اعتیاد جنسی چگونه درمان می شود؟

اعتیاد جنسی یکی از مواردی است که می تواند آسیب های مختلفی به همراه داشته باشد. اعتیاد در هر زمینه ای خطرناک است. خیلی از ما فکر می کنیم که مصرف ماری جوانا یا سیگار فقط اعتیاد محسوب می شود. در صورتی که اعتیاد می تواند در مواردی به وجود بیاید که شاید شما آن را باور نکنید. بیماری های جنسی مختلفی وجود دارند که می تواند ناشی از اعتیاد جنسی باشد. نحوه درمان اعتیاد جنسی نیز متفاوت است. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است اعتیاد جنسی است.

اختلالات مختلف در دنیا و اعتیاد جنسی

هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم اختلالات جنسی است. اعتیاد جنسی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار اختلالات جنسی شوند. ورزش یکی از راه هایی است که به ما در هر مشکلی می تواند کمک کند. شما می توانید از طریق مشورت با درمانگران هم نارسایی جنسیتی خود را بهبود ببخشید. یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت داشته باشید. تشخیص و مدیریت بیماری می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید.

اعتیاد جنسی – اختلالات روانی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اعتیاد جنسی چگونه درمان می شود، صحبت کنیم.

علائم اعتیاد جنسی در کودکان

کودکان از سنین 3 تا 5 سالگی شروع به بیان جنسیت می کنند که در این مدت از نظر اجتماعی و فرهنگی در معرض نقش ها و مسئولیت های جنسیتی قرار می گیرند. با این حال، از آن دوره زمانی، کودکان و نوجوانان مبتلا به این مشکلات ممکن است احساس کنند که جنسیت تعیین شده نشان دهنده آن چیزی نیست که واقعاً هستند.

تعریفی از اعتیاد جنسی

اعتیاد به جنسی (معروف به اختلال بیش‌جنسی) وضعیتی است که باعث می‌شود فردی که با آن زندگی می‌کند بیش از حد درگیر افکار و رفتارهای جنسی شود. در برخی موارد، آن‌ ها ممکن است چنان مشغول شوند که این وضعیت عملکرد روزانه آن ها را مختل کند. آن ها همچنین بدون توجه به عواقب منفی که ممکن است ایجاد کنند، به فعالیت های جنسی ادامه می دهند. گاهی اوقات به اعتیاد جنسی به عنوان رفتار جنسی اجباری می گویند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مهم است که میل جنسی بالا را با اعتیاد جنسی اشتباه نگیرید. در بیشتر موارد، اعتیاد به جنسی زندگی روزمره فرد را مختل می کند و به طور بالقوه بر روابط شخصی تأثیر می گذارد. فرد مبتلا به این وضعیت زمان زیادی را صرف می‌کند و به این معنی است که میل جنسی خود را برآورده می‌کند. رفتارهای جنسی که ممکن است از خود نشان دهند عبارتند از:

  • صرف مقدار زیادی از نگاه به فیلم های مستهجن وقت گیر یا خودارضایی

بسیاری از افرادی که با اعتیاد جنسی زندگی می کنند با این باور غلط عمل می کنند که می توانند علائم خود را مدیریت کنند. با این حال، بدون درمان کافی، این وضعیت به سادگی از بین نمی رود. این مقاله به برخی از رایج ترین نشانه های اعتیاد جنسی و نحوه درمان این اختلال می پردازد.

نشانه های اعتیاد جنسی

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، که شرایط سلامت روان را تعریف و دسته بندی می کند، اعتیاد به جنسی را به عنوان یک وضعیت روانی فهرست نمی کند. در نتیجه، برجسته کردن علائم و نشانه‌های اعتیاد جنسی می‌تواند چالش برانگیز باشد. برخی از رایج ترین شاخص هایی که نشان می دهد ممکن است اعتیاد جنسی داشته باشید عبارتند از:

  • ناتوانی در جلوگیری از انجام برخی رفتارهای جنسی
  • زمانی که از درگیر شدن در فعالیت ها و رفتارهای جنسی جلوگیری می کنید، مضطرب می شوید
  • نادیده گرفتن جنبه های ضروری زندگی خود، مانند روابط کاری و شخصی، برای شرکت در فعالیت ها و رفتارهای جنسی
  • درگیری در فعالیت های جنسی پرخطر مانند داشتن رابطه جنسی در ملاء عام
  • ادامه به رفتارهای جنسی پرخطر به بهای سلامت جسمی و روانی شما
  • خودارضایی اجباری و مکرر

علل اعتیاد جنسی

ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و فیزیولوژیکی می تواند باعث شود که فرد به این مشکل مبتلا شود. با این حال، هیچ دلیل واحدی برای آن وجود ندارد. برخی تحقیقات نشان می دهد که عدم تعادل شیمیایی در مغز علت اعتیاد به رابطه جنسی است. اما، شواهد کافی برای نتیجه گیری اینکه این می تواند یک علت قطعی باشد وجود ندارد. برخی از داروها مانند داروهای مورد استفاده در درمان بیماری پارکینسون با ایجاد رفتارهای جنسی اجباری مرتبط هستند.

درمان

قبل از شروع درمان اعتیاد به رابطه جنسی، ابتدا باید توسط پزشک یا سایر متخصصین مراقبت های بهداشتی معتبر تشخیص داده شده باشد که این بیماری را دارید. مانند بسیاری از بیماری‌های روانی، تشخیص اعتیاد به جنسی دشوار است. بررسی گسترده ای در تاریخچه پزشکی شما انجام می شود تا تشخیص قطعی داده شود و اطمینان حاصل شود که علائم اختلال دیگری را نشان نمی دهید. درمان اعتیاد به رابطه جنسی ابتدا شامل شناسایی علت یا محرک اصلی تمایلات و رفتارهای جنسی اجباری شماست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

متداول‌ترین دوره درمان برای بیماری‌های روانی مانند اعتیاد جنسی شامل روان‌درمانی و دارو است. در حالی که روان‌درمانی معمولاً اولین خط درمانی است که برای مشکل جنسی استفاده می‌شود. بسته به شکل و شدت علائم ممکن است داروهای خاصی در کنار درمان تجویز شوند. فرد مبتلا به این بیماری خود را نشان می دهد.

بسته به شدت وضعیت یک فرد، درمان می تواند خارج از خانه شما یا در یک مرکز درمانی که در درمان اعتیاد تخصص دارد انجام شود. مراکز درمانی این مزیت را دارند که به شما کمک می کنند تا صرفاً روی بهبودی تمرکز کنید.

روان درمانی

انواع مختلفی از روان درمانی برای درمان بیماری های روانی استفاده می شود. برای اعتیاد جنسی به طور خاص، موارد زیر به طور معمول استفاده می شود:

درمان شناختی رفتاری (CBT)

CBT یکی از رایج ترین اشکال روان درمانی است که برای درمان بسیاری از بیماری های روانی استفاده می شود. در رابطه با اعتیاد جنسی، CBT قصد دارد به فردی که با این بیماری زندگی می کند کمک کند تا بفهمد چه چیزی باعث رفتارها و افکار اجباری می شود و چگونه آن ها را متوقف کند. همچنین به شما مکانیسم‌های مقابله‌ای سالم آموزش داده می‌شود تا به شما در مدیریت محرک‌ها کمک کند.

درمان تقویت انگیزه

این نوعی از درمان است که به فرد مبتلا به این بیماری و درمانگر آن ها اجازه می دهد تا برای یافتن درمانی برای علائم فرد با همکاری یکدیگر کار کنند. این بر روی انگیزه افراد برای تغییر رفتارهای منفی تمرکز دارد.

دارو

داروهای خاصی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) برای کمک به فرد مبتلا به این بیماری برای مقابله با علائم مخرب‌تر این اختلال تجویز می‌شوند. داروهایی که ممکن است برای کمک به درمان برخی از علائم اعتیاد جنسی تجویز شوند عبارتند از:

تثبیت‌کننده‌های خلق و خو

تثبیت‌کننده‌های خلق معمولاً برای درمان علائم اختلال دوقطبی و اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) تجویز می‌شوند. آن ها همچنین ممکن است به یک فرد مبتلا به اعتیاد به جنسی کمک کنند که کاهش میل جنسی اجباری را تجربه کند. برخی از تثبیت کننده های خلقی رایج عبارتند از لامیکتال و تگرتول.

SSRI ها

SSRI ها برای درمان افسردگی و اختلالات اضطرابی ساخته شده اند. آن ها همچنین می توانند به کنترل رفتارهای اجباری که ممکن است یک فرد مبتلا به اعتیاد جنسی نشان دهد کمک کنند. برخی از SSRI های رایج عبارتند از Zoloft، Prozac، Paxil و Celexa.

برنامه های درمانی

در حالی که در یک برنامه درمانی، دارو و روان درمانی معمولاً برای درمان اعتیاد جنسی استفاده می شود. برنامه های درمانی را می توان در یک مرکز بستری یا سرپایی انجام داد. در حالی که یک مرکز سرپایی به شما آزادی بیشتری برای دیکته کردن سرعت درمان می دهد، امکانات بستری به شدت توصیه می شود. انتخاب یک مرکز درمانی بستری همچنین به شما این فرصت را می دهد که در محیطی که عمدتاً عاری از عوامل محرک باشد، درمان مورد نیاز خود را دریافت کنید. یک مرکز درمانی بستری همچنین به شما این امکان را می‌دهد که با افرادی که درگیر مبارزه‌ای هستند، ملاقات کرده و به آنها گوش دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در انتخاب یک مرکز درمانی، بسیار مهم است که یکی را انتخاب کنید که نه تنها در درمان این مشکل تخصص داشته باشد، بلکه به طور خاص بر درمان اعتیاد جنسی تمرکز دارد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا