راه هایی برای غلبه بر احساس ناامیدی

غلبه بر احساس ناامیدی را باید به صورت یک ایده اصلی نگاه کنیم. در واقع ناامیدی یکی از احساساتی است که اگر نتوانید جلوی آن را بگیرید به شدت آسیب خواهید دید. همه ما احساسات مختلفی داریم. هیچ کس در این دنیا نیست که حتی یک بار احساس ناامیدی نکرده باشد. همان طور که خانواده می تواند ما را به سمت موفقیت راهنمایی کند، گاهی اوقات ممکن است باعث شکست ما شود. شکست در زندگی گاهی اوقات لازم است. اما به شرطی که افراد بتوانند بعد از به زندگی خود بازگردند.

خیلی از مردم بعد از این که شکست می خورند ناامید می شوند. در واقع این شکست پایان کار آن ها در زندگی خواهد بود. انسان باید مسئولیت پذیر باشد. حتی با وجود داشتن خانواده بد شما می توانید به موفقیت برسید. حتی بزرگ ترین افراد هم در زندگی مشکلاتی داشتند. نکته مهم این است که چگونه با داشتن خانواده ای آزار دهنده موفق شویم. شکست چه بخواهیم چه نخواهیم برایمان اتفاق می افتد. اما آیا ما می توانیم با شکست در زندگی خود کنار بیاییم؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که راه هایی برای غلبه بر احساس ناامیدی چگونه است؟

احساس شادی و غلبه بر احساس ناامیدی

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. ما در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه با شکست در زندگی کنار بیاییم و موفق شویم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه هایی برای غلبه بر احساس ناامیدی، صحبت کنیم.

شکست در زندگی و عدم غلبه بر احساس ناامیدی احساس بدی دارد

شکست در زندگی احساس بدی دارد. بسیاری از مردم برای اجتناب از شکست تلاش زیادی می کنند. برای این که مجبور نباشند احساسات دردناکی را تجربه کنند. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود احساس شکست کنید. برخی از عواملی که ممکن است نقش داشته باشند عبارتند از:

  • احساس ناامیدی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • احساس درماندگی
  • فقدان روابط حمایتی

اگر فکر می کنید ” شکست خورده هستید”، مهم است بدانید کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید. دانستن نحوه برخورد سالم با شکست در زندگی، بخشی از ترس را از بین می برد. و ممکن است درد را کاهش دهد تا بتوانید بهتر از قبل به عقب برگردید.

غلبه بر احساس ناامیدی خود را بپذیرید

شکست با احساسات گوناگونی همراه است. خجالت، اضطراب، عصبانیت، ناراحتی و شرم، برخی از آن ها است. این احساسات ناراحت کننده است. بسیاری از مردم برای فرار از احساس ناراحتی احساسی هرکاری می توانند انجام دهند. مطالعه ای که در سال 2017 در مجله تصمیم گیری رفتاری منتشر شد می گوید که نباید سعی کنید احساسات خود را پس از شکست کنار بگذارید.

اجازه دادن به خودتان برای غلبه بر احساس ناامیدی بد یک انگیزه مثبت است. این می تواند به شما کمک کند تا راه حل های بهتری پیدا کنید تا دفعه بعد پیشرفت کنید. بنابراین، پیش بروید و احساسات خود را بپذیرید. احساسات خود را بپذیرید و اجازه دهید کمی احساس بدی داشته باشید. به احساسات خود برچسب بزنید تا به خودتان اجازه دهید آن ها را تجربه کنید. به عنوان مثال، ممکن است فکر کنید، “ناامید شده ام”، یا “ناراحت هستم که نتیجه ای نداشت”.

راه هایی برای غلبه بر احساس ناامیدی

تجربه ناامیدی برای بسیاری از مردم کاملاً وحشتناک است. یک احساس غرق‌کننده، تخلیه‌کننده، محدودکننده همراه با این احساسات وجود دارد، و آن ها می‌توانند شما را سنگین کنند و احساس وحشتناکی در شما ایجاد کنند. به دلیل ناامیدی شدید، منطقی است که ممکن است از آن بترسید. اما این ترس می تواند اثر معکوس داشته باشد و خطرات ناشی از آن احساسات ناامیدکننده را بدتر کند! چگونه می توانید با آن مبارزه کنید؟ در این جا چند راه برای غلبه بر ترس از ناامیدی آورده شده است.

یاد بگیرید که ریشه های ناامیدی را درک کنید

ترس از ناامیدی یک چرخه است و همه فرآیندها برای شکستن نیاز به درک دارند. بیشتر توصیه‌های کلی در مورد غلبه بر ترس‌های ناامیدی، بینش کافی در مورد ریشه‌های ترس‌هایتان به شما نمی‌دهد، و ناامیدی می‌تواند در علت آن بسیار متفاوت باشد.

به طور کلی، ناامیدی مستلزم فقدان کلی اشتیاق، امید، تفکر مثبت یا انتظار خوش بینانه برای آینده است. این به معنای دیدن یک ایده تیره و تار از روزهای آینده است و می تواند باعث ایجاد احساس اضطراب، افسردگی و استرس شود. ترس از این نوع احساسات منطقی است. اما ترس از آن می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و خطر آن را افزایش دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این به این دلیل است که ترس از احساس ناامیدی به این معنی است که یا در معرض خطر چنین احساسی هستید یا قبلاً مجبور شده اید از آن احساس فرار کنید. درک علت ترس‌های خاص شما می‌تواند به شما در مدیریت مسائل – چه فعلی و چه گذشته – کمک کند که آن ها را تداوم می‌بخشد. بنابراین، ناامیدی از کجا می آید؟

کمبود الهام در افراد

بدون الگوهای مثبت یا داستان های موفقیت که باید به آن ها نگاه کرد، تصور این که هر کسی در موقعیت فعلی شما می تواند از آن خارج شود و موفق شود دشوار است.

احساس محدودیت

هنگامی که در حال مبارزه هستید، غلبه بر احساس ناامیدی ممکن است زمانی ایجاد شود که هر دو احساساتی کنید. مهارت لازم برای غلبه بر موانع خود را ندارید و نیازهای عمومی برای بقا را ندارید.

تجربه ای از حس بیگانگی

اگر به شما این احساس را داده اند که مناسب نیستید، این که لایق حمایت و عشق نیستید، یا محکوم به طرد شدگی برای همیشه هستید، می توانید در نتیجه از خود بیگانگی احساس ناامیدی کنید. بدتر از آن، ممکن است از ترس درد بیشتر خود را منزوی کنید.

احساس اسارت و غلبه بر احساس ناامیدی

قرار گیری در یک موقعیت، رابطه یا محیط بدی که نمی توانید از آن فرار کنید. این دلیل مهمی است که بسیاری از افراد احساس ناامیدی می کنند.

تجربه ظلم و ستم

اگر بخشی از یک گروه یا اقلیت تحت ستم هستید، آگاهی از ظلم شما نسبت به چیزهایی که نمی توانید کنترل کنید می تواند بسیار ترسناک باشد.

تجربه رها شدگی

آیا تا به حال دچار حس رها شدگی شده اید  تا زمانی که در مهم ترین زمان نیاز خود قرار داشتید به تنهایی مبارزه کنید؟ به راحتی می توان فهمید که چگونه این می تواند باعث ناامیدی کسی شود.

تهدید عذاب آور و غلبه بر احساس ناامیدی

بسیاری از افرادی که با مرگ و میر خود مواجه هستند، چه به دلیل بیماری یا تهدید مهم دیگری برای بقای خود، ممکن است شروع به تعجب کنند.  آیا ادامه دادن غلبه بر احساس ناامیدی اصلاً فایده ای دارد یا خیر.

احساس ناتوانی

اگر احساس می کنید کنترلی بر زندگی و مسیر آن ندارید، ممکن است در نتیجه احساس ناامیدی کنید یا از ناامیدی بترسید.

 تجربه درماندگی

آیا احساس می کنید که در موقعیت بسیار دشوار یا تهدیدکننده ای قرار دارید. اما نمی توانید خود را از آن رها کنید؟ این درماندگی پیش درآمدی سریع برای ناامیدی است.

نام ببرید و احساس ناامیدی خود را بپذیرید

رسیدن به ریشه های عمیق احساسات پیچیده می تواند چالش برانگیز باشد. این امر به ویژه در مورد چیزی مانند غلبه بر احساس ناامیدی یا شروع احساسات ناامید صادق است. این تجربیات می‌توانند باعث کسل‌شدگی، سنگینی و کمبود انگیزه در زندگی روزمره شوند و احساس رویارویی با آن‌ها را سخت کنند.

اما اگر به احساسات خود برچسب نزنید، نمی توانید آن‌ها را تنظیم کنید. مطالعات نشان می‌دهد که نام‌گذاری آن تجربیات پیچیده‌تر می‌تواند برای حل و فصل و مدیریت آن‌ها به شیوه‌ای مثبت بسیار مهم باشد. بیشتر احساسات در ظاهر بسیار ساده ظاهر می شوند. اما کند و کاو در آن‌ها لایه های زیادی را نشان می دهد. برای مثال، ترس شما از ناامیدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خشم
  • دلخوری
  • تلخی
  • کسالت
  • بی اعتمادی
  • ترس
  • تیرگی
  • اندوه
  • درماندگی
  • تنهایی
  • ناراحتی
  • نگرانی

افکار ناامید را به چالش بکشید

برای غلبه بر ترس از ناامیدی، می‌توانید به خودتان ثابت کنید که افکار ناامیدکننده قدرتی بر شما ندارند. هنگامی که شما این نوع الگوهای احساسی را به چالش می کشید، یاد می گیرید که آن ها را به درستی پردازش کنید و برای مقابله با آن ها مجهز می شوید. هدف این است که در نهایت دیگر از افکاری مانند این احساس دلهره نکنید. در این‌جا چند راه برای به چالش کشیدن باورهای ناامید کننده وجود دارد:

جر و بحث

با داشتن افکار ناامیدکننده یا ترسناک، علیه آن‌ها بحث کنید. به شواهد خلاف آن اشاره کنید و آن‌ها را به نبرد غلبه بر احساس ناامیدی دعوت کنید. وانمود کنید که برای یک مسابقه بحث می کنید یا سعی می کنید یک سخنرانی بزرگ ارائه دهید. شما یاد خواهید گرفت که اگر بخواهید با آن‌ها مبارزه کنید، می توانید انواع شواهد منطقی را بیابید که افکار شما را رد می کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا