راه های ساده برای تغییر طرز فکر و زندگی

تغییر طرز فکر و زندگی برای کسانی که دارای یکنواختی در روزمرگی خود هستند اهمیت دارد. این کار همچنین می تواند باعث کسب موفقیت های بیشتر شود. روان شناسی به ما می گوید که چه قوانینی را باید رعایت کنیم تا از لحاظ جسمی و روانی قوی باشیم.

یکی از این راه ها غلبه بر نقاط ضعف خودمان است. در واقع ما در مرحله اول باید بپذیریم که مشکلاتی داریم و آن ها را حل کنیم. حل این مشکلات می تواند با کمک روان شناسان باشد. نکته دیگر این است که ما چگونه در برابر این مشکلات ایستادگی داشته باشیم. یکی از این مشکلات شک کردن است. در ادامه می خواهیم ببینیم که راه های ساده برای تغییر طرز فکر و زندگی.

خوشبختی در زندگی با تغییر طرز فکر و زندگی

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. شادی انواع مختلفی دارد و واکنشی در بدن است که باعث ایجاد هورمون های خوب در بدن خواهد شد. هورمون ها در بدن به خصوص هورمون های شادی بسیار می تواند باعث موفقیت و پیشرفت شما شود. در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه بر شک خود غلبه کنیم و موفق شویم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه های ساده برای تغییر طرز فکر و زندگی، صحبت کنیم.

شک به خود باعث عدم تغییر طرز فکر و زندگی می شود

شک به خود به عنوان “عدم اطمینان به قابلیت اطمینان انگیزه ها، شخصیت، اندیشه و غیره” تعریف می شود. به عبارت دیگر، شک و تردید در خود بدان معناست که شما خود را باور ندارید. شک به خود به سمت ذهنیت های منفی گرایش پیدا می کند. ممکن است با یک شکست کوچک شروع شود. اما این یک شکست می تواند شما را از بین ببرد و اعتماد به نفس شما را از بین ببرد. ممکن است شروع به تمرکز بر شکست کنید. سپس شروع به رشد و گسترش می کند. در نهایت، می تواند شما را از استفاده از فرصت های زیاد زندگی باز دارد.

مثالی در ارتباط با این زمینه

ما این را در زمین فوتبال می بینیم. یک بازیکن دفاعی شروع فوق العاده ای برای یک بازی دارد و سپس آن ها یک دفع را انجام می دهند. این کار شروع به تاثیرگذاری بر اعتماد به نفس آن ها می کند. وقتی دوباره وارد بازی می شوند، هنوز آن رهگیری را به خاطر می آورند. آن ها شروع به “بازی بی خطر” می کنند و سعی نمی کنند پرتاب هایی را که باید انجام دهند، انجام دهند. اعتماد به نفس آن ها از بین رفته است و شک به خود جایگزین آن شده است.

آیا شک به خود منجر به عدم تغییر طرز فکر و زندگی می شود؟

اگر از شک و تردید در خود رنج می برید، به احتمال زیاد فرصت های پیش روی شما را خراب می کنند. وقتی اعتماد به نفس ندارید و به توانایی های خود اعتماد ندارید، خارج شدن از محدوده راحتی خود و ریسک کردن دشوار است. این می تواند منجر به عدم دنبال فرصت هایی شود که کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد. افرادی که با شک و تردید به خود دست و پنجه نرم می کنند، اغلب احساس می کنند گیر کرده اند. آن ها ممکن است از موقعیتی که در آن قرار دارند خوششان نیاید، اما آن قدر به خود اعتماد ندارند که چیز جدیدی را امتحان کنند.

نکته ای در ارتباط با تغییر طرز فکر و زندگی

در صورت عدم درمان، شک به خود می تواند منجر به اختلالات روانی شود. افرادی که دچار شک و تردید فراگیر هستند ممکن است در تصمیم گیری دچار مشکل شوند و اعتماد به نفس پایینی را تجربه کنند. این می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود. با این حال، ممکن است بر شک به خود غلبه کنید و زندگی کامل داشته باشید.

کسی را پیدا کنید و با او صحبت کنید

اولین قدم برای غلبه بر شک و تردید و تغییر طرز فکر و زندگی، صحبت با فردی است که به او اعتماد دارید. این ممکن است یک دوست، یک عضو خانواده یا یک متخصص بهداشت روانی باشد. بسیاری از مردم از گفتگو با یک درمانگر بیزارند. با این حال، شک به خود کیفیت زندگی را کاهش می دهد. هنگامی که به کمک مورد نیاز خود دست یافتید، می توانید تجربیات جدیدی را تجربه کرده و زندگی ای را که در آرزوی آن بوده اید آغاز کنید. یک متخصص می تواند به شما کمک کند تا مسیر اعتقاد و اعتماد مجدد خود را طی کنید.

گذشته را رها کنید

آیا به دلیل عدم موفقیت در گذشته با عدم تغییر طرز فکر و زندگی در خود مبارزه می کنید؟ شما تنها نیستید. همه این شک را دارند. اگر به موفق ترین افراد جهان نگاه کنید، خواهید دید که معمولاً فهرستی طولانی از شکست ها در گذشته آن ها وجود دارد. اما آن ها اعتماد به نفس دارند که به راه خود ادامه دهند.

راه های ساده برای تغییر طرز فکر و زندگی

تغییر طرز فکر و زندگی اجتناب ناپذیر است. این می تواند ترسناک باشد، می توان آن را جستجو کرد، و حتی می تواند آنقدر ظریف باشد که متوجه آن نشوید. اما یک چیز ثابت می ماند: تغییر همیشه در اطراف شما اتفاق می افتد. اگر به دنبال تغییر جنبه های زندگی خود برای رشد بهتر هستید، احتمالاً متوجه شدید که گفتن آن بسیار آسان تر از انجام آن است. خوشبختانه، با عادات درست، می توانید گام هایی در جهت بهبود خود و اعمال تغییرات در خود به بهترین شکل ممکن بردارید. در این‌جا چند راه ساده برای تغییر طرز فکر و زندگی شما بیان خواهد شد.

روی پشیمانی ها تمرکز نکنید

پشیمانی بخشی از زندگی است. طبیعی است که نسبت به اقدامات گذشته، فرصت های از دست رفته و تصمیمات بد درجاتی از پشیمانی را تجربه کنید. اما این نتیجه به این معنی نیست که شما باید بر حسرت های خود فکر کنید و اجازه دهید آن‌ها شما را از بین ببرند. طبق تحقیقات، چند منبع آشنا برای پشیمانی وجود دارد:

  • حرفه
  • تحصیلات
  • اوقات فراغت
  • فرزندپروری
  • مسائل عاشقانه

اگر در این موضوعات پشیمانی داشته باشید، ممکن است ذهن شما به طور خودکار دچار عدم تغییر طرز فکر و زندگی شود. شما باید یاد بگیرید که در صورت وجود از این احساسات عبور کنید. با یک درمانگر یا متخصص بهداشت روان مشابه در مورد درمان احساس پشیمانی صحبت کنید. وقتی از آن‌ها یاد بگیرید بدون اینکه اجازه دهید شما را سنگین کنند، پرانرژی تر می شوید.

یاد بگیرید که با پرسش فکر کنید

خوداندیشی ابزاری ضروری برای کسانی است که به دنبال ایجاد تغییرات مثبت در زندگی و افکار خود هستند. وقتی اتفاقی افتاد که احساس می‌کنید می‌توانست بهتر پیش برود یا می‌دانید بد پیش رفته است، مکث کنید و عمیقاً در خودتان بگردید. چرا این اتفاق افتاد؟ برخی از سوالاتی که می توانید از خود بپرسید عبارتند از:

  • چرا این وضعیت من را آزار می دهد؟
  • چرا اعمال آن‌ها اینقدر مرا آزار داد؟
  • آیا من با این کار یا شرایط مشکل دارم؟
  • این احساسات از کجا سرچشمه می گیرند؟
  • چرا من واکنش شدیدی به آن موقعیت داشتم؟
  • چگونه می توانم دفعه بعد از واکنش شوم جلوگیری کنم؟
  • آیا می توانستم از این کار اجتناب کنم؟
  • چگونه می توانستم به این وضعیت کمک کنم؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این سوالات شما را تشویق می کند که به درون خود نگاه کنید و پاسخ هایی را که در ناخودآگاه شما وجود دارد بیابید. آن‌ها به شما این امکان را می دهند که در مورد تغییر طرز فکر و زندگی و اینکه از کجا آمدند، سخت فکر کنید. بنابراین به شما اجازه می دهند تغییراتی را برای جلوگیری از تکرار همان حادثه ایجاد کنید. فراموش نکنید شما همچنین می توانید زمانی که اتفاقات خوب رخ می دهد، خود را بازتاب دهید. برای تأمل در موارد مثبت، این سوالات را از خود بپرسید:

  • چه چیزی باعث موفقیت من شد؟
  • چه چیزی مرا برای رسیدن به این موفقیت ترغیب کرد؟
  • وقتی در آن موقعیت مساعد قرار گرفتم چه احساسی داشتم؟
  • چگونه می توانم این را دوباره در آینده تکرار کنم؟

یاد بگیرید که عاشق یادگیری باشید

سیستم‌های آموزشی می‌توانند باعث شوند که یاد بگیریم از فرآیند یادگیری و کسب دانش بیزاریم. اما بدون تمام محدودیت‌های آن قوانین از دوران مدرسه‌تان، می‌توانید در عوض شروع به یادگیری با شرایط خود کنید. این عادت جدید می تواند بسیار سرگرم کننده باشد و راهی عالی برای تیزکردن ذهن شما و به دست آوردن دانش مورد نیاز برای تغییر طرز فکر و زندگی است.

اما از کجا شروع می کنید؟ چگونه می توانید شروع به یادگیری کنید و از این فرآیند لذت ببرید؟ در این‌جا چند ایده وجود دارد:

  • کتاب های بیشتری بخوانید
  • فیلم های مستند یا اطلاعاتی را تماشا کنید.
  • یک کلاس در یک موضوع هیجان انگیز شرکت کنید.
  • شروع به یادگیری یک سرگرمی جدید کنید.
  • از دوستان یا مربیان فعالیتی بیاموزید

از جملات تاکیدی مثبت استفاده کنید

جملات تاکیدی مثبت ابزار قدرتمندی هستند. آن‌ها اغلب به عنوان مانترا استفاده می شوند تا هر روز صبح در آینه قبل از کار، مدرسه یا مسئولیت های دیگر با خود تکرار شوند. این جملات تاکیدی تاثیر فوق‌العاده‌ای بر تغییر طرز فکر و زندگی دارند. به شما این امکان را می‌دهند که به آرامی زندگی را درست کنید. این کار باعث می شود تا زمانی که تغییر را بسازید، در این فرآیند بیشتر به خودتان ایمان بیاورید.

تغییر در زندگی و تغییر طرز فکر و زندگی

به نوع تغییری که می خواهید در زندگی خود مشاهده کنید فکر کنید. سپس، بیانیه ای مطمئن، خاص و قوی را انتخاب کنید که با تأیید اینکه شما همان فردی هستید که می خواهید باشید، شما را به سمت اهدافتان سوق دهد. در نهایت، این عبارت را حداقل به مدت ده دقیقه، یک بار در روز تکرار کنید:

  • من آنقدر قوی هستم که بتوانم بر همه مشکلات غلبه کنم.
  • هوش من از من یک کارگر ارزشمند می سازد.
  • من روابط سالمی با دوستانم حفظ می کنم.
  • تلاش من نتیجه می دهد.
  • من باهوش، زیبا و ارزشمند هستم.
  • هنگام اظهار نظر خود، سعی کنید اشتباهات کلامی مانند استفاده بیش از حد از کلمه باید را مرتکب نشوید.

قرار گیری هر چیز منفی در آن‌ها

جملات تاکیدی خود را منفی نکنید، حتی زمانی که پیام کلی هنوز درست است. به عنوان مثال، به جای گفتن «اتفاق به من آسیب نمی رساند»، بگویید «من بر سختی غلبه می کنم». این چرخش منفی می تواند بر شانس شما تأثیر بگذارد.

تسلیم شدگی و تغییر طرز فکر و زندگی

در ابتدا، هبا گفتن جملات تاییدی مثبت خود را احمقانه احساس خواهید کرد. این طبیعی است، و ممکن است مدتی طول بکشد تا تکرار آن‌ها احساس عجیبی نداشته باشید. هدف در این‌جا احساس اعتماد به نفس است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا