حمایت بیشتر از سلامت روان در دوران بارداری مورد نیاز است

سلامت روان در دوران بارداری اهمیت بسیاری دارد. دوران بارداری برای زنان سخت خواهد بود و نیاز به حمایت همسر خود دارند. همان طور که می دانید احساس گناه شامل مشکلات سلامت روان در دوران بارداری و علت های متفاوتی است. گاهی اوقات احساس گناه می تواند مفید باشد. در واقع مانع از کار های بد انسان می شود. اما این که برای هر چیزی خود را گناه کار بدانیم درست نیست. خیلی از خانواده ها برای تربیت فرزند خود از این روش استفاده می کنند.

مشکلات می تواند از طریق راه های مختلف و به علت های متفاوتی ایجاد شود. نحوه برخورد با مشکلات مهم است. از آن سمت نحوه مدیریت مشکلات هم مهم است. مدیریت مشکلات باید به گونه‌ای باشد که برای ما اثر بخش باشد. اگر بخواهیم بگوییم در زندگی مشکلی نیست اشتباه کرده ایم. احساس گناه نیز همین گونه است. گناه کردن در افراد مختلف متفاوت است. همه ما مرتکب گناه شده ایم. در ادامه می خواهیم ببینیم حمایت بیشتر از سلامت روان در دوران بارداری مورد نیاز است چگونه است.

سلامت روان در دوران بارداری و احساس گناه

در روان شناسی همیشه موضوعات جدیدی برای بررسی وجود دارد. برخی از آن ها ناشناخته هستند اما برخی از آن ها قبلاً مورد بررسی قرار گرفته است. دنیای روان شناسی بسیار بزرگ و پر از مفهوم است. ما در مقاله های قبل در ارتباط با رفتار در دوران بارداری صحبت کردیم و گفتیم که هر فردی چه نوع رفتاری دارد و این رفتار در چه زمان هایی در فرد ایجاد می شود. گاهی اوقات رفتار یک فرد بر اساس شرایط خانوادگی یا محیطی تغییر خواهد کرد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با حمایت بیشتر از سلامت روان در دوران بارداری مورد نیاز است، صحبت کنیم.

حس گناه در سلامت روان در دوران بارداری یک احساس جهانی است.

گناه یک احساس جهانی است. هر کس در یک زمان یا دیگری احساس گناه کرده است، خواه این گناه حاصل شده باشد یا نه. برای برخی، احساس گناه عذاب سریع است که پس از گفتن یک کلمه تند ناسازگار، یا انجام کار کمتر از بهترین آن ها به وجود می آید. برای برخی، احساس گناه احساسی به ظاهر بی پایان است که هرچه حافظه می گذرد به گذشته کشیده می شود و تا آنجا که قابل پیش بینی است. از نظر بسیاری، گناه چیزی است که توسط دوستان، اعضای خانواده یا افراد بالادست علیه آن ها استفاده شده و گناه به عنوان روشی برای کنترل یا دستکاری عمل کرده است. با توجه به منابع فراوان آن، چگونه می توانید گناه را تعریف کنید؟

احساس گناه چیست؟

گناه پاسخی احساسی به اشتباهات یا کارهای نادرست واقعی یا قابل درک است. گناه ممکن است به تنهایی بوجود آید یا به دستور دیگران به وجود آید. به طور معمول، احساس گناه همراه با شرم و احساس انزوا است. معمولاً به عنوان یک چیز خوب در نظر گرفته نمی شود، گرچه با اخلاق و امور وجدان مرتبط است. گناه می تواند بیاید و برود، می تواند یک همراه همیشگی و سنگین باشد، یا فقط در مواقع استرس شدید یا بعد از این که مرتکب اشتباه بزرگی شده اید، بوجود می آید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

احساس گناه می تواند مانند یک وزن بر روی سینه شما احساس شود. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. با کمک یک درمانگر مجاز امروز این احساس گناه را از روی خود بردارید.

احساسات مختلف و سلامت روان در دوران بارداری

فهمیدن این که چرا زنان باردار با گذشت ماه ها و سه ماهه بارداری احساس خستگی می کنند کار سختی نیست. تعداد کمی از مردم به اندازه مادران باردار توصیه های خیرخواهانه، اما ناخواسته دریافت می کنند. برای مادرانی که اولین بار است باردار می شوند، احساس ندانستن کاری که انجام می دهید اغلب به احساس گناه تبدیل می شود. حتی مادران بار دوم، سوم یا چهارم نیز وقتی مرتکب «اشتباهات» رایج بارداری می شوند، ممکن است احساس گناه کنند. چگونه برای تولد نوزاد آماده شویم: واقعاً به چه چیزی نیاز دارید؟

ترفند های متداول سلامت روان در دوران بارداری

زنان معمولاً از استانداردهای فوق العاده بالایی برخوردار هستند. و مسلماً زمانی که زندگی یک نوزاد کوچک در میان باشد، حتی بیشتر از این هم رعایت می شود. اما این بدان معنا نیست که شما باید همیشه یک زن، همسر و مادر کامل باشید. در این ترفند های احساس گناه خود را به خاطر هر چیزی سرزنش نکنید.

کاری که قبل از اینکه بفهمید باردار هستید انجام دادید

از آن جایی که کمتر از 50 درصد بارداری ها طبق رضایت هر دو طرف برنامه ریزی شده است، برای بسیاری از زنان معمول است که در فعالیت هایی شرکت کنند. این برنامه ها می تواند شامل ایجاد رژیم های غذایی در حین بارداری یا ورزش در زمان حاملگی باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که همیشه بهتر است به توصیه‌های پزشک یا روان شناس خود توجه کنید، کارهایی که در هفته‌های اولیه بارداری قبل از آزمایش مثبت انجام داده‌اید، معمولاً در درازمدت باعث نگرانی نمی شوند. اما در کل بهتر است برای دوری از فرآیند احساس گناه از ابتدا با پزشک خود در ارتباط باشید.

مصرف غذای مناسب برای سلامت روان در دوران بارداری

خوب غذا بخورید، ویتامین ها را برای سلامتی خود مصرف کنید تا ببینید چه تاثیراتی بر روی شما دارد، و برای مشاوره با پزشک خود صحبت کنید. هر کاری می توانید انجام دهید و بدانید که شما اولین کسی نیستید که با ویتامین های دوران بارداری مشکل دارید و آخرین نفر هم نخواهید بود.

انتخاب های تغذیه ای شما برای جلوگیری از احساس گناه

روزهایی هستند که خوب غذا خوردن سخت تر از روزهای دیگر است. گاهی اوقات خوب غذا خوردن به معنای برنامه ریزی از قبل است. وقتی با خستگی، تهوع صبحگاهی و هورمون های خشمگین مبارزه می کنید، انجام این کار می تواند سخت باشد.

حمایت بیشتر از سلامت روان در دوران بارداری مورد نیاز است

حمایت از سلامت روان در دوران بارداری در مقیاس بزرگتر برای افراد باردار مورد نیاز است. هنگامی که یک مادر در دوران بارداری با افسردگی یا اضطراب روبرو می شود، می تواند بر رشد عصبی کودک تأثیر بگذارد. یک سیستم ارجاع در جامعه پزشکی برای والدینی که به حمایت از سلامت روان نیاز دارند، گامی در جهت درست خواهد بود.

هنگامی که یک فرد باردار می شود، نگرانی در مورد کودک در کانون توجه قرار می گیرد. والدین شروع به خرید گهواره می کنند، بسته شیر تهیه می کنند و قرارهای قبل از زایمان را تعیین می کنند. با تمرکز بر سلامت روان در دوران بارداری، در مورد اینکه مادر چگونه از نظر روحی در چه وضعیتی قرار دارد، فکر نمی‌شود. مطالعه جدیدی که در سال جاری منتشر شد، عدم توجه به سلامت روان مادران در دوران بارداری را که موضوع بسیار مهمی است، روشن می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

«بارداری بر تمام وجود زن تأثیر می گذارد. Gwenneth Simmonds، PhD، CNM در آتلانتا، جورجیا، بیان می‌کند که دسترسی زودهنگام و مناسب به خدمات سلامت روان می‌تواند تأثیرات منفی بر سلامت مادر و نوزاد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. تقریباً از هر پنج مادر یک نفر در طول بارداری مشکلات سلامت روانی را تجربه می‌کند. بسیاری از آن‌ها نقشه راهی برای سلامت روانی ندارند که در این دوران کمک کند. در حالی که زنان در حال حاضر از روش‌های مراقبت از خود برای مقابله با مشکلات سلامت روان در دوران بارداری استفاده می‌کنند، می‌توان حمایت بیشتری برای مراقبت بهتر از مادر و نوزاد در طول بارداری و بعد از آن ارائه کرد.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

محققان اطلاعاتی را در مورد مشکلات سلامت روانی که زنان در دوران بارداری تجربه کردند، از پرسشنامه‌های خود گزارش جمع‌آوری کردند. شرکت کنندگان از بیمارستانی در ولز و شامل زنان باردار و ماما بودند. سپس از افرادی که علائم افسردگی و اضطراب را در اوایل بارداری گزارش کرده بودند. اما خدمات بهداشت روانی دریافت نمی کردند. 20 شرکت کننده برای بخش مصاحبه این مطالعه بودند. سطح کنونی حمایت ناکافی است. همه زنان باردار باید از نظر مشکلات احتمالی سلامت روان در دوران بارداری به موقع غربالگری شوند و مراقبت های بعدی برای کسانی که در معرض خطر هستند ارائه شود.

اختلالات روانی در زنان باردار

یافته‌ها نشان داد که 9 زن در اواخر بارداری دچار اختلالات روانی بودند. علاوه بر این، 15 زن علائم افسردگی خفیف تا متوسط ​​و 15 زن علائم اضطراب خفیف تا متوسط ​​را داشتند.1 در حالی که نمونه مطالعه کوچک بود، تصویر بزرگ تری را ترسیم می کند – اینکه افراد باردار مراقبت های بهداشت روانی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند.  «سطح کنونی حمایت ناکافی است. دکتر سیموندز توصیه می کند که همه زنان باردار باید به موقع از نظر مشکلات احتمالی سلامت روان غربالگری شوند و مراقبت های بعدی برای کسانی که در معرض خطر هستند ارائه شود.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات قبلی نشان می دهد که وقتی زنان با مشکلات سلامت روان در دوران بارداری دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌تواند بر رشد عصبی جنین و ضربان قلب جنین تأثیر بگذارد. استرس و افسردگی قبل از تولد همچنین می‌تواند منجر به مشکلات رشد اجتماعی-عاطفی و مشکلات رفتاری در کودکان شود. یافته‌های مطالعه حاضر، شیوع شدید مسائل مربوط به سلامت روان در مادران باردار و این واقعیت را که در جامعه پزشکی به اندازه کافی در مورد آن انجام نمی‌شود، نشان می‌دهد.

زنان چگونه این اتفاق را مدیریت کرده اند

تغییرات هورمونی، مشکلات مالی، مشکلات روابط، عدم اطمینان در مورد آینده و شرایط متعدد دیگر می تواند باعث استرس، اضطراب یا افسردگی برای یک فرد باردار شود. حمایت و کمک به پردازش این احساسات برای والدین انتظار مهم است. متأسفانه، تعدادی از موانع، مراقبت های کافی از سلامت روان را مختل می کند. برخی از موانع احتمالی برای مراقبت عبارتند از: شرم [و] خجالت از سوی مادر، ناتوانی [پزشک زنان و زایمان] در تشخیص نیاز به خدمات بهداشت سلامت روان در دوران بارداری، کمبود حمل‌ونقل. حتی اگر زنی به مراقبت های بهداشت روانی دسترسی داشته باشد، اغلب مجبور است آن را به تنهایی پیدا کند. فرآیند جستجو خود می تواند بازدارنده باشد.

صحبت با مشاور برای سلامت روان در دوران بارداری

راشل بنجامین، LCSW، مدیر ترایبکا، خاطرنشان می‌کند: «شما باید خودتان آن را جستجو کنید، باید تصمیم بگیرید که به آن نیاز دارید، سپس باید مشاوری را پیدا کنید که با آن راحت باشید». “شما باید آن‌ها را یا از طریق یک سیستم کلینیک یا یک شبکه حمایت اجتماعی، یا از طریق جامعه یا مطب خصوصی جستجو کنید، اما باید آن را پیدا کنید. بیشتر [متخصصان زنان و زایمان] لیست آماده ای در دسترس ندارند، بنابراین این یک مانع است،”موانع، همراه با فقدان یک فرآیند کارآمد برای ارائه خدمات بهداشت روان، زنان را به دنبال کمک در سایر ظرفیت ها سوق می دهد. گروه های حمایتی و اعضای خانواده آسایش و حمایت را فراهم می کنند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا