افسردگی بعد از ازدواج و عروسی

افسردگی بعد از ازدواج و عروسی علل زیادی دارد. اگر چه موضوع افسردگی و ازدواج می تواند برای خیلی از نوعروسان غیرقابل انتظار باشد، اما احتمال بروز آن وجود دارد. در این شرایط ممکن است نوعروسان و حتی تازه دامادها بعد از عروسی خود دچار علائم و حتی اختلال شدید افسردگی شوند که نیاز به درمان دارند. عروسی یک دوره هیجان انگیز در زندگی نوعروسان و تازه دامادها است، اما در برخی افراد ممکن است منجر به تحریک احساسات آنها و بروز عوارضی مانند افسردگی بعد از ازدواج و عروسی شود. چون سازگاری با زندگی جدید بعد از عروسی به سادگی امکان پذیر نیست. همچنین بخوانید که افسردگی درمان نشده چه عوارضی دارد؟ راه درمان چیست؟

افسردگی و ازدواج

افسردگی بعد از عروسی اغلب بلافاصله پس از پایان عروسی رخ می دهد. این شامل احساس پوچی و مالیخولیا است که می تواند هم برای مردان و هم زنان اتفاق بیفتد. این یک موقعیت غیرمنتظره است که تشخیص، پذیرش یا حتی غلبه با علائم آن می تواند برای افراد سخت باشد. بسیاری از زوج ها بر این باورند که ماه های بعد از عروسی شادترین زمان ها هستند، اما در برخی شرایط ممکن است بروز علائم افسردگی و ازدواج و عروسی به طور همزمان یا مدت کوتاهی بعد از آن همه چیز را خراب کند. چگونه از افزایش افسردگی جلوگیری کنیم؟ 

بررسی ها نشان می دهد فشار و استرس بیش از حد در طول مراسم عروسی می تواند یکی از فاکتورهای مهمی باشد که افسردگی و ازدواج را بهم مربوط می کند. این وضعیت می تواند احساسات غم و ناامیدی زیای را ایجاد کنند که ممکن است ماه ها طول بکشد و منجر به بروز اختلال شدید افسردگی پس از ازدواج شود که نیاز به درمان دارد.

مطالعات دیگر نشان می دهد که 12 درصد از عروس ها در عرض 6 ماه پس از اتمام عروسی خود دچار افسردگی شدند. داشتن این احساسات به محض پایان عروسی می تواند منجر به مشکلات طولانی مدت در ازدواج و حتی طلاق شود.

بسیاری از کسانی که پس از عروسی خود دچار افسردگی شدند، تمام تمرکز خود را بر برنامه ریزی برای عروسی خود متمرکز کردند. آنها ممکن است آنقدر روی این رویداد تمرکز کرده باشند که اهمیتی برای بهبود روابط زناشویی قائل نشوند و در این زمینه دچار مشکلاتی شوند. اگر چه ارتباطی بین افسردگی و ازدواج وجود دارد اما راهکارهایی هم برای رفع آن در دسترس هستند که می توان از آنها برای رفع افسردگی بعد عروسی بهره گرفت.

علائم افسردگی و احساس تنهایی بعد از ازدواج

شایع ترین علائم بروز افسردگی بعد از عروسی به مواردی مانند خلق و خوی ضعیف، غم و اندوه و عدم هیجان مربوط می شود. با این حال، علائم دیگری وجود دارد که باید مراقب آنها بود، از جمله:

  • عدم هدف
  • بی حوصلگی
  • بی تفاوتی
  • تحریک پذیری
  • ناتوانی در تمرکز
  • اختلال در اشتها و سلامت خواب
  • عصبانیت غیر قابل توضیح و بی دلیل
  • تردید به صحیح بودن تصمیم ازدواج

در صورت سابقه هر گونه افسردگی قبل از ازدواج، احتمال بروز و تشدید آن بعد از ازدواج هم وجود دارد. این در حالی است که راهکارهایی برای درمان افسردگی وجود دارند تا بتوانید از عوارض افسردگی درمان نشده پیشگیری کرد. یکی از گزینه های درمانی، مشورت با یک روانشناس با تجربه در زمینه درمان افسردگی است. شاید برای رفع مشکل خود نیاز به مصرف دارو داشته باشید که در این شرایط بهتر است با یک روانپزشک از همکده مشورت کنید.

شایع ترین علل افسردگی بعد از ازدواج و عروسی

افسردگی بعد از ازدواج و عروسی || مرکز مشاوره همکده

اینکه افسردگی و احساس تنهایی بعد از ازدواج دقیقا چه زمانی بروز می کند، همیشه آسان نیست. حتی عللی که باعث ارتباط افسردگی و ازدواج هم می شوند، همیشه قابل تشخیص نیستند. با این حال ازدواج و شروع زندگی جدید با تغییرات زیاد همراه است که در برخی شرایط می تواند منجر به بروز احساس تنهایی بعد از ازدواج و افسردگی شود. برخی از شایع ترین آنها عبارتند از:

از بین رفتن مرکز توجه

بسیاری از نوعروسان و تازه دامادها، مدت ها قبل از عروسی وقت خودشان را صرف برگزاری مراسم می کنند تا مورد توجه قرار بگیرند. اما بعد از اتمام مراسم ممکن است توجه دیگران را از دست بدهند و این وضعیت منجر به بروز احساس تنهایی بعد از عروسی شود. حتی برگزاری چنین برنامه ای می تواند نیاز به صرف وقت و هزینه زیادی داشته باشد. همین وضعیت می تواند منجر به افسردگی بعد از ازدواج و احساس پوچی و تنهایی شود.

فکر کردن به هزینه مالی عروسی

بدون شک برگزاری مراسم ها عروسی ها می تواند تا حدودی هزینه بر و گران باشند و در برخی از افراد ممکن است منجر به بروز مشکلات مالی بعد از مراسم شود. افسردگی ممکن است بعد از عروسی زمانی رخ دهد، که به پولی که بابت این مراسم خرج کرده اید، فکر کنید.

برآورده نشدن انتظارات

برخی از تازه دامادها و نوعروسان ممکن است بعد از ازدواج متوجه شوند که برخی از انتظارات آنها در طول عروسی برآورده نشده است. همین وضعیت می تواند باعث افسردگی در تازه ازدواج کرده ها شود. حتی ممکن است منجر به غم و اندوه و ترس از آینده شود.

از طرفی هم داشتن انتظارات غیر واقعی نیز می تواند باعث افسردگی بعد از عروسی شود. ممکن است تصور کرده باشید که ازدواج بدون دعوا یا اختلاف نظر همراه خواهد بود. اما بازگشت به روال روزانه تان این مسائل را آشکار می کند و کنار آمدن با آن در ابتدای یک زندگی جدید دشوار است.

تکراری شدن روند زندگی

احتمال بروز خستگی بعد از روز عروسی وجود دارد. از طرفی هم تکراری شدن روند زندگی و انجام فعالیت های روزمره تکراری بدون هیچگونه هیجان و شادی می توانند یکی از فاکتور های مهم ارتباط بین افسردگی و ازدواج باشند. ممکن است چیزها یکنواخت به نظر برسند و باعث شود که شما لذت یا اشتیاق لازم را نداشته باشند.

انزوا و گوشه گیری بعد از ازدواج

احساس خلاء و انزوا بعد از عروسی و ازدواج ممکن است در هر یک از نوعروسان و تازه داماد ها منجر به بروز افسردگی بعد از ازدواج شود.

عدم سازگاری با زندگی متاهلی

متاهل شدن و سازگاری با زندگی جدید می تواند از بسیاری از جهات زندگی یک فرد را تغییر دهد. حتی افراد ممکن است بعد از عروسی و ازدواج در برابر تغییرات احتمالی، مقاومت بسیار زیادی را نشان می دهند که همین باعث پشیمانی زیر سوال رفتن تصمیم شان می شود. چون آنها فکر می کنند که آزادی دوران مجری خودشان را از دست داده اند. متاهل بودن گاهی اوقات منجر به عدم ملاقات مکرر دوستان یا عزیزانتان می شود. همچنین می تواند با سرگرمی ها و زمان تنهایی افراد تداخل داشته باشد. ناتوانی در تمرکز بر این جنبه های زندگی اغلب می تواند باعث افسردگی برای تازه ازدواج شود.

پشیمانی های بعد از عروسی

یکی دیگر از علل اصلی افسردگی بعد از عروسی، پشیمانی و نارضایتی و خوشحال نبودن از برگزاری مراسم عروسی است. چه از گل‌ها، دعوت‌نامه‌ها، موسیقی یا هر چیز دیگری ناراضی باشید، ممکن است باعث افکار منفی و افسردگی شود. ممکن است آرزو داشته باشید که ای کاش کارها را به گونه ای متفاوت انجام می دادید تا مراسم را به گونه ای بهتر برگزار می کردید. همه اینها می تواند منجر به بروز علائم افسردگی و احساس تنهایی بعد از ازدواج شود.

چگونه با افسردگی بعد از ازدواج مقابله کنیم؟

افسردگی بعد از ازدواج و عروسی || مرکز مشاوره همکده

در صورت ابتلا به افسردگی بعد از ازدواج می توانید راهکارهایی را برای غلبه با آن پیدا کنید و دوباره از زندگی لذت ببرید. ازدواج و زندگی بعد از آن تغییر بزرگی است که باید این تغییرات را قبول کنید و خودتان را با آن وفق بدهید. اما برخی راهکارها برای مقابله با افسردگی بعد از ازدواج عبارتند از:

احساسات خود را بپذیرید.

وقت گذاشتن برای شناخت و پذیرش احساساتتان می تواند به شما کمک کند راه های مثبتی برای غلبه بر موقعیت پیدا کنید. احساسات خود را سرزنش یا قضاوت نکنید، بلکه سعی کنید علت چنین احساسی را تشخیص دهید.

دیدگاه خود را از افسردگی به رابطه خود تغییر دهید.

وقتی بعد از عروسی احساس افسردگی می کنید، می توانید دیدگاه خود را برای یافتن شادی تغییر دهید. به یاد داشته باشید که هدف شما از تشکیل یک رابطه، مراسم عروسی نیست. در عوض، پیوندی که شما دو نفر به اشتراک می گذارید، بسیار مهم است که باید برای استحکام آن تلاش کنید.

وقتی احساس می کنید کاری برای انجام دادن یا تمرکز روی آن ندارید، یک هدف جدیدی را برای خود پیدا کنید یا برای سفر برنامه ریزی کنید. برای انجام کارهایی که احساس خوبی در شما ایجاد می کند وقت بگذارید و دیدگاه خود را از احساسات منفی تغییر دهید.

برای افرادی که برایتان مهم هستند وقت بگذرانید.

ازدواج به این معنا نیست که نمی توانید با دوستان و خانواده خود وقت بگذرانید. وقت خود را با افرادی بگذرانید که به آنها اهمیت می دهید و می خواهید در اطرافشان باشید.

با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید.

به شریک زندگی خود بگویید که چه احساسی دارید و برای یافتن خوشبختی به چه چیزی نیاز دارید. بدون شک او می تواند به شما در بروز احساسات و تقویت رابطه کمک کند. برقراری ارتباط همچنین از سوء تفاهم جلوگیری می کند و به شما این امکان می دهد احساس نزدیکی کنید.

به مشاور مراجعه کنید.

به عنوان آخرین راهکار، اگر فکر می کنید علائم افسردگی شما در حال بدتر شدن است و نیاز به درمان دارید، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید. می توانید زوج درمانی را در نظر بگیرید یا به تنهایی به یک درمانگر یا روانشناس مراجعه کنید. افسردگی پس از عروسی شایع است و یک درمانگر می تواند به شما در غلبه بر آن کمک کند.

منابع
https://psychcentral.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا