جدایی از کسی که دوستش دارید

اگر در یک رابطه هستید و جدایی ذهن شما را سنگین می کند، ممکن است زمان سخت ترین قسمت آن فرا رسیده باشد: گفتن چیزی که به کسی که دوستش دارید، ناگزیر به او آسیب می رساند. اما آیا راه “درستی” برای پایان دادن به رابطه وجود دارد؟ در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی شرایط جدایی از کسی که دوستش دارید پرداخته ایم. مرکز مشاوره همکده برای روند عاظفی جدایی در کنار شما است. این مرکز به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران شناخته می شود. علاوه بر خدمات حضوری، مشاوره تلفنی روان شناسی را هم ارائه می کند.

جدایی از کسی که دوستش دارید

نحوه جدایی شما بستگی به تجربه خاص شما با شریک زندگی تان دارد و هیچ دو جدایی شبیه هم نیستند. خداحافظی با کسی که دوستش دارید هرگز آسان نیست – و گاهی اوقات تصمیم گیری در مورد نحوه جدا کردن می تواند دشوارتر از مقابله با این احساسات نامطمئن باشد. اما وقتی می دانید پایان اجتناب ناپذیر است، برای هر دو نفر سخت تر است که آن را به تعویق بیندازند. بنابراین به جای نگرانی در مورد چیزهایی که ممکن است اشتباه پیش برود، در این مقاله از مرکز مشاوره همکده در مورد ادامه راه (و منصف بودن با افرادی که به آنها اهمیت می دهیم) صحبت می کنیم.

برای اطلاع از توصیه های کارشناسان در مورد نحوه جدا شدن از شریکی که هنوز دوستش دارید، ادامه مطلب را بخوانید. در ادامه این مطلب توصیه هایی از دکتر پالت شرمن و کارشناس سامیرا سالیوان مطالعه خواهید کرد.

نشانه هایی که زمان جدایی فرا رسیده است

در نظر گرفتن جدایی از کسی که به او اهمیت می دهید می تواند یک روند دشوار و دردناک باشد. در حالی که ممکن است آنها روی کاغذ شریک مناسبی باشند، مهم است که با این واقعیت کنار بیایید که ممکن است شریک مناسبی برای شما نباشند. و فقط به این دلیل که هیچ علامت قرمز یا بی احتیاطی برای فشار دادن دست شما وجود ندارد، به این معنی نیست که دو فرد حامی در یک رابطه سالم نمی توانند از یکدیگر پیشی بگیرند. در نهایت، اگر از نظر ظاهری به دنبال نشانه هایی هستید که آن را ترک می کند یا نه، به احتمال زیاد پاسخ های مورد نظر خود را پیدا نخواهید کرد. جدایی از کسی که دوستش دارید گاهی همراه با نشانه های خاصی است.

فقط رسیدن به درون و صادق بودن با خود می تواند به شما در عبور از این دوراهی کمک کند

اگر هنوز با شنیدن شهود خود مشکل دارید، سؤالاتی وجود دارد که می توانید از خود بپرسید. آیا متوجه می‌شوید که بدون هیچ گونه رشد یا تصمیمی بر سر همین چیزها به مبارزه می‌پردازید؟ برای شما دشوار است که خود واقعی خود در کنار شریک زندگی خود باشید؟ آیا در زندگی به جهات مختلف کشیده می شوید (مسیرهای شغلی، تمایل به بچه دار شدن، مراحل زندگی، انتظارات سبک زندگی و غیره) و تمایلی به سازش ندارید؟ چه چیزی هنوز شما را در این رابطه نگه داشته است؟ اگر به نظر می رسد که پاسخ های شما به همه دلایل اشتباه برای بودن با کسی اشاره می کند (انتظارات دیگران، نفس، عادت، ترس از تنها ماندن، و غیره)، پس ممکن است بخواهید در موقعیت خود تجدید نظر کنید.

بایدها و نبایدهای جدایی از کسی که دوستش دارید

اگر تصمیم گرفته اید به یک رابطه طولانی مدت پایان دهید، ممکن است احساس طاقت فرسایی کنید. اما چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید (و انجام ندهید) تا اطمینان حاصل کنید که جدایی مهربان، صادقانه و محترمانه است.

آیا خود را در موقعیت آنها قرار می دهید؟

اگر برای تصمیم گیری در مورد زمان یا مکان جدایی تلاش می کنید، خود را در موقعیت شریک زندگی خود قرار دهید: با فکر کردن به این که چگونه صحبت های خود را زودتر از موعد انجام دهید، می توانید از درد اضافی جلوگیری کنید و برای موقعیت های ناراحت کننده برنامه ریزی کنید. چه چیزی می خواهید یا انتظار دارید؟ صادق باشید! اگر پاسخ یک ملاقات حضوری و توضیحی صریح است، این کار را انجام دهید. اگر فقط چند هفته است که با هم قرار می گذارید، ممکن است یک تماس تلفنی مناسب باشد.

شکی نیست که این مکالمات می تواند دشوار باشد، اما سالیوان خاطرنشان می کند که اجتناب از جدایی به همان اندازه مضر است. در نظر گرفتن اینکه طرف مقابل چه احساسی دارد – و چگونه با موقعیت های عاطفی برخورد می کند – می تواند به شما کمک کند بهترین راه را برای نزدیک شدن به موضوع بدون ایجاد مشکل برای او بیابید. آیا می‌خواهید کسی با شما قرار بگذارد که کاملاً قصد جدایی از شما را داشته باشد؟ نه. پس به طرف مقابل احترام بگذارید. پس به طرف مقابل احترام بگذارید.” “شما نه تنها آنها را هدایت می‌کنید و زمانشان را تلف می‌کنید، بلکه همین کار را با خودتان انجام می‌دهید. مردم سال‌ها این کار را انجام می‌دهند و پس از اینکه بالاخره “زمان مناسب” را پیدا کردند، مجرد [و] پر از پشیمانی بیدار می‌شوند. اگر جدایی اجتناب ناپذیر است، اکنون تنها زمان مناسب است.

جدایی از کسی که دوستش دارید می تواند سخت و دردناک باشد.

سرزنش نکنید

در حالی که تمایل شما برای پایان دادن به رابطه ممکن است ریشه در رفتار بد شریکتان داشته باشد، جدایی تنها با سرزنش کردن بدتر خواهد شد. شرمن استفاده از جملات “من” را برای جلوگیری از احساس حمله به طرف مقابل توصیه می کند. شرمن می‌گوید: «نیازی نیست همه دلایل خود را برای جدایی بررسی کنید، اما اگر از شما خواسته شد، می‌توانید یک دلیل کلی را برای توضیح تصمیم خود انتخاب کنید. “در حالی که ممکن است برای برخی از دوستداران دانستن اینکه چرا طرف مقابل تصمیم به جدایی از آنها گرفته است (برای بسته شدن یا احتمالاً یاد گرفتن از آن) مفید باشد، برخی دیگر ممکن است جزئیات خاصی را نخواهند. شما می توانید در این مورد رهبری آنها را به عهده بگیرید.”

تغییر نحوه بیان مسائل در رابطه نیز رد کردن آن را برای شریکتان سخت تر می کند. آنچه را که از دیدگاه شما کار نمی‌کند، در میان بگذارید. هیچ کس نمی تواند با آنچه شما می گویید که برای خودتان درست است، بحث کند.

برای جدایی از کسی که دوستش دارید فکر را در مکان قرار دهید

انتخاب مکان ممکن است دشوار باشد، اما جدا شدن از هم در جایی که هر دو احساس می کنید در زمینه مشترک هستید مفید است. همچنین باید در نظر بگیرید که آیا شریک زندگی‌تان برای واکنش صادقانه احساس امنیت می‌کند یا خیر – یک مکان عمومی با تعداد زیادی غریبه در اطراف به آنها این فرصت را نمی‌دهد که احساسات خود را به راحتی بیان کنند. مکالمه را پیش‌بینی کنید. آیا داغ خواهد شد؟ غمگین؟ احساسی؟ آیا آنها واکنش تهاجمی نشان می‌دهند؟ هر کجا که تصمیم به انجام آن دارید، مطمئن شوید که برخی از عناصر حریم خصوصی وجود دارد. اگر می خواهید واکنش آنها را تحت کنترل داشته باشید یا اگر ارتباط فیزیکی آنقدر قوی است که خطری وجود دارد که در مکالمه دنبال نکنید، حفظ حریم خصوصی کمتر بهتر است.

شرمن خاطرنشان می کند که قطع رابطه با کسی در خانه ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما می تواند مکالمه را سخت تر کند: “نقاط منفی این است که ممکن است بیشتر طول بکشد، ناراحت کننده تر باشد، و می تواند چرخش چشمگیرتری داشته باشد. طرف مقابل فریاد می زند – یا نمی خواهد بعد از آن بروید.”

دروغ نگویید

جدایی از کسی که دوستش دارید باید با احترام همراه باشد. خوب است که ضربه را مهار کنید، اما سالیوان هشدار می دهد که درباره انگیزه های خود برای جدایی دروغ نگویید. او می گوید: «دروغ نگو، اما بدجنس نباش. اگر شریک زندگی شما توضیحی بخواهد، توصیه می کند یک یا دو دلیل را بدون اینکه خیلی مشخص باشد بیاورید. سعی کنید افکار خود را با ملایمت توضیح دهید – بپذیرید که چیزهای یکسانی را نمی خواهید یا موقعیت های عاطفی را به روش های مختلف مدیریت می کنید.

لطفاً از هرگونه بازخوانی «این تو نیستی، من هستم»، با اشاره به اینکه برای هر دو طرف بی‌فایده است، خودداری کنید. مطمئن شوید که گفتگو برای شریک زندگی شما مفید است: اگر ندانند که چرا با هم ناراضی بودید، آنها نمی توانند از این رابطه درس بگیرند.

برای جدایی از کسی که دوستش دارید مرزها را تعیین کنید

شرمن خاطرنشان می کند که قبل از شروع گفتگوی سخت باید بدانید چه کارهایی را نباید انجام دهید. چند اشتباه رایجی که او در مورد آن صحبت می‌کند این است که شریک زندگی‌تان را شبح می‌بینید (بدون اینکه به او بگویید تمام شده است) یا گفتن این است که وقتی واقعاً می‌خواهید روابط خود را قطع کنید، می‌خواهید استراحت کنید. در اینکه می خواهید رابطه را پایان دهید، تعیین حد و مرز بسیار مهم است. پیمایش روزها و هفته‌های بعد از جدایی می‌تواند دشوار باشد، اما شرمن می‌گوید که باید از تماس فیزیکی اجتناب شود: “بزرگ‌ترین اشتباهی که می‌توانید در طول جدایی مرتکب شوید این است که رابطه جدایی با شخص [دیگر] داشته باشید.”

اگر رویدادهای اجتماعی مشترکی دارید که در راه است، در مورد اینکه چه کسی شرکت می کند (یا نمی کند) صحبت کنید تا اطمینان حاصل کنید که هر دو نفر احساس راحتی می کنند.

تمام مسئولیت ها را بر عهده نگیرید

برای جدایی از کسی که دوستش دارید برنامه داشته باشید. احساس آسیب بخشی اجتناب ناپذیر از جدایی است. اما سالیوان می گوید که جداسازی ذهنی از موقعیت و به دست آوری دیدگاهها بسیار مهم است. او می‌گوید: «اغلب [مردم] متقاعد می‌شوند که پایان رابطه به نحوی باعث می‌شود که فرد مقابل از کنترل خارج شود». شاید اینطور شود و شاید هم نشود؛ در نظر بگیرید که این مسائل خارج از رابطه وجود دارد.»

حتی زمانی که شریک زندگی شما برای پذیرش جدایی شرایط سختی می‌گذراند، باز هم باید سلامت و رفاه خود را در اولویت قرار دهید. “یک چیزی که باید در نظر داشته باشید، قبل از اینکه مسائل آنها را به مشکل خود تبدیل کنید، این است که شما در حال جدا شدن برای شما هستید. شما بهزیستی، سلامت روان و آینده خود را در اولویت قرار می دهید.”

خیلی آسان است که در مورد جدایی آنقدر نگران شوید که آن را برای مدت نامحدودی به تعویق بیندازید، اما به یاد داشته باشید که چه چیزی برای شما بهترین است. با برنامه‌ریزی، در نظر گرفتن احساسات شریک زندگی‌تان و دانستن اینکه چه انتظاراتی برای حرکت رو به جلو دارید، می‌توانید برخی از عناصر ناشناخته‌ای را که ممکن است باعث شود از گفتگو اجتناب کنید، حذف کنید. اگرچه ممکن است در حال حاضر دشوار به نظر برسد، اما حرکت راهی برای کمک به خود و شریک زندگیتان است که تازه شروع کنید.

حرکت به سوی جدایی از کسی که دوستش دارید

گویی غلبه بر جدایی به اندازه کافی سخت نبود، غلبه بر کسی که هنوز به او اهمیت می دهید می تواند تلاش بیشتری را بخواهد. اگرچه ممکن است کمی بیشتر طول بکشد، مهم است که توجه داشته باشید که همان اصول کلی اعمال می شود. مهمتر از همه، شما می توانید ادامه دهید.

اگر احساسات منفی غم و اندوه وجود دارد، آنها را از خود دور نکنید. این هرگز موثر نیست و فقط باعث ناراحتی بیشتر شما می شود. در آگاهی از احساسات خود تلاش کنید. تمام آنچه را که باید احساس کنید را احساس کنید. بدون اینکه اجازه دهید آنها بر شما غلبه کنند. کمک از یک درمانگر می تواند در این فرآیند بسیار خوب و مهم باشد. از این رو می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

 

 

 

منابع
brides

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا