روش های درمان احساسات آسیب دیده

حتی اگر در یک حباب در اعماق دریا بودید، شاید توسط یک کرم لوله‌ای مورد بی مهری قرار گرفته باشید یا به جشن تولد یک ماهید دعوت نشدید. احساس طرد داشتید. جریحه دار شدن احساسات ما بخشی از تجربه انسانی است. نکته کلیدی در اینجا این است که یاد بگیرید چگونه آنها را به روشی سالم پردازش کنید نه اینکه اجازه دهید آنها چرک شوند یا آسیب بیشتری ایجاد کنند. در این مقاله از وب سایت همکده به بررسی روش های درمان احساسات آسیب دیده می پردازیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است که خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می کند.

روش های درمان احساسات آسیب دیده

نگهداری احساسات دارای آسیب می تواند در درازمدت باعث ناراحتی های مختلف شود. هم برای خودتان و هم برای افرادی که ممکن است در انتقام نسبت به آنها کینه توز باشید. کارهای مختلفی وجود دارد که می توانید برای التیام احساسات دارای آسیب انجام دهید. البته همه آنها برای همه جذاب نیستند. هر فردی احساسات را به روش های متفاوتی پردازش می کند و تکنیکی که برای یکی جواب می دهد ممکن است برای دیگری مناسب نباشد. به نکات و تکنیک های مختلف در زیر نگاهی بیندازید. شما باید چند مورد را از  روش های درمان احساسات آسیب دیده پیدا کنید که به خوبی برای شما کار کند.

به جای تلاش برای جلوگیری از آسیب، کنار آن بنشینید.

اگر تا به حال روی چیزی آنقدر محکم پافشاری کردید که ستاره ها را پشت چشمان خود می بینید، احتمالاً نشستید. آن درد را تا زمانی که از بین برود، در آغوش گرفتید. هیچ چیز دیگری در دنیا وجود نداشت تا زمانی که شما آن را انجام می دادید: فقط شما بودید و درد کور کننده در پای شما. ممکن است کمی به جلو و عقب تکان بخورید، شاید با ناله های گاه به گاه. اما بیشتر روی و تلاش برای موفق نبودن تمرکز کرده اید. در آن لحظه، به جای اینکه آرزو کنید که آنها متفاوت باشند، چیزها را همانطور که هستند می پذیرفتید و بر اساس آن با آنها کار می کردید.

همین تلاش را می توان برای جریحه دار کردن احساسات به کار برد. درد عاطفی می تواند به اندازه ناراحتی جسمی همه جانبه باشد. اگر نه بدتر. حداقل با یک درد فیزیکی، می توانید کمپرس یخ بزنید یا آن را بخیه بزنید و بهتر شود. در مقابل، آسیب های عاطفی می توانند ما را به طور کامل تحت سلطه خود درآورند و مانع از عملکرد و دخالت در زندگی ما در هر سطحی شوند. بنابراین با آنها همانگونه رفتار کنید که آسیب ساق پا را درمان کردید.

اگر صدمه می بینید، پس به خود اجازه دهید که صدمه ببیند. این احساسات را به جای تلاش برای سرکوب کردن آنها احساس کنید. سعی کنید حواس خود را از دردی که تجربه می کنید پرت نکنید. در عوض، اجازه دهید تا زمانی که خود را فرسوده کند، در شما جریان یابد. اساساً با آن مانند مسمومیت غذایی احساسی رفتار کنید: استراحت کنید. نفس بکشید. خود را هیدراته کنید و اجازه دهید از بین برود.

انجام کار فیزیکی از روش های درمان احساسات آسیب دیده

آیا تا به حال پیاده روی کرده اید تا ذهن خود را پاک کنید و انرژی بیش از حد را در زمانی که احساس عصبانیت یا گیجی می کنید آزاد کنید؟ این یک پاسخ طبیعی و همچنین بسیار سالم است. زمانی که احساسات ما بی‌قرار هستند، می‌توانیم از اضافه بار آدرنال رنج ببریم. به معنای واقعی کلمه، بدن ما آدرنالین را به عنوان بخشی از پاسخ “جنگ یا گریز” ترشح می کند. اگر هیچ کدام را انجام نمی دهیم، آدرنالین جایی برای رفتن ندارد. فقط اطراف بدن ما می چرخد ​​و ضربان قلب را افزایش می دهد و باعث ایجاد امواج خشم و اضطراب می شود.

اگر این اتفاق برای شما افتاد، پس نوعی فعالیت بدنی انجام دهید. این نه تنها به بدن شما اجازه می دهد آدرنالین ایجاد شده را پردازش و بسوزاند، بلکه ورزش همچنین اندورفین را آزاد می کند. هورمون های احساس خوبی که به کاهش درد هم احساسی و هم فیزیکی‌کمک می کند.

اگر تمایلی به پیاده روی یا دویدن ندارید، مدتی به بالش ضربه بزنید یا فریاد بزنید یا برای مشت به کیسه بوکس بروید.

هر شکلی از ورزش که انجام دهید، با انجام این کار استرس، اضطراب، غم وغیره را که در سینه‌تان لانه می‌کند تسکین خواهید داد. در نتیجه، می‌توانید راحت‌تر نفس بکشید و واضح‌تر فکر کنید تا بهتر بتوانید مراحل بعدی خود را تعیین کنید.

تعیین کنید که آیا احساسات شما به خاطر زمان حال آسیب دیده است یا گذشته.

روش های درمان احساسات آسیب دیده ممکن است مربوط به زمان خاصی باشد. اغلب، احساسات دارای آسیب از زخم های گذشته است. یا هنوز به درستی التیام نیافتند، یا زخم های عاطفی بسیار بدی برای ما به جا گذاشته است. گاهی اوقات، وقتی متوجه می‌شویم که به موقعیتی واکنش نشان می‌دهیم و احساسات خود را جریحه دار می‌کنیم، این موضوعی نیست که در زمان حال رخ می‌دهد که ما را ناراحت کند.اگر در یک سیاهچال در حال انجام بازی ویدیویی هستید، به این فکر کنید که به یک صفحه فشار برخورد کنید. به نظر می رسد همه چیز خوب پیش می رود.

اما شما باید با انبوهی از اسکلت‌های شمشیردار که از صندوقی خارج شدند وارد چالش شوید که قبلاً فراموش کردید.

وقتی با موجی از احساسات جریحه دار مواجه می شوید، زمانی را به تنهایی برای پردازش آنچه در درونتان می گذرد اختصاص دهید. اساساً تجزیه و تحلیل کنید که چه عواملی به شما کمک می کند که در حال حاضر، در این لحظه احساس عدم تعادل داشته باشید. آیا کسی چیزی گفت یا انجام داد که عمدا باعث ناراحتی شما شد؟ یا چیزی بی قصد گفتند که باعث شد چیز وحشتناکی را که سال ها قبل اتفاق افتاد به یاد بیاورید؟

سناریوی راکون و شمع

من از این به عنوان سناریوی “راکون و شمع” یاد می کنم. راکونی که در میان آتش سوزی جنگل زندگی کرده است، از دیدن شمع فرو می پاشد، حتی اگر به جای درد و وحشت، نوری شاد می دهد.

وقتی احساسات ما آسیب می بیند، فرصتی داریم که به عقب برگردیم تا ببینیم این آسیب از کجا می آید. ما حتی ممکن است متوجه نشده باشیم که هنوز زخمی وجود دارد که نیاز به درمان دارد. هنگامی که تشخیص دادید که آیا یک آسیب قدیمی است یا یک آسیب جدید که باعث درد شما می شود، می توانید تمرکز خود را به مرتب کردن آنچه که باید مرتب شود تغییر دهید. اگر این یک آسیب قدیمی است، با طرف مقابل در مورد اینکه چرا این گونه واکنش نشان می دهید صحبت کنید.

برای آنها توضیح دهید که این وضعیت چه چیزی را برای شما باز کرده است. به این ترتیب ارتباط و تفاهم واضحی در هر دو طرف وجود دارد: آنها فکر نمی‌کنند که شما در مورد چیزی بی‌اهمیت بیش از حد واکنش نشان می‌دهید، و شما تصور نمی‌کنید که آنها با شما دشمنی می‌کنند تا باعث ناراحتی شما شوند.

در مقابل، اگر تشخیص دهید که این موقعیت جدیدی است که به شما آسیب می رساند، می توانید با وضوح کامل با آن روبرو شوید. اگر طرف مقابل واقعاً با شما مخالفت می کند تا پاسخی دریافت کنید، آن رفتار را با او بررسی کنید و مطمئن شوید که متوجه می شود که برای شما مشکلی ندارد.

عدم اقدام شدید از روش های درمان احساسات آسیب دیده

یکی از بدترین کارهایی که می توانید در زمانی که احساس ناراحتی می کنید انجام دهید این است که اقدام فوری انجام دهید. شما بدون شک کاری (یا چندین کار) انجام خواهید داد که در نهایت پشیمان خواهید شد. نمی توانید آنها را پس بگیرید. یا به همه بگویید که فراموش کنند چیزی گفتید یا انجام دادید. این به خصوص در شرایطی که ممکن است علت احساسات دارای آسیب نامشخص باشد، صادق است. بسیاری از مردم بدترین چیزها را در مورد دیگران به خاطر چیزهایی که در گذشته پشت سر گذاشته اند تصور می کنند. به طور مشابه، کسانی که از افسردگی، اضطراب، BPD و غیره رنج می برند، به تصورات خود واکنش نشان دهند تا حقیقت موضوع.

شریک زندگی شما ممکن است بگوید که تمایلی به دور هم جمع شدن امشب ندارد. در نتیجه، احساس آسیب، ناامیدی و طرد شدن می‌کنید و تصور می‌کنید که دیگر شما را دوست ندارند و قصد جدایی از شما را دارند. بنابراین، برای در امان ماندن از دردهای عاطفی بیشتر شما برای رهایی تلاش می کنید.

در همین حال، آنها هیچ ایده ای ندارند که چه اتفاقی می افتد. زیرا آنها در حال درمان افسردگی خود در مورد یک والدین بیمار یا از دست دادن شغل احتمالی هستند. تنش‌ها بالا می‌روند و احساسات شما در همه جا اوج می‌گیرد. مهم است که آنچه را که نیاز دارید انجام دهید تا بتوانید ذهن خود را پاک کنید و دوباره منطقی فکر کنید.

من حاضرم شرط ببندم که شما حداقل یک کار را در گذشته انجام دادید. سپس  از اینکه بعداً احساس وحشتناکی کردید ناراحت شدید. بنابراین سعی کنید از آن تجربه درس بگیرید. آن رفتار را تکرار نکنید. با صبر کردن قبل از انجام هر کاری، از غم و اندوه، شرمساری و هزینه های قانونی خلاص شوید.

به جای تلافی، روی موضع خود بایستید.

این یکی از مهم ترین روش های درمان احساسات آسیب دیده است. بیایید بگوییم که احساسات شما به این دلیل دارای آسیب شد که شخصی عمداً چیزی گفت تا شما را آزار دهد یا توهین کند. اگر از آن دسته ای نیستید که به راحتی مورد آزار و اذیت قرار می گیرید، احتمالاً این چیزی است که یک دکمه را واقعاً محکم می زند.

شاید این یک شوخی نژادپرستانه علیه افراد قومی یا مذهبی شما بود. یا شاید آنها در مورد همسر یا فرزند شما اظهار نظر توهین آمیزی کرده اند. چنین موقعیت هایی معمولاً در یک محیط گروهی ایجاد می شود. یک نفر تصمیم می گیرد که می خواهد با گفتن چیزی خنده دار یا توهین آمیز توجه بیشتری را به خود جلب کند تا پاسخی را که می خواهد از اطرافیانش دریافت کند. در شرایطی مانند این، جایی که قصد کسی توهین یا بی احترامی به شما برای آزار است، به او مجوز ندهید. در عوض، «گنگ» بازی کنید. از آنها بپرسید که چرا صحبت هایشان کمیک است.

آنها ممکن است سعی کنند آن را از بین ببرند و بگویند که شما به خوبی می دانید منظور آنها چیست. هیچ احساسی به جز سردرگمی خفیف نشان ندهید. مدام در مورد آنچه گفتند از آنها سوال بپرسید. اساسا، آنها را وادار کنید تا “شوخی” خود را با جزئیات زیاد توضیح دهند. بسیاری از آنها سعی می کنند از این وضعیت عقب نشینی کنند زیرا ناراحت هستند. آنها سعی می کنند آن را از بین ببرند، بگویند که آنها فقط شوخی می کردند و شما بیش از حد حساس هستید یا هر چیز دیگری. آنها را با چند سوال دیگر  وارد چالش کنید. این خود یکی از تکنیک ها و روش های درمان احساسات آسیب دیده است.

تجربیات تلخ را با تجربیات عالی بازنویسی کنید.

یکی از بهترین روش های درمان احساسات آسیب دیده، بازنویسی آنهاست. شما ممکن است چیزی مشابه در مورد غلبه بر روابط بد با این ضرب المثل شنیده باشید.”بهترین راه برای غلبه بر کسی این است که زیر دست دیگران قرار بگیرید.” ممکن است برای برخی از افراد مفید باشد. از آنجایی که احساسات ممکن است به دلایلی صدمه ببینند، با انتخاب چیزی در مسیری مشابه، هر چیزی که با آن سر و کار دارید را بازنویسی کنید. به عنوان مثال، اگر احساسات شما به این دلیل جریحه دار شد که در یک قرار برای شام ایستاده اید، پس با دوستان خوب یک غذای شگفت انگیز بخورید. یا غذای محبوب خود را برای لذت از لحظه تنهایی سفارش دهید.

اگر صدمه عمیق است. مثلاً به دلیل خیانت یا از جدایی عمیق.  پس در طی یک فرصت زمانی، کاری مثبت و مغذی برای روح انجام دهید. تقریباً 40 روز طول می کشد تا یک عادت ایجاد شود (یا ترک شود). تقریباً این مدت طول می کشد تا از یک زخم عاطفی شروع شود. دلیلی وجود دارد که چرا برخی از برجسته ترین تجربیات ادیان مختلف جهانی در طول 40 روز و شب اتفاق افتاده است. بنابراین، برای 40 روز آینده، خود را در چیزهای جدید و الهام بخش غوطه ور کنید. شاید بتوانید یک تقویم تنظیم کنید. هر روز چیز جدیدی را امتحان کنید که قبلاً هرگز نداشته اید.

به خودتان 40 روز فرصت دهید تا تکنیک جدیدی را برای سرگرمی یا تلاشی که به آن علاقه دارید یاد بگیرید. اگر می خواهید از نظر بدنی فعال تر باشید، به مواردی مانند دویدن 40 روزه یا برنامه های یوگا توجه کنید. یا اگر فردی خلاق هستید، پروژه‌ای را پیدا کنید که اگر هر روز روی آن کار می‌کنید، می‌توانید در این بازه زمانی تکمیل کنید.

 

 

منابع
aconsciousrethink

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا