تمرکز بر خود با محاصره منفی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه تحت فشار ذهن ما شروع به پردازش می کند؟ زمانی که استرس دارید و یا با چالش های جدید دست و پنجه نرم می کنید. روح و روان ما می تواند در بخش ها و شرایط مختلف تحت فشار باشد. تحقیقات مدرن به ما نشان می‌دهد که وقتی استرس شدیدی را تجربه می‌کنیم، از نظر روان‌شناختی چه انتظاری داشته باشیم، مانند آنچه در بسیاری از موقعیت‌های جرم و جنایت معمول است. در این مقاله از وب سایت همکده ما به تمرکز بر خود با محاصره منفی پرداخته ایم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

تمرکز بر خود با محاصره منفی

ضربان قلب یک شاخص کلیدی از استرس بالا است، اما حتی افراد با تناسب اندام و بدون مشکل نیز می توانند ضربان قلب بسیار بالایی را تحت استرس تجربه کنند. این عوامل می توانند روانشناسی ما را به شدت تغییر دهند. درک این تغییرات در حوزه پزشکی قانونی ضروری است. روانشناسی قانونی اغلب با موقعیت های ناخوشایند سر و کار دارد. استرس عظیم رویدادهای صحنه جرم به معنای واقعی کلمه می تواند فرآیندهای ادراکی و شناختی قربانیان، مظنونان و افسران مجری قانون را به طور یکسان تغییر دهد، که اغلب با عواقب عمده ای برای دادرسی کیفری همراه است.

دیدگاه های موجود در پزشکی در زمینه محاصره منفی

مطالعات روان شناسان و اساتید نکات بسیاری را در زمینه محاصره منفی نشان می دهد. ما با برخی از این مسائل در نمای قبلی پزشکی قانونی برخورد کردیم، که نشان می‌داد چگونه استرس زیاد ممکن است منابع خونی موجود در قشر جلوی مغز، در میان سایر نواحی مغز، را با کاهش متناظر در جنبه‌های خاص انسان کاهش دهد. ادراک و شناخت! اما برای ظهور این عوامل چقدر باید استرس داشته باشیم؟

استرس در همه موارد بد نیست. در حقیقت تمرکز بر خود با محاصره منفی می تواند خوب باشد. خوانندگان سالم این پست احتمالاً ضربان قلب در حال استراحت، بر حسب ضربان در دقیقه، به صورت نرمال دارند. یا حتی تعداد کمی از افراد سالم که ضربان قلبشان تا حدودی بیشتر یا کمتر است. با این حال، این میزان ضربان قلب برای مقابله با نیازهای قلبی عروقی موقعیت‌های تاکتیکی مرتبط از نظر قانونی کافی نیست. برای افزایش قدرت بدنی، سرعت و استقامت، سیستم‌های قلبی عروقی ما در ابتدا منابع خونی مورد نیاز برای مقابله با شرایط اضطراری فیزیکی را در اختیار ما قرار می‌دهند. در این شرایط، ما وارد حالت جنگ یا گریز می شویم که توسط محور HPA (فعالیت سیستم های هیپوتالاموس، هیپوفیز و آدرنال) تنظیم می شود.

عملکرد مزمن جنگ یا گریز می تواند مشکلات جسمی و روانی عمده ای ایجاد کند. اما در کوتاه مدت، افزایش جریان خون توسط فعالیت HPA (یکی از محصولات شیمیایی اصلی که آدرنالین است) به ما قدرت، سرعت و استقامت بسیار فراتر از توانایی های روزمره می دهد.

افزایش ضربان قلب به منطقه بهینه

ما در بخش های قبلی مقاله در ارتباط با دیدگاه های پزشکی مرتبط با تمرکز بر خود با محاصره منفی صحبت کردیم. با این حال، برای دستیابی به این قدرت های فیزیکی بالا، باید ضربان قلب خود را به «منطقه» بهینه برای فعالیت تاکتیکی و پر استرس افزایش دهیم. طبق گفته بسیاری از اساتید، این بین 115 تا 135 ضربه در دقیقه است.

در این «منطقه» ضربان قلب، ما قوی‌تر و سریع‌تر از حد طبیعی هستیم. اما یک حرکت نزولی وجود دارد. همانطور که ضربان قلب ما تندتر می شود، هماهنگی حرکتی خوب خود را از دست می دهیم. اگر تا به حال یک ماهیگیر عصبانی را دیده اید که ضربان قلبش به همان نسبت بالا رفته است که سعی می کند یک نخ ماهیگیری گره خورده را باز کند در حالی که ناخواسته گره ماهیگیری را بدتر می کند، در نتیجه عصبانی تر می شود و درهم پیچیده تر می شود، مشاهده کرده اید که مثال خوبی از اثرات حرکتی ظریف افزایش ضربان قلب مبتنی بر خشم هم موجود است.

بالا رفتن ضربان قلب و عواقب شدیدتر

تمرکز بر خود با محاصره منفی منجر به بروز مشکلات خاصی می شود. در این میان بالا رفتن ضربان قلب می تواند مشکلات جدی را پدید آورد. در حقیقت همانطور که ضربان قلب حتی بالاتر می رود، ما شروع به مشاهده عواقب شدیدتر از وضعیت جنگ یا گریز می کنیم. ممکن است در هماهنگی حرکتی درشت یا ادراک و شناخت مشکلاتی را تجربه کنیم.

تغییرات در شنوایی دیده می شود. “دید تونلی” افزایش می یابد. اتکا به عادات ریشه‌دار، برخلاف رفتارهای انطباقی جدید، قوی‌تر می‌شود و ممکن است تغییرات وهم‌آمیزی در وضوح بصری و در گذر زمان درک شده گزارش کنیم. توانایی ما برای به خاطر سپردن دقیق کاهش می‌یابد و ممکن است افکار نامناسب و مزاحم را به طور تکانشی از بین ببریم. ممکن است تفکیک را تجربه کنیم. و در سطوح بسیار بالای استرس، با ضربان قلب شاید در میزان170، ممکن است فلج جزئی، رفتار تسلیم نامناسب، و حتی از دست دادن کنترل روده و مثانه از خود نشان دهیم.

همه این موارد بسیار آزار دهنده هستند. اما همه این عوامل جنگ یا گریز، HPA، هر چند امروز ناسازگار باشند، در دنیای باستان یا سازگار یا نسبتاً خوش‌خیم بودند. اما صبر کنید! فلج جزئی، رفتار مطیع، یا از دست دادن کنترل روده و مثانه چگونه می تواند سازگار باشد؟

دنیای باستان و مثالی در این باره

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم تمرکز بر خود با محاصره منفی در دنیای گذشته هم موجود بوده است. اما به گونه ای متفاوت. اگر امروز یک افسر مجری قانون کنترل روده یا مثانه را از دست بدهد، مطمئناً برای حضور فرماندهی عالی نیست. مخصوصا با لباس خاکی. با این حال، در دنیای باستان، با توجه به توانمندی ها قانون جنگ یا گریز به شکل دیگری پیش می رفت. فلج جزئی پدیده ای است که سالیان سال در تاریخ موجود بوده. پوسوم ها میلیون ها سال است که این ترفند را انجام داده اند و شکارچیان احتمالی خود را خنثی می کنند. اکثر پستانداران نمی توانند smorgasbord باکتریایی مرده های اخیر را تحمل کنند، بنابراین یک موجود بی حرکت و اغلب بی مزه رها می شود.

در مورد تسلیم شدن، در بسیاری از گونه‌های سگ‌ها و نخستی‌سانان، یک وضعیت مطیع ممکن است از حملات بیشتر جلوگیری کند.

جنبه های مختلف پاسخ انسان به جنگ یا گریز

جنبه‌های پاسخ انسان به جنگ یا گریز ممکن است برای اجداد دوردست ما که با گربه‌های دندان شمشیر یا گرگ‌های وحشتناک روبرو هستند بسیار مفید باشد. در دنیای مدرن  هم برای اعضای باند و قتل، شاید نه چندان زیاد. اما ما فقط خود فعلی خود نیستیم. ما همچنین هر چیزی هستیم که اجدادمان در گذشته بوده اند، مشروط بر اینکه ویژگی های مربوطه به ژنوم ما راه پیدا کند. بنابراین، ممکن است هنگام مواجهه با یک قاتل، خودمان را خیس کنیم، همان کاری که اجدادمان هنگام مواجهه با یک خرس وحشی انجام می دادند.

شاید این رفتارها، تحت استرس زیاد، اهداف ماقبل تاریخ را انجام داده باشند، اما اجازه دهید با آن روبرو شویم، چند نفر از ما تا به حال به ضربان قلب در میزان 170 نزدیک شده ایم؟ آیا این همان تمرکز بر خود با محاصره منفی است؟ پروفسور ریکاردو فنیسی، پاسخ این سوال را دارد.

آزمایشی برای تمرکز بر خود با محاصره منفی

فنیچی و همکارانش (به عنوان مثال، Fenici & Brisinda، 2004) افسران جوان و فوق‌العاده متناسب پلیس فدرال ایتالیا را مورد مطالعه قرار دادند. این افسران نخبه در میزان 60 با ضربان قلب کار می کردند. سپس به میدان تیر رفتند. در این میدان تمام تیر ها فقط شامل هدف بود. هیچ کس به عقب یا مسیر دیگری شلیک نمی کرد. اما ضربان قلب بیشتر آن ها تا ۱۶۰ بالا رفت. این یک افزایش صد ضربی در افسران جوان بسیار خوش اندام است که از چیزی جز استرس رقابت تیراندازی ناشی نمی شود. درست است که ۱۶۰ همان ۱۷۰ نیست اما به شدت نزدیک است.

افزایش فعالیت HPA یک واقعیت زندگی در دنیای پزشکی قانونی است. این ناهنجاری های ادراکی و شناختی بسیار خاصی را ایجاد می کند که نادر نیستند، آنها عامل اصلی در تحلیل پزشکی قانونی تقریباً هر جنایت خشونت آمیز هستند. استرس، حافظه و تصمیم گیری در اجرای قانون با پردازش تحت فشار جریان می یابد. علوم شناختی قانونی در میان سایر زمینه های مرتبط می تواند به این مسیر کمک زیادی کند. گرچه مسئله تمرکز می تواند کمی چالش برانگیز باشد، اما در این راستا راه های بسیاری هم برای افراد  وجود دارد.

تمرکز بر خود با محاصره منفی در نگاه آخر

یکی از موارد مهمی که در زندگی اثر گذار است، بررسی شرایط مربوط به دیدگاه های منفی است. از این رو برای تمرکز بر خود لازم است که موارد زیادی بررسی شود. در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به بررسی شرایط تمرکزی بر ذهن افراد پرداختیم. شرایطی که با تحت فشار قرار گرفتن افراد می تواند چالش های مثبت و منفی خاصی را به همراه داشته باشد. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. شما می توانید با مراجعه حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی برای رسیدن به شرایط مطلوب خود پیش بروید و اصلی ترین نتایج ممکن را دریافت نمایید.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا