رفتارهایی که یک فرد مستبد را آشکار می کند

فرد مستبد رفتارهایی را نشان می دهد که برای شما حس بدی ایجاد می کند. این گونه افراد دوست دارند رئیس شما باشند و اصرار بر برتری دارند. در روان شناسی رفتار های مختلفی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند یا این که باعث آسیب شود. هر فردی می تواند در طول زندگی خودش رفتار های مختلفی داشته باشد. کمال گرایی یک رفتار بد است. کمال گرایی در یک حدی می تواند مفید باشد اما بیش از حد می تواند آسیب بزند. ما در مقاله های قبل در ارتباط با رفتار در روان شناسی صحبت کردیم و گفتیم که هر فردی چه نوع رفتاری دارد و این رفتار در چه زمان هایی در فرد ایجاد می شود. گاهی اوقات رفتار یک فرد بر اساس شرایط خانوادگی یا محیطی تغییر خواهد کرد.

رفتار پرخاشگرانه کودک و رفتار فرد مستبد

برای مثال ممکن است یک کودک در یک زمان مشخص رفتار های پرخاشگرانه انجام دهد. یا این یکه یک فرد جوان در دوران بلوغ خود رفتار های منزوی انجام دهد. در زمینه رفتار و بررسی و مدیریت آن نیاز به این امر است که افراد بخواهند مشکلات خود را برطرف کنند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رفتارهایی که یک فرد مستبد را آشکار می کند، صحبت کنیم.

تکمیل وظایف در رفتار افراد در مقابل فرد مستبد

وقتی نوبت به تکمیل وظایف می رسد، بعضی از افراد بیشتر از دیگران به جزئیات توجه می کنند. تفاوت بین توجه به جزئی ترین جزئیات و کمال گرا بودن در این است که آیا به هر حال تصمیم گرفتید از آن راضی باشید یا این که ناشی از نوعی فشار داخلی یا خارجی است.

نظر محققان درباره این زمینه

برای پیچیدگی بیشتر مسائل، حتی محققان در مورد تعریف کمال گرایی توافق ندارند. آن ها همچنین در مورد این که آیا تمایلات کمال گرایانه می تواند برای همیشه مورد استفاده قرار گیرد یا اینکه همیشه با نوعی از مشکلات ارتباط دارند، نظرات گوناگونی دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وجه مشترک محققان این است که همه آن ها بر این عقیده اند که افراد کمال گرا معمولاً از درمان خودداری می کنند، اما وقتی می خواهند آن را امتحان کنند و درگیر این روند می شوند، اغلب کاملاً مثر است.

بررسی دیدگاه های کمال گرایی و رفتار فرد مستبد

نتایج متناقض مطالعات انجام شده در مورد کمال گرایی نشان می دهد که محققان برای درک بهتر این که کمال گرایی سرمایه ای برای دستیابی به موفقیت است یا مشکلی است که باید حل شود، باید مطالعات بیشتری انجام دهند. دو دیدگاه اصلی بالینی درباره مسئله کمال گرایی ناسازگار و سازگار است. از دیدگاه ناسازگار، برخی از محققان بر این باورند که کمال گرایان تمایل به ایجاد مشکلات جدید دارند و تمایلات کمال گرایانه آن ها ممکن است به آسیب شناسی روانی کمک کند.

کمال گرایی و رفتار فرد مستبد از نظر دیدگاه سازگاری

از طرف دیگ، از دیدگاه سازگاری، محققان خاصی این استدلال را پشتیبانی می كنند كه فردی با گرایش های كمال گرا می تواند آن گرایش ها را تطبیق دهد و از آن ها به عنوان دارایی برای كمك به آن ها در رسیدن به اهدافشان استفاده كند، حتی اگر اهداف آن ها بسیار بلند پروازانه باشد.

نظر یک روانشناس در ارتباط با فرد مستبد

یک روانشناس عملی و استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا، با Gordon Flett، Ph.D.، استاد روانشناسی دانشگاه یورک در تورنتو همکاری کرده است و آن ها ثابت کرده اند که محققان ناسازگار هستند کمال گرایی بیش از 20 سال تحقیقات این تیم نشان می دهد که کمال گرایی ارتباط مستقیمی با افسردگی تک قطبی، خودکشی، اضطراب، اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی و پرخوری و سایر مشکلات سلامتی دارد.

هیویت و فلت از این ایده حمایت می کنند که کمال گرایی انواع مختلفی دارد

هیویت و فلت از این ایده حمایت می کنند که کمال گرایی انواع مختلفی دارد و هر یک مشکلات خاص خود را به همراه می آورد. آنها همچنین یادآور می شوند که شدت برخی مشکلات نسبت به سایر مشکلات کمتر است. با در نظر گرفتن نظریه تطبیقی ​​کمال گرایی، هیویت و فلت معتقدند که این نظریه بیش از حد ساده انگارانه است و تفاوت محسوسی بین نیاز به خوب بودن و نیاز به کامل بودن وجود دارد.

مثالی در ارتباط با این زمینه

دکتر هیویت نمونه ای از یکی از بیماران  خود را ارائه می دهد. یک دانشجوی دانشگاه که مبتلا به افسردگی شده بود فشار زیادی به خودش وارد می کرد تا در یکی از دوره های دانشگاهی خود A + دریافت کند. دانش آموز با شدت مطالعه می کرد و در کلاس نتیجه خوبی می گرفت.

افکار خودکشی و رفتار فرد مستبد

هنگامی که دکتر هیویت پس از پایان کلاس دانش آموز را دید، متوجه شد که او بیش از گذشته افسرده و خودکشی کرده است. دانشجو احساسات خود را با بیان اینکه A + اثبات شکست او بود توضیح داد. دانشجو معتقد بود که اگر واقعاً عالی بود، می توانست در کلاس A + بدست آورد بدون اینکه خیلی سخت کار کند.

نظریه ای مبنی بر این که کمال گرایی می تواند با هدف گذاری و دستیابی سازگار باشد

محققان دیگر دیدگاه مخالف کمال گرایی دارند. آن ها ادعا می کنند افرادی که کمال گرا هستند می توانند از تمایلات کمال گرایانه خود برای شلیک به اهداف والای زندگی خود استفاده کنند. ورزشکاران کلاس جهانی استانداردهای فوق العاده بالایی برای خود دارند.

نکته دوم در مورد فرد مستبد

محققانی که از تئوری انطباقی در مورد کمال گرایی پشتیبانی می کنند، ادعا می کنند که نباید افراد دارای گرایش های کمال گرایانه را آسیب شناسانه بنامیم فقط به این دلیل که آن ها اهداف بسیار چالش برانگیزی را برای خود تعیین کرده اند.

رفتارهایی که یک فرد مستبد را آشکار می کند

ممکن است فردی را در محل کار یا مدرسه بشناسید که در یک نوع رفتار بد زیاده روی می کند. زورگویی و گستاخی آن‌ها ارتباط با آن‌ها را چالش برانگیز می کند. قبل از اینکه از آن‌ها دست بکشید، ممکن است مهم باشد که بفهمید چه چیزی آن‌ها را وادار می کند این کار را انجام می دهند. در این‌جا برخی از رفتارهای دیگر وجود دارد که نشان می‌دهد یک فرد مستبد است.

چه رفتارهایی نشان دهنده ی یک فرد مستبد است؟

در این‌جا به برخی دیگر از خصوصیات یک فرد سلطه گر اشاره می کنیم. در صورت امکان از برخورد با این تیپ شخصیتی خودداری کنید. اما وقتی یک همکار یا یکی از اعضای خانواده باشد، ممکن است نتوانید این کار را انجام دهید. در این استثنائات، در این‌جا چند راه وجود دارد که می توانید با آن‌ها کنار بیایید.

یک فرد مستبد دوست دارد دیگران را کنترل کند

یک فرد زورگو اصرار دارد که مسئول باشد. آن‌ها اغلب هدف گرا، جاه طلب و عملی هستند. ممکن است آنقدر مشغول دستیابی به اهداف باشند که اطرافیان خود را فراموش کنند. یک فرد مستبد ممکن است وقتی دیگران با برنامه های او موافق نیستند عصبانی شود. مطالعات نشان می دهد که افراد علاقمند به کنترل اغلب در حرفه خود موفق هستند. این امر در یک سطح چیز خوبی به نظر می رسد، با این تفاوت که موفقیت آن‌ها اغلب به قیمت جدایی از افراد تمام می شود. آن‌ها از مردم استفاده می کنند و آن‌ها را مانند زیر دستان خود مدیریت می کنند تا اینکه با آن‌ها رابطه داشته باشند.

آن‌ها همه جوره نصیحت می کنند حتی اگر کسی نپرسد

یک فرد مستبد تصور می کند که شما از او مشاوره می خواهید. آن‌ها به سرنخ‌های اجتماعی توجه نمی‌کنند. افراد مستبد می توانند اعتماد به نفس داشته باشند. آن‌ها بدون اینکه متوجه شوند باعث می شوند اطرافیان خود احساس ترس کنند. آن‌ها جز افرادی هستند که بر همه اطرافیانشان نظارت می کنند. این یک کار نادرست است و معمولاً باعث می شود اطرافیان از او فاصله بگیرند.

یک فرد مستبد تصور می کند همه چیز در مورد آن‌هاست

زمانی که فردی سرسخت است، ممکن است برای مدتی گوش کند، اما پس از آن مکالمه را به سمت خود حلقه بزند. آن‌ها می توانند بیش از حد مشتاق صحبت در مورد خود باشند. هنگامی که فرد مستبد توجه را از کسی می‌دزدد و شروع به صحبت در مورد خودش می‌کند، باعث می‌شود دیگران احساس کنند که گوش نمی‌دهند. افراد مستبد به دلیل این عادت بد، خودخواه و پر از خود هستند.

آن‌ها به سرعت افکار خود را تحمیل می کنند

مانند چرخش تبدیل‌ها به خود، یک فرد مستبد سریعاً با افکار خود وارد گفتگو می‌شود. آن‌ها در مورد ایده های خود هیجان زده می شوند و مردم را برای به اشتراک گذاری ایده های خود وادار می کنند. ممکن است یک فرد سلطه گر، باهوش باشد، اما فاقد مهارت های مردمی خوب است. وقتی این کار را می کنند متوجه نمی شوند که نسبت به دیگران بی توجه هستند.

امتیازات خود را حفظ می کنند

آن‌ها تمام کارهایی را که برای شما انجام دادند به خاطر می‌آورند و شما را متهم می‌کنند که به همان میزان در آن مشارکت نکردید. مثل این است که آن‌ها یک کارت امتیازی غول‌پیکر دارند تا آن‌چه را که به آن‌ها می‌دهید پیگیری کنند. همیاری در کنار فرد مستبد خوشایند نیست. آن‌ها با احساس گناه انگیزه می گیرند و از مردم انتظار دارند کارهایی را برای آن‌ها انجام دهند.

فرد مستبد شما را به تعهد وادار می کند

تنبلی هرگز جذاب نیست. مجبوریت به موافقت یا تعهد به چیزی که نمی‌خواهید، ترسناک است. افرادی که این کار را انجام می دهند احساس می کنند که باید دیگران را برای عزت نفس خود کنترل کنند. افراد مستبد نمی توانند تصور کنند که چرا همه با آن‌ها موافق نیستند. آن‌ها دیدگاه گسترده ای نسبت به خود دارند. به جای اینکه بپرسند، به مردم می گویند که باید آن ها چه کار کنند. همیشه مشخص نیست که انگیزه آن‌ها چیست.

فرد مستبد گوش نمی دهد

یک فرد مستبد معمولاً شنونده خوبی نیست. اساساً آن‌ها وقت ندارند به دیگران گوش دهند و نمی دانند که چرا باید گوش دهند. ارتباط خوب به معنای مهارت خوب گوش دادن است. مطالعات نشان می دهد که شنوایی فعال تمام حواس شما را شامل می شود. مردم به زبان بدن و لحن صدای شما نگاه می کنند تا آن‌چه شما می گویید. هنگامی که فردی سرسخت است، چهره و لحن او به جای شفقت و میل به مسائل شنیداری، حس برتری را منتقل می کند.

درباره همه چیز آن‌ها تصمیم می گیرند

آیا تا به حال دوستی داشتید که در زمان معاشرت همه تصمیمات را بگیرد؟ تعجب آور نیست که یک فرد مستبد دوستان زیادی نداشته باشد، زیرا آن‌ها اصرار دارند که همه تصمیمات را بگیرند. آن‌ها فراموش می کنند که دیگران نظراتی دارند یا برایشان مهم نیست. شناخت انگیزه واقعی آن‌ها سخت است. اما ممکن است آنقدر راه خود را طی کرده باشند که احساس کنند حق تصمیم گیری را دارند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا