ترومای بین نسلی و درک آن

ما اغلب می شنویم که مردم می گویند: “این در خانواده من است” یا “این از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.” گاهی اوقات اعضای خانواده یا یک گروه فرهنگی ممکن است اثرات تروما را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند. انتقالی به نام ترومای بین نسلی. تروما پاسخی است به یک رویداد یا رویداد ناراحت کننده، ویرانگر یا عمیقاً سخت. نتایج مضر ترومایی که توسط یکی از بستگان یا یک گروه فرهنگی در سال های گذشته تجربه شده است می تواند بر نسل های آینده تأثیر بگذارد. با این حال، دلیلی برای امیدواری وجود دارد. درمان‌های مؤثر و سایر مداخلات برای کمک به بهبودی در دسترس هستند. مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگترین مرکز مشاوره در ایران خدمات رسان شما به صورت حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

اثرات و نمونه هایی از ترومای بین نسلی

افراد، خانواده‌ها و گروه‌هایی که تحت تأثیر آسیب‌های روحی یک اجداد (یا گروهی از اجداد) قرار گرفته‌اند، می‌توانند واکنش‌های عاطفی، فیزیکی، شناختی و استرس آسیب‌زا را تجربه کنند. واکنش‌ها به تروما ممکن است شامل خشم، ترس، غم، شرم، کمبود احساسات، رفتار پرخطر، اختلال مصرف مواد، اختلالات خوردن، یا درماندگی آموخته‌شده (ناتوانی در کنترل محیط شخصی یا احساس عدم آمادگی برای انجام اقدام) باشد.

اثرات پس از سانحه نسل‌های جوان‌تر نیز ممکن است منجر به این شود که مشکلات سلامت جسمانی مرتبط با تروما را تجربه کنند. اختلالات خواب یا مشکلات گوارشی (مانند معده درد مزمن) تنها دو مثال هستند. اثرات شناختی مربوط به تفکر یا استدلال ممکن است برای نسل‌ها پس از ضربه باقی بماند. به عنوان مثال، ممکن است فردی به اشتباه فکر کند موقعیت‌های ایمن خطرناک هستند. افکار مزاحم در مورد ضربه را تجربه کند یا بی‌اعتماد باشد.

نمونه های ترومای بین نسلی می تواند شامل آزار خانگی و کودکی باشد. نسل‌های بعدی والدین و شرکا در روابط ممکن است آزاری را که آنها (یا سایر خویشاوندان) در کودکی تجربه کرده یا شاهد بوده‌اند، تکرار کنند. یک چرخه معیوب را ادامه دهند. حتی اگر خود آزار تکرار نشود، اثرات سوء استفاده و استرس آسیب‌زا می‌تواند از نسلی به نسل دیگر به شکل ترس، اضطراب، شرم، اندوه، باورها و رفتارهای خانوادگی ناسالم، روابط منفی، یا نشانه‌های ناخودآگاه باقی بماند. نمونه دیگری از تروما که می تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود، اختلال مصرف مواد است.

رفتارهای منفی یکی از اعضای خانواده که وابستگی به مواد مخدر یا الکل ایجاد کرده است می تواند بر نسل های آینده تأثیر بگذارد. کسانی که با اختلالات مصرف مواد زندگی می کنند ممکن است در گذشته خویشاوندانی، شناخته شده یا ناشناخته داشته باشند. که آنها نیز با این بیماری دست و پنجه نرم کرده اند.

ترومای تاریخی

ترومای تاریخی – که گاهی ترومای جمعی یا ترومای فرهنگی نامیده می شود – نوعی آسیب بین نسلی است که توسط یک گروه فرهنگی خاص تجربه شده است که به طور سیستماتیک تحت ظلم یا آسیب قرار گرفته است. گذشته آسیب زا گروهی از اجداد می تواند بر فرزندان در حال و آینده تأثیر بگذارد. نمونه‌هایی از گروه‌های فرهنگی که ممکن است برای نسل‌ها استرس و اثرات آسیب‌زا را تجربه کنند عبارتند از: نوادگان بردگان، بازماندگان هولوکاست، اسیران جنگی، و اولین مردمان آواره یا گروه‌های بومی.

اهمیت پرداختن به ترومای بین نسلی و درمان آن

گذشته، حال و آینده با آسیب هایی که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود در هم آمیخته است. جامعه مراقبت از سلامت روان می‌تواند آسیب‌های روحی را برای ارائه کمک، امید و شفا برای کسانی که اثرات پس از سانحه «ارثی» دارند، بررسی کند. درک و مداخله در تروما که نسل‌ها را در بر می‌گیرد برای کمک به بهبود آسیب‌های گذشته، توانمندسازی افرادی که در زمان حال زندگی می‌کنند، رهایی از چرخه برای سلامت روانی خود و مختل کردن چرخه مضر به طوری که اثرات تروما منتقل نشود، بسیار مهم است.

درمان برای بهبودی

انواع مختلف درمان می تواند به بهبود کمک کند. درمان انفرادی متمرکز بر تروما با یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز که از تروما مطلع است می تواند به پردازش نتایج ترومای گذشته و یادگیری راه های موثر برای مقابله با آن در حال و آینده، بهبودی از آن، و کسب قدرت برای حرکت مثبت و سازنده به جلو کمک کند. . شما می توانید به مشاوران ما در مرکز همکده مراجعه کنید.

خانواده درمانی نیز می تواند مفید باشد. یک خانواده می تواند با یک درمانگر برای رسیدگی به ترومای بین نسلی همکاری کند. به‌علاوه، تک تک اعضای خانواده می‌توانند به آسیب‌ها در چارچوب خانواده و فرهنگ نگاه کنند و یاد بگیرند که به خود اجازه دهند روی خود تمرکز کنند، درمان شوند، استرس آسیب‌زا را مدیریت کنند، و خود را از آسیب‌های نسل‌های قبلی جدا کنند – و بپذیرند. سایر اعضای خانواده اگر سعی کنند همین کار را انجام دهند شرایط بهتر می شود.

پاسخگوی فرهنگی یکی از راه های درمان

ترومای بین نسلی با روش های خاصی درمان می شود. درمان پاسخگوی فرهنگی می تواند بسیار مؤثر باشد، و شاید به ویژه برای کسانی که آسیب بین نسلی فرهنگی یا تاریخی را تجربه می کنند. یک مشاور فرهنگی پاسخگو که از فرهنگ مراجع آگاه است و از تکنیک های فرهنگی مناسب و مرتبط استفاده می کند، ممکن است برای مراجعه کننده ای که روند بهبودی را طی می کند مناسب باشد. مداخله‌ای که از نظر فرهنگی حساس است و بر نقاط قوت و توانمندی یک فرد و گروه تمرکز دارد، می‌تواند برای کمک به افرادی که به دنبال درمان آسیب‌های تاریخی هستند، ارزشمند باشد.

راهبردهای اضافی برای تقویت سلامت روان

در حالی که کار با یک متخصص بهداشت روان مجاز توصیه می شود، اگر فردی که آسیب بین نسلی را تجربه می کند به درمان دسترسی ندارد، می تواند از استراتژی هایی برای تقویت سلامت روان خود استفاده کند. ارتباط با دیگران می تواند به بهبودی کمک کند زیرا انزوا می تواند برای سلامت عاطفی مضر باشد. در مورد آسیب بین نسلی، ایجاد ارتباطات معنادار با افراد خارج از خانواده می تواند حس حمایت را ایجاد کند. این روابط همچنین می تواند دیدگاه های جدید و متفاوتی را در مورد نحوه برخورد دیگران با مشکلات ارائه دهد. پیوستن به یک گروه حمایتی، کار داوطلبانه یا ایجاد دوستی راه هایی برای ایجاد ارتباطات مثبت برای تقویت سلامت روان است.

خودمراقبتی راهبرد دیگری برای تقویت سلامت روان در هنگام زندگی با آسیب بین نسلی است. به عنوان مثال، خواب منظم و کافی می تواند به تنظیم هیجانی کمک کند. ورزش می تواند به ترشح اندورفین برای تقویت احساسات مثبت کمک کند. مدیتیشن، تنفس عمیق و آرام سازی پیشرونده عضلانی می تواند آرامش بخش باشد و از افکار و احساسات منفی مرتبط با تروما خلاص شود. ابراز قدردانی می تواند به ما کمک کند تا چیزهای خوب را ببینیم و فقط روی موارد منفی تمرکز نکنیم. تعیین مرزها شکل دیگری از خودمراقبتی است. به عنوان مثال، اگر روابط منفی خانوادگی با آسیب بین نسلی همراه باشد، تعیین حد و مرز با بستگان می تواند یک عامل محافظتی برای سلامت روان باشد.

تاب آوری در زندگی

ترومای بین نسلی و تاب آوری می توانند در جهت بهبود شرایط روانی گام بردارند. ایجاد تاب‌آوری می‌تواند به مدیریت مسائل مربوط به سلامت روان مرتبط با ترومای بین نسلی کمک کند. تاب آوری می تواند به ما کمک کند در مواجهه با مشکلات سازگار شویم. یادگیری از گذشته – از آنچه بر ما تأثیر منفی گذاشته است – می تواند به ما کمک کند تا بفهمیم چگونه به روشی سازنده و قوی به جلو برویم. خودگویی مثبت در مورد نقاط قوت شخصی می تواند به انعطاف پذیری کمک کند. همانطور که هدفمند و آگاهانه می تواند یک چشم انداز خوش بینانه را شکل دهد.

تلاش برای در دسترس ساختن مراقبت های بهداشت روانی

باید تلاش کرد تا گزینه های مداخله موثر برای کمک به افرادی که با ترومای بین نسلی زندگی می کنند در دسترس قرار گیرد. افرادی که با آسیب های فرهنگی یا تاریخی زندگی می کنند اغلب بخشی از گروه های نژادی یا قومی هستند. در مراقبت های بهداشت روانی تفاوت هایی را تجربه می کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که اقلیت‌های نژادی/قومی، جنسیتی و جنسی اغلب از پیامدهای بد سلامت روان رنج می‌برند. زیرا دسترسی آنها به مراقبت‌های بهداشت روانی اغلب محدود است. آنها ممکن است در مورد جستجوی مراقبت های بهداشت روانی یک انگ فرهنگی منفی احساس کنند یا معتقد باشند که متخصصان سلامت روان فاقد شرایط مناسب هستند.

در این میان بهترین راه مراجعه حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی با کارشناسان مرکز مشاوره همکده است.

حمایت از کسانی که با ترومای بین نسلی زندگی می کنند

اجازه ندهید آسیب بین نسلی شما را از زندگی کردن باز دارد. درگیر کردن افراد، خانواده ها و جوامع با مکالمات و اطلاعات در مورد ترومای بین نسلی و راه های بهبودی از آن یک استراتژی مداخله ای بزرگ است که ممکن است تردید در جستجوی کمک را کاهش دهد. ارتباط باز در مورد ترومای بین نسلی می تواند به بی معنا شدن آن کمک کند و افراد را برای درمان توانمند کند. ارتباط می تواند به افراد کمک کند تا تشخیص دهند که در تجربیات خود تنها نیستند. برنامه‌های جامعه و مدرسه که بر نقاط قوت تمرکز می‌کنند، آشکارا و صادقانه در مورد شرایط سلامت روان صحبت می‌کنند، کلیشه‌های حقارت را به حداقل می‌رسانند و منابعی را برای درمان سلامت روان ارائه می‌کنند، موثر است.

اگر با فردی که آسیب بین نسلی را تجربه می کند رابطه شخصی دارید، حمایت از او با شفقت می تواند مفید باشد. گوش دادن و ارائه کمک به آنها در یافتن منابع معتبر برای درمان و شفا می تواند راه های موثر و محترمانه ای برای نشان دادن مراقبت شما باشد.

 

منابع
betterhelp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا