یافتن شادی در مواقع سخت

آیا در مورد سلامتی، بیماری همه گیر، بیکاری، عدم اطمینان مالی یا ناآرامی های مدنی خود استرس دارید؟ حتی در این زمان‌های سخت، می‌توانید شادی را در زندگی روزمره خود بیابید و دیدگاه خود را بهبود بخشید. اکنون بیش از هر وقت دیگری، شادی در تجربیات هر روز می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد و سلامت روان شما را تقویت و از آن محافظت کند. در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی روند یافتن شادی در مواقع سخت پرداخته ایم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

یافتن شادی در مواقع سخت

از آنجایی که بسیاری از ما درگیر اطلاعات شدید و سخت از اخبار و رسانه های اجتماعی، بی ثباتی مالی، و ناآرامی های سیاسی و مدنی هستیم، یافتن صلح – چه در داخل و چه در خارج- دشوارتر می شود. علاوه بر این، برای بسیاری از بزرگسالانی که از خانه کار می‌کنند و در عین حال نقش‌ها و مسئولیت‌های جدیدی را برای نیازهای تحصیلی فرزندان خود بر عهده می‌گیرند، استرس تازه‌ای در خانه وجود دارد. چگونه می‌توانیم، هم به‌صورت فردی و هم به‌عنوان جمعی، «جرقه‌ای شادی» برای ارتقای روحیه خود و یکدیگر برای عبور از زمان‌های دشوار ایجاد کنیم؟ در ادامه مقاله با ما همراه شوید تا تکنیک هایی برای شادی بیابید.

در ادامه چند ایده و نکاتی برای یافتن شادی در زندگی وجود دارد که به شما کمک می کنید مسیری پر از نشاط را داشته باشید. مسیری که از افسردگی ها و اضطراب های بسیار جلوگیری می کند.

به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید

برای یافتن شادی در مواقع سخت می توانید موسیقی را انتخاب کنید. موسیقی به شما کمک بسیار زیادی می کند. می تواند به شما کمک کند تا خاطرات مثبت را به خاطر بیاورید و از مشکلات روزمره ای که ممکن است با آن روبه رو هستید فرار کنید. یادآوری این خاطرات با توجه به موسیقی راهی آسان و غیرفعال برای تقویت خلق و خوی شما در حین کار، نظافت یا صرفاً در خانه هستید. تحقیقات نشان داد که توجه به آهنگ های مورد علاقه شما می تواند اضطراب را کاهش دهد، فشار خون را کاهش دهد، کیفیت خواب را بهبود بخشد و خلق و خو را نیز بهبود بخشد. حتی می توانید لیستی از آهنگ های جذاب را داشته باشید.

تمرین قدردانی روزانه را توسعه دهید

لازم نیست مصیبت بزرگی باشد؛ فقط به یک تا سه جمله ساده در روز فکر کنید، مانند: “من سپاسگزارم که سقفی بالای سرم دارم”، “من برای خورشیدی که هر روز صبح طلوع می کند و روی پوستم احساس می کنم سپاسگزارم” یا “من سپاسگزارم” برای توت فرنگی های خوشمزه ای که امروز داشتم.» در پایان هر روز، در یک دفترچه یادداشت بنویسید یا چیزهایی را که برایشان قدردان بودید، به همان سادگی که ممکن است به زبان بیاورید. با انجام این کار، حتی در سخت‌ترین یا ناراحت‌کننده‌ترین زمان‌ها، تمرین قدردانی شما کمک می‌کند شرایط شما را به چشم‌اندازی بیندازید، به طور غیرمستقیم شادی ایجاد کند و شما را ثابت نگه دارد.

زمانی را در تمرین بینایی صرف کنید.

برای یافتن شادی در مواقع سخت باید کمی زمان صرف کنید. چشمان خود را ببندید و روی مکان، شخص، مانترا، دعا یا حتی تعطیلات بسیار مورد علاقه خود تمرکز کنید. در لحظه نفس بکشید و خود را در این فضا یا موقعیت تصور کنید. رنگ ها، طعم ها، بافت ها و مکالمات را در نظر بگیرید. سعی کنید پنج دقیقه اختصاص داده شده را صرف غوطه ور شدن در لحظه کنید. تنفس خود را کند کنید. بدن خود را آرام کنید. برخی از افراد متوجه می شوند که این عمل یا با دراز کشیدن با تکیه گاه زیر پاها و یک پتوی سنگین در بالای بدن یا با نشستن روی یک صندلی با بالشتک پشت و زیر پا تقویت می شود.

مدیتیشن منظم به این روش می تواند به شما یادآوری کند که جنبه های هر موقعیت دشواری که با آن دست و پنجه نرم می کنید – مانند انزوا، غم و اندوه یا ناامیدی – موقتی هستند. بار دیگر تجربیات مثبت بیشتری خواهید داشت، و این مراقبه های کوتاه حتی ممکن است به شما در ایجاد تجربیات جدید کمک کند.

هر روز لحظه “هیبت” را پیدا کنید.

“هیبت” مفهوم تجربه شگفتی و جذابیت است. هیبت اغلب ایده چیزی “بزرگ” مانند غواصی در دیواره مرجانی بزرگ یا دیدن برج ایفل در پاریس را تداعی می کند. با این حال، محققان دریافته‌اند که اگر هر روز برای دیدن لحظات کوچک و لذت‌بخش وقت بگذاریم، می‌توانیم از همان فواید بهره ببریم.

برای مثال، می توان لحظات شگفت انگیزی را در دیدن طلوع خورشید یا تماشای راهپیمایی مورچه ها یافت. ما همچنین می توانیم با مطالعه شعر زیبا یا پیاده روی در یک مسیر جدید و دیدن سنگ ها یا گل های جالب “هیبت” را تجربه کنیم. وقت بگذارید و به چیزهایی در اطراف خود توجه کنید که ممکن است آنها را بدیهی فرض کرده باشید. با لذت بردن از آنها و جایگاه آنها در جهان (و شما)، می توانید معنای بیشتری از زندگی خود بگیرید، احساس ارتباط بیشتری با جهان در کل داشته باشید و شادی بیشتری را در روز تجربه کنید.

برای یافتن شادی در مواقع سخت از حواس پنجگانه خود لذت ببرید

هر چیزی که می چشید، بو می کنید، لمس می کنید، می شنوید و می بینید می تواند بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد. وقتی پروانه ای را می بینیم یا غذای کاملی را می خوریم، حواس ما تقویت می شود و بلافاصله هیجان و شادی را احساس می کنیم. بنابراین، شیرینی خود را با آن تکه کیک راضی کنید، یک شمع تازه روشن کنید، دوستان پشمالوی خود را نوازش کنید، به آهنگ هایی گوش دهید که روحیه شما را تقویت می کند، یا غروب آفتاب را تماشا کنید. هر کاری که می توانید انجام دهید که حواس شما را بیدار کند، به شما احساس شادی می دهد.

شخصیت اصلی شوید

یکی از بزرگ‌ترین ترس‌هایی که افراد در زندگی دارند، تنهایی یا نگرانی از کمبود آن است که می‌تواند مانع شادی شود. با پر کردن این شکاف با عشق به خود، به شخصیت اصلی داستان زندگی خود تبدیل می شوید. وقتی دیگر نیازی به محاصره شدن همیشه در میان مردم احساس نمی‌کنید و از اینکه وقتتان را با خودتان سپری می‌کنید خوشحال هستید، این شادی است. این بدان معناست که همه افراد زندگی شما شخصیت های فرعی خوبی هستند و شما ستاره نمایش هستید. هنگامی که این امر محقق شود، متکی به خود می شوید و زنده نگه داشتن شادی بسیار آسان تر می شود.

برای یافتن شادی در مواقع سخت، خودتان را تغییر دهید

گاهی اوقات، لباس جدید یا آرایش تازه می تواند دیدگاه شما را تغییر دهد و به شما کمک کند سرحال باشید. در مورد آن فکر کنید. هر زمان که موهای شما فر یا تازه کوتاه شد، آیا روحیه شما بالا می رود؟ به احتمال زیاد، بله! حتی مرتب کردن ناخن‌هایتان می‌تواند به شما احساس جذابیت و آمادگی برای انجام آن روز بدهد. هنگامی که به آراستگی توجه می کنید، بهترین ظاهر خود را دارید و بهترین احساس را دارید، که راهی سریع برای تجربه شادی است.

احمق باشید و کودک درونی خود را آزاد کنید

با بزرگتر شدن، بدبین تر می شویم و کودک درون خود و توانایی احمق بودن و سرگرمی را از دست می دهیم. اما کلید درگیر ماندن در تجربه شادی این است که روحیه جوانی خود را به ما یادآوری کنیم. گاهی اوقات، ما مجبوریم سوار آن ترن هوایی شویم. از تپه ای پر از علف غلت بزنیم. یا مانند دوران کودکی یک خواب بخوابیم تا احساس خوشبختی خالص داشته باشیم. با رها کردن گهگاهی از هرگونه سختی ناشی از بزرگ شدن، می توانیم کسالت را از خود دور کنیم و واقعاً از خود لذت ببریم.

نکاتی برای کمک به دیگران برای تجربه شادی

برای یافتن شادی در مواقع سخت ایده ها و نکات بسیاری وجود دارد. ایده های زیر می تواند به دیگران کمک کند تا شادی را تجربه کنند. از آنجایی که کمک به دیگران یکی از بهترین راه‌ها برای احساس شادی و سلامتی بیشتر است، وقتی آنها احساس شادی می‌کنند، شما نیز این احساس را خواهید کرد.

برای مثال، نامه‌ها، شعرها یا نقاشی‌ها را برای اولین پاسخ دهندگان، کارگران ضروری یا افراد مسن به تنهایی ارسال کنید. با درگیر شدن در این فعالیت، احساس راحتی و شادی را برای دیگران به ارمغان می آورید. به خود احساس رضایت می دهید که شادی را به دیگران منتقل کرده اید. علاوه بر این، می تواند به شما کمک کند تا توجه شما را از مبارزات روزمره خود و سنگینی که ممکن است احساس کنید دور کنید.

شروع به جمع آوری پول خرد یا مقدار کمی پول هر روز به قصد اهدای آن به یک موسسه خیریه کنید. نامه ای به موسسه خیریه بنویسید. به آنها اطلاع دهید که چه کاری انجام دادید. چرایی، و معنای پشت آن کمک مالی. صرفه جویی در پول و دیدن ثمره کار شما باعث خوشحالی می شود که توانستید به هدفی دست یابید. علاوه بر این، با نوشتن نامه می توانید نیت خود را از حسن نیت به دیگری بیان کنید. اغلب اوقات، زمانی که ما به جای حفظ آن در درون خود، آن را ابراز می کنیم، می توانیم شادی بیشتری را در سراسر روح خود احساس کنیم.

برای یکی از دوستان خود شیرینی سفارش دهید یا برای آنها غذا سفارش دهید. کمک به دیگران حتی با چیزهای کوچک می تواند استرس را کاهش دهد. آنها بسیار سپاسگزار خواهند بود. و از قدردانی آنها، شما احساس شادی را تجربه خواهید کرد.

بگذارید شادی شما در سفر شما باشد

یافتن شادی در مواقع سخت می تواند شما را وارد زندگی جذابی کند. همانطور که می بینید، تجربه شادی، حتی با توجه به تمام مشکلاتی که در این زمان چه به صورت شخصی و چه به صورت جمعی با آن مواجه هستیم، می تواند با برخی تغییرات آسان در فعالیت های روزمره ما به دست آید. “اجازه دهید شادی شما در سفر شما باشد – نه در یک هدف دور”

 

 

منابع
.helpguide

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا