رفتارهایی که واکنش عاطفی را آشکار می کند (و نحوه رفع آن)

واکنش عاطفی در افراد مختلف متفاوت است. رفتار های ما می توانند نشانگر اتفاقات مختلفی باشند. واکنش های عاطفی همیشه بد نیستند. اما گاهی اوقات این واکنش های عاطفی جای منطق را در ذهن ما می گیرند. شوک های روانی مختلفی در دنیای روان شناسی وجود دارد. برخی از این شوک ها مثل شوک عاطفی می تواند آسیب زا باشد.

همان طور که می دانید آزار عاطفی در دوران کودکی باعث ایجاد اختلالات روانی می شود. طوری که حتی این شخص خصوصا اگر زن باید در آینده و در ازدواج خودش دچار مشکلاتی خواهند شد. نحوه درمان  آزار عاطفی در دوران کودکی نیز متفاوت است. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است آزار عاطفی در دوران کودکی است.

اختلالات مختلف در دنیا و واکنش عاطفی

هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم اختلالات جنسی است. اعتیاد جنسی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار اختلالات جنسی شوند. ورزش یکی از راه هایی است که به ما در هر مشکلی می تواند کمک کند. شما می توانید از طریق مشورت با درمانگران هم نارسایی جنسیتی خود را بهبود ببخشید. یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت داشته باشید. تشخیص و مدیریت بیماری می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید.

آزار عاطفی در دوران کودکی – اختلالات روانی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رفتارهایی که واکنش عاطفی را آشکار می کند (و نحوه رفع آن)، صحبت کنیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تصدیق سابقه شخصی سوء استفاده شجاعت زیادی می طلبد.چگونه شوک عاطفی در دوران کودکی مغز را تغییر می دهد؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

شوک عاطفی و واکنش عاطفی

ایمی داراموس، روانشناس، روانشناس بالینی دارای مجوز و نویسنده کتاب “درک اختلال دوقطبی” می گوید: شوک عاطفی واکنشی است که ممکن است به یک رویداد غیرمنتظره یا حادثه آسیب زا داشته باشید که شما را ناراحت می کند و عملکرد شما را سخت می کند. ممکن است هجوم احساسات طاقت‌فرسایی را تجربه کنید که آماده درک یا پاسخگویی به آن نیستید، که می‌تواند باعث شود بدن شما در حالت شوک قرار گیرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به گفته دکتر داراموس، شوک عاطفی اغلب بخشی از واکنش مبارزه یا فرار است. روشی طبیعی اما دردناک است که مغز شما به چیزی که به عنوان تهدیدی برای سلامتی شما می‌بیند، واکنش نشان می‌دهد. وقتی مغز شما قادر به پردازش موقعیت نیست، در تلاش برای محافظت از ذهن و بدن شما منجمد می شود. این مقاله به بررسی علل و علائم شوک عاطفی و همچنین گزینه‌های درمانی و استراتژی‌های مقابله می‌پردازد.

رفتارهایی که واکنش عاطفی را آشکار می کند (و نحوه رفع آن)

واکنش عاطفی یکی دیگر از اصطلاحات روانشناختی جدیدتر است که سر و صدای زیادی پیدا کرده است. آیا هنگام عصبانیت، استرس به حداکثر، احساسات شما آسیب دیده یا احساس خوبی ندارید، با رفتارهای تکانشی مشکلی دارید؟ وقتی آن هورمون‌های استرس، مانند کورتیزول، به وفور در سراسر بدن شما افزایش می‌یابند، دچار وحشت می‌شوید که به آن جنگ یا گریز نیز می‌گویند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ادراک شما با افزایش هورمون هایی که در طول گرمای لحظه احساس می کنید تغییر می کند. علاوه بر این، این بار احساسی شما را از دیدن واضح موقعیت و رفتار غیرمنطقی منع می کند. وقتی به این نقطه رسیدید به عقل گوش نمی دهید، زیرا احساسات و طبیعت دفاعی شما صرفاً شما را هدایت می کند.

همه می توانند در یک زمان واکنش عاطفی را نشان دهند

واکنش عاطفی شما توسط موضع پویا شما هدایت می شود و اغلب باعث می شود که بیش از حد واکنش نشان دهید. اکنون، باید بدانید که نمایش بیش از حد یک موقعیت کار دشواری است. این سناریو را در نظر بگیرید.

جانت دیر به سر کار می‌رود. با او تماس تلفنی دریافت می‌شود که به او می‌گویند حساب جاری او اضافه برداشت شده است. او که ناامید شده، از قبل با احساس فشار زندگی وارد محل کار می شود. وقتی در محل کار به خاطر خطای شخص دیگری سرزنش می شود، کار خود را از دست می دهد. او نه تنها قضاوت می شود، بلکه در عین بی گناهی گناهکار شناخته می‌شود.

وی دقیقاً به رئیسش می گوید که درباره او چه فکری می کند، وسایلش را برداشته و بیرون می رود. او به تازگی شغلی را که بیش از ده سال در آن مشغول بود به دلیل یک سوء تفاهم ساده ترک کرد. این وضعیت واکنش عاطفی است. زیرا او به جای برقراری ارتباط آرام و حل مسئله، غیرمنطقی عمل کرد. چند بار تا به حال چنین کاری را انجام داده اید که احساسات شما به بهترین شکل ممکن در شما ظاهر شود؟

کاهش واکنش عاطفی شما

اگر دائماً در این دنیا قدم بزنید و نسبت به هر موقعیت کوچکی بیش از حد واکنش نشان دهید، مشکلات زیادی برای شما ایجاد خواهد کرد. نکته کلیدی این است که احساسات مشگل دار خود را کم کنید. با دقت به آنچه گفته می شود گوش دهید. مردم اغلب چیزها را آنطور که آن ها را درک می کنند، می گیرند و موقعیت را درک نمی کنند.

اجازه ندهید احساسات شما مانع شود. زیرا می توانید مطمئن باشید که همه چیز را به هم می زند. با استفاده از مهارت های گوش دادن فعال خود، می توانید بیاموزید که بدون صحبت، ارتباط برقرار کنید. دفعه بعد که در موقعیتی قرار گرفتید که کسی چیزهایی می گوید که خون شما را به جوش می آورد، مشکلات را یادداشت کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به شخص اجازه دهید صحبت خود را به پایان برساند و بعداً با سؤالات خود برگردید. وقتی شما به طور فعال گوش می دهید، شخص می تواند بدون اینکه حرف او را قطع کنید صحبت کند. سپس، هنگامی که آن ها افکار خود را کامل کردند، می توانید هر سؤالی را که برای روشن شدن بیشتر نیاز دارید بپرسید. هنگام انجام سؤالات خود، از لحن واقعی استفاده کنید و به یاد داشته باشید که آرامش خود را حفظ کنید. نمی‌توانید از این که واکنش‌هایتان گاهی شدید شود. اما باید یاد بگیرید که چگونه این احساسات را درک کنید تا یاد بگیرید که به درستی بیان کنید. اگر برای یافتن آنچه در زیر این احساسات شدید وجود دارد به کمک نیاز دارید، یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا واکنش عاطفی و خشم موجود در خود را کشف کنید.

چگونه گوش دادن فعال به کاهش واکنش عاطفی کمک می کند؟

یادگیری روش گوش دهی به همسالان، همسر، فرزندان و اعضای خانواده می تواند میزان درگیری را در زندگی شما کاهش دهد. مسائل جزئی بیشتری برای مدیریت خواهید داشت. کلید کنترل واکنش عاطفی این است که بفهمید چه چیزی شما را تحریک می کند. شاید شما مستعد غلط انگاری افراد هستید. به این معنی که اغلب آنچه به شما گفته می شود کاملاً غلط است. اگر فردی هستید که احساسات خود را در خود می پوشانید، به راحتی می توانید در شرایطی که آنطور که در نظر گرفته شده نیست، بیش از حد واکنش نشان دهید. کاوش عمیق در شخصیت خود کار آسانی نیست، اما از طریق این هنر خودیابی، یاد خواهید گرفت که بفهمید چرا چنین مشکلی با واکنش پذیری دارید.

مزایای کاهش واکنش عاطفی شما

هیچ کس دوست ندارد به این سفر برود تا تمام تفاوت های ظریف شخصیت خود را بفهمد. اما برخی از مزایا به شرح زیر است:

  • شما شروع به تجربه روابط بهتر با افرادی می کنید که به آن ها اهمیت می دهید
  • مشاجره، دعوا و اختلالات عاطفی کمتری داشته باشید
  • همسرتان را بهتر از قبل درک کنید
  • نسخه آرامتر و بهتری از خود شوید

رفتارهایی که واکنش عاطفی را آشکار می کند

به دید دکتر آندریا برانت از Psychology Today، رفتارهای واکنشی می تواند به روابط شما آسیب برساند. زیرا تمایل دارید چیزهای بی اهمیت را به بحران های تمام عیار تبدیل کنید. افسوس، راهی برای رفع این تفاوت ظریف وجود دارد. در این جا رفتارهایی وجود دارد که واکنش عاطفی را نشان می دهد – از این رفتارها اجتناب کنید.

انفجارهای کلامی

وقتی کسی چیزی می‌گوید که شما دوست ندارید، با گفتن چیزهایی که بعداً پشیمان می‌شوید به او باز می‌گردید. این چیزها می توانند حرف بد، تهاجمی یا حتی تهدیدآمیز باشند.

 

 

منابع
powerofpositivity.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا