دلایلی که روش های روان درمانی کار نمی کند

روش های روان درمانی می تواند گاهی مفید و گاهی هم مضر باشد. سلامت روان از طریق راه حل های مختلفی تقویت می شود. در مقاله های قبل گفتیم که رقصیدن و ورزش کردن چگونه می تواند بر سلامت روان ما تاثیر گذار باشد. سلامت روان می تواند باعث سلامت جسمی بیشتر هم شود. طبیعت درمانی را بسیاری از روان شناسان توصیه می کنند. همیشه شنیده ایم که عواملی مثل اضطراب یا افسردگی می تواند سلامت روان را تحت تاثیر قرار دهد. امروز می خواهیم ببینیم که دلایلی که روش های روان درمانی کار نمی کند چگونه است.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در زندگی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که اتفاقات ناگوار بسیار خطرناک و آسیب زا است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این تجربیات اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده افراد بسیار تاثیر گذار است عدم مدیریت رفتار با آن ها است. هر چیزی باید در حد تعادل خودش اتفاق بیفتد. در ادامه می خواهیم ببینیم که دلایلی که روش های روان درمانی کار نمی کند چگونه است.

سلامت روان و روش های روان درمانی

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با دلایلی که روش های روان درمانی کار نمی کند، صحبت کنیم.

چگونه طبیعت درمانی و روش های روان درمانی را به داخل خانه بیاوریم

وقت آن است که طبیعت را وارد زندگی روزمره خود کنیم. در حالی که ما به طور شهودی می دانیم که به نظر می رسد دیدن پرندگان در پارک محلی تأثیر آرام بخشی بر ما دارد و احساس خوبی در ما ایجاد می کند. شواهد تجربی در مورد مزایای روش های روان درمانی در حال افزایش است.

این مقاله توضیح می دهد که طبیعت درمانی شامل چه چیزهایی است. چگونه طبیعت درمانی می تواند به سلامت روان شما کمک کند، و چگونه می توانید طبیعت را در صورتی که در درون خود گیر کرده اید به ارمغان بیاورید.

طبیعت درمانی چیست؟

طبیعت درمانی که به آن اکوتراپی نیز می گویند، مبتنی بر مفهوم استفاده از طبیعت برای کمک به بهبودی به خصوص از نظر روانی است. به جای صرف وقت برای لذت بردن و بهره مندی از محیط طبیعی، زمان بیشتری را در صفحه نمایش و آنلاین صرف می کنیم.

ما به اندازه قبل وقت خود را در خارج از خانه نمی گذرانیم تا از حالت فشرده خارج کنیم، بخار را خارج کنیم یا دوباره شارژ کنیم. برای مثال، مانند زمانی که کودک بودیم، دیگر ممکن است از طریق دوچرخه سواری در چمنزار یا در دریاچه بازی نکنیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ما آن فعالیت های فراغت را با زمان بیشتری که در رسانه های اجتماعی و بازی های ویدیویی صرف شده است، جایگزین کرده ایم. پیامدها این است که ما جامعه ای پر استرس با انواع بیماری های سلامت روان هستیم.

سبز و آبی رنگ هایی که برای روش های روان درمانی استفاده می شود

ممکن است طبیعت درمانی به نام «مراقبت سبز»، «ورزش سبز» یا «سبز درمانی» را بشنوید. زیرا مزیت قدرتمند آن در گذراندن زمان در فضاهای سبز است. اما طبیعت درمانی همچنین شامل زمان صرف شده در نزدیکی اقیانوس های آبی آرامش بخش، رودخانه های آبی و دریاچه های آبی است. قرار گرفتن در نزدیکی محیط های آبی از نظر روانی اثر ترمیمی دارد. ما را در روحیه خوبی قرار می دهد. رنگ آبی نیز نشان دهنده آرامش و آرامش است.

پروژه سلامت آبی سازمانی است که مطالعاتی را در مورد رابطه بین فضاهای آبی و سلامت در 18 کشور در سراسر اروپا انجام داده است. پس از بررسی 18000 نفر، محققان دریافتند که مردم در نزدیکی آبراه ها احساس بهتری دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در واقع، شواهد نشان داد که ارتباط مثبتی بین قرار گرفتن بیشتر در معرض فضاهای آبی در فضای باز و سلامت، به ویژه از نظر فواید برای سلامت روان و رفاه وجود دارد. بنابراین، محققان مفهوم خود را از اکوتراپی گسترش داده اند تا فضاهای آبی را نیز در بر بگیرد.

رویکردهای مختلف طبیعت درمانی و روش های روان درمانی

مجموعه ای از برنامه های درمانی مبتنی بر طبیعت در دسترس شما هستند. روش‌های آرامی مانند باغبانی در حیاط خلوت، قدم زدن در مزرعه‌ای پر از گل، یا شناور شدن روی لوله‌ای در رودخانه وجود دارد. طبیعت درمانی یا اکوتراپی همچنین می تواند شامل فعالیت ها یا درمان هایی باشد که در آنها به طور رسمی توسط درمانگران و رهبران آموزش دیده هدایت می شوید. در این جا برخی از انواع رسمی‌تر طبیعت درمانی آورده شده است:

  • درمان مرتبط با کشاورزی، که می‌تواند شامل کار با محصولات، اغلب در یک جامعه باشد
  • درمان با کمک حیوانات، که ممکن است شامل بازی یا آموزش اسب یا سگ باشد

دلایلی که روش های روان درمانی کار نمی کند

امروزه به نظر می رسد دریافت روش های روان درمانی یا مشاوره برای مشکلات یک فرایند عالی است. این برای مردم کاری نیست که به طور اتفاقی در مورد “رفتن به ملاقات درمانگر خود” در مکالمات اجتماعی صحبت کنند. درمانگرها مانند تلفن های همراه هستند. یعنی هر کس باید یک درمانگر یا مشاوره کنار خودش داشته باشد. مشاوره می تواند تا حدی خوب باشد. با این حال، مسائل روانی که این روزها بسیاری از افراد با آن مواجه هستند ممکن است فراتر از محدوده کمک یک درمانگر باشد.

اگر به یک درمانگر مراجعه کرده اید و به نظر می رسد هنوز مشکل دارید، تنها نیستید. در این‌جا چند دلیل وجود دارد که چرا روش های روان درمانی ممکن است برای شما کارساز نباشد.

ممکن است درمانگر صلاحیت کمک به شما را نداشته باشد.

بسیاری از مردم ممکن است متوجه نباشند که درمانگر آن‌ها در زمینه های مناسب برای کمک به آن‌ها واجد شرایط نیست. فقط به این دلیل که درمانگر شما به دانشگاه رفته و مدرک گرفته است به این معنی نیست که آن‌ها ناگهان همه چیز را می دانند.  ممکن است درمانگر در دانشگاه نمرات بدی کسب کرده باشد. آن‌ها ممکن است حداقل نمره را برای قبولی داشته  باشند. شما نمی دانید که آیا درمانگر شما در روش های روان درمانی مفید است یا خیر.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

امیدوارم اینطور نباشد، اما متأسفانه این اتفاق می افتد. اجازه ندهید این اتفاقات شما را یک فرد پارانوئید کند. فقط به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات مردم همیشه آن طور که به نظر می رسند نیستند. خبر خوب این است که در بیشتر موارد، درمانگر بدخواه شما نیست. این امکان وجود دارد که آن‌ها واقعاً در کار خود خوب نباشند.  نکته دیگر این است که آن‌ها در چه زمینه ای مدرک دارند. شاید آن‌ها در روش های روان درمانی که شما در آن به کمک نیاز دارید تخصص نداشته باشند.

انواع درمانگران

چهار نوع درمانگر وجود دارد:

  • روانپزشکان – پزشکان واقعی پزشکی (MD) که می توانند دارو تجویز کنند.
  • روانشناسان – تشابهی با روانپزشکان دارند، اما نمی توانند دارو تجویز کنند.
  • مشاور حرفه ای دارای مجوز – آن‌ها فقط مشاور هستند. آن‌ها حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد و گواهینامه دولتی هستند.
  • مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز –  آن‌ها معمولاً دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مددکاری اجتماعی هستند.

همانطور که می بینید، نیازهای روش های روان درمانی بیشتر جنبه پزشکی دارد، باید مطمئن شوید که به روانپزشک یا روانشناس مراجعه می کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مهم است که برای یک درمانگر خرید کنید، درست همانطور که برای هر خرید عمده ای که می خواهید خرید کنید. به بررسی‌ها نگاه کنید، ببینید آیا آن‌ها بخشی از Better Business Bureau (BBB) ​​هستند یا خیر، و انجمن‌های حرفه‌ای که در آن عضو هستند را بررسی کنید. متأسفانه، شما احتمالاً نمی توانید با بیماران آن‌ها صحبت کنید زیرا مشاوره محرمانه است. بنابراین باید به بررسی های آنلاین اعتماد کنید.

گاهی اوقات بیمه شما ممکن است فقط یک درمانگر را پوشش دهد. اگر اینطور است، ممکن است احساس کنید که در این مورد انتخابی ندارید. با این حال، اگر درمانگر به شما کمک نمی کند، با او ادامه ندهید

شما و درمانگرتان به خوبی به هم متصل نمی شوید.

برخی از مردم فقط با هم کنار نمی آیند. شاید نتوانید دقیقاً متوجه شوید که درمانگر به شما چه روش های روان درمانی را می گوید. اما می‌توانید احساس کنید که چیزی کاملاً درست نیست. این می تواند فقط یک حس بدی باشد که از درمانگر دریافت می کنید. اینطور نیست که بین شما و درمانگر اتفاق “بد” افتاده باشد. شاید درمانگر از آن دسته افرادی نباشد که خود را در حال تعامل با او می بینید.

احتمالاً احساس می‌کنید که مسئولیتی که باید انجام دهید نادیده گرفتن این روش های روان درمانی است. همه ما متفاوت هستیم و باید تفاوت های یکدیگر را بپذیریم. در حالی که این کار منصفانه به نظر می رسد، لزوماً کار درستی نیست.

اجبار به کار با درمانگر غیر حرفه ای

با مجبوریت خود به کار با یک درمانگر که لزوماً با او ارتباط خوبی ندارید، خود را در موقعیت ناخوشایندی قرار می دهید. شما به یک درمانگر نیاز دارید که بتوانید به او اعتماد کنید و با او صحبت کنید. اگر درمانگر خود را دوست ندارید، همیشه بخشی از شما وجود دارد که از آن جلوگیری می کنید، که به شانس موفقیت شما در درمان آسیب می رساند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ممکن است همه چیز به عهده شما نباشد. شاید شما احساس می کنید که درمانگر شما را دوست ندارد. حتی اگر این درست نباشد، اگر چنین احساسی داشته باشید، درمان شما تحت تأثیر منفی این احساس قرار خواهد گرفت. شاید درمانگر بتواند به شما کمک کند تا با این احساسات کنار بیایید. اما احتمالاً بهتر است فقط به درمانگری مراجعه کنید که به خوبی با او ارتباط برقرار می کنید.

شما زمان کافی ندارید

هر فردی نیازهای درمانی متفاوتی دارد. همانطور که مشاوره اغلب برای فرد تنظیم می شود، زمان نیز باید باشد. متأسفانه، این روش کار نمی کند. اکثر جلسات درمانی نیم ساعت تا یک ساعت و نیم است. هنگامی که به آن محدودیت زمانی رسیدید، درمانگر به طور ناگهانی جلسه شما را متوقف می کند. این اتفاق به این دلیل است که مشاور بعد از شما باید با بیماران دیگر هم صحبت کند. همان طور که می دانید گاهی اوقات شما باید زمان صحبت با مشاور خود را مدیریت کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا