وقتی در مورد مسائل خانوادگی اختلاف نظر دارید چه کاری باید انجام دهید

مسائل خانوادگی می تواند با یک صحبت ساده حل شود. متاسفانه در جوامع امروزی زن و شوهر ها به سختی با یکدیگر کنار می آیند. در واقع آن ها دارای یک نوع غرور کاذب هستند که باعث ایجاد آسیب به روابط آن ها می شود. در واقع خانواده باید آمادگی این را داشته باشند که نیاز های کودک خود را فراهم کنند. حال این که کدام نیاز ها اولویت دارند و کدام نیاز ها واجب نیستند بستگی به تصمیم خانواده دارد.

به طور کلی روان شناسان کودک و مشاوره خانواده می تواند در این زمینه کمک کند. اما متاسفانه در جامعه امروزی بحث مشاوره و روان شناسی برای خیلی از خانواده ها مانند یک توهین محسوب می شود. شما حتی وقتی وسیله ای می خرید به دفترچه راهنما نیاز دارید. اما برای تربیت فرزندان خود به راهنمایی کسی گوش نمی دهید. در ادامه می خواهیم ببینیم که وقتی در مورد مسائل خانوادگی اختلاف نظر دارید چه کاری باید انجام دهید؟ این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید.

مدیریت رفتار ها و مسائل خانوادگی

وقتی در مورد مسائل خانوادگی اختلاف نظر دارید چه کاری باید انجام دهید

این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با وقتی در مورد مسائل خانوادگی اختلاف نظر دارید چه کاری باید انجام دهید صحبت کنیم.

هر کس روش تربیتی متفاوتی دارد

هر کس روش تربیتی متفاوتی دارد. بسیاری از اوقات شما حتی متوجه نمی شوید که در مورد برخی مسائل با شریک زندگی خود اختلاف نظر دارید تا زمانی که به این موضوع فکر کنید.

با این حال، منطقی است که مردم نسبت به مسائل خانوادگی خاص احساس شدیدی داشته باشند. زیرا اکثر افراد خودشان سبک های متفاوتی از تربیت داشتند. در حالی که ممکن است هرگز در مورد هر موضوعی به توافق نرسید. اما موارد زیادی وجود دارد که می توانید با شریک زندگی خود به آن ها بپردازید که رویارویی با این موانع را در زمان بروز آسان تر می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از کار برای درک بهتر سبک فرزندپروری خود (و شاید حتی توافق بر روی یک سبک خاص برای هدف) گرفته تا بررسی اختلافات رایجی که با آن روبرو هستید، بیان این موارد می تواند اختلافات والدین را بسیار قابل کنترل کند. در زیر، چهار سبک فرزندپروری، برخی از رایج ترین مسائل خانوادگی، و نکاتی برای مقابله با آن ها در زمان بروز می پردازیم.

چهار سبک فرزندپروری

دیانا بامریند، روانشناس بالینی و رشدی، چهار نوع سبک فرزندپروری را ابداع کرد. او دریافت که آن ها می توانند تعیین کنند که چگونه فرزندان در آینده روابط خود را با دوستان و شرکای عاشقانه ایجاد می کنند و چگونه آن ها در آینده پدر و مادر می شوند. تحقیقات همچنین نشان داده است که آن ها می توانند بر موفقیت کودک در مدرسه تأثیر بگذارند و حتی احتمال موفقیت آن ها را تعیین کنند.

فرزندپروری مقتدرانه

وقتی در مورد مسائل خانوادگی اختلاف نظر دارید چه کاری باید انجام دهید

بسیاری از محققان، فرزندپروری مقتدرانه را سالم‌ترین و مؤثرترین روش فرزندپروری بر اساس نتایج فرزندان این نوع خانواده‌ها می‌دانند. این نوع والدین توقعات زیادی از فرزندان خود دارند. اما در اجرای این استانداردها سازگار و فهمیده هستند. آن ها همچنین بدون این که بیش از حد سرسخت باشند یا درگیر زندگی یا تصمیمات خود باشند، به فرزندان خود پاسخ می دهند. این باعث می شود که بچه ها در مهارت های تصمیم گیری خود اطمینان بیشتری داشته باشند.

مستبدانه

سبک فرزندپروری مستبدانه با تقاضاهای زیاد و مشارکت بسیار کم مشخص می شود. والدین به احتمال زیاد به حرف های فرزندان خود گوش نمی دهند و بازخوردهای مثبت بسیار کمی از آن ها دریافت می کنند. یک مطالعه نشان داد که این والدین بیشتر به احتمال زیاد فرزندان خود را به دلیل اشتباهاتشان تنبیه می کنند و حتی بیشتر در معرض اجبار قرار می گیرند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

والدین با رفتار ملایم بسیار حامی هستند اما در مورد خواسته ها و ساختار بسیار ضعیف هستند. این والدین معمولاً بسیار ملایم هستند و به فرزندانشان اجازه می‌دهند که در اطراف مرزها و قوانین بدون عواقب حرکت کنند. کودکان با این نوع والدین معمولاً با اقتدار و مرزها مشکل دارند و از نظر شادی و توانایی خودتنظیمی رتبه پایین تری دارند.

والدین بیخیال و مسائل خانوادگی

همانطور که از نام آن مشخص است، این والدین عموماً علاقه ای به زندگی فرزندان خود ندارند، حتی تا حدی که فرزندان خود را نادیده بگیرند یا حتی آن ها را طرد کنند. سبک فرزندپروری بدون دخالت را می توان بی تفاوت یا غفلت نیز نامید. کودکانی که این نوع والدین را داشتند، از نظر عزت نفس در رتبه پایین تری قرار دارند. آن ها همچنین تمایل به عدم کنترل خود دارند و معمولاً نسبت به همسالان خود کمتر شایستگی دارند. مطالعات متعدد حتی نشان داده‌اند که بچه‌هایی با این پس‌زمینه‌های فرزندپروری پایین‌ترین رتبه را در تمام حوزه‌های زندگی دارند.

دلایل رایج اختلاف نظر والدین در مسائل خانوادگی

وقتی در مورد مسائل خانوادگی اختلاف نظر دارید چه کاری باید انجام دهید

یک مطالعه نشان داد والدین ممکن است دسبک‌های فرزندپروری متفاوتی داشته باشند. متداول‌ترین زوج‌ها تمایل دارند به رابطه‌ای وارد شوند که در آن یکی از والدین چهره مقتدر و دیگری نادیده‌انگیزتر باشد. به طور خاص، این مطالعه نشان داد که پدرها بیشتر از خودشان می‌گویند که همسرانشان مقتدرتر و مستبدتر هستند. از طرف دیگر، مادران بیشتر خود را معتبرتر می‌دانستند.

درک سبک های فرزندپروری شما می تواند در مورد واکنش های شما نسبت به فرزند و شریک زندگی تان چیزهای زیادی به شما بگوید. به خصوص زمانی که با مسائل خانوادگی روبرو هستید. در حالی که جزئیات دقیق اختلافات والدین همیشه متفاوت خواهد بود، برخی موضوعات کلی وجود دارد که بسیار ظاهر می شوند.

چه زمانی باید مداخله کرد

یک مثال می تواند این باشد که یکی از والدین فکر کند که باید به کودک هشدار داده شود. در حالی که همسر شما فکر می کند که کودک باید فوراً تنبیه بدنی را تجربه کند.

شدت عواقب در مسائل خانوادگی

در صورت امکان، عواقب در نظر گرفته شده باید با توافق باشد. گفتنی است، زمانی که فرزند شما کاری را بارها و بارها انجام داده باشد، آسان‌ترین کار تنبیه کردن او است. اگر موقعیتی برای اولین بار ایجاد می شود، هماهنگ کردن دیدگاه هایتان با شریک زندگی دشوار است.

خلق و خوی متفاوت والدین

از آنجایی که همه افراد متفاوت هستند، احتمالاً یکی از والدین نسبت به دیگری مستعد واکنش های متفاوتی است. اگر یکی از والدین همیشه فوق العاده آرام باشد در حالی که دیگری فوراً عصبانی شود، این می تواند باعث ایجاد اختلاف شود. همچنین می تواند باعث شود که کودک در اطراف هر یک از والدین و حتی در روابط دیگر آن ها به طور متفاوت عمل کند.

چگونه از اختلافات رایج در مسائل خانوادگی اجتناب کنیم (یا مدیریت کنیم)؟

اختلاف نظرها کاملا طبیعی و حتی اجتناب ناپذیر است. گاهی أوقات یک گفت و گوی ساده می تواند تمام اختلاف نظر ها و  مسائل خانوادگی  را حل کند. یادگیری مدیریت بهتر اختلافات نه تنها برای رابطه شما و همسرتان مفیدتر است، بلکه برای سلامت روان شما و سلامت روان فرزندتان نیز بهتر است.

برخی از قوانین اساسی را تعیین کنید

بهتر است قبل از موعد در رابطه با رفتار فرزندتان با شریک زندگی خود به صحبت بپردازید. شما می توانید به طور مستمر قوانین خود را بر اساس موقعیت هایی که در گذشته ظاهر شده اند ایجاد کنید.

یک جبهه متحد برای فرزندان خود ارائه دهید

وقتی در مورد مسائل خانوادگی اختلاف نظر دارید چه کاری باید انجام دهید

وقتی کودکان شاهد دعوای والدین خود هستند، می تواند دیدگاه آن ها را در مورد نحوه رسیدگی به اختلافات در موقعیت های دیگر نیز تغییر دهد. با این اوصاف، شما و شریک زندگی‌تان باید قبل از موعد به نتیجه‌گیری در مورد عواقب و قوانین برسید. این کار باعث می شود تا زمانی که آن‌ها در مقابل فرزندتان قرار می‌گیرند، در یک سمت و هدف باشید. این همچنین به فرصت های کمتری برای اختلاف نظر در لحظه عصبانیت می شود.

نقاط مشترک را بیابید

در حالی که ممکن است در مورد همه چیز به توافق نرسید، نقاط مشترک را جستجو کنید و بر روی آن ها کار کنید. اگر فکر می‌کنید قبل از تاثیرگذاری عواقب باید به فرزندتان اخطار داده شود این کار را بکنید. شاید شریک زندگی‌تان فکر می‌کند که تنبیه بلافاصله باید انجام می‌شود. شاید بتوانید در مورد آن چه که هر دوی شما در مورد رفتار کودک از آن متنفر هستید، توافق کنید. سپس، می توانید سعی کنید آن را به روشی که برای هر دوی شما بهتر است، دوباره مسیریابی کنید.

برای حل مسائل خانوادگی با یکدیگر صادق باشید

صادق بودن با شریک زندگی خود همیشه ایده خوبی است. در این مورد، اگر در مورد تصمیم والدین شک دارید یا نگرانی دارید، آن ها را به شریک خود بگویید و به پاسخ او گوش دهید.

 

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا