درمان های ذهن و بدن برای باروری و کاهش استرس

درمان های ذهن و بدن برای هر نوع فردی لازم است. جوانان و بزرگسالان می تواند از طریق این روش های مختلف استرس خود را کاهش دهند. همان طور که می دانید یکی از شایع‌ترین مشکلات دنیا در بین افراد استرس است. همه ما استرس را تجربه کرده ایم. استرس می تواند فشار های زیادی را به افراد وارد کند. روان شناسان راه حل های مختلفی را برای کاهش استرس ارائه داده اند. اگر افراد شناخت مناسب نسبت به هم نداشته باشند نمی توانند ازدواج موفقی کنند.

بارداری در دنیای امروزی بسیار مهم است. مادران زنانی می توانند باردار شوند که آمادگی های لازم را داشته باشند. آمادگی ذهنی برای بارداری بسیار مهم است. یکی از مواردی که برای آمادگی ذهنی در دوران بارداری مهم است شرایط خانواده است. برخی از اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که درمان های ذهن و بدن برای باروری و کاهش استرس چگونه است؟

درمان های ذهن و بدن و رفتار در دوران بارداری

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با درمان های ذهن و بدن برای باروری و کاهش استرس صحبت کنیم.

آیا درمان‌های ذهن و بدن می‌تواند به شما در باردار شدن کمک کند؟

درمان های ذهن و بدن برای باروری و کاهش استرس

درمان های ذهن و بدن به ارتباط بین سلامت روانی و جسمی ما اشاره دارد. ما می دانیم که استرس می تواند باعث ایجاد انواع بیماری ها، چه جسمی و چه احساسی شود. ما همچنین می دانیم که بیماری های مزمن، مانند ناباروری، منجر به استرس شدید می شود که ممکن است منجر به افسردگی یا اضطراب شود. پزشکی ذهن و بدن راهی برای مقابله بهتر با استرس ناشی از ناباروری و درمان های باروری به شما ارائه می دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که تحقیقات بیشتری باید انجام شود، برخی از مطالعات نرخ بارداری بهبود یافته را برای زوج‌هایی که در برنامه‌های ذهن و بدن درگیر هستند گزارش کرده‌اند. حتی در مطالعاتی که به میزان بارداری توجه نشده بود، بهزیستی عاطفی شرکت‌کننده بهبود یافته بود.

برخی بر این باورند که درمان های ذهن و بدن می تواند تأثیر عمیقی بر بدن و سلامت ما داشته باشد. تا جایی که می گویند ذهن می تواند بدن را درمان کند. برای بهره مندی از آن نیازی به این جنبه پزشکی ذهن-بدن ندارید.

درمان های ذهن و بدن از نظر پزشکان

درمان های ذهن و بدن برای باروری و کاهش استرس

اکثر پزشکان  درمان های ذهن و بدن را راهی برای کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی می دانند و نه راهی برای “درمان” یک بیماری. درمان های ذهن و بدن ممکن است پزشکی یکدست یا مراقبت جامع اسم گذاری شود. برخی طب ذهن و بدن را نوعی طب جایگزین می دانند، اگر چه معمولاً در کنار درمان های معمولی استفاده می شود.

درمان‌های ذهن و بدن مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها محبوب‌تر از دیگران هستند. در این جا چند روش درمانی ذهن و بدن به همراه توضیح مختصری در مورد این که چظور ممکن است به شما کمک کنند، بررسی شده است.

یوگا برای باروری

یوگا حالت‌های فیزیکی به نام آسانا و تمرین‌های تنفسی به نام پرانایاما را ترکیب می‌کند تا یک تمرین مراقبه و آرامش‌بخش ایجاد کند. انجام یوگا بیش از 5000 سال است که برای اهداف درمانی استفاده می شود. در حالی که یوگا اصلی شامل یک فلسفه کامل است، نسخه غربی یوگا به طور معمول بر جنبه های معنوی سبک است. شما می توانید هر حالتی داشته باشید و یوگا تمرین کنید.

یوگا برای باروری به سرعت در حال افزایش محبوبیت است. دی‌وی‌دی‌ها و کتاب‌های مخصوص یوگا برای باروری و همچنین استودیوهای یوگا وجود دارند که درمان های ذهن و بدن را ارائه می‌دهند. تحقیقات زیادی در مورد یوگا و باروری انجام نشده است.

مطالعات درباره این زمینه

یک مطالعه کوچک به تأثیر یوگا بر سلامت عاطفی زنانی که در انتظار درمان IVF بودند، پرداخت. پس از شرکت در یک برنامه شش هفته ای یوگا، شرکت کنندگان کاهش علائم اضطراب و افسردگی و بهبود کیفیت زندگی مرتبط با باروری را تجربه کردند.

البته، برای بهره مندی از آرامش و حس خوبی که یوگا ارائه می دهد لازم نیست در کلاس یوگا متمرکز بر باروری ثبت نام کنید. هر کلاس یوگا که بر آرامش تاکید دارد و بسیار رقابتی نیست، باید کار کند.ربه دنبال یوگای ملایم باشید تا حداکثر اثر آرامش بخش را به دست آورید.

طب سوزنی برای باروری

درمان های ذهن و بدن برای باروری و کاهش استرس

طب سوزنی نوعی از طب سنتی چینی (TCM) است. متخصصان طب سوزنی بر این باورند که “انرژی” در امتداد نصف النهارهای خاصی در بدن جریان دارد. و با تحریک نقاط خاصی در امتداد این نصف النهارها، انرژی می تواند متعادل شود و منجر به سلامت و تندرستی بهتر شود.

در حالی که طب سوزنی نوعی داروی انرژی جایگزین است، اما همچنین جز درمان های ذهن و بدن است. زیرا باعث آرامش عمیق و رهایی عاطفی می شود. برای بهره مندی از طب سوزنی نیازی به توضیح انرژی ندارید.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات زیادی در مورد ارتباط بین باروری و طب سوزنی انجام گرفته. و این ممکن است رایج ترین درمان ذهن و بدن بیماران IVF باشد. برخی از مطالعات نرخ بارداری را در میان زنانی که از طب سوزنی استفاده می‌کنند بهتر نشان می دهد، در حالی که برخی دیگر چنین نبوده‌اند. تقریباً همه موافقند که طب سوزنی استرس را کاهش می دهد و به افراد کمک می کند تا آرام شوند.

مدیتیشن برای باروری

درمان های ذهن و بدن برای باروری و کاهش استرس

مدیتیشن شامل تشویق آرام ذهن به دور شدن از حالت معمولی عجله و نگران کننده است و در عوض به حالتی آرام تر و متمرکزتر می رسد. برخی از مردم به اشتباه معتقدند که مدیتیشن در مورد “پاک کردن ذهن” از همه افکار است، اما این تنها یک نوع تمرین مراقبه است.

مدیتیشن همچنین می تواند در مورد اجازه دادن به افکار شما بدون تلاش برای توقف یا تمرکز روی یک ایده خاص باشد. یا، مدیتیشن می تواند در مورد تمرکز بر تنفس یا تکرار بی سر و صدا یک مانترای خاص (یک کلمه یا عبارت معنی دار) باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مدیتیشن بخشی رایج از برنامه های درمان های ذهن و بدن نیست و تحقیقات زیادی به طور خاص در مورد ناباروری انجام نشده است. با این حال، تحقیقات زیادی در مورد تأثیر  مدیتیشن و این که چگونه می تواند به افرادی که با بیماری های مزمن سر و کار دارند کمک کند تا تمرکز و آرامش بیشتری داشته باشند، انجام شده است.

تصویرسازی هدایت شده برای باروری

تصویرسازی هدایت شده نوعی مراقبه هدایت شده است. تجسم های هدایت‌شده شامل بستن چشم‌ها و گوش دادن به یک درمانگر یا فیلم ضبط شده است که شما را از طریق آرامش راهنمایی می‌کند.

در واقع این تمرینی سرشار از تصاویر خیالی است. این به نوعی مثل رویاپردازی می باشد که خودت نقاشی کردید.

تصاویر در این فرایند ممکن است بسیار معمولی باشد، مانند تصور نفس کشیدن در یک رنگ خاص یا تصور این که در یک مکان آرام، مانند ساحل یا جنگل هستید. یا، تصویرسازی می‌تواند پیچیده‌تر باشد و شامل تصور بدن یا ذهن در حال ترشح هورمون‌های خاص یا تجسم لقاح و جنین در حال رشد باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برنامه‌های تصویربرداری هدایت‌شده مخصوص باروری در دسترس هستند که دو مورد از محبوب‌ترین آن ها Circle Plus Bloom و Health Journey’s Help with Fertility هستند.

Circle Plus Bloom از این نظر منحصر به فرد است که شامل یک مدیتیشن هدایتی متفاوت برای هر روز از زمان قاعدگی یا لوپ درمانی شما است.

نکته دوم

کمک با باروری مدیتیشن خاصی برای هر روز از چرخه ندارد. اما شامل سه مدیتیشن هدایت‌شده مختلف است: یکی برای لقاح یا فرزندخواندگی، دیگری برای آرامش عمومی و کمک به روش‌های پزشکی ناخوشایند، و دیگری برای رها کردن.

در حالی که هنوز هیچ تحقیقی در مورد باروری و تصویرسازی هدایت شده انجام نشده است، مطالعات تحقیقاتی زیادی در مورد استفاده از تصاویر هدایت شده در بیماران سرطانی و بیماران ترومایی انجام شده است. تصویرسازی هدایت‌شده می‌تواند به شما کمک کند تا کمتر مضطرب شوید. چیزی که همه زوج‌هایی که با ناباروری سروکار دارند می‌توانند از آن بهره ببرند.

دعا و معنویت برای باروری

دعا و معنویت می تواند تأثیر عمیقی بر درمان های ذهن و بدن داشته باشد و برای مؤمنان قوی امید و حمایت ایجاد کند. برخی از افرادی که ناباروری را تجربه می کنند همیشه مذهبی بوده اند و اعتقادات آن ها به آن ها قدرت بیشتری می دهد.

 

 

منابع
وب سایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا