تله وفاداری کودکان زمان طلاق

طلاق با خود چالش های بسیاری به همراه دارد. هم‌ برای بچه ها و هم برای پدر و مادر. اما سوال این است که چگونه از فرزندان خود در برابر گرفتار شدن در تله های وفاداری هنگام طلاق محافظت کنید. تله های وفاداری نقش های مشکل آفرینی هستند که کودکان به عهده می گیرند یا ناخواسته در آن قرار می گیرند که نیازمند وفاداری است.

چهار مورد از این تله ها شامل زمانی است که کودک در نهایت مانند یک جاسوس، پیام رسان، محرم یا متحد یکی از والدین عمل می کند. در این مقاله از وب سایت همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران به بررسی مطلب تله وفاداری کودکان زمان طلاق می پردازیم. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی در همه زمینه ها حتی طلاق و جدایی می باشد.

تله وفاداری کودکان زمان طلاق

تله وفاداری کودکان زمان طلاق

تحقیقات نشان می دهد که روابط سالم با هر دو والدین می تواند به رشد فرزندان پس از طلاق کمک کند. من هرگز پدر و مادری را ندیده ام که فرزندان خود را دوست نداشته باشند. والدین تقریباً همیشه در یک چیز اتفاق نظر دارند: آنها می خواهند فرزندانشان شکوفا شوند. “ما بهترین چیز را برای آنها می خواهیم، ​​آنچه به نفع آنهاست…” والدین ممکن است در مورد بسیاری چیزها، یا احتمالاً همه چیز، به جز این اختلاف نظر داشته باشند. آنها عاشق بچه هایشان هستند و امیدوارند که بچه ها به خاطر طلاق والدینشان رنج نبرند.

با این حال، به طور اجتناب ناپذیری پیامدهای جدایی یا طلاق وجود خواهد داشت. تقریباً اجتناب ناپذیر است که تأثیر منفی خواهد داشت. مهم نیست که چقدر والدین سعی در جلوگیری از آن داشته باشند یا فرزندان چند ساله باشند. نوزادان و کودکان نوپا ممکن است زبانی برای بیان احساسات خود نداشته باشند، و کودکان بالغ تنها به این دلیل که بیش از 18 سال دارند از “طلاق خاکستری” والدین خود مصون نیستند. این اشتباه است که فکر کنید فرزندان شما در نتیجه تغییر نخواهند کرد. پس از طلاق شما نیاز به مراقبت بیشتری خواهند داشت.

شما و همسرتان به عنوان والدین برای محافظت از فرزندانتان چه کاری می توانید انجام دهید؟

تله وفاداری کودکان زمان طلاق نیاز به بررسی دارد تا از مشکلات ناشی از آن جلوگیری شود. اما والدین در این زمینه چه کار می توانند انجام دهند.

اول، تصدیق کنید که فرزندان شما به همان اندازه که ممکن است به نظر می‌رسند انعطاف‌پذیر هستند، اغلب آن‌طور که به نظر می‌رسند یا آنطور که می‌خواهید انعطاف ‌پذیر نیستند. اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای افزایش انعطاف پذیری آنها انجام دهید. کارلا می خواست باور کند که وقتی خودش در یک رابطه جدید شادتر باشد، فرزندانش برای او خوشحال خواهند شد. این یک توهم بود. اما او تا زمانی که فرزندانش در رابطه جدید او خرابکاری نکردند، متوجه این موضوع نشد. دانیل به من گفت که بچه هایش قوی و انعطاف پذیر هستند و فکر می کند که آنها “خوب” خواهند بود. او گفت: «آنها بیشتر به شغل، دوستان و فعالیت های خود علاقه دارند تا طلاق ما. من نگران نیستم.” اما او باید نگران می بود. او با ناراحتی نمرات پسرش در دانشگاه روبرو شد.‌حتی دخترش به سادگی با او صحبت نکرد.

دوم، چهار تله وفاداری می‌تواند به‌شدت رفاه فرزندان شما را تضعیف کند. اغلب والدین از گرفتار شدن فرزندان در یک یا چند مورد از این تله ها آگاه نیستند. امی به من گفت که وقتی از این تله ها مطلع شد، هوشیارتر بود. من نمی دانستم که این به بچه های من صدمه می زند. اکنون که متوجه شدم، به آنچه می گویم و با آنها انجام می دهم توجه می کنم.»

تله وفاداری کودکان زمان طلاق بسیار پیچیده است. اما شما می توانید فرزندان خود را از تله ها دور نگه دارید.

چگونه در یکی از این تله ها می افتید؟

تله وفاداری کودکان زمان طلاق

شاید از همسر سابق خود عصبانی، تلخ یا آسیب دیده باشید. اگر نتوانسته اید از طریق احساسات خود کار کنید، آنها می توانند راه را برای یک تله وفاداری هموار کنند. یا شاید فکر می‌کنید که شما فرد آسیب دیده در طلاق هستید و مستحق حمایت فرزندانتان هستید. ممکن است خود و فرزندانتان را قربانی واقعی طلاق بدانید. احتمال دیگر این است که می خواهید با تحقیر پنهانی همسر سابق خود، به فرزندان خود نشان دهید که پدر و مادر بهتری هستید.

چهار تله وفاداری

تله وفاداری کودکان زمان طلاق در شاخه های مختلفی دیده می شود.‌ تله‌های وفاداری نقش‌ هایی هستند که کودکان به عهده می‌گیرند یا شما ناخواسته آنها را در آن قرار می‌دهید. فرزندان شما ممکن است در هر یک یا همه این تله‌ها گرفتار شوند. این نقش ها فرزندان را در میانه طلاق و در پیوندهای وفاداری قرار می دهد. حتی ممکن است متوجه نباشید که کودکان را در نقش های ناسالم قرار می دهید. خبر خوب این است که وقتی از این تله ها آگاه هستید، می توانید به فرزندان خود کمک کنید تا از آنها جدا شوند. این تله ها عبارتند از:

جاسوسی ( اطلاع از ارتباط های دیگر پدر یا مادر)

تله وفاداری کودکان زمان طلاق

وقتی از فرزندانتان در مورد زمان با والدین دیگرشان سؤال می کنید، اغلب باعث ناراحتی آنها می شود. یک بار کودکی به من گفت: «اگر به مادرم بگویم که چقدر در خانه بابا به من خوش می گذرد، احساس بدی دارم. بنابراین، من به او چیزهایی می گویم مانند اینکه از آشپزی او خوشم نمی آید یا اینکه ای کاش با او بودم.» وقتی در مورد اینکه آنها چه کار می کنند، چه کسی را دیدند و کجا رفتند سؤال می کنید، فرزندتان را در نقش یک جاسوس قرار می دهید. وقتی در مورد دوستیابی یا زندگی اجتماعی همسر سابق خود بپرسید بدتر است.

با این حال، برخی از کودکان ممکن است بخواهند تجربیات خود را در خانه والدین دیگرشان به اشتراک بگذارند. این مانند زمانی نیست که شما آنها را زیر سوال ببرید. اگر می خواهند در مورد آن صحبت کنند، به پاسخ های خود و زبان بدن خود توجه کنید. “خیلی خوشحالم که به در تو جشن پیتزا خوش گذشت!” پاسخ بسیار خوبی است، در حالی که “پس، چه کسی دیگری در مهمانی پیتزا بود؟” نیست. این در حال جستجو برای اطلاعات از فرزند شما است.

پیام رسانی

یکی از انواع تله وفاداری کودکان زمان طلاق، پیام رسانی است. بیایید با آن روبرو شویم، بسیاری از والدین می خواهند تا حد امکان کمتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ممکن است احساس کنید والدین دیگر کنترل کننده یا مزاحم هستند. یا ممکن است از نظر عاطفی با هرگونه ارتباط مستقیم با همسر سابق خود تحریک شوید. بنابراین، از فرزندانتان می‌خواهید پیام‌هایی مانند «به پدرت بگو من شنبه زود می‌برمت تا به جشن تولد برویم» را ارسال کنند. یا، “از مادرت بپرس اگر در تعطیلات مدرسه به مسافرت برویم اشکالی ندارد.” یکی از بدترین آنها این است که «به پدرت بگو من هنوز چک نفقه فرزندی را که قرار بود دیروز تحویل بگیرد نگرفتم.» اینها نمونه های افراطی برای بیان موضوع هستند.

محرم اسرار (اجازه دهید به شما بگویم چرا پدرتان ما را ترک کرد…)

کودکان اغلب در طول طلاق “بزرگ” می شوند. این بدان معنی است که آنها معتقدند باید بالغ تر و توجه بیشتری نسبت به والدین خود داشته باشند. این خود یکی‌ از انواع تله وفاداری کودکان زمان طلاق می باشد. وقتی به پسرتان می گویید «تو الان مرد خانه هستی»، از فرزندتان می خواهید خیلی زود بزرگ شود. کارول به من گفت که دخترش مدام از او سوال می‌کرد که چرا طلاق گرفته‌اند. او سرانجام از مشکلات جنسی سابقش به او گفت. اما بعداً متوجه شد که این یک اشتباه بوده است. اما کلمات آنجا بودند و نمی توان آنها را پس گرفت. کریس از رابطه همسرش که برای بچه ها ناراحت کننده بود به فرزندانش گفت و آنها را علیه مادرشان برانگیخت.

 

متحد بودن از انواع تله وفاداری کودکان زمان طلاق

مثلا اینکه حالا باید از من حمایت کنی و در کنار من باشی. مادرت دیگر به ما اهمیت نمی دهد. هنگامی که از دست همسر سابق خود آسیب دیده یا عصبانی هستید، ممکن است فرزندتان را به عنوان متحد خود استخدام کنید (یا ممکن است فرزندتان فکر کند که به یک متحد نیاز دارید). همچنین ممکن است بخواهید فرزندتان شما را به عنوان والدین بهتر ببیند،

حتی اگر این موضوع آگاهانه نباشد. یک نوجوان به نام راشل یک بار به من گفت که می خواهد به مادرش ثابت کند که طرف اوست. برای انجام این کار، او به سادگی از دیدن پدرش امتناع کرد، علی رغم دستورات دادگاه که زمان مشترک والدین را اجباری می کرد. او دچار بی اشتهایی شد و در نهایت در بیمارستان بستری شد.

 

رهایی از تله وفاداری کودکان زمان طلاق

رهایی فرزندانتان از این تله ها، انعطاف پذیری آنها را افزایش می دهد و آسیب طلاق را کاهش می دهد. اگر از این چهار تله وفاداری آگاه هستید، می توانید از آسیب طلاق برای فرزندانتان جلوگیری کنید. مهم نیست چقدر عصبانی هستید یا چقدر از همسر قبلی خود متنفر هستید، به خود یادآوری کنید که این چهار تله در نهایت به فرزندان شما آسیب می رساند. و همچنین ممکن است نتیجه معکوس داشته باشند و به رابطه آینده شما با فرزندانتان آسیب بزنند. در این راستا می توانید با مشاوران ما در مرکز مشاوره همکده هم در ارتباط باشید.

منابع
وبسایت psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا