راه هایی برای تشخیص افراد دارای خودشیفتگی

افراد دارای خودشیفتگی یک نوع اختلال رفتاری و شخصیتی را دارند که علاوه بر خودشان به دیگران نیز آسیب می زنند. اختلالات شخصیتی انواع مختلفی دارند و علائم آن ها در هر شخصی متفاوت است. خودشیفتگی معناهای متفاوتی دارد. برای مثال برخی از آن ها را به نام های خود پسند یا خود محور هم صدا می زنند. درمان این نوع اختلالات نیاز به مشورت با مشاوران و متخصصان سلامت روان دارد

به طور کلی تعریف خودشیفتگی این موضوع را بیان می کند که افراد دارای خودشیفتگی حس یک غرور کاذب را دارند و همه چیز را برای خودشان می خواهند

«وسواس با هر چیزی که مربوط به خود بزرگ بینی است» راهی ساده و مختصر برای تعریف افراد دارای خودشیفتگی  است. در واقع، این افراد کاملاً شیفته ارزش (کاذب) خود هستند.

معانی دیگری که افراد دارای خودشیفتگی را نشان می دهد، شامل این موارد است: خودپسندی، خودپرستی، خودستایی، خود شیفتگی، خود محوری، عشق به خود، وسواس به خود، احترام به خود، غرور.

عدم وجود شخصیت واقعی در  افراد دارای خودشیفتگی

یکی از چیزهایی که خودشیفته‌ها لزوماً آن را ندارند، شخصیت واقعی است. درست است که بسیاری از خودشیفته ها تمایل خود را به همه چیز نشان می دهند. هنگامی که چنین گفتگوهای آشکاری به طور طبیعی رخ نمی دهد، شاهد تلاش آن‌ها برای جلب توجه در هر کجا و هر زمان که ممکن است خواهید بود.

برخی از آن‌ها استعدادهای سو استفاده گری خود را به خوبی پنهان می کنند. در واقع، بسیاری از افرادی که خود را دارای شخصیت عالی می‌دانند، ممکن است در تشخیص افراد دارای خودشیفتگی برای مشکل داشته باشند. هویت واقعی آن‌ها ممکن است در نهایت آسیب زا باشد. اما برای بسیاری دیگر، خودشیفته ها ممکن است پرانگیزه، کاریزماتیک، جاه طلب، منظم و حتی سرگرم کننده به نظر برسند.

علائم و تشخیص افراد دارای خودشیفتگی

درک اینکه چه چیزی این اختلال شخصیت را تشکیل می دهد اولین گام در شناسایی این افراد است. با در دست داشتن این دانش، ممکن است فرد برای شناسایی یک خودشیفته درک بیشتری داشته باشد. در این‌جا چند راه برای تشخیص یک فرد دارای خودشیفتگی وجود دارد:

اختلال شخصیت خودشیفتگی

یک الگوی فراگیر از بزرگ نمایی (در خیال یا رفتار)، نیاز به تحسین و عدم همدلی، که از اوایل بزرگسالی شروع می شود و در زمینه های مختلف وجود دارداین افراد به دیگران حسادت می کنند یا معتقد هستند که باید مورد حسادت قرار گیرند

خودشیفتگان (UC) در خودداری از نمایش آشکار حسادت کاملاً ماهر هستند. همانطور که گفته شد، افراد دارای خودشیفتگی ممکن است خود را عادی نشان دهند و ماهیت حسادت آمیز خود را از طریق طعنه یا شکل دیگری از گفتگوی رمزآلود آشکار کنند. همچنین خودشیفته‌های حیله‌گر در حالی که به صورت غیرکلامی حسادت اصلی خود را ابراز می‌کنند، این رفتار خود را درست جلوه می دهند.

خود بزرگ بینی اغراق آمیز

در ابتدای این مقاله کمی به این موضوع پرداختیم. UCها، و به طور کلی افراد دارای این اختلال شخصیت، دارای حس بی ارزشی از خود هستند. افراد دارای خودشیفتگی، به سادگی برتر هستند. فقط آن‌ها را یک آرایش ژنتیکی کامل بنامید. در اصل، این همان چیزی است که افراد خودشیفته در مورد خود فکر می کنند. UC ها ممکن است با چنین دیدگاه هایی قابل تشخیص نباشند، اما دیر یا زود ظاهر می شوند.

استفاده از نمادهای مختلف در افراد دارای خودشیفتگی 

هر نوع نمادی از وضعیت های مختلف نشان دهنده یک فرآیند است. برای مثال پول، شهرت، ثروت، زیبایی، هوش، موفقیت، قدرت. احتمال دارد که افراد دارای خودشیفتگی تقریباً نسبت به یکی یا  تعداد بیشتری از آن‌ها وسواس دارد. نمادهای وضعیت واقعاً نمادی از ارزش فرد به عنوان یک انسان هستند. علاوه بر این، UC ها به احتمال زیاد چنین ویژگی هایی را بدون شایستگی به خود نسبت می دهند.

مستلزم تحسین مداوم است

با این حال، یک شخص با ویژگی خودشیفتگی باید دائماً از اهمیت خود اطمینان داشته باشد. افراد دارای خودشیفتگی توجه شما را به کمد لباس خود جلب می کنند. آن‌ها در مورد همه چیزهای که باعث شود از او تعریف کنید به شما خواهند گفت

اغلب از شما چیزی می خواهند اما کمکی نمی کنند

جای تعجب واقعی نیست که افراد دارای خودشیفتگی تقریباً هر کاری برای تعریف از خودشان انجام می دهند. از سوی دیگر، ممکن است آن‌ها بخواهند چیزی را قرض بگیرند، حتی پول، و هرگز به بازگرداندن آن‌چه که حق شماست فکر نمی کنند.

عدم احساس همدلی در افراد دارای خودشیفتگی 

بیشتر انسان ها حس ذاتی مراقبت از دیگران، موقعیت ها و حل مشکلاتشان را دارند. چیزی در ژنتیک ما وجود دارد که به مغز و بدن ما اجازه می‌دهد تا با آن‌چه که دیگران تجربه کردند همدردی کنیم. به نظر می رسد UCها واقعاً چنین ترکیب ژنتیکی خاصی ندارند.

میل سیری ناپذیری برای خود اهمیتی

داشتن یک میل سیری ناپذیر برای توجه بیشترهمراه با دیدگاه افراطی از خود اهمیتی در این افراد وجود دارد. طبیعی است که افراد دارای خودشیفتگی خود را مانند نخبه می پندارند. علاوه بر این، به دلیل ماهیت تقریباً بی عیب و نقص خود، UCها بر این باورند که فقط کسانی که وضعیت مشابهی دارند واقعاً ارزش وقت گذاشتن را دارند

آیا افراد دارای خودشیفتگی اعتماد به نفس بیش از حد دارند؟ 

اختلال شخصیت خودشیفتگی یک وضعیت سلامت روان است که در آن افراد به طور غیرمنطقی احساس بالایی از اهمیت خود دارند. آن‌ها به توجه بیش از حد نیاز دارند و به دنبال آن هستند و می خواهند مردم آن‌ها را تحسین کنند. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است توانایی درک یا اهمیت به احساسات دیگران را نداشته باشند. اما در پشت این نقاب اعتماد به نفس شدید، از ارزش خود مطمئن نیستند و به راحتی از کوچک‌ترین انتقادی ناراحت می شوند.

اختلال شخصیت خودشیفتگی در بسیاری از زمینه های زندگی مانند روابط، کار، مدرسه یا مسائل مالی مشکلاتی ایجاد می کند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفتگی ممکن است به طور کلی ناراضی و ناامید باشند وقتی که به آن‌ها لطف یا تحسین خاصی که معتقدند سزاوار آن هستند داده نمی شود. آن‌ها ممکن است روابط خود را مشکل دار و ناکامل بدانند و سایر افراد از بودن در کنار آن‌ها لذت نبرند.

درمان اختلال افراد دارای خودشیفتگی

درمان اختلال شخصیت خودشیفته حول محور گفتار درمانی است که روان درمانی نیز نامیده می شود. اختلال شخصیت خودشیفتگی مردان را بیشتر از زنان مبتلا می کند و اغلب در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود. برخی از کودکان ممکن است ویژگی‌های خودشیفتگی را نشان دهند. اما این معمولاً برای سن آن‌ها معمول است و به این معنی نیست که آن‌ها به اختلال شخصیت خودشیفته ادامه خواهند داد.

علائم

علائم اختلال شخصیت خودشیفتگی و شدت آن‌ها می تواند متفاوت باشد. افراد مبتلا به این اختلال می توانند:

  • به طور غیرمنطقی احساس بزرگی نسبت به خود داشته باشید و نیاز به تحسین مداوم و بیش از حد دارید.
  • احساس کنند که آن‌ها مستحق امتیازات و رفتار ویژه هستند.
  • انتظار دارند که حتی بدون موفقیت به عنوان شخص برتر شناخته شوند.
  • کاری می کنند که دستاوردها و استعدادها بزرگتر از آن‌چه هستند به نظر برسند.
  • مشغول تخیلات در مورد موفقیت، قدرت، درخشش یا زیبایی هستند.
  • انتظار لطف از دیگران را دارند و از دیگران انتظار دارند که بدون اینکه از آن‌ها سوالی بپرسند آن‌چه را که می خواهند انجام دهند.
  • از دیگران برای به دست آوردن آن‌چه می خواهند بهره ببرید.
  • ناتوانی یا عدم تمایل به شناخت نیازها و احساسات دیگران.
  • به دیگران حسادت می کنند و باور دارند که دیگران به آن‌ها حسادت می کنند.

افراد دارای خودشیفتگی انتقاد پذیر نیستند

در عین حال، افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفتگی در برخورد با هر چیزی که به عنوان انتقاد از نظرشان ایراد می شود، مشکل دارند. آن‌ها می توانند:

  • زمانی که به رسمیت شناخته نمی شوند یا تمجید خاصی دریافت نمی کنند، بی تاب یا عصبانی می شوند.
  • در تعامل با دیگران مشکلات اساسی دارند و به راحتی احساس حقارت می کنند.
  • با خشم یا تحقیر واکنش نشان می دهند و سعی می کنند دیگران را تحقیر کنید تا خود را برتر جلوه دهند.
  • در مدیریت احساسات و رفتار خود مشکل دارند.
  • مشکلات عمده ای را در مواجهه با استرس و سازگاری با تغییرات تجربه کنید.
  • از موقعیت هایی که ممکن است در آن شکست بخورند کناره گیری کنند یا از آن‌ها اجتناب کنند.
  • احساس افسردگی می کنند زیرا آن‌ها به کمال نمی رسند.
  • احساسات پنهانی مانند ناامنی، شرم، تحقیر و ترس از افشا شدن را به عنوان یک شکست می دانند

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ 

افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفگی ممکن است نخواهند فکر کنند که مشکلی وجود دارد، بنابراین معمولاً به دنبال درمان نیستند. اگر آن‌ها به دنبال درمان باشند، به احتمال زیاد برای علائم افسردگی، سوء مصرف مواد مخدر یا الکل، یا سایر مشکلات سلامت روان است. آن‌چه آن‌ها به عنوان توهین به عزت نفس می دانند ممکن است پذیرش و پیگیری درمان را دشوار کند.

اگر جنبه‌هایی از شخصیت خود را که در اختلال شخصیت خودشیفتگی مشترک است تشخیص می‌دهید یا غمگین هستید، با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی قابل اعتماد یا ارائه‌دهنده سلامت روان تماس بگیرید. دریافت درمان مناسب می تواند به شما کمک کند تا زندگی شما لذت بخش تر و لذت بخش تر شود. 

علل وجود این رفتار در افراد دارای خودشیفتگی

مشخص نیست که چه چیزی باعث اختلال شخصیت خودشیفته می شود. علت احتمالاً پیچیده است. اختلال شخصیت در افراد دارای خودشیفتگی ممکن است با موارد زیر مرتبط باشد:

  • محیط – روابط والدین و فرزند با تحسین بیش از حد یا انتقاد بیش از حد که با تجربیات و دستاوردهای واقعی کودک مطابقت ندارد.
  • ژنتیک – ویژگی های ارثی، مانند ویژگی های شخصیتی خاص.
  • نوروبیولوژی – ارتباط بین مغز و رفتار و تفکر.
منابع
وبسایت mayoclinicوبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا