بدخلقی غیرقابل توضیح و چیزهایی که ممکن است باعث آن شود

بدخلقی غیرقابل توضیح را چگونه می توان تشخیص داد. آیا وجود بدخلقی در رابطه می تواند مشکلاتی ایجاد کند. رابطه نیاز به همکاری و همفکری دارد. برخی از افراد هستند که برای تقویت حافظه خود از مواد غذایی مختلف استفاده می کنند. حافظه می تواند باعث تقویت ذهن شما و فعالیت های کاری شما شود. شما باید سعی کنید همیشه حافظه خود را قوی نگه دارید. در مقاله های قبل در ارتباط با انواع حافظه صحبت کردیم.  در ادامه این مقاله می خواهیم بگوییم که بدخلقی غیرقابل توضیح و چیزهایی که ممکن است باعث آن شود چیست.

انواع قابلیت های ذهنی و بدخلقی غیرقابل توضیح

انواع حافظه در دنیا وجود دارد. بخش های مختلف حافظه می تواند روی قسمت های مختلفی از بدن تاثیر بگذارد. برخی افراد هستند که در طول دوران مختلف دچار مشکلات حافظه می شوند. مشکلات حافظه می تواند بسیار آسیب زا باشد. در روان شناسی مشاوران و متخصصان معمولا برای افراد از داروها یا روش هایی برای تقویت حافظه استفاده می کنند. برای همین امر هم است که معمولا همه باید تلاش کنند مشکلات حافظه را در خود بهبود بخشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با بدخلقی غیرقابل توضیح و چیزهایی که ممکن است باعث آن شود، صحبت کنیم.

حافظه شما فقط یک مفهوم یکپارچه نیست.

حافظه شما فقط یک مفهوم یکپارچه نیست. اگر می خواهید تصویر کامل تری را ببینید، شاخه های زیادی از حافظه باید مطالعه شود. در این مقاله، ما به تأثیر حافظه سازگار خلق و خوی می پردازیم و می بینیم که چیست. سپس، ما روش‌ های دیگری را که احساسات می توانند بر حافظه شما تأثیر بگذارند، مورد بحث قرار می دهیم.

آیا حافظه دارای روحیه سازگار با بدخلقی غیرقابل توضیح است؟

اثر بدخلقی غیرقابل توضیح زمانی است که بتوانید چیز بدی را که برای شما اتفاق افتاده است به خاطر بیاورید هر چند که حافظه با وضعیت فعلی شما مطابقت داشته باشد. به عبارت دیگر، اگر غمگین هستید، خاطرات غم انگیز را به یاد می آورید، اگر خوشحال هستید، خاطرات خوش و غیره. این می تواند یک چرخه سخت برای شکستن ایجاد کند. اگر افسرده هستید، خاطرات افسردگی را به خاطر می آورید و این باعث افسردگی بیشتر شما می شود. منطقی است که احساساتی که در طول یک تجربه دارید می تواند بر نحوه به یاد آوردن آن تأثیر بگذارد. اگر از وقوع یک رویداد خوشحال هستید، به احتمال زیاد آن را از نظر مثبت به خاطر می آورید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

احساسات می توانند از راه های مختلف روی رمزگذاری حافظه شما تأثیر بگذارند، از جمله این که آیا می توان حافظه را به یاد آورد یا خیر.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

بیایید به مطالعه گوردون باور در سال 1981 نگاه کنیم، که ابتدا ایده تأثیر بدخلقی غیرقابل توضیح را پیشنهاد کرد. این مطالعه دارای موضوعاتی بود و مشخص شد که آن ها می توانند رویدادهایی را به یاد آورند که حالت احساسی مشابهی با حال و هوای فعلی آن ها دارد. اگر سوژه آزرده خاطر بود، ممکن است خاطرات دیگری را که در آن آزرده شده بودند به خاطر بیاورند. این همچنین به شما کمک می کند تا اخبار خاصی را به خاطر بسپارید. اگر افسرده هستید، ممکن است اخبار منفی را بیشتر از آن چه ممکن است مثبت باشید به خاطر بسپارید.

چرا بدخلقی غیرقابل توضیح ما بر حافظه شما تأثیر می گذارد؟

بنابراین چرا احساسات ما بر حافظه شما تأثیر می گذارد؟ چرا ما افرادی منطقی نیستیم که از قضاوت برای رمزگذاری یک خاطره استفاده می کنیم و نه احساسات؟ چرا مغز ما طوری برنامه ریزی شده است؟ آیا ما چیز بدی را که در دوران کودکی برای ما اتفاق افتاده است به خاطر می آوریم؟

بدخلقی غیرقابل توضیح و چیزهایی که ممکن است باعث آن شود

آیا از بدخلقی غیرقابل توضیح دائمی رنج می برید؟ زندگی پر استرس است، و طبیعی است که ناراحتی‌های خود را از نزدیک‌ترین افراد به شما منتقل کنید. اگر از افسردگی رنج می برید، دمدمی مزاج بودن بسیار رایج است. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چه چیزی باعث می شود خلق و خوی شما تا این حد در نوسان باشد؟ طبق آموزش روانشناسی، سیستم لیمبیک شما بخشی از مغز شما است که مسئول بدخلقی غیرقابل توضیح شماست. در این ساختار هیپوتالاموس، هیپوکامپ و آمیگدال قرار دارند و همه این نواحی به کنترل احساسات شما کمک می کنند.

چند چیزی که ممکن است باعث بدخلقی شود

بسیاری از چیزها می توانند بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارند، از جمله انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین. در این‌جا چند مورد از رایج ترین چیزهایی که می توانند باعث بدخلقی غیرقابل توضیح شوند، آورده شده است.

اضطراب

اختلالات اضطرابی با هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز شما مختل می‌شود، بنابراین طبیعتاً تأثیر مستقیمی بر خلق و خوی شما دارد. اضطراب مداوم یک وضعیت سلامت روان است که توانایی های عملکردی بدن شما را تغییر می دهد. افراد مبتلا به اضطراب سطوح بالایی از کورتیزول و آدرنالین را تجربه می کنند که می تواند به طور قابل توجهی بر احساسات آن‌ها تأثیر بگذارد.

التهاب

اختلالات خود ایمنی می تواند التهاب را در بدن افزایش دهد. مقاله ای درباره روانپزشکی جاما به مطالعه ای ارجاع می دهد که توسط دپارتمان تحقیقات روانپزشکی ترجمه در مونیخ، آلمان انجام شده است. این بررسی برای تعیین این بود که آیا التهاب نقش مهمی در اختلالات متابولیک ایفا می کند یا خیر. مطالعه آلمانی نشان داد که 45 درصد از افرادی که از بیماری‌های خود ایمنی که با مشکلات التهابی همراه است رنج می‌برند، اختلالات بدخلقی غیرقابل توضیح نیز داشتند. این نشان می دهد که احتمال زیادی وجود دارد که بیماری های خودایمنی بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد.

افسردگی

به گفته موسسه ملی سلامت روان، افسردگی یک بیماری شایع است که بیش از 17 میلیون نفر را در  کشورهای مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از علائم کلاسیک این اختلال سلامت روان، اختلالات خواب و بدخلقی غیرقابل توضیح و کمبود انگیزه است.

بارداری

بارداری باعث افزایش هورمون ها می شود زیرا به رشد و شکوفایی کودک کمک می کند. هنگامی که این موارد ‌اتفاق می‌افتد، تأثیر شگرفی بر خلق و خوی شما می‌گذارد. بارداری می تواند باعث شود که یک خانم در یک دقیقه احساس کند در اوج دنیاست و در لحظه بعد گریه کند. پس از تولد نوزاد، غم و اندوه پس از زایمان به دلیل تغییر هورمونی بسیار رایج است. به گفته مرکز کنترل و بیماری‌ها، از هر ده زن، یک زن پس از زایمان دچار افسردگی می‌شود.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی می تواند بدن و ذهن شما را خراب کند. اگر متوجه شدید که بدون دلیل موجه احساس عصبانیت یا ناراحتی می کنید، نوسانات هورمونی می تواند مقصر باشد. چیزهایی مانند تستوسترون، استروژن و بسیاری موارد دیگر توسط بدن تولید می شوند تا کارها را ادامه دهند. اگر این هورمون ها بیش از حد بالا یا پایین باشند، می تواند بدن شما را دچار بدخلقی غیرقابل توضیح کند.

کم خوابی

خواب ضروری است. زیرا به بدن و مغز شما اجازه می دهد تا از اتفاقات روزانه بازیابی شوند. وقتی به اندازه کافی نمی خوابید، می توانید با احساس گیجی و بدخلقی از خواب بیدار شوید. اگر هر شب حداقل ۷ تا ۸ ساعت استراحت نکنید، بداخلاق خواهید بود و حتی روز بعد تصمیمات اشتباهی خواهید گرفت. کم خوابی می تواند با بدخلقی غیرقابل توضیح شما ارتباط داشته باشد.

اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی و بد خلقی دست به دست هم می دهند. مشخصه های این وضعیت سلامت روان بالا و پایین بودن است. با این حال، بسیاری از عوامل شناختی زمینه‌ای مانند عدم تعادل در شیمی مغز وجود دارد که باعث ایجاد این اختلالات خلقی می‌شود.

داروهای تجویزی

آیا می دانستید که داروهایی که مصرف می کنید می توانند باعث تغییر خلق و خوی شما شوند؟ زمانی که یک داروی جدید را شروع می کنید ممکن است متوجه این موضوع شوید. یکی از داروهایی که به دلیل تأثیرگذاری بر خلق و خوی شما مشهور است، استروئیدها هستند. بسیاری از مردم متوجه می شوند که هنگام مصرف این داروها با تغییر خلق و خوی آن‌ها تهاجمی تر می شوند. در حالی که استروئیدها یک دارو هستند، داروهای متعدد دیگری نیز می توانند بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارند.

اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی یک مسئله بهداشت روانی شدید است که به طور کامل درک نشده است. این یکی از سخت ترین درمان ها برای بدخلقی غیرقابل توضیح است. بر اساس گزارش موسسه ملی سلامت روان، BPD حدود 1.4 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. ویژگی‌های این وضعیت شامل بی‌ثباتی خلقی، مشکلات مربوط به خودانگاره پایین، مشکلات رفتاری و مشکل در عملکرد روزمره است.

اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD)

‏ADHD با مشکلات کنترل تکانه همراه است. کسانی که از این عارضه رنج می برند ممکن است به دلایل کوچکی ناامید شوند. حتی برای مدت طولانی در در این حالت باقی بمانند. اختلالات خلقی زیادی با ADHD وجود دارد، اما رفتار درمانی می تواند به شما کمک کند تا کنترل تکانه ها را یاد بگیرید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا