توصیه هایی برای آمادگی ذهنی بارداری

ازدواج موضوعی بسیار مهم است. در دورانی که زندگی می کنیم ازدواج یکی از مسائلی است که مردم آن را آسان می گیرند. یکی از مسائل مهم در ارتباط با ازدواج شناخت یکدیگر است. اگر افراد شناخت مناسب نسبت به هم نداشته باشند نمی توانند ازدواج موفقی کنند. بارداری در دنیای امروزی بسیار مهم است. مادران زنانی می توانند باردار شوند که آمادگی های لازم را داشته باشند. آمادگی ذهنی برای بارداری بسیار مهم است.

یکی از مواردی که برای آمادگی ذهنی در دوران بارداری مهم است شرایط خانواده است. برخی از اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که توصیه هایی برای آمادگی ذهنی بارداری چگونه است؟

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با توصیه هایی برای آمادگی ذهنی بارداری صحبت کنیم.

توصیه ها برای آمادگی برای بارداری

توصیه ها برای آمادگی برای بارداری معمولاً بر جنبه های جسمانی است. یا دریافت ویتامین های مناسب دوران بارداری، خوردن غذاهای مناسب و انجام تمرینات مناسب برای آماده سازی بدن شما متمرکز است. اما آمادگی ذهنی برای بارداری چطور؟ برای اطمینان از سالم ماندن سلامت روانی در دوران قبل از زایمان چه می توانید انجام دهید؟ آیا استراتژی های آن ها را می توانید برای به حداقل رساندن عوارض احتمالی مانند افسردگی پس از زایمان دنبال کنید؟

مطالعات منتشر شده در سال 2012 نشان داده است که بهزیستی روحی و روانی در دوران بارداری می تواند بر پیامدهای تولد و همچنین حالات روانی در دوران پس از زایمان تأثیر بگذارد. مراحلی وجود دارد که می توانید برای حفظ سلامت روانی خود انجام دهید. بیایید نگاهی دقیق تر به چند روش مختلف بیندازیم که ممکن است شما را برای آمادگی ذهنی بارداری آماده کند.

عوامل خطر خود را بشناسید

توصیه هایی برای آمادگی ذهنی بارداری

افسردگی پس از زایمان (PPD) یک مشکل جدی است که تعداد قابل توجهی از مادران تازه وارد را تحت تأثیر قرار می دهد. در میان زنان، افسردگی علت اصلی بستری شدن در بیمارستان غیر زنان و زایمان است. از آن جا که PPD می تواند تأثیر عمده ای بر سلامت مادران و نوزادان داشته باشد. یافته های راه های پیشگیری و درمان این اختلال ضروری است.

آیا می توانید قبل از بارداری اقداماتی را انجام دهید تا به کاهش احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان کمک کنید؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درک عوامل خطر مرتبط با PPD ممکن است کمک کننده باشد. در حالی که نمی توان پیش بینی کرد چه کسی تحت تأثیر قرار می گیرد و چه کسی تحت تأثیر قرار نمی گیرد. حداقل آگاهی از عوامل خطرساز ممکن است به شما در مراقبت از اولین علائم هرگونه علائمی کمک کند.

زنانی که بیشتر در معرض ابتلا به PPD هستند عبارتند از:

  • کسانی که سابقه افسردگی و اضطراب دارند
  • بروز قبلی PPD
  • درگیری زناشویی
  • سابقه خانوادگی PPD
  • سابقه اخیر رویدادهای استرس زای زندگی مانند عوارض بارداری
  • سیستم پشتیبانی ضعیف

خوشبختانه محققان دریافته اند افرادی می توانند برای پیشگیری یا کاهش افسردگی پس از زایمان اقداماتی را انجام دهند. به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در سال 2015 نشان داد که زنانی که مداخلات روانی – اجتماعی یا روانی دریافت می کنند، به طور قابل توجهی کمتر پس از زایمان دچار افسردگی می شوند. مراقبت های مامایی بعد از زایمان برخی شواهد نشان می دهد که آمادگی ذهنی بارداری نیز می تواند در پیشگیری از افسردگی پس از زایمان مفید باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آگاهی از عوامل خطرساز مهم است، اما باید بدانید که هرکسی می تواند تحت تأثیر افسردگی پس از زایمان قرار گیرد. حتی اگر تجربه افسردگی یا اضطراب را در گذشته نداشته باشید، همچنان می توانید علائم این بیماری را پس از تولد فرزند خود بروز دهید. به همین دلیل آگاهی از این علائم و نشانه ها بسیار مهم است تا اگر فکر می کنید به PPD مبتلا هستید اقدامات مناسب را انجام دهید.

افسردگی پس از تولد کودک

افسردگی پس از تولد کودک می تواند از نظر شدت متفاوت باشد، اما برخی از علائم که باید مراقب آن ها باشید عبارتند از:

  • مشکل در تمرکز
  • احساس عدم کفایت
  • اشک ریختن
  • افکار خودکشی
  • عدم علاقه به کودک
  • اضطراب
  • افکار مزاحم

اگر افکار خودکشی دارید، برای حمایت و کمک از یک مشاور آموزش دیده کمک بگیرید. اگر شما یا یکی از عزیزان خود در معرض خطر فوری هستید، با مشاور تماس بگیرید.

علائم PPD و آمادگی ذهنی بارداری

توصیه هایی برای آمادگی ذهنی بارداری

اگر فکر می کنید علائم PPD یا سایر احساسات مربوط به خود را دارید، حتماً آن ها را با ارائه دهنده خدمات درمانی خود در میان بگذارید. پزشک شما ممکن است درمانی را که شامل مراقبت از خود، روان درمانی، دارو، گروه های حمایتی یا ترکیبی از درمان ها است توصیه کند.

آموزش در مورد افسردگی پس از زایمان، آگاهی از علائم و تشخیص ضرورت مراجعه به پزشک  مهم است. ممکن است علائم افسردگی یا اضطراب در هر مرحله از بارداری یا بعد از آن وجود داشته باشد.  این می تواند به شما کمک کند تا از نظر ذهنی آمادگی بیشتری برای بچه دار شدن داشته باشید.

چگونه در مورد آمادگی ذهنی بارداری صحبت کنیم

بدانید چه انتظاری دارید

آمادگی ذهنی بارداری و داشتن برنامه خوب مهم است، اما بارداری می تواند غیرقابل پیش بینی باشد و گاهی اوقات این برنامه ها از پنجره بیرون می آیند. آمادگی ذهنی برای بارداری همچنین به معنای ایجاد درک در مورد آنچه می توانید در دوران قبل از زایمان پیش بینی کنید، است. بارداری می تواند شامل موارد مورد انتظار (افزایش وزن، هوس غذایی عجیب ، دردها و دردها) تا موارد غیر منتظره (حالت تهوع شدید، پیکا و قرار گرفتن در حالت استراحت در رختخواب) باشد. قبل از باردار شدن، در مورد برخی از علائم شایع مرتبط با بارداری و همچنین برخی از عوارض کمتر رایج که ممکن است تجربه کنید، بیشتر بیاموزید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شاید مهمترین نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که می توانید همه کتابها، وب سایت ها، وبلاگها و مجلات مربوط به والدین را بخوانید.  ممکن است هنوز اتفاق غیر منتظره رخ دهد. شما به سادگی نمی توانید پیش بینی کنید که تجربه بارداری شما چگونه خواهد بود. بنابراین شما فقط باید منتظر بمانید تا در سخت ترین حالت قرار بگیرید تا آمادگی ذهنی بارداری را ایجاد کنید. آموزش خود در مورد موارد زیر می تواند مفید باشد. اما باید بپذیرید که نمی توانید همه چیز را بدانید، پیش بینی یا کنترل کنید.

به دنبال حمایت اجتماعی باشید

حمایت اجتماعی قوی در دوران قبل از زایمان بسیار مهم است، خواه این حمایت از طرف همسر، سایر اعضای خانواده، والدین یا دوستان باشد. تحقیقات قبلی در سال 1976 نشان داده است که حمایت اجتماعی می تواند در برابر پیامدهای منفی استرس زندگی تأثیر محافظتی داشته باشد.

سلامت روانی و  آمادگی ذهنی بارداری مادر

توصیه هایی برای آمادگی ذهنی بارداری

علاوه بر این، تصور می شود حمایت اجتماعی در دوران بارداری با کاهش خطر زایمان زودرس، نتایج زایمان را بهبود می بخشد.  این کارچگونه اتفاق می افتد؟  اعتقاد بر این است که حمایت اجتماعی هم اضطراب و استرس را کاهش می دهد و هم مکانیسم های مقابله با استرس را بهبود می بخشد. در حالی که یک مطالعه منتشر شده در 2015 نشان داد که چنین حمایت اجتماعی تأثیر مستقیمی در کاهش زایمان زودرس ندارد. محققان معتقد بودند که چنین حمایتی می تواند به عنوان یک مکانیسم بافر بین استرس دوران بارداری و زایمان زودرس عمل کند.

چه کاری می توانید برای اطمینان از حمایت ها و آمادگی ذهنی بارداری انجام دهید؟

بنابراین چه کاری می توانید انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که از حمایت ملموس، عاطفی و اطلاعاتی مورد نیاز قبل، حین و بعد از بارداری برخوردار هستید؟ با شریک خود ارتباط برقرار کنید. اگر همسر یا شریکی دارید که بخشی از زندگی شما و فرزند شما خواهد بود، زمان و تلاش خود را برای اطمینان از استحکام این رابطه صرف کنید. در مورد نگرانی های خود صحبت کنید و در مواقع نیاز به کمک کمک بخواهید.

برای آمادگی ذهنی بارداری به خانواده و دوستان خود تکیه کنید

توصیه هایی برای آمادگی ذهنی بارداری

بارداری می تواند چالش برانگیز باشد، به ویژه اگر با عوارضی مانند تهوع شدید صبحگاهی یا سایر نگرانی های پزشکی رو به رو هستید. در صورت نیاز به کمک به عزیزان خود اطلاع دهید. به گروهی از والدین آینده بپیوندید. به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با سایر افرادی که در حال حاضر در حال تجربه مشابه هستند، می تواند مفید باشد.

https://www.verywellfamily.com/mentally-preparing-for-pregnancy-4147838

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا