ویژگی های یک درمانگر BPD

اختلالات شخصیت مرزی  از انواع اختلالات شخصیت است که آسیب های بسیاری را به همراه دارد. به این اختلال اصطلاحا BPD  نیز گفته می شود. همان طور که می دانید در این دو سال به علت وجود بیماری همه گیری شیوع مشکلات روانی در افراد بیشتر از قبل شده است. روان شناسان این احتمال را می دهند که فرآیند های مثل وسواس یا اختلالات شخصیت تا بعد از دوران همه گیری در برخی افراد باقی بماند. یک درمانگر BPD باید ویژگی های مناسبی برای این درمان افراد داشته باشد.

در دنیای روان شناسی اختلالات بسیاری وجود دارد. شما ممکن است افرادی را در بین اطرافیان یا خانواده خود دیده باشید که دچار اختلالات روانی هستند. برخی از این افراد ممکن است خودشان بداننند که اختلالات روانی دارند برخی هم نمی دانند. یک سری اختلالات هستند که به دلیل شیوع بسیار زیاد آن ها هر بک از افراد خانواده می تواند آن را تشخیص دهد. برای مثال در دوران سخت بیماری کووید ۱۹ شما می توانید اشخاصی را پیدا کنید که به علت شرایط قرنطینه دچار مشکلات روحی شده اند یا این که گوشه گیر شده اند و دوست ندارند با کسی حرف بزنند.

درمانگر BPD و درمان اختلالات شخصیتی

ویژگی های یک درمانگر BPD

طبیعتا تا همچین شخصی را ببینید می گویید او دچار یک اختلال روانی است. یکی از اختلالات روانی اختلالات شخصیتی هستند. اختلالات شخصیتی انواع مختلفی دارند و ما امروز نحوه درمان یکی از آن ها را برای شما خواهیم گفت. موضوع امروز مقاله ما  که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است در ارتباط با این است که ویژگی های یک درمانگر BPD چگونه است؟

اختلال شخصیت مرزی و درمانگر BPD

اختلال شخصیت مرزی (BPD) نوعی اختلال روانشناختی است که دارای درجات مختلفی از علائم و معالجه است. تمام اختلالات روانی نیاز به درمان دارند.

چگونه می توان فهمید که من یا شخصی که می شناسم دارای اختلال شخصیت مرزی است؟

اختلال شخصیت مرزی نوعی بیماری روانی است که با الگوهای طولانی واکنش های عاطفی شدید، ترس از ترک و مصرف بیش از حد مواد مشخص می شود. علائم دیگر BPD ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس تحریف شده از خود
  • خودزنی
  • احساس پوچی
  • افسردگی
  • حالات شدید
  • ریسک پذیری غیرضروری

اختلالات خلقی و اختلال شخصیت مرزی (BPD)

اگرچه این لیست کاملی از علائم BPD نیست. اما این یافته ها بیشتر در میان کسانی است که BPD دارند. همچنین به خاطر داشته باشید که ممکن است اختلال خلقی دیگری مسئول این علائم باشد. یک متخصص بهداشت روان می تواند شرایط، از جمله مبتلایان به BPD را به اندازه کافی، در مقابل اختلال خلقی، اختلال استرس یا سایر اختلالات روانی تشخیص دهد. در حالی که داشتن یک اختلال سلامت روان می تواند استرس زا باشد. درمان بر کمک به فرد در مدیریت بیماری روانی متمرکز است.

یافتن درمانگر BPD

اگر با اختلال شخصیت مرزی (BPD) کنار می آیید، یافتن درمانگر مناسب برای سلامت و رفاه شما ضروری است. هر درمانگری قادر به درمان BPD نیست و ممکن است با اولین ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که ملاقات می کنید ارتباط برقرار نکنید. این مهم است که به دنبال فرد مناسب باشید. زیرا زمان زیادی را با او سپری خواهید کرد. این مقاله ویژگی هایی را که باید در یک درمانگر BPD جستجو کرد و این که چگونه درمان برای این بیماری موثر است، مورد بحث قرار می دهد.

 انواع درمان برای BPD

ویژگی های یک درمانگر BPD

چندین گزینه درمانی موثر برای BPD وجود دارد، از جمله:

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)

DBT به طور خاص برای درمان اختلال شخصیت مرزی ایجاد شده است. این شکل از درمان بر آموزش نحوه کنار آمدن و تنظیم احساسات قوی تمرکز دارد.

درمان مبتنی بر ذهنیت

درمان مبتنی بر ذهنیت با یک درمانگر BPD به شما آموزش می دهد که چگونه وضعیت ذهنی، افکار و احساسات خود را جدا از اعمال خود ببینید.

فرآیند درمان متمرکز بر طرحواره

«طرحواره» الگوی گسترده ای از تفکر است که بر نحوه ارتباط ما با دنیای اطرافمان تأثیر می گذارد. درمان متمرکز بر طرحواره تلاش می کند طرحواره ناسازگار ایجاد شده در دوران کودکی را با دیدگاه های سازنده تری جایگزین کند.

روان درمانی متمرکز بر انتقال (TFP)

در TFP، درمانگر BPD برای درک احساسات شما در مورد سایر روابط مهم زندگی شما کار می کند. آن ها از این اطلاعات برای کمک به تقویت روابط خود استفاده می کنند. هنگامی که به دنبال درمانگر مناسب برای BPD هستید، ممکن است بخواهید روی متخصصانی تمرکز کنید که در یکی از رویکردهای فوق تخصص دارند. برای برخی از افراد، ترکیب یکی از این اشکال درمان با دارو بیشترین تسکین را از علائم BPD آن ها می دهد.

خلاصه ای از روش های درمانی یک درمانگر BPD

چندین شکل از درمان ممکن است در درمان BPD موثر باشد. هر رویکرد مزایای مختلفی را ارائه می دهد که به شما کمک می کند تا با علائم این بیماری کنار بیایید.

در طول ارزیابی BPD چه انتظاری باید داشت؟

ویژگی های یک درمانگر BPD

درمانگر شما باید با BPD تجربه داشته باشد

اول از همه، مهم است که یک درمانگر را انتخاب کنید که مجوز فعالیت مستقل را داشته باشد. پس از نام شخص به دنبال شرایط زیر باشید:

  • روانشناس بالینی (PhD/PsyD)
  • مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز (LSCW)
  • مددکار مستقل اجتماعی دارای مجوز (LISW)
  • درمانگر حرفه ای بالینی دارای مجوز (LCPC)
  • درمانگر بالینی حرفه ای دارای مجوز (LPCC)
  • مشاور حرفه ای دارای مجوز (LPC)
  • پرستار روانپزشکی (PMHNP)
  • روانپزشک (MD)

نکته ای در ارتباط با این زمینه

روانشناسان و روانپزشکان معتبر مدارک خود را از قبل اعلام می کنند. به دنبال یک درمانگر BPD آموزش دیده در زمینه «گفتگودرمانی» باشید که دانش دارویی نیز داشته باشد. در حالی که فقط یک پزشک مجاز می تواند داروها را تجویز کند. یک پزشک معتبر می تواند نیاز به داروها را تشخیص دهد و در صورت لزوم می تواند شما را به یک پزشک مناسب ارجاع دهد. برای افراد مبتلا به BPD، یافتن فردی که تجربه درمان این عارضه را دارد یا کسی که تحت نظارت یک درمانگر باتجربه است، بسیار سودمند است.

تشخیص این اختلالات توسط درمانگر BPD

این به این دلیل است که تشخیص BPD ممکن است دشوار باشد و برای بهترین نتایج به درمان خاصی نیاز دارد. افراد مبتلا به BPD ممکن است شرایط و علائم دیگری نیز داشته باشند که باید به آن ها توجه شود، مانند:

  • اختلالات اشتها
  • اختلالات خلقی
  • سوء استفاده از مواد
  • ضربه

آن ها باید اطمینان بخش و قابل اعتماد باشند

در حالی که ممکن است برای اولین یا دو ملاقات خود عصبی باشید، درمانگر شما هرگز نباید احساس ترس یا ترس در شما ایجاد کند. در عوض، آن ها باید محیطی آرامبخش و پرورش دهنده را برای شما فراهم کنند که بتوانید در آن آرامش داشته باشید. تمرین‌کننده نباید مقتدرانه یا متواضع باشد، بلکه باید مشارکت‌کننده و تشویق‌کننده باشد. در حالی که ممکن است در برخی جلسات در مورد موضوعات ناراحت کننده صحبت کنید، همیشه باید احساس کنید که مورد استقبال و پذیرش قرار گرفته اید نه اینکه شرمنده یا مورد قضاوت قرار بگیرید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر علائم BPD را تجربه می کنید، ایجاد یک رابطه قوی و قابل اعتماد با درمانگر BPD ممکن است چالش برانگیز باشد. افراد مبتلا به این عارضه گاهی در حفظ روابط سالم با دیگران مشکل دارند، بنابراین مهم است که درمانی پیدا کنید که به شما احساس راحتی و امنیت بدهد. همچنین مهم است که فردی را بیابید که در پیمایش چالش های رابطه مرتبط با BPD با تجربه و ماهر باشد. این غیر معمول نیست که در طول درمان با درمانگر خود درگیری داشته باشید. اما آن ها هرگز نباید به شیوه ای تلافی جویانه یا گوشه گیر پاسخ دهند.

درمانگر شما باید از یک ساختار پیروی کند

افراد مبتلا به BPD اغلب از یک رویکرد بسیار ساختاریافته برای درمان سود می برند. درمانگر BPD که مرزها و ساختار واضحی را ارائه می دهد می تواند به افرادی که غیرقابل پیش بینی بودن را در زندگی خود تجربه می کنند، احساس ثبات ارائه دهد. یک درمانگر ساختاریافته تمام جنبه های درمان شما را با جزئیات توضیح می دهد. آن ها باید برای صحبت در مورد موارد زیر وقت بگذارند:

  • برنامه ریزی قرار ملاقات
  • هزینه ها و روش های پرداخت
  • راهنمایی برای تماس با آن ها
  • چه مدت می توانید این روش را تجربه کنید
  • نحوه لغو یک جلسه
  • طول و دفعات جلسه

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آن ها همچنین باید مسئولیت های شما را در طول درمان توضیح دهند و به شما ایده روشنی از آنچه انتظار دارید ارائه دهند. اگر هر یک از شما از این طرح منحرف شوید، درمانگر BPD شما احتمالاً آن موارد را برای بحث مطرح خواهد کرد.

آن ها باید همدل و صادق باشند

نگرش و دیدگاه درمانگر شما می تواند بر درمان شما تأثیر بگذارد. برای بهترین نتایج، به دنبال فردی باشید که در طول هر جلسه، همدلی، اصالت و توجه مثبت به شما داشته باشد. افراد مبتلا به BPD ممکن است با کار با یک درمانگر که نشان می دهد مزایای بیشتری دریافت کنند:

منابع
وبسایت verywellmind

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا