم زندگی با اختلال شخصیت مرزی چگونه است؟ اگر با این اختلال دست و پنجه نرم می کنید می توانید با مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی در همکده با ما همراه شوید.

اختلال شخصیت مرزی چیست؟

داشتن BPD معمولاً با بی ثباتی همراه است: در روابط، در تصویر از خود و احساسات. اغلب، این بی ثباتی ناشی از ترس از رها شدن است. BPD یک اختلال شخصیت خوشه B است. اختلالات در این خوشه بر احساسات و روابط فرد تأثیر می گذارد و منجر به رفتارهایی می شود که دیگران آن را افراطی یا غیرمنطقی می دانند. سایر اختلالات خوشه B شامل اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت ضد اجتماعی است. در میان افراد مبتلا به BPD، رفتارهای تکانشی و بالقوه آسیب‌رسان به خود رایج است. خودآزاری و افکار و اعمال خودکشی نیز رایج است. هدف از درمان ها کمک به مدیریت این احساسات شدید و کاهش پریشانی است تا کمتر اتفاق بیفتد.

فرد مبتلا به BPD اغلب می تواند احساسات شدیدی را تجربه کند که می تواند منجر به رفتارهایی شود که دیگران آن را افراطی یا غیرمنطقی می دانند. آنها اغلب یک الگوی چندگانه دارند:

  • از دست دادن شغل
  • جدایی و طلاق
  • دوری از اعضای خانواده
  • سایر مشکلات رابطه

تروما و ژنتیک دو علت اصلی بالقوه BPD هستند. زندگی با اختلال شخصیت مرزی می تواند سخت و چالش برانگیز باشد. در حالی که هیچ “درمانی” برای BPD وجود ندارد، بسیاری از افراد مبتلا به این عارضه به سمت بهبودی می روند، به این معنی که علائم آنها شدت کمتری پیدا می کند تا جایی که دیگر معیارهای تشخیصی را برآورده نمی کنند.

آیا BPD واقعا یک “اختلال شخصیت” است؟

اصطلاح “اختلال شخصیت” بحث برانگیز است و بسیاری از مردم (از جمله پزشکان) این برچسب را رد می کنند. این به این دلیل است که خود این اصطلاح می تواند انگ باشد. این می تواند ناراحت کننده باشد که به شما گفته شود اختلال سلامت روان بخشی از شخصیت شماست. افراد مبتلا به این عارضه ممکن است احساس کنند که احساسات و اعمال BPD پاسخی منطقی به تجربیات دشوار زندگی است و نقصی در شخص یا شخصیت آنها نیست. زندگی با اختلال شخصیت مرزی می تواند با مدیریت خوب به سمت و سوی مثبتی برود.

با در نظر گرفتن این دیدگاه، متخصصان سلامت روان باید به جای تعیین اینکه مشکلی در فرد وجود دارد، علت اساسی پاسخ های عاطفی فرد را در نظر بگیرند. در حالی که افراد در مورد برچسب “اختلال شخصیت” اختلاف نظر دارند، داشتن یک نوع برچسب می تواند به عنوان یک راه مفید برای دسترسی به پشتیبانی عمل کند. و برخی از افراد احساس می کنند که داشتن تشخیص BPD برای درک و توضیح تجربیات خود، هم برای خود و هم برای افراد اطرافشان مفید است.

زندگی با BPD می تواند با چالش هایی همراه باشد. با این حال، راه هایی وجود دارد که می توانید یاد بگیرید که با آن کنار بیایید و روابط خود را بهبود بخشید.

زندگی با اختلال شخصیت مرزی چگونه است و چطور بر زندگی شما اثر می گذارد؟

اگر اختلال شخصیت مرزی دارید، اغلب ممکن است احساسات شدیدی را تجربه کنید که در کنترل آنها مشکل دارید. به عصبانی ترین خشم یا شدیدترین ستایشی که تا به حال احساس کرده اید فکر کنید. افراد مبتلا به BPD می توانند تحت تأثیر احساسات قوی قرار بگیرند. کنترل احساسات نه تنها دشوار است، بلکه می توانند بر نحوه عملکرد شما تأثیر بگذارند که ممکن است بعداً پشیمان شوید. این می تواند احساس آسیب عاطفی به شما بدهد و عمیقاً بر عزت نفس شما تأثیر بگذارد. فقدان خودکنترلی چیزی است که معمولاً BPD را تعریف می کند و می تواند به روابط شخصی شما آسیب جدی وارد کند.

دیگران ممکن است از شما دوری کنند یا بگویند که نمی توانند در کنار شما باشند به دلیل کارهایی که انجام می دهید و به نظر آنها نامناسب یا آزاردهنده است. افراد مبتلا به BPD اغلب از رها شدن یا تنها شدن می ترسند. در اینجا برخی از افکار و رفتارهای رایج افراد مبتلا به BPD آورده شده است:

  • تفکر سیاه و سفید، که به آن تقسیم می گویند، که در آن فکر می کنید افراد یا موقعیت ها خوب یا بد هستند، بدون هیچ میانجی.
  • فکر می کنید که دوستان یا شرکا شما را ترک خواهند کرد، بنابراین ابتدا باید آنها را رد کنید
  • بسیار ناامید شدن از دیگران
  • تغییر شغل، اهداف، برنامه ها و سرگرمی ها
  • ترک کردن قبل از شکست
  • احساس می کنید که هیچ کس نمی تواند شما را درک کند
  • داشتن افکار خودزنی یا خودکشی

زندگی با اختلال شخصیت مرزی و رفتار های خودآزاری

افراد مبتلا به BPD که تحت درمان قرار نمی گیرند ممکن است رفتارهای خودآزاری داشته باشند، از جمله:

  • مصرف مواد
  • بیش از توان خود خرج می کنند
  • رانندگی بی پروا
  • رابطه جنسی با چندین شریک زندگی که برای خود یا دیگران مضر است
  • پرخوری

اگر با BPD زندگی می کنید، ممکن است با بیماری روانی دیگری نیز زندگی کنید، از جمله:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • اختلال دو قطبی
  • اختلالات اشتها

چالش های روزانه و نحوه غلبه بر آنها

اگر زندگی با اختلال شخصیت مرزی دارید، چالش های خاصی وجود دارد که ممکن است اغلب با آن مواجه شوید. در اینجا برخی از مشکلات احتمالی و نحوه حل آنها وجود دارد.

ترس از رها شدن

یکی از علائم BPD ترس از رها شدن است. این بدان معنی است که شما همیشه در شرایطی که ممکن است احساس کنید کنار گذاشته شده اید، در حالت آماده باش هستید. برای مثال، می‌گویند دوستی ناهار را لغو می‌کند، یکی از شریک‌هایش مشغول کار است، یا متوجه می‌شوید که همسایه‌ای شما را به آخرین گردهمایی خود دعوت نکرده است. بسیاری از افراد ممکن است از این مسائل شانه خالی کنند، اما افراد مبتلا به BPD ممکن است احساسات شدید رها شدن را تجربه کنند که ممکن است آنها را تحت تاثیر قرار دهد تا اقدامات شدیدی را از روی آسیب و عصبانیت انجام دهند

. به عنوان مثال، آنها ممکن است رابطه خود را با دوستی که ناهار را لغو کرده است، پایان دهند، با شریک زندگی خود به خاطر صرف زمان کمتر با او دعوا کنند، یا با عصبانیت چیزی به همسایه خود بگویند. این تعاملات ممکن است به طغیان تبدیل شود. اگر احساسات و موقعیت هایی از این قبیل را تجربه می کنید، درمانی مانند رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) را در نظر بگیرید، نوعی روان درمانی که به افراد مبتلا به BPD کمک می کند. با آن، می توانید یاد بگیرید که چگونه ناراحتی را بهتر تحمل کنید و چیزهایی را بپذیرید که نمی توانید کنترل کنید – مانند برنامه کاری شریک زندگی خود یا لیست مهمانان همسایه. با DBT می توانید یاد بگیرید که احساساتی را که زمانی که احساس می کنید رها شده اید ظاهر می شوند، تنظیم کنید.

تفکر سیاه و سفید در زندگی با اختلال شخصیت مرزی

یکی دیگر از علائم، تفکر سیاه و سفید است. به عنوان مثال، ممکن است فکر کنید همه مردم خوب یا بد هستند، یک ایده کاری یا عالی است یا یک ایده به درد نخور. زمانی که متوجه شدید که در فکر افراطی هستید، از کلماتی مانند «همیشه» یا «هرگز» و «گذر» و «شکست» اجتناب کنید. در عوض، در نظر داشته باشید که شرایط را با استفاده از کلماتی مانند «شاید»، «گاهی اوقات»، «سازش» و «همکاری» مجدداً تنظیم کنید، یا به سادگی به خودتان اجازه دهید که بگویید، «من پاسخ را نمی‌دانم». درمان شناختی رفتاری (CBT) نوع دیگری از روان درمانی است که ممکن است به شما کمک کند:

  • تفکر تحریف شده را مرتب کنید
  • حل مشکل در شرایط سخت
  • یاد بگیرید که طرز فکری انعطاف پذیرتر اتخاذ کنید
  • اعتماد به نفس در توانایی های خود را توسعه دهید

به این دلایل، CBT واقعا می تواند به تفکر سیاه و سفید کمک کند.

مشکلات سلامتی مزمن در زندگی با اختلال شخصیت مرزی

بر اساس تحقیقات منبع معتبر، افراد مبتلا به BPD ممکن است مشکلات سلامتی مزمن نیز داشته باشند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • آرتروز
  • چاقی

دانشمندان مطمئن نیستند که ارتباط بین BPD و اختلالات مزمن سلامتی کجاست. با این حال، اگر BPD دارید، مراقبت از سلامتی شما ضروری است. این شامل مراجعه مکرر به پزشک مراقبت های اولیه و مدیریت هر گونه بیماری مزمن یا درد مزمن است. یک متخصص مراقبت های بهداشتی همچنین می تواند به شما در ایجاد یک برنامه غذایی و برنامه های ورزشی که برای نیازهای شما کار می کند کمک کند.

چگونه با استرس مقابله کنیم؟

تحقیقات نشان داده است که استرس می تواند منجر به بروز علائم و افزایش شرایط زندگی با اختلال شخصیت مرزی شود. به همین دلیل است که در صورت داشتن BPD، یادگیری مدیریت و توجه ویژه به عوامل استرس زا برای شما بسیار مهم است. برخی از درمان ها، مانند DBT، ممکن است به شما در مدیریت استرس کمک کند. علاوه بر جستجوی درمان، این نکات را برای رهایی از استرس در نظر بگیرید.

  • برای ردیابی خلق و خوی خود یک دفتر خاطرات داشته باشید و برای تسکین استرس به یادداشت روزانه بپردازید.
  • محرک های خود را بشناسید و یک استراتژی برای دریافت حمایت داشته باشید، مانند تماس با یک دوست یا درمانگر.
  • یک جعبه مراقبت ایجاد کنید که می توانید در مواقع استرس زا به آن مراجعه کنید. این می تواند شامل موسیقی مورد علاقه شما، یک کتاب یا شعر الهام بخش، یک توپ استرس، یک پتو یا تی شرت باشد که به شما آرامش می دهد و یک شمع معطر.
  • برای پیاده روی یا تنفس در هوای تازه طبیعت بیرون بروید.
  • مطمئن شوید که ورزش زیادی انجام می دهید، که اندورفین را فراهم می کند که به طور طبیعی می تواند استرس را کاهش دهد.

نگاه نهایی بر شخصیت مرزی

زندگی با اختلال شخصیت مرزی می تواند سخت و چالش برانگیز باشد. چشم انداز شما از BPD ممکن است به شدت وضعیت شما و همچنین هر شرایطی که دارید بستگی داشته باشد. همچنین بستگی به درمان هایی که استفاده می کنید، چقدر خوب کار می کنند، و اینکه آیا به برنامه درمانی خود پایبند هستید یا خیر. مطالعات منبع معتبر نشان می دهد که اکثر افراد مبتلا به BPD در طول زمان با درمان بهبود قابل توجهی در علائم دارند و بسیاری از افراد می توانند از BPD بهبود یابند.

اگر فکر می کنید ممکن است BPD داشته باشید، امیدی وجود دارد. یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند این بیماری را تشخیص داده و به شما در درمان آن کمک کند. با کمک، می توانید یاد بگیرید که شرایط و احساسات خود را مدیریت کنید و روابط خود را بهبود بخشید.

 

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا