ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس با قوی ترین تکنیک ها

اعتماد به نفس و عزت نفس می تواند به ما در هر زمینه ای کمک کند. روان شناسان تاکید بسیاری بر اعتماد به نفس و نقش آن در موفقیت می کنند. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. اعتماد به نفس می تواند در زمینه های شغلی نیز موثر باشد. متاسفانه در خانواده های امروزی به علت برخی رفتار ها با کودکان عدم اعتماد به نفس را در آن ها می بینیم. ما باید سعی کنیم در زندگی کاری را که دوست داریم انجام دهیم. البته این باید به گونه ای باشد که بهتر است برای موفقیت در زندگی تلاش های داشته باشیم.

برقراری ارتباط در دنیایی که زندگی می کنیم ممکن است سخت باشد. اما اگر این روابط به خوبی ایجاد شود می تواند باعث خوشبختی در زندگی شود. در مقاله های قبل گفتیم که اعتماد به نفس چه تاثیری بر رفتار و موفقیت افراد دارد. ما گفتیم که ویژگی افراد با اعتماد به نفس بالا چگونه است. این که بخواهیم در زندگی هر کاری را انجام دهیم درست نیست. در واقع باید ریز و درشتی کارها را در نظر بگیریم. در ادامه می خواهیم ببینیم که ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس با قوی ترین تکنیک ها، چگونه است.

زبان بدن و ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس

زبان بدن اشاره به هر نوع سیگنالی غیرشفاهی دارد که ما برای برقراری ارتباط با افراد دیگر از آن ها استفاده می کنیم. بر اساس یافته های محققان، این سیگنال های غیرشفاهی می توانند بخش بزرگی از ارتباطات روزانه ی ما را بسازند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با قایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس با قوی ترین تکنیک ها صحبت کنیم.

ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس به چه چیزی اشاره دارد؟

اعتماد به نفس به باور شما به مهارت ها، ویژگی ها و توانایی های خود برای موفقیت اشاره دارد. داشتن اعتماد به نفس نه تنها برای سلامتی و رفاه شما مهم است، بلکه می‌تواند بر نحوه درک شما از سوی دیگران نیز تأثیر بگذارد. متأسفانه، همه به توانایی های خود اطمینان ندارند. برای مثال، ممکن است در موقعیت‌ها یا تنظیمات خاصی احساس ناامنی بیشتری کنید. در موارد دیگر، احساس اضطراب یا عزت نفس پایین ممکن است در توانایی شما برای عمل مطمئن اختلال ایجاد کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای ایجاد اعتماد در هر موقعیتی انجام دهید، حتی زمانی که ممکن است آن را 100٪ احساس نکنید. و به قول قدیمی ها، گاهی اوقات باید آن را جعل کنید تا زمانی که آن را درست کنید. به عبارت دیگر، رفتار با اعتماد به نفس در واقع می تواند در بهبود اعتماد به نفس شما نقش داشته باشد.

این مقاله برخی از کارهایی را که می‌توانید برای ایجاد اعتماد به نفس انجام دهید و راه‌هایی که می‌توانید به تصویر مثبت‌تری از خود دست یابید، مورد بحث قرار می‌دهد.

روی نقاط قوت خود تمرکز کنید

وقتی در موقعیتی هستید که می‌خواهید با ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس به نظر برسید، تمرکز بر مهارت‌ها و توانایی‌هایی که نسبت به آن‌ها بیشتر احساس اعتماد دارید می‌تواند مفید باشد. چیزی را انتخاب کنید که می دانید در آن مهارت دارید. سپس بر برجسته کردن یا نمایش آن کیفیت تمرکز کنید.

با پیشروی با نقاط قوت خود، احساس امنیت و قدرت بیشتری خواهید کرد – که همچنین می تواند به شما کمک کند تا احساس اعتماد کنید.

تغییر تمرکز بر نقاط قوت می‌تواند این توانایی‌ها را افزایش دهد و در عین حال چیزهایی را که نسبت به آن ها اعتماد کمتری دارید به حداقل برساند. از آن جایی که توانایی‌ها و استعدادهای شما در ذهن شما بزرگ‌تر می‌شوند. در لحظه‌ای که بیشتر نیاز دارید آن احساسات را فرافکنی کنید، احساس توانایی و موفقیت بیشتری خواهید داشت.

با خودتان صحبت کنید

زمانی که در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرید که می‌خواهید ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس ایجاد کنید، به خودگویی که استفاده می‌کنید توجه کنید. آیا درگیر خودگویی منفی می شوید؟ مثال هایی از این ممکن است شامل این باشد که با خود فکر کنید که قرار است اشتباه کنید یا نمی توانید با این موقعیت کنار بیایید.

اگر چه ممکن است فکر کنید که این افکار چندان مهم نیستند. اما می توانند تأثیر جدی بر توانایی شما برای حفظ اعتماد به نفس داشته باشند. با فکر کردن منظم به افکار منفی در مورد خود و توانایی های خود، ممکن است در نهایت خود را متقاعد کنید که واقعاً آن چه برای موفقیت لازم است ندارید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

صحبت های منفی با خود منجر به باورهای خود محدود کننده می شود. هر چه بیشتر به خود بگویید نمی توانید کاری را انجام دهید یا در کاری بد هستید، احتمال این که آن را باور کنید بیشتر می شود. این انگیزه را مختل می کند و حتی می تواند به احساس افسردگی کمک کند.

از سوی دیگر، خودگفتاری مثبت به شدت با موفقیت مرتبط است. اگر تمایل به خودگویی منفی دارید، شروع به کار بر روی قالب بندی مجدد افکار خود کنید تا مثبت تر و خوشبین تر باشید. برای مثال، ممکن است به خودتان یادآوری کنید که هر موقعیتی جنبه های مثبتی دارد. صحبت مثبت با خودتان راهی عالی برای تقویت حس خودکارآمدی شماست.

برای موفقیت خود را آماده کنید

پرایمینگ پدیده ای است که در آن قرار گرفتن در معرض یک نوع محرک می تواند بر نحوه پاسخ شما به محرک بعدی تأثیر بگذارد. شما می توانید با آماده کردن خود برای فرآیند های مثبت و موفقیت از این تمایل استفاده کنید. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که در بین ورزشکاران، فعالیت های اولیه که بر اهداف متمرکز شده اند منجر به افزایش ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس می شود.

موفقیت های گذشته را به خود یادآوری کنید

یکی از راه هایی که می توانید ذهن خود را برای کمک به افزایش ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس آماده کنید، این است که به زمانی فکر کنید که در آن احساس موفقیت یا قدرت کرده اید. چند دقیقه ای را صرف نوشتن درباره این تجربه کنید. به احتمال زیاد در آینده این احساسات قدرت را با خود حمل خواهید کرد.

در یک آزمایش، محققان از شرکت کنندگان خواستند زمانی را به یاد بیاورند که احساس قدرت می کردند. پس از آن، شرکت کنندگان یا نامه درخواست نوشتند یا برای شغل مصاحبه کردند. قضات مستقلی که این نامه‌ها را خوانده و این مصاحبه‌ها را مشاهده کرده‌اند، دریافتند کسانی که با یادآوری تجربیات خود در مورد قدرت آماده شده‌اند، عملکرد بسیار بهتری داشته‌اند.

قوی ترین تکنیک ها برای ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس

زندگی گاهی اوقات سخت می شود، و خودباوری به شما کمک می کند. این کار باعث می شود تا اعتماد به نفس و عزت نفس داشته باشید که بتواند بر چالش های زندگی غلبه کند. مطالعات نشان می دهد که برای داشتن یک زندگی شاد و پربار، باید به خود اعتماد داشته باشید و عزت نفس بالایی داشته باشید. هیچ کس با اعتماد به نفس و عزت نفس به دنیا نیامده است. هر کس برای ایجاد عزت نفس بالا، برای کار روی خود و ایجاد اعتماد به نفس نیاز به ابتکار عمل دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تجارب مخرب زندگی تنها در صورتی می توانند شخصیت شما را شکل دهند که به آن‌ها اجازه دهید. شما می توانید از استراتژی شناختی رفتاری برای صحبت با خود در مورد شک و تردید و ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس بالا استفاده کنید. اغلب مردم با خود منفی صحبت می کنند. مهم است که هر آنچه به خود می گویید مثبت و دلگرم کننده باشد. حتی زمانی که برای اولین بار با ترس های خود روبرو می شوید، بسیار مهم است که در مورد نتیجه چنین تلاشی حتی قبل از تکمیل فرآیند مثبت باشید. در این‌جا نحوه ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس بیان خواهد شد:

کار بر روی عشق به خود

به جای خودگویی منفی، اعتماد به نفس ایجاد کنید. زیرا یکی از موثرترین راه هایی است که می توانید برای ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس است. شما باید یاد بگیرید که چگونه نظرات منفی خود را با نظرات مثبت و تشویق کننده جایگزین کنید. حتی اگر زخم‌های عاطفی و روانی که دارید ممکن است به خودتان وارد نشده باشد، تنها شما هستید که می‌توانید آن‌ها را التیام بخشید. همانطور که یاد می گیرید خود را دوست داشته باشید، متوجه می شوید که دیدگاه شما مثبت و خوش بینانه می شود. ایجاد عشق به خود را می توان با موارد زیر انجام داد:

یاد بگیرید که تشویق کننده خودتان باشید

حمایت مردم از شما تنها در صورتی به حساب می آید که شما نیز ابتدا به خودتان ایمان داشته باشید. به یاد داشته باشید که پشتکار در مسیر کسب اعتماد به نفس و عزت نفس کلیدی است. زیرا به راحتی می توان تنها با یک نظر منفی به نقطه اول بازگشت.

تعریف از خود را به عادت تبدیل کنید

همیشه موفقیت های خود را جشن بگیرید و زمانی که با شکست مواجه می شوید خود را تشویق کنید. ایجاد اعتماد یک شبه اتفاق نمی افتد. زمان می برد تا مغز شما از تعریف هایی که از خودتان می کنید متقاعد شود. بیان نظرات با صدای بلند در حالی که به تصویر خود در آینه نگاه می کنید می تواند کمک کند. زیرا در واقع صحبت با خودتان به ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس کمک می کند.

اطراف خود را با مثبت اندیشی احاطه کنید

برای اینکه بتوانید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید، باید خود را با انرژی مثبت احاطه کنید. جست‌وجوی جایی که به زندگی شما ارزش می‌افزاید، نه تنها به شما در ایجاد اعتماد به نفس کمک می‌کند، بلکه در بخش‌های دیگر زندگی‌تان نیز رشد می‌کند. احاطه خود با مثبت اندیشی به چند طریق قابل اجرا است.

برقراری ارتباط در کنار افراد مثبت

اعتماد به نفس خود را با همنشینی با افراد مثبت اندیش ایجاد کنید، به شما ایده ای از ظاهر اعتماد به نفس می دهد. حتی می توانید یک فرد با اعتماد به نفس را مشاهده کنید و یاد بگیرید که چگونه از طریق آن‌ها اعتماد به نفس و عزت نفس خود را نشان دهید. قبل از اینکه به خود اجازه دهید به کسی وابسته شوید، مطمئن شوید که دلیل جذب شما به او این است که نگرش مثبتی دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مطمئن شوید که به این دلیل نیست که آن‌ها نیز اعتماد به نفس پایینی دارند. نظراتی که از افراد دیگر دریافت می کنید ممکن است فقط کلمات ساده‌ای به نظر برسند اما تاثیر زیادی دارند. اجازه ندهید دیگران شما را تحت فشار قرار دهند، محافظت از منفی گرایی به شما کمک می کند اعتماد به نفس خود را ایجاد کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا