رفتارهایی که نشان دهنده ایجاد قلدری در دیگران است

ایجاد قلدری در دیگران هم در کودکی و هم در بزرگسالی اتفاق می افتد. در مقاله های قبل گفتیم که قلدری چه آسیب های روانی برای افراد به همراه دارد. همه مردم فکر می کنند که قلدری ها فقط در مدارس یا در بچگی اتفاق می افتاد. در صورتی که گاهی اوقات قلدری فقط دعوا کردن در سن کودکی نیست. همیشه ما فکر می کنیم که قلدری در بین کودکان و نوجوانان اتفاق می افتد. اما این فرآیند ممکن است در بزرگسالان نیز اتفاق بیفتد. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید.

اختلالات روانی انواع مختلفی دارند. یکی از این اختلالات قلدری است. قلدری در سراسر جامعه موضوع امروز ما است. عصبانیت اگر ادامه داشته باشد می تواند آسیب های زیادی به افراد برسانند. یکی از این آسیب ها می تواند مشکلات روانی باشد. عصبانیت می توان از طریق راه های مختلفی حل شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که رفتارهایی که نشان دهنده ایجاد قلدری در دیگران است چگونه است؟

تمرینات روانشناسی برای انواع ایجاد قلدری در دیگران

برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. تمامی اختلالات روانی قابل حل است. برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. برای مثال ممکن است فرد در تمام مدت عصبانیت را داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رفتارهایی که نشان دهنده ایجاد قلدری در دیگران است صحبت کنیم.

محل کار گاهی اوقات می تواند یک محیط برای ایجاد قلدری در دیگران باشد.

محل کار گاهی اوقات می تواند یک محیط سمی باشد. اغلب مجبورید با افرادی که نمی‌شناسید کار کنید، که می‌تواند به نتایج متفاوتی منجر شود. گاهی اوقات، در محل کار با دوستان یا آشنایان جدید پیوندهای پایدار برقرار می کنید. در مواقع دیگر، شما با همکارانتان شباهت زیادی ندارید. اما می توانید به اندازه کافی خوب کنار بیایید و یاد بگیرید که چگونه کار را انجام دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اما مواقعی پیش می آید که یک همکار رفتار وحشتناکی با شما دارد. این همان انواع قلدری از جنس قلدری در محل کار است. آن ها ممکن است با شما بدرفتاری کنند، سعی کنند شما را به دردسر بیاندازند، یا حتی شما را مورد آزار و اذیت قرار دهند. اگر این اتفاق برای شما افتاده باشد، ممکن است ناگهان محل کارتان دوباره شبیه مدرسه شود. یعنی مملو از رفتارها و دسته های نوجوانانه. ممکن است کار کردن در این شرایط خصمانه دشوار یا حتی غیرممکن به نظر برسد. این جا است که قوانین قلدری اهمیت پیدا می کند.

تعریف و انواع ایجاد قلدری در دیگران هم آسان و هم دشوار است

تعریف قلدری هم آسان و هم دشوار است. در حالی که ما فکر می کنیم قلدری چیزی است که از طریق تماس فیزیکی یا اخیراً از طریق اینترنت اتفاق می افتد. اما واقعیت این است که حتی بیشتر از آن چه تصور می کنیم دسته بندی های قلدری وجود دارد. برای درک بهتر این که قلدری چیست و تا چه حد می رسد، در این جا انواع مختلفی از قلدری را که تاکنون در جامعه خود شناسایی کرده ایم، آورده ایم.

ایجاد قلدری در دیگران از نوع فیزیکی

قلدری فیزیکی یکی از مقوله‌های قلدری است که تشخیص آن آسان‌تر است. وقتی شخصی مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار می گیرد، به این معنی است که از طریق هر نوع تماس فیزیکی آسیب دیده است. قلدری فیزیکی می تواند به سادگی ضربه یا مشت شدید باشد. اما همه اشکال آزار فیزیکی جدی هستند. قلدری فیزیکی همچنین به هرگونه تماسی اطلاق می شود که باعث آسیب رساندن به وسایل شخص دیگر شود. ممکن است بدانید این نوع خشونت زمانی رخ می دهد که افراد از زبان بدن بی ادبانه و تهدیدآمیز برای ترساندن دیگری استفاده می کنند.

قلدری کلامی به عنوان انواع ایجاد قلدری در دیگران

همه اشکال قلدری فیزیکی نیستند. قلدرها می توانند به همان اندازه با کلمات خود آسیب وارد کنند. قلدری کلامی زمانی اتفاق می‌افتد که فردی از طریق نام‌گذاری، توهین، تهدید یا هر نوع زبان دیگری که باعث می‌شود فرد دیگر احساس بد یا تهدید کند، شخص دیگری را آزار می‌دهد. در حالی که شناسایی قلدری فیزیکی بسیار ساده تر است، تشخیص قلدری کلامی ممکن است دشوار باشد. زیرا اغلب به جای شواهد فیزیکی به اعتماد متکی است. بنابراین، افرادی که تصمیم به توهین کلامی نسبت به دیگران دارند، احتمال بیشتری دارد که از آن دور شوند.

قلدری اجتماعی جزئی از انواع ایجاد قلدری در دیگران

قلدری اجتماعی، همچنین به عنوان قلدری رابطه‌ای شناخته می‌شود. یک تاکتیک قلدری است که توسط افرادی که می‌خواهند افراد خاصی را از گروه اجتماعی خود حذف کنند، استفاده می‌شود. این نوع قلدری اغلب بین گروهی از افراد اتفاق می‌افتد.  ممکن است فرد گیرنده به دلیل روش‌های آزار و اذیت و طرد کردن گروه احساس انزوا کند. پایان دادن به قلدری اجتماعی می تواند دشوار باشد. زیرا، در حالی که همه افراد باید در همه گروه ها و فعالیت ها گنجانده شوند، شما نمی توانید دیگران را مجبور کنید که یک فرد را بپذیرند.

رفتارهایی که نشان دهنده ایجاد قلدری در دیگران است

هیچ چیز بدتر از ایجاد قلدری در دیگران نیست. آن شخص دوست دارد دیگران را با آسیب های مختلف بترساند. در حالی که به طور کلی قلدری به عنوان یک کودک در زمین بازی تصور می شود، یک قلدر می تواند فردی در هر سنی باشد. به گفته موسسه ملی بهداشت، قلدری در محل کار می تواند از طریق اینترنت یا شخصا انجام شود. فرض کنید در دفتری با شخصی کار می کنید که سال ها آنجا در حال فعالیت است. شما به عنوان یک شخص حرفه ای در آینده در نظر گرفته می شوید و شرکتی شما را برای مدیریت آماده می کند. او ممکن است به دلیل موقعیت شما احساس خطر کند، بنابراین از تاکتیک‌های صمیمیت  استفاده می‌کند تا شما را از آن حالت بیرون بکشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

باید به یاد داشته باشید که ناامنی های این شخص در موقعیت هایی مانند این ظاهر می شود. درست مانند بچه هایی که در زمین بازی هستند، آن‌ها با ایجاد قلدری در دیگران یا شما احساس بهتر یا انتقادپذیری بیشتری برای خود ایجاد می کنند. متأسفانه، همه موارد قلدری آنقدر آشکار نیستند، و شما باید حواس دقیقی داشته باشید تا تشخیص دهید چه کسی زورگو است و چه کسی دوست شماست.

چند رفتاری که نشان دهنده ایجاد قلدری در دیگران است

خوشبختانه، برخی از رفتارها یا عادات خاص نشان می دهد ایجاد قلدری در دیگران وجود دارد. با استفاده از فهرست زیر می‌توانید به سرعت تشخیص دهید که چه زمانی کسی قصد دارد شما را بترساند یا دستکاری کند. در این‌جا برترین رفتارهای قلدرها لیان خواهد است.

باج گیری امری عادی است

یکی از رایج ترین تاکتیک هایی که یک قلدر استفاده می کند، باج گیری است. ممکن است از آن برای واداری شما به انجام کاری که می خواهند استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر آن‌ها بدانند که شما شخص دیگری را برای شما آماده کردید، ممکن است از آن علیه شما استفاده کنند. این غیر معمول نیست که این شخص به شما بگوید که باید ناهار او را برای یک هفته بخرید، وگرنه آن‌ها قلدری می کنند. بله، این عمل کاملاً کودکانه به نظر می رسد، اما اینگونه است که قلدرها کار خود را انجام می دهند. آن‌ها از هر اطلاعاتی که در مورد شما می دانند به نفع خود استفاده خواهند کرد.

ایجاد قلدری در دیگران و دروغ گفتن طبیعی است

برای انجام برخی از کارهای بدی که این فرد انجام می دهد، باید دروغگوی خوبی باشد. لطفاً هیچ چیزی را از زبان آن‌ها باور نکنید زیرا آن‌ها فقط می خواهند شما بدانید. مراقب باشید هر چیزی را به آن‌ها بگویید زیرا می توانند به حقایق شما اضافه کنند یا از آن حذف کنند تا کاملاً نادرست باشد.

در مورد گذشته خود صحبت نمی کنند

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب کسی که عاشق ایجاد قلدری در دیگران است این است که می‌خواهد همه چیز را درباره شما بداند. اما درباره خود به شما چیزی نمی‌گوید. آن‌ها ممکن است به شما مراجعه کنند و اطلاعاتی در مورد زندگی شما بخواهند.  مراقب باشید که آن‌چه به آن‌ها می گویید می تواند علیه شما مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، آن‌ها نمی خواهند در مورد گذشته خود صحبت کنند زیرا بسیار دردناک است. در بیشتر موارد، با سوء استفاده یا بی توجهی مواجه می شوید که باعث آسیب روانی آن‌ها است.

سعی می کند شما را گیج کند

یکی از تاکتیک‌های ایجاد قلدری در دیگران این است که سعی می‌کنند شما را با اطلاعات بیش از حد گیج کنند. به عنوان مثال، فرض کنید ماشین شما مشکل دارد و به یک مکانیک نیاز دارید. آن‌ها ممکن است شروع به استفاده از تمام این نکات تعمیر خودرو کنند تا دانش خود را در این زمینه نشان دهند. هدف این است که خودشان را دانا جلوه دهند و باعث شوند شما در حضور آن‌ها احساس بی اهمیتی کنید. آن‌ها می‌خواهند ظاهراً از همه چیز آگاه به نظر برسند، بنابراین همه نوع اطلاعات را در مورد ماشین‌ها و تعمیرات منتشر می‌کنند، خواه درست باشد یا نه.

احساسات منفی را نشان می دهد

یک کاری که فرآیند ایجاد قلدری در دیگران همیشه انجام می دهد چیست؟ آن‌ها می خواهند بهتر از دیگران باشند. این شخص ممکن است با افزایش تن صدای خود به طور پرخاشگرانه کاری کند تا همه بتوانند آن‌چه را که می‌گوید بشنوند. هر چه صدای آن‌ها بلندتر باشد، مردم از حضور آن‌ها بیشتر می ترسند. رفتارهایی که می‌بینید چیزی نیست جز کسی که از شما می‌خواهد مطابق خواسته‌هایش باشید، اما شما نباید آن را قبول کنید.

از طنز نامطلوب و طعنه استفاده می کند

اگر کمی ناامن هستید، هدف اصلی کسانی خواهید بود که عاشق ایجاد قلدری در دیگران هستند. این قلدر ناامنی شما را نقطه ضعف می داند و از این موضوع به نفع خود استفاده خواهد کرد. غیرمعمول نیست که آن‌ها بخواهند شما را احساس دچار ناامنی یا حقارت کنند، بنابراین برای رسیدن به آن از طنز ضعیف و طعنه استفاده می کنند.

آن‌ها ممکن است به کفش هایی که می پوشید، به این واقعیت که همیشه دیر می کنید یا نداشتن زندگی شخصی بخندند. آن‌ها چیزی بیشتر از بد جلوه دادن شما را دوست ندارند، اما شما به جای دخالت در کارهای او، باید از او دور شوید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از آنجایی که آن‌ها دوست دارند یک فرد به ظاهر خطرناک باشند، بدشان نمی‌آید که گاهی اوقات ایجاد قلدری در دیگران را انجام دهند. اگر می‌خواهند از موقعیتی اجتناب کنند یا سعی کنند کاری را که انجام دادند پنهان کنند، ممکن است از این تکنیک منفعل-تهاجمی استفاده کنند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا